Monstera/pexels.com
Google nieustannie rozwija wszystkie swoje algorytmy. A im prężniej się one zmieniają, tym łatwiej strona może dostać filtr od Google. Jakie są ich rodzaje, jak sprawdzić, czy strona ma filtr oraz co zrobić, aby się go pozbyć – odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w naszym poradniku.
Filtr w Google to nic innego jak kara za działania, które są przez Google traktowane jako zabronione. Zawsze należy pamiętać, że summa summarum, Google to wyszukiwarka „prywatna”, więc to ona dyktuje warunki i zasady, których trzeba się trzymać, aby mieć szansę na osiągnięcie pożądanych wyników. Za ich nieprzestrzeganie grozi kara – filtr. Nie należy jednak mylić filtra z banem. Jak rozróżnić filtr od bana? Wystarczy w Google wpisać:
site:naszastrona.pl
Po wpisaniu tej komendy Google powinno zwrócić nam wyniki w postaci liczby zaindeksowanych podstron naszej witryny w wyszukiwarce.
Jeśli po wpisaniu wyżej wymienionego hasła nie wyświetli się żaden wynik, to albo nasza strona nie jest w ogóle zaindeksowana, albo dostała bana, na co niestety nie możemy już nic poradzić. Jednak wróćmy jeszcze do filtra. Warto zauważyć, że filtr to kara za pewne nieprawidłowości na stronie, a za naprawienie swoich błędów Google może tę karę z nas ściągnąć.
Możemy rozróżnić dwa podstawowe rodzaje filtrów – ręczne i algorytmiczne. Aby rozpoznać filtr ręczny, należy zalogować się do Narzędzia dla Webmasterów, następnie przejść w zakładkę „Ruch związany z wyszukiwaniem”, a potem kliknąć „Działania ręczne”. Jeśli znajdziesz tam komunikat o nienaturalnych linkach prowadzących do Twojej witryny, to znak, że wobec niej zostały podjęte działania związane z nałożeniem kary za nienaturalne linki zwrotne. Jeśli taka sytuacja ma miejsce, należy jak najszybciej oczyścić profil linków, a następnie zgłosić się do Google o jego ponowne zindeksowanie. Nienaturalne linki to tylko jeden z możliwych błędów. Inne naruszające regulamin Google działania to posiadanie nienaturalnych linków wychodzących z witryny (np. zbyt dużo reklam) czy spam tworzony przez użytkowników na Twojej stronie. Każdy filtr ma znaczący wpływ na widoczność witryny w Google. Jeśli tylko zauważysz komunikat o jego nałożeniu, niezwłocznie zgłoś się o pomoc do osoby, która zajmie się identyfikacją problemu, a następnie zrób wszystko, co w Twojej mocy, aby się go pozbyć. Jest to bardzo ważne, ponieważ ta forma kary sprawia, że nie jesteś w stanie dotrzeć do swoich odbiorców i zdobyć nowych klientów, gdyż Twoja pozycja na liście wyników wyszukiwania znacznie spadła. Postaraj się więc zidentyfikować i naprawić wszelkie błędy, bo w przeciwnym razie, nie osiągniesz wyznaczonych wcześniej celów, co może zupełnie zrujnować Twój biznes.
Źródło: Charlotte May/pexels.com
Drugi filtr to filtr algorytmiczny. Jeśli w zakładce w Narzędziach dla Webmasterów nie mamy informacji o filtrze ręcznym, a przypuszczamy, że strona mogła takowy dostać, to najprawdopodobniej mamy do czynienia właśnie z filtrem algorytmicznym. Filtr algorytmiczny możemy zidentyfikować np. w systemie do monitorowania pozycji, jeśli nagle okaże się, że pozycja strony internetowej na liście wyników wyszukiwania znacząco spadła. Drugi sposób to sprawdzenie danych dostępnych w Narzędziach dla Webmasterów. Jeśli nagle pojawią się drastyczne spadki wyświetleń i kliknięć to możliwe, że przyczyna leży właśnie w nałożonym przez Google filtrze. Kolejny sposób identyfikacji tego problemu to analiza liczby odwiedzających pochodzących z wyników organicznych, co możemy sprawdzić, analizując dane udostępniane przez Google Analytics. Jeśli wstępne badania wszystkich danych wskazują na to, że na stronę został nałożony filtr algorytmiczny, koniecznie skontaktuj się z nami. Niezwłocznie przeanalizujemy stronę, zbadamy wszystkie dane oraz prześledzimy profil linków. Jeśli okaże się wówczas, że istnieje zagrożenie filtrem – pomożemy Ci się go pozbyć. Dzięki temu unikniesz wszelkich problemów związanych z widocznością witryny w wyszukiwarce i dalej będziesz w stanie przyciągać klientów oraz osiągać zamierzone zyski sprzedażowe.
Warto też dodać, że spadki wyników strony internetowej mogą być spowodowane nie tylko filtrem, ale także wszelkiego rodzaju błędami na stronie. Aby dobrze zidentyfikować problem, warto poprosić o pomoc profesjonalistę, który nie tylko wskaże błędy w witrynie, ale też zaproponuje sposoby ich naprawienia.
Filtr od Google można dostać za działania, których wyszukiwarka kategorycznie zabrania. W ich skład wchodzą np.:
Przede wszystkim, jak już wspomnieliśmy, lepiej zapobiegać niż leczyć. Warto więc wybierać firmy SEO, które nie narażą Cię na otrzymanie filtra. Jeśli jednak już zmagasz się z tym problemem, nie wpadaj w panikę. Doświadczona agencja do spraw optymalizacji treści weźmie odpowiedzialność na siebie i postara się ściągnąć filtr z Twojej witryny. Dlatego tak ważne jest, aby nawiązać współpracę z zespołem doświadczonych ekspertów.
Prowadząc optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek, zawsze trzeba liczyć się z tym, że na stronę internetową może zostać nałożony filtr. Mimo wielu ulepszeń Google wciąż może źle odbierać pewne sygnały i ukarać Cię za coś, czego w rzeczywistości nie zrobiłeś. Warto więc zlecić SEO profesjonalnej firmie i pozbyć się tego ciężaru.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.