Nataliya Vaitkevich/pexels.com
Zastanawiasz się, czy stworzenie platformy e-commerce to dobre rozwiązanie dla prowadzonego przez Ciebie biznesu? Analizujesz wszystkie “za” i “przeciw”, jednak wciąż nie jesteś przekonany, czy warto? Trafiłeś w odpowiednie miejsce!
Przejście firm do świata Internetu to decyzja, która przynosi wiele finansowych i wizerunkowych korzyści. Przedsiębiorstwa konkurują o uwagę konsumenta, dla którego nadrzędnymi wartościami stają się szybkość i wygoda zakupów.
Z artykułu dowiesz się, do jakiego modelu biznesowego klasyfikuje się Twoja firma. Poznasz również TOP 5 funkcji dobrze prosperującego e-sklepu. Przekonaj się sam, jak zmaksymalizować zyski i uplasować się w czołówce najlepiej rozpoznawalnych marek 2023 roku!
Przed wdrożeniem strategii marketingowej i rozpoczęciem przygotowania kompleksowego planu działania, konieczna jest wiedza na temat modelu biznesowego reprezentowanego przez Twoją firmę. Określony typ e-handlu determinuje przyszłe przychody i gwarantuje pewne zyski.
Aby zdefiniować model biznesowy, należy podjąć decyzją dotyczącą:
Rodzaje biznesu w e-commerce można wyróżnić na podstawie różnych kryteriów. Przybliżymy Ci podział ze względu na status prawny klienta i sprzedawcy, który jest najpopularniejszym punktem odniesienia w tworzonej klasyfikacji.
Wyodrębnione modele mają swoje plusy i minusy, dlatego, zanim odnajdziesz swoją drogę w e-sprzedaży, poznaj więcej szczegółów na ich temat.
Firma sprzedaje użytkownikom własne lub wyprodukowane przez inne przedsiębiorstwa produkty/usługi. To najbardziej znany model biznesowy w dziedzinie e-commerce.
Z transakcją typu B2C masz styczność niemal każdego dnia – w sklepie, restauracji, salonie kosmetycznym. Zakupy online również mieszczą się w ramach sprzedaży bezpośrednio skierowanej do klienta indywidualnego.
Czym wyróżnia się ten typ modelu biznesowego? Krótkim czasem i częstszym kierowaniem się emocjami przy podejmowaniu decyzji zakupowej.
Model B2B jest typowy dla firm, których klientami są inni przedsiębiorcy. W tej relacji nabywca może być użytkownikiem końcowym lub przekazać zakupione dobra konsumentowi. Jak wygląda to w praktyce?
Jednym ze sztampowych przykładów transakcji B2B jest zakup szafek nocnych u producenta przez sklep meblowy. Producent zajmuje się wówczas produkcją różnego rodzaju szafek, natomiast sklep nabywa je, aby uzupełnić braki i finalnie odsprzedać asortyment klientowi końcowemu (detalicznemu).
Zgodnie z ideą modelu biznesowego B2B realizowana jest również sprzedaż usług. Transakcje typu “Business to Business” charakteryzuje wyższa wartość zamówienia przy większej ilości powtarzających się transakcji.
Handel pomiędzy osobą prywatną a firmą (C2B) to sytuacja, w której freelancer (np. copywriter) świadczy usługi na rzecz przedsiębiorstwa (np. stworzenie artykułu tematycznego).
Dobrze zaprojektowana witryna e-commerce udostępnia klientom miejsce publikacji oferty własnych produktów lub usług.
Atutem tego modelu jest szansa łatwego wejścia na rynek, przy jednoczesnym zbudowaniu solidnego grona klientów lub sprzedaży asortymentu w większych ilościach.
Przedsiębiorstwa funkcjonujące w ramach modelu C2C gromadzą konsumentów w celu wymiany towarów/usług i generują zyski na opłatach transakcyjnych lub prowizjach z tytułu wystawienia przedmiotu aukcyjnego.
To opcja wygodna dla większości konsumentów, choć wiąże się z pewnymi wadami (np. budzi wątpliwości przy zapewnianiu jakości produktu). Firmami nawiązującymi tego typu relacje są znane marketplace’y. Z kolei platformą internetową stanowiącą wizytówkę dla tego modelu jest eBay.
Brak doświadczenia i umiejętności w zakresie tworzenia stron sprzedażowych skłania przedsiębiorców do podejmowania współpracy z ekspertami w tej dziedzinie. Warto jednak mieć podstawowe pojęcie na temat funkcji każdego e-sklepu.
Klienci oceniają wzrokiem. Nie wystarczy stworzyć witryny e-commerce, by odetchnąć z ulgą i czekać na zyski. Celem samym w sobie nie jest również nakłonienie użytkownika do odwiedzenia Twojej strony, lecz zagwarantowanie mu komfortu podczas jej kompleksowego przeglądu.
Nieintuicyjna kategoria produktów, trudno dostępne przyciski czy niezrozumiała polityka reklamacji – to wszystko wywołuje niechęć. W procesie kreacji strony internetowej warto wziąć pod uwagę:
W całej strategii nie zapominaj o praktykach SEO, które pomogą Ci wyeksponować platformę w wynikach wyszukiwania Google.
Internauci często porzucają finalizację transakcji ze względu na brak możliwości uregulowania płatności. Być może proponowane opcje są ograniczone i nie gwarantują bezpieczeństwa, które dla klientów odgrywa pierwszoplanową rolę.
Nawet jeżeli zarządzasz niewielką firmą, skorzystaj z możliwości bramek płatniczych (np. PayPal). Dostawca umożliwia akceptowanie kart, przelewów bankowych czy e-portfeli. Im więcej opcji proponujesz, tym lepiej.
Profesjonalna obsługa klienta to kropla w morzu sukcesu e-commerce. Wiele wskazuje na to, że konsumenci zwracają uwagę na jakość udzielonego wsparcia przez konsultanta.
Prowadząc witrynę internetową, powinieneś zastanowić się nad integracją wtyczki czatu. W ten sposób zmniejszysz nakłady finansowe przeznaczone na zatrudnienie dodatkowych pracowników i jednocześnie będziesz w stanie udzielać odpowiedzi na pytania użytkowników.
Do grona 3 najlepszych pluginów live-chat na stronie należą:
Z ich zastosowania wynika kilka korzyści. Mowa o bezproblemowym raportowaniu, sprawnej analizie oraz całodobowej lub wielokanałowej obsłudze klienta.
Najlepsze witryny e-commerce to takie, które udostępniają dotychczasowym klientom miejsce do dzielenia się swoimi doświadczeniami zakupowymi. W połączeniu z sekcją Q&A to kompleksowe wsparcie dla niezdecydowanego konsumenta.
Interakcja to kolejny czynnik uwzględniany przez odbiorców, dlatego nie należy pozostawiać komentarzy czy opinii (zwłaszcza tych negatywnych) bez odpowiedzi. Dbaj o reputację swojej marki.
Coraz więcej osób dokonuje zakupu produktu za pośrednictwem telefonu komórkowego. Nie bagatelizuj wyglądu strony internetowej odtwarzanej na urządzeniach mobilnych, dopasuj parametry do ich wielkości. W tym celu wyposaż stronę w szablon/motyw dostosowany do specyficznych warunków sprzętu.
Platformy e-commerce to dynamicznie rozwijający się sektor. Z pewnością w przyszłości pojawią się nowe opcje dotarcia do klienta. Gdy już znasz podstawowe funkcje strony sprzedażowej, możesz śmiało podjąć kolejny krok w kierunku rozwoju swojego e-biznesu.
Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.