W 1962 roku Herbert Marshall McLuhan, teoretyk komunikacji, wprowadził termin globalnej wioski, czyli sytuacji, w której masowe media nie zależą już od czasu i przestrzeni. Internet doprowadził do globalizacji komunikacji, w efekcie czego mówi się o społeczeństwie światowym. Współcześnie większość stron internetowych umożliwia użytkownikom korzystanie z ich zasobów w wielu językach, docierając do większych grup odbiorców z innych szerokości geograficznych.
Rozwijające się strony internetowe starają się więc rozszerzyć swoją działalność oraz rozbudować platformy komunikacji poza granice własnego kraju, w tym celu zaczęto opracowywać strategie międzynarodowego, globalnego SEO.
Inaczej pozycjonowanie zagraniczne, to szereg metod stosowanych przez właścicieli stron internetowych w celu zoptymalizowania funkcjonowania witryny pod kątem innych krajów z szerokim wachlarzem językowym. Międzynarodowa strategia SEO pozwala stronie na odpowiednie pojawianie się w rankingach wyszukiwania w wybranych językach i lokalizacjach.
Pierwszym krokiem jest określenie swojego miejsca w rankingach wyszukiwania w ujęciu międzynarodowym. Pomoże Ci w tym narzędzie Google Analytics– za jego pomocą zawęzisz wyniki pod kątem kraju oraz języka. W tym celu wejdź w swój panel użytkownika w zakładkę „Odbiorcy” i zastosuj filtr „Geo”. Dowiesz się wówczas, w jakim miejscu widoczne są Twoje treści i czy zostały przetłumaczone na inne języki.
Niezwykle trudnym zadaniem byłoby dopasowanie strony do każdego istniejącego języka i regionu geograficznego. Aby więc ułatwić ustalanie strategii, należy sprawdzić, w jakich miejscach nasze materiały są pożądane. Google Analytics ponownie pomoże Ci ustalić miejsca największej konwersji.
Kolejnym krokiem jest przeanalizowanie działań konkurencji, zbadanie obszarów, na jakich funkcjonuje. Pomoże Ci w tym takie narzędzie jak Site Explorer Ahrefs, które pozwala na:
Kiedy już przeprowadzisz podstawowe analizy, możesz zacząć tworzyć własną bazę słów i fraz kluczowych. Pamiętaj, że to na ich podstawie wyszukiwarki internetowe pozycjonują Twoją stronę pod kątem zapytań potencjalnych użytkowników.
Pamiętaj, że tym, czego szukają Twoi odbiorcy, jest wysokiej jakości, oryginalna treść. Dopasowanie języka do użytkowników, zwłaszcza do tych z innych krajów, to niezwykle trudne zadanie. Zaleca się więc poznanie podstaw odmiennej kultury i konstrukcji językowych, aby tworzona przez Ciebie treść odpowiadała w przystępny sposób osobom innych narodowości. Staraj się unikać tłumaczenia maszynowego, gdyż może one zakłócać jakość oraz integralność treści.
Wykorzystaj atrybut hreflang. Służy on do poinformowania potencjalnego użytkownika o tym, że strona posiada rożne wersje językowe. Najczęściej umieszcza się go w postaci tagu w sekcji <head>. Korzystając z niego, należy pamiętać, aby wprowadzić poprawnie kod języka bądź regionu, a także adres URL strony w określonej wersji językowej. Jak to wygląda?
< link rel=”alternate” hreflang=”język–region” href=”adres” / >
Samo użycie tagu nie przyniesie większych korzyści rankingowych, jednak pozwoli na utrzymanie bardziej ukierunkowanego ruchu na stronie.
Starając się wdrożyć strategię globalnego SEO, zaleca się zmieniać strukturę adresów URL dla każdego kraju. Ma to na celu poinformowanie wyszukiwarki, że strona wyświetla się poprawnie niezależnie od lokalizacji.
Tworząc swoją stronę internetową, musisz pamiętać o odpowiedniej domenie. Jeśli zależy Ci na kontaktach międzynarodowych, powinieneś mieć witrynę „.com”, a następnie duplikować ją na inne. Jest to dość kosztowne i skomplikowane zadanie, ponieważ wymaga utrzymania wielu domen jednocześnie. Inną opcją jest posiadanie jednej strony, mającej opcję wyboru wielu języków. Jest to rozwiązanie lepsze dla małych i średnich firm, które pozwala na uniknięcie zarządzania wieloma domenami.
Nie zapomnij o tym, że ponad 5 miliardów użytkowników internetu to osoby korzystające z mobilnych urządzeń. Pamiętaj więc o dopasowaniu witryny do małego ekranu, aby poprawić swoją widoczność, zwiększyć user experience, a tym samym wpływać na pozycję w rankingach SERP.
Zaczynając planowanie działania SEO, powinieneś zastanowić się nad wybraniem odpowiednich dla siebie rozwiązań. Zastanów się więc:
Globalne strategie SEO nie kończą się jedynie na aktualizacji witryny. Najważniejszy jest klient – dopasuj się do jego oczekiwań, przyzwyczajeń oraz lokalizacji. Podstawowym błędem jest zapominanie o istnieniu innych wyszukiwarek poza Google. Jej rodzaj zależy od kraju, np. w Chinach użytkownicy korzystają z Baidu, w Japonii jest to Yahoo, a Koreańczycy korzystają z Naver. Należy więc zadbać o to, aby twoje strategie międzynarodowej optymalizacji były zróżnicowane.
Nie zajmuj się wieloma rynkami w tym samym czasie – lepiej jest działać etapami. Jeśli zobaczysz, że pewne rozwiązania się sprawdzają, postaraj się je urozmaicić i przenieść dalej. Utrzymasz w ten sposób wysoką jakość tworzonej treści, a także usystematyzujesz swoją pracę. Pamiętaj jednak, że są to działania długoterminowe.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.