Google Analytics 4 to nowe narzędzie, które ma zastąpić poprzednią wersję – Universal Analytics. Jak to w przypadku takich aktualizacji bywa, między nowym i starym systemem istnieje zarówno wiele różnic, jak i podobieństw. Warto więc zapoznać się z ich charakterystyką, aby z łatwością przejść na Google Analytics 4.
Google Analytics 4 to jedno z najnowszych narzędzi od Google, które od 1 lipca 2023 roku w pełni zastąpi jego poprzednią wersję, czyli Universal Analytics. Oznacza to, że nie będzie już możliwe gromadzenie i analizowanie danych w GA3, mimo obecności prawidłowego kodu śledzącego w witrynie. Niemniej jednak wciąż będziesz mógł korzystać z narzędzia w celu badania danych historycznych na temat ruchu na Twojej stronie internetowej. Niestety, nie są to informacje kompletne, dlatego konieczne jest jak najszybsze przejście na Google Analytics 4.
Nowa wersja Google Analytics powstała w celu sprostania stale rosnącym oczekiwaniom użytkowników. Universal Analytics nie był bowiem dostosowany do obecnej struktury ruchu na stronie, która w czasach jego powstania była znacznie prostsza, a użytkownicy korzystali głównie z komputerów stacjonarnych. Aktualnie taki system nie jest wystarczający, gdyż odbiorcy docierają na stronę za pośrednictwem różnych źródeł. Poprzednie narzędzie nie miało możliwości efektywnego śledzenia danych o aktywności użytkownika na urządzeniach mobilnych. Było to główną przyczyną stworzenia Google Analytics 4.
Google Analytics 4 to nowsza wersja narzędzia Google Analytics. System oparty jest na zupełnie innej funkcjonalności uwzględniającej analitykę internetową, pozwalającą właścicielom stron gromadzić i analizować dane na temat ruchu na stronie. Pojawia się jednak pytanie: czy opracowanie nowego narzędzia było konieczne i czy jest ono faktycznie lepsze niż GA3?
Prawda jest taka, że Google Analytics 4, w przeciwieństwie do poprzedniej wersji narzędzia, jest w stanie śledzić całą ścieżkę klienta na wielu platformach jednocześnie. System oparty na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym zapewnia bardziej szczegółowy obraz działań użytkowników w witrynie lub aplikacji mobilnej.
Niemniej jednak trudno odpowiedzieć na pytanie: czy nowa wersja narzędzia jest lepsza od starej? Stawianie takiej tezy wyłącznie na podstawie szerszego zakresu funkcjonalności nie gwarantuje bowiem pełnej trafności spostrzeżeń. Poszerzenie funkcjonalności Google Analytics 4 wiąże się też z bardziej rozbudowaną strukturą narzędzia, która zmusza właścicieli stron internetowych do ponownej nauki jego użytkowania. Dla osób przyzwyczajonych do interfejsu Google Analytics 3 może to być więc sporym utrudnieniem. Niemniej jednak czy nam się to podoba, czy nie, Universal Analytics zostanie wyłączony już w lipcu. Im szybciej zapoznasz się więc ze specyfikacją nowej wersji narzędzia, tym prędzej będziesz mógł w pełni wykorzystywać jego potencjał. Przedstawiamy więc kompleksowe zestawienie podobieństw i różnic między tymi systemami.
Zwykle nowe wersje narzędzi mają strukturę ich starszego odpowiednika rozszerzoną o nowe funkcje. Mogłoby się więc wydawać, że Google Analytics 4 jest kolejnym wytworem, który, poza nowymi opcjami, ma także wszystkie inne dostępne w Universal Analytics. Prawda jest jednak nieco inna. Oto elementy, których nie znajdziemy w Google Analytics 4:
Trzeba jednak zaznaczyć, że poza tymi drobnymi ograniczeniami Google Analytics 4 zapewnia wiele przydatnych funkcji, dzięki którym analiza ruchów w witrynie jest o wiele dokładniejsza. Nie warto więc przejmować się wyżej wymienionymi brakami, gdyż można je bardzo łatwo uzupełnić lub zastąpić innymi rozwiązaniami.
Do podobieństw między Google Analytics 4 a Universal Analytics zaliczamy przede wszystkim przeznaczenie i strukturę. Oba systemy są przeznaczone dla specjalistów SEO, marketerów i właścicieli witryn internetowych, którzy chcą badać pochodzenie ruchu w witrynie. Narzędzia umożliwiają ponadto analizowanie zachowań użytkowników na stronie i zbieranie informacji na temat podejmowanych przez nich działań.
Google Analytics 4, podobnie jak w przypadku jego poprzednika, należy skonfigurować i dostosować do indywidualnych potrzeb firmy. Dzięki temu narzędzie będzie w stanie mierzyć ważne wskaźniki związane z działaniami użytkowników w witrynie oraz aspekty dotyczące konwersji.
Nadrzędnym celem wprowadzenia na rynek nowej wersji narzędzia jest usprawnienie pracy. Tworząc GA4, zwrócono więc uwagę na szereg nowych funkcji, dzięki którym analiza wskaźników związanych z ruchem w witrynie będzie o wiele dokładniejsza. Wynika z tego fakt, iż Google Analytics 4 i Universal Analytics nieco od siebie odbiegają. Oto kilka najważniejszych różnic między tymi narzędziami.
Struktura Universal Analytics obejmuje usługi, konta i widoki umożliwiające filtrowanie danych według osobistych preferencji. Nowa wersja narzędzia nie posiada jednak widoków, a do zbierania danych o ruchu na stronie służą tak zwane strumienie danych.
Jedną z najważniejszych różnic między tymi narzędziami jest model danych, na których opiera się ich funkcjonowanie. W Universal Analytics pomiar obejmuje odsłony i sesje. Każda sesja kończy się po 30 minutach, w których użytkownik nie dokonał działania lub automatycznie o północy. Sesja wygasa też w chwili, gdy odbiorca odwiedził stronę z jednego źródła, po czym wrócił na nią z innego.
Sesja nie kończy się więc wraz z opuszczeniem witryny przez użytkownika, gdyż jego ponowne odwiedziny z tego samego źródła są traktowane jako odsłona tej samej sesji. GA3 pozwala więc analizować zachowania odbiorców wyłącznie w witrynach, a do badań aplikacji mobilnych konieczne jest korzystanie z takich usług, jak Firebase.
W tym zakresie Google Analytics 4 znacznie różni się od poprzedniej wersji narzędzia. Umożliwia bowiem analizę zarówno stron internetowych, jak i aplikacji. System skupia się ponadto nie na sesjach, a pojedynczy odbiorcach i ich zachowaniach w witrynie. Wszystkie analizy oparte są wówczas na zdarzeniach.
Dzięki temu rozwiązaniu możesz śledzić ścieżkę klienta na podstawie ujednoliconych danych ze wszystkich urządzeń, z których korzysta.
Podczas gdy Universal Analytics nie jest w stanie śledzić danych z aplikacji mobilnych, Google Analytics 4 umożliwia jednoczesną analizę stron internetowych i aplikacji. Badania opierają się na strumieniach odpowiedzialnych za przesyłanie informacji zarówno z witryn, jak i urządzeń z systemem IOS i Android.
Google Analytics 4 zapewnia dokładną analizę zdarzeń, którymi są wszystkie akcje podejmowane przez użytkowników na stronie czy w aplikacji mobilnej. Narzędzie, w przeciwieństwie do poprzedniej wersji, nie zawiera takich nazw, jak: kategoria, działanie, etykieta i wartość, które są używane do tworzenia celów w GA3.
Co więcej, w nowej wersji systemu cele zostały zastąpione przez konwersje, które łatwo można przypisać wybranym zdarzeniom.
Google Analytics 4 daje możliwość śledzenia takich zdarzeń, jak: wyświetlenia strony, kliknięcia linków wychodzących, przewinięcia, wyszukiwanie w witrynie, pobieranie plików czy interakcje z wideo. Korzystając ze starszej wersji narzędzia, możesz mierzyć tylko wyświetlenia strony i ekranu, a dodatkowe funkcje odblokować wyłącznie za pomocą specjalnego kodu zaimplementowanego bezpośrednio na stronie lub za pomocą Google Tag Managera.
Pomiar zaangażowania w Google Analytics 3 może odbywać się na wiele sposobów. Wykorzystywane są wówczas takie mierniki, jak współczynnik odrzuceń, czas spędzony w witrynie czy liczba wyświetleń strony na sesję. W Google Analytics 4 nie znajdziemy jednak współczynnika odrzuceń. Narzędzie zostało natomiast wyposażone w inne parametry świadczące o zaangażowaniu użytkowników. Są to:
W Universal Analytics możesz analizować nieograniczone dane historyczne. W Google Analytics 4 informacje te przechowywane są jednak 2 miesiące lub 14 miesięcy.
Niemniej jednak w analizie danych historycznych może pomóc integracja z BigQuery, która, w przeciwieństwie do poprzedniej wersji narzędzia, dostępna jest bezpłatnie.
Debugowanie zdarzeń to narzędzie Google Analytics 4, które nie jest dostępne w poprzedniej wersji. W GA3 możliwe jest wyłącznie analizowanie celów w raporcie w czasie rzeczywistym, co nie zapewnia dokładnych wyników. Dzięki DebugView możesz rejestrować wszystkie zdarzenia i wyświetlać je na osi czasu.
W obu narzędziach odbiorcy pełnią tę samą funkcję. Dzięki nim możliwa jest segmentacja użytkowników, niezbędna w kampaniach reklamowych Google Ads. W Google Analytics 4 odbiorcy mają jednak kilka dodatkowych opcji. Można je tworzyć na kilka sposobów:
Nowa wersja narzędzia jest w stanie przewidywać zachowania użytkowników i na ich podstawie grupować odbiorców. Tworzenie grup poprzez predykcję jest świetnym sposobem na realizację skutecznej kampanii marketingowej. Możesz wówczas uwzględnić takie aspekty, jak prawdopodobieństwo dokonania zakupu, rezygnacji czy ponownego odwiedzenia witryny.
Istotną zmianą w nowej wersji narzędzia jest fakt, iż Google Analytics 4 nie ma struktury raportowania obecnej w poprzednim systemie. Zakładka Raporty zawiera bowiem podsumowanie raportów, raporty w czasie rzeczywistym, zbiór raportów Cykl życia i zbiór raportów Użytkownik.
Korzystając z Universal Analytics, możesz tworzyć od podstaw raport niestandardowy oraz dowolnie go edytować. W Google Analytics 4 nie ma natomiast możliwości konfigurowania raportów. Narzędzie daje jednak wiele innych możliwości dzięki wprowadzeniu tak zwanej eksploracji.
W zakładce Eksplorowanie masz możliwość tworzenia raportów i analizowania danych na wiele sposobów. Poza opcją kreowania eksploracji od podstaw możesz wykorzystać gotowe szablony do analizy ścieżek klienta czy pokrycia segmentów użytkowników.
Universal Analytics opiera się na modelu atrybucji, który bierze pod uwagę ostatnią, niebezpośrednią interakcję użytkownika ze stroną internetową. Jeśli więc odbiorca na początek trafił na nią przez reklamę na Instagramie, a następnie z linku w innej witrynie i dokonał zakupu, konwersja będzie przypisana wyłącznie ostatniej akcji.
Domyślna atrybucja w Google Analytics 4 obejmuje natomiast analizę wielu innych danych. Model wykorzystuje uczenie maszynowe, aby ustalić, jak różne aspekty wpływają na konwersję i decyzje użytkownika.
Podczas tworzenia Google Analytics 3 nie było dostępu do technologii, jakie wykorzystujemy obecnie. Narzędzie oparte na starych systemach nakłada więc limity przetwarzania danych, aby nie przeciążyć serwerów. Wynika z tego fakt, że opóźnienie w ich analizie wynosi od 24 do 48 godzin, co stwarza trudności zwłaszcza w kontekście pozycjonowania sklepów internetowych.
W Google Analytics 4 problem ten został rozwiązany dzięki wykorzystaniu systemu kolejkowania do łączenia wielu zdarzeń w tym samym żądaniu sieciowym. W ten sposób serwery są mniej obciążone, a narzędzie, zamiast ograniczać gromadzenie informacji, stosuje pewne limity.
W Google Analytics 4 nie tylko zmieniono pewne rozwiązania, ale też dodano kilka innych, przydatnych. Są to:
Mimo że do wyłączenia Universal Analytics zostało jeszcze trochę czasu, warto już teraz rozpocząć korzystanie z Google Analytics 4. Najlepszym rozwiązaniem jest dual-tagging, czyli jednoczesne użytkowanie obu narzędzi. Dzięki temu będziesz miał dostęp do historycznych danych z GA3, a budując bazę aktualnych informacji w GA4, zyskasz możliwość porównywania wyników, co da Ci szerszą perspektywę na dany temat.
Warto, byś już dziś wdrożył Google Analytics 4, ponieważ jest to nieuniknione. Możesz oczywiście poczekać do lipca i przejść na nową wersję narzędzia wraz z wyłączeniem poprzedniej. Pamiętaj jednak, że Twoja konkurencja będzie już doświadczona w jego użytkowaniu, co zmusi Cię do szybkiego, a co za tym idzie, nieuważnego nadrobienia zaległości. Aby więc uniknąć wszelkich problemów oraz kompleksowo zadbać o ruch na swojej stronie internetowej, sprawdź, jak powinno wyglądać wdrożenie Google Analytics 4. Ciesz się rozbudowaną funkcjonalnością tego narzędzia!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.