Nie wiesz, co to CTR, średnia pozycja czy wynik jakości?
Słyszałeś kiedyś o udziale w wyświetleniach, ale nie masz pojęcia, do czego służą takie dane?
Skorzystaj z naszego słownika. Zamieszczamy w nim pojęcia przydatne przy prowadzeniu i optymalizowaniu kampanii Google Ads.
Opisujemy zarówno podstawy, jak i kwestie bardzo zaawansowane. W naszym słowniku każdy znajdzie coś dla siebie. Z pewnością dowiesz się tutaj czegoś, czego nie wiedziałeś.
Academy for ads
Academy for ads – program szkoleniowy Google, który umożliwia skorzystanie z egzaminów (aktualnie nazywane testami) oraz uzyskanie certyfikatów Google Partner. […]
Adres URL strony docelowej
Adres URL strony docelowej jest to adres, który pojawia się w przeglądarce po kliknięciu w reklamę i przekierowaniu na stronę […]
Automatyczne miejsca docelowe
Automatyczne miejsca docelowe są to strony, filmy oraz aplikacje w sieci reklamowej Google, w których mamy możliwość automatycznego wyświetlania reklam […]
Automatyczne wstawianie słów kluczowych
Automatyczne wstawianie słów kluczowych to funkcja systemu Google Ads, która umożliwia automatyczne uzupełnianie treści reklam słowami kluczowymi, wpisanymi przez potencjalnego […]
Budżet konta
Budżet konta to opcja dostępna jedynie dla reklamodawców, którzy wybrali fakturowanie miesięczne jako sposób rozliczania konta. Ustawienie budżetu konta umożliwia […]
CPA
CPA (Cost per Acquisition, Cost per Action) – stawka odnosząca się do średniego kosztu pozyskania konwersji. Jeżeli więc naszą konwersją […]
CPC
CPC (cost per click) – koszt za jedno kliknięcie w reklamę AdWords. Opłaty naliczane są więc dopiero w momencie, gdy […]
CPE
CPE (Cost Per Engagement) to model rozliczania, w którym płacimy za określoną interakcję użytkownika z naszą reklamą. Interakcją w tym […]
CPM
CPM (cost per mille) – kolejna ze strategii ustalania stawek, która odnosi się do opłaty za 1000 wyświetleń reklamy AdWords. […]
CPV
CPV to ustalanie stawki kosztu obejrzenia. Metoda wyznaczania stawki w przypadku reklam wideo TrueView. Koszt naliczany jest w tym przypadku […]
CTA
CTA – call to action czyli tzw. “wezwanie do działania” to element (np. przycisk, hasło tekstowe lub znak graficzny), który […]
CTR
CTR (Click Through Rate) – procentowy współczynnik klikalności reklam wyrażający stosunek kliknięć reklam do jej liczby wyświetleń. Wysoki CTR wskazuje na […]
Docelowy adres URL
Docelowy adres URL to adres strony internetowej, na którą przenoszeni są użytkownicy w momencie kliknięcia w reklamę AdWords.
Dopasowanie do wyrażenia
Dopasowanie do wyrażenia to dopasowanie słowa kluczowego umożliwiające wyświetlenie reklamy tylko wtedy, gdy wyszukiwanie zawiera dokładne brzmienie słowa kluczowego lub […]
Dopasowanie przybliżone
Dopasowanie przybliżone pozwala na wyświetlanie reklamy w kontekście wyrażenia, które jest identyczne ze słowem kluczowym, jest do niego podobne lub […]
Dopasowanie ścisłe
Dopasowanie ścisłe to dopasowanie słowa kluczowego umożliwiające wyświetlenie reklamy tylko w momencie, gdy wyszukiwanie zawiera dokładne wyrażenie słowa kluczowego, ewentualnie […]
DoubleClick Ad Exchange
DoubleClick Ad Exchange to platforma reklamowa działająca w czasie rzeczywistym. Podobnie jak Google AdSense umożliwia reklamodawcom udział w aukcjach i […]
Edytor Google Adwords
Edytor Google Adwords to bezpłatne narzędzie przeznaczone do zarządzania kampaniami. Znacznie ułatwia wprowadzanie zmian, szczególnie w przypadku rozbudowanych kampanii. Jego […]
Eksperyment kampanii
Eksperyment kampanii to narzędzie do porównywania skuteczności wersji roboczej kampanii ze skutecznością oryginalnej kampanii. System wykorzystuje część ruchu oraz budżetu standardowej […]
Elastyczne reklamy displayowe
Elastyczne reklamy displayowe to domyślny typ reklamy graficznej w sieci reklamowej Google. W celu utworzenia tego typu reklamy wystarczy przesłać […]
Eye tracking
Eye tracking to technika badawcza, która polega na śledzeniu ruchów gałek ocznych badanej osoby. Stosowana między innymi w analizie stron […]
Filtr
Filtr to rodzaj ograniczenia wyświetlania danych widocznych w tabelach i wykresach na koncie Google AdWords. Pomocny w odfiltrowaniu, chociażby słów […]
Gmail Sponsored Promotion
Gmail Sponsored Promotion (GSP, reklamy w Gmailu) to format reklamy w serwisie Gmail. Powyżej maili pojawia się treść reklamowa, która […]
Google Partner
Status Partnera Google świadczy o tym, że dana firma lub organizacja zdała wymagane egzaminy i uzyskała certyfikaty z zakresu określonych […]
Google Preferred
Google Preferred to usługa Google agregująca najważniejsze treści wideo w łatwe do zakupu pakiety. Korzystając z usługi Google Preferred, reklamodawcy […]
Google Tag Manager (GTM)
Google Tag Manager (GTM) to narzędzie do zarządzania skryptami (tagami) na stronie internetowej.
Interfejs Google Ads API
Interfejs Google Ads API (AdWords API) umożliwia programistom tworzenie narzędzi, które pozwalają na efektywniejsze zarządzanie kampaniami Google Ads, zautomatyzowanie pewnych […]
Kierowanie demograficzne Google AdWords
Kierowanie demograficzne Google AdWords to kierowanie pozwalające dotrzeć do konkretnego zestawu potencjalnych klientów, którzy należą do wybranej grupy demograficznej określonej […]
Kliknięcie reklamy
Kliknięcie następuje w momencie gdy użytkownik kliknie Twoją reklamę, np. nagłówek reklamy tekstowej. Kliknięcie jest liczone nawet w momencie gdy […]
Kod źródłowy
Kod źródłowy to zapis programu komputerowego przy pomocy określonego języka programowania.
Kontener GTM (Google Tag Manager)
Kontener GTM (Google Tag Manager) to fragment kodu umieszczany na stronie internetowej. Umożliwia wprowadzanie tagów marketingowych bez potrzeby wgrywania kolejnych skryptów.
Konto menedżera AdWords (MCK)
Konto menedżera AdWords (MCK) to rozbudowane narzędzie Google, które umożliwia zarządzanie wieloma kontami AdWords lub AdWords Express. Rozwiązanie to świetnie […]
Konwersja
Konwersja to określone, oczekiwane przez nas działanie użytkownika, które zachodzi w momencie, gdy ktoś dokona ważnej z punktu widzenia naszej […]
KPI
Key Performance Indicators – to wskaźniki, które pokazują, jak osiągane wyniki mają się do zaplanowanych celów biznesowych Twojej witryny. Celem […]
Kreator adresów URL
Kreator adresów URL to narzędzie umożliwiające dodanie do adresu URL parametrów, które umożliwią łatwą identyfikację i analizę statystyk dla praktycznie każdej […]
Liniowy model atrybucji
Liniowy model atrybucji to sposób mierzenia konwersji, który przydziela taki sam udział wartości konwersji wszystkim kanałom, z którymi miał do […]
Machine learning
Machine learning w języku polskim nazywana jest uczeniem maszynowym, samouczeniem się maszyn lub systemami uczącymi się. To nauka która łączy […]
Maksymalny CPC
Maksymalny CPC to maksymalna stawka, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za pojedyncze kliknięcie potencjalnego klienta.
Mikro Konwersja
Mikro konwersja to ukończona działalność (np subskrypcja newslettera), która przyczynia się do zrealizowania przez użytkownika makro konwersji (np dokonania zakupu).
Model atrybucji
Model atrybucji to reguła bądź zbiór reguł, które określają sposób przypisywania sprzedaży i konwersji do kanałów zdobywania ruchu na ścieżce […]
Model atrybucji ostatnia interakcja
Model atrybucji “Ostatnia interakcja” jest to model, który przypisuje 100% udziału w sprzedaży kanałowi, który miał ostatni punkt styczności z […]
Model atrybucji uwzględnienie pozycji
W modelu atrybucji “Uwzględnienie pozycji” 40% udziału w sprzedaży jest przypisywane pierwszej i ostatniej interakcji, a 20% udziału jest przydzielane […]
MVT
MVT to rodzaj eksperymentu wielowymiarowego, który ma na celu przetestowanie skuteczności wielu elementów strony, np. tekstów marketingowych czy nagłówków. W trakcie […]
Porównawczy maksymalny koszt kliknięcia
Porównawczy maksymalny koszt kliknięcia jest to liczba, która wskazuje, jakich stawek używają inni reklamodawcy promujący podobne produkty za pomocą PLA […]
PTR (Phone Through Rate)
PTR (Phone Through Rate) to współczynnik klikalności numeru telefonu wyrażany w procentach. Pokazuje stosunek liczby połączeń telefonicznych do liczby jej wyświetleń.
Ranking reklamy
Ranking reklamy to wartość używana w celu określenia, na jakiej pozycji zostanie wyświetlona reklama. Ranking obliczany jest za pomocą kwoty […]
Raport analizy kohortowej
Raport analizy kohortowej to raport w Google Analytics, służący do grupowania użytkowników (w oparciu o wspólne cechy) i porównywania ich skuteczności.
Reklama w przerywniku
Reklama w przerywniku to format reklamy wideo YouTube, w którym odbiorcom pokazuje się 6-sekundowy filmik bez możliwości pominięcia reklamy.
Remarketing
Remarketing to jeden z typów reklamy AdWords opierający się na wyświetlaniu reklam osobom, które odwiedziły już wcześniej Twoją stronę internetową.
ROI
ROI (Return of investment) – współczynnik rentowności stosowany w celu zmierzenia efektywności prowadzonych działań. Wskazuje jaki jest stosunek uzyskanych zysków […]
Rozszerzenie połączeń
Rozszerzenie połączeń to dodatkowe rozszerzenie uzupełniające reklamy o dodatkową informację jaką jest numer kontaktowy. Gdy rozszerzenie się wyświetla, potencjalny klient […]
Segment
Segmentem nazywamy podzbiór danych w Google Analytics. Przykładem segmentu mogą być użytkownicy, którzy wchodzą na stronę z konkretnego medium, np. organic […]
Sieć reklamowa Google
Sieć reklamowa Google to ponad dwa miliony witryn, filmów i aplikacji, w których mamy możliwość wyświetlać reklamy dzięki Google AdWords. […]
Google Tag Manager (GTM)
Google Tag Manager (GTM) to narzędzie do zarządzania skryptami (tagami) na stronie internetowej.
Trafność reklamy
Trafność reklamy – określa poziom dopasowania kampanii reklamowej do treści, których prawdopodobnie szuka użytkownik. Trafna reklama, kluczowe słowa, strona […]
Ustalanie stawek docelowego ROAS
Ustalanie stawek docelowego ROAS to strategia ustalania stawek pozwalająca dostosować stawki pod kątem przyjętego zwrotu z nakładów na reklamę. Pomaga uzyskać […]
Ustalanie stawek maksymalizacja kliknięć
Ustalanie stawek maksymalizacja kliknięć to strategia, która automatycznie dostosowuje stawki kliknięć w taki sposób, by zmaksymalizować ich liczbę w ramach […]
Witryny odsyłające (referral)
Witryny odsyłające (referral) to określenie części ruchu na stronie www, który pochodzi z wszystkich witryn internetowych poza wyszukiwarkami.
Współczynnik wyświetleń na najwyższej pozycji na stronie z sieci wyszukiwania
Współczynnik przedstawiający procentowy odsetek wyświetleń reklam jako pierwszych, nad bezpłatnymi wynikami w wyszukiwarce.
Współczynnik wyświetleń u góry strony z sieci wyszukiwania
Współczynnik wyświetleń u góry strony z sieci wyszukiwania – współczynnik przedstawiający odsetek wyświetleń reklam w dowolnym miejscu nad bezpłatnymi wynikami […]
Współczynnik wyższej pozycji
Współczynnik wyższej pozycji to raport z sekcji “Analiza aukcji”. Pozwala on zidentyfikować, jak często reklamy innych reklamodawców wyświetlają się na […]
Wykluczające słowa kluczowe
Wykluczające słowa kluczowe to typ słów kluczowych, który ma na celu zapobieganie wyświetlania reklam AdWords w przypadku określonych słów czy […]
Wynik jakości
Wynik jakości (liczony w skali 1-10) – wskaźnik odzwierciedlający jakość reklam, słów kluczowych i stron docelowych użytych w kampanii Google […]
Wyświetlany adres URL
Wyświetlany adres URL to w AdWords adres reklamowanej strony internetowej.
Yandex Metrica
Yandex Metrica to webowe narzędzie analityczne będące alternatywą dla popularnego narzędzia Google Analytics. Oprócz ogólnych statystyk dotyczących ruchu na naszej […]
Zdarzenie
Zdarzenie to każde działanie użytkownika w witrynie. Przykładem zdarzenia może być wysłanie formularza kontaktowego, kliknięcie linku, pobranie pliku pdf, scrollowanie […]
Zwrot za nadmierne wyświetlenia w AdWords
Zwrot za nadmierne wyświetlenia w AdWord to zwrot pieniężny, który Google zwraca na konto reklamodawcy w przypadku, gdy miesięczny limit […]