DARMOWY AUDYT SEO

Filtr algorytmiczny – czym jest i jak go zdjąć?

5 min czytania
Filtr algorytmiczny – czym jest i jak go zdjąć?
Kategoria Pozycjonowanie

Zaobserwowałeś spadek swojej strony w wynikach wyszukiwania bądź mniejszą częstotliwość jej wyświetlania w rezultatach SERP? Prawdopodobnie poszukujesz źródła takiego stanu rzeczy. Diabeł tkwi w szczegółach, dlatego też powinieneś zadać sobie szereg pytań dotyczących wdrożonych praktyk. Być może pewne działania nie spodobały się wyszukiwarce i w taki oto sposób odwdzięcza Ci się za niewłaściwe aktywności. Filtr algorytmiczny jest jedną z tych kar, których możesz spodziewać się ze strony Google.

W artykule omówiliśmy powody, dla których zostaje nałożony filtr Google, a także jak je skutecznie wyeliminować. Jesteś gotowy na świeżą porcję wiedzy? Koniecznie sięgnij po lekturę naszego wpisu!

Spis treści:

Źródła nałożonych filtrów od Google

Sytuacji, w wyniku których dochodzi do naruszeń wymogów zawartych w dokumencie “Overview of SEO Guidelines”, jest naprawdę wiele. Skoncentrowaliśmy się na najczęściej wyróżnianych powodach. Przeanalizuj niepożądane działania i pozbądź się ich tak szybko, jak tylko możesz.

Powód 1. Sztuczny profil linkowy

Jeżeli masowo zamieszczasz odnośniki na różnych platformach internetowych, nie licz na satysfakcjonujące rezultaty. Nienaturalne linki pochodzące z witryn, które nie cieszą się uznaniem użytkowników bądź oznaczone są atrybutem “dofollow”, nie przekładają się na skuteczność w ekspozycji stron. Pamiętaj o tym, aby pod żadnym pozorem nie ukrywać linków w kodzie HTML i nie zamieszczać toksycznych odnośników w “menu”.

Powód 2. Publikowane wpisy o niskiej jakości i wartości merytorycznej

Używając hasła “niskiej jakości content”, mamy na myśli przede wszystkim powielone, odtwórcze treści bądź artykuły pozbawione merytoryki. Zazwyczaj teksty te charakteryzuje niepoprawność językowa, zaburzona hierarchia nagłówków, zbyt dużo słów kluczowych oraz nienaturalnych linków.

Powód 3. Niepoprawna optymalizacja witryny

Nałożony filtr algorytmiczny to często wynik niewłaściwej optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Coraz bardziej wymagające algorytmy Google w wystawianiu ostatecznego werdyktu biorą pod uwagę tempo ładowania strony, responsywność czy poprawną hierarchię strony WWW. Zwróć uwagę także na właściwe linkowanie za pomocą określonych atrybutów, opisów alternatywnych towarzyszących grafikom oraz na charakter przekierowań.

Oczywiście, nie jest to skończony zbiór powodów nałożenia filtra Google. Nieprzychylne reakcje wyszukiwarki są rezultatem naruszenia bezpieczeństwa, spamu czy celowej manipulacji.

Sprawdź: Blogosfera w marketingu internetowym – co warto wiedzieć?

Wrogie oblicze filtra algorytmicznego

Filtr algorytmiczny Google oparty jest na zautomatyzowanym systemie działania, w przeciwieństwie do filtra ręcznego. Za spadek pozycji strony internetowej odpowiada system, a nie jeden z pracowników Google. Z tego też względu trudniej naprawić szkody i zrozumieć dokładny powód, w wyniku którego doszło do naruszenia regulaminu.

Co więcej, pojawiają również trudności w wykryciu, że strona otrzymała filtr Google, a o samej karze można dowiedzieć się wyłącznie po zaobserwowaniu znacznych spadków rangi Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Zachęcamy do systematycznego korzystania z narzędzia, jakim jest Google Analytics. W ten sposób będziesz na bieżąco ze wszelkimi zmianami w kontekście pozycji strony na liście SERP. Pomocne okaże się również Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) .

Z pewnością nie spodoba Ci się informacja dotycząca tego, że filtr ręczny może zostać nałożony na witrynę przez roboty Google, podczas gdy trwają aktualizacje algorytmów. Musisz wiedzieć o tym, że modernizacja tych mechanizmów Google ma miejsce kilkadziesiąt razy w ciągu roku. Stąd wzrastająca potrzeba szczególnej dbałości o wszelkie detale w procesie optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek.

Krótka instrukcja eliminacji filtra algorytmicznego

W przypadku filtra algorytmicznego nałożonego na stronę, musisz koniecznie wyeliminować to, co jest przyczyną kary. Czas, który poświęcisz na likwidację błędów, zależny jest od ich ilości oraz stopnia komplikacji.

Jeżeli problem stanowi nienaturalny profil linków bądź duplikaty treści, możesz dość szybko pozbyć się powstałej trudności (z reguły trwa to od kilku do kilkunastu dni). Jednak sam proces poszukiwania źródła niepożądanego stanu rzeczy wymaga dodatkowego nakładu czasu i wysiłków. Zazwyczaj usuwanie powstałych szkód zaczyna się od miesiąca i trwa nawet do roku.

Poszukiwanie sprawdzonej metody w likwidacji nałożonej kary przez Google jest niezwykle trudne. Z tego względu coraz chętniej wskazuje się na nawiązanie współpracy z ekspertami SEO. Szereg webmasterów wzorowo poradzi sobie z weryfikacją źródła problemu. Na bazie pozyskanych danych pozbędą się treści niskiej jakości, niezgodnych z wytycznymi Google, a następnie skierują wniosek z prośbą o rozpatrzenie naniesionych modyfikacji. W znacznie szybszy sposób poprawią się pozycje strony w rankingu niż w przypadku podejmowania samodzielnych działań.

Problem z głowy, ale co dalej z pozycją strony w wynikach wyszukiwania?

Zarządzający stronami internetowymi zastanawiają się, czy witryna internetowa ma szansę powrotu na dawną pozycję w rankingu Google. Odpowiedź brzmi: to zależy. Zdarzają się przypadki, kiedy strona ponownie znajduje się wysoko na liście SERP i to niemal natychmiast. Częściej jednak trzeba natrudzić się, aby znowu cieszyć się znalezieniem w TOP najchętniej wyszukiwanych stron.

Im dłużej nie podejmujesz starań w kontekście likwidacji nałożonego filtra Google, tym Twoje szanse proporcjonalnie maleją. Powodem są nieugięte praktyki konkurencji, która, być może, doskonale radzi sobie z pozycjonowaniem witryny obejmującym działania SEO.

Zgodnie z powiedzeniem: “dopóki walczysz, jesteś zwycięzcą”, choć niekiedy okoliczności tej bitwy mogą przybrać nieoczekiwany zwrot akcji w postaci aktualizacji np. algorytmu Google – Pingwin. Mimo to nie możesz się poddawać! Wdrażaj wszelkie etyczne, pożądane praktyki w zakresie pozycjonowania i obserwuj zmiany.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym jest profil Google Moja Firma i jak wykorzystać go w swojej strategii? – TOP 10 porad
Czym jest profil Google Moja Firma i jak wykorzystać go w swojej strategii? – TOP 10 porad
Chcesz zoptymalizować swój profil Google Moja Firma? A może zastanawiasz się nad wdrożeniem go do swojej strategii? Nasz artykuł rozwieje Twoje wątpliwości!
Czym właściwie są metawyszukiwarki?
Czym właściwie są metawyszukiwarki?
Czy metawyszukiwarki są obecnie potrzebne, skoro istnieje Google? Postanowiliśmy to sprawdzić i rozwiać wszelkie wątpliwości.
Czym jest regionalne SEO? Sprawdź jak pozycjonowanie lokalne pomoże rozwinąć Twój biznes online!
Czym jest regionalne SEO? Sprawdź jak pozycjonowanie lokalne pomoże rozwinąć Twój biznes online!
Lokalne SEO pozwala przyciągnąć i zatrzymać na dłużej klientów z Twojej okolicy. Warto wiedzieć, co robić, aby ich grono sukcesywnie rosło.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę