DARMOWY AUDYT SEO

Google i pozycjonowanie stron WWW – jak oceniana jest jakość strony internetowej? Część 2

Google i pozycjonowanie stron WWW – jak oceniana jest jakość strony internetowej? Część 2

Gustavo Fring/pexels.com

W pierwszej części artykułu poznałeś, czym jest wyszukiwarka internetowa, jakie są jej rodzaje oraz od czego zależy jej funkcjonowanie na poziomie programowym. Jak wiesz, dominującą przeglądarką jest Google, dlatego teraz dowiesz się, czym są algorytmy, jakie czynniki rankingowe są ważne pod kątem SEO oraz jak oceniana jest wartość Twojej strony.

SEO (Search Engine Optimization)

Gwoli przypomnienia, optymalizacja i pozycjonowanie to działania mające na celu poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Celem każdego właściciela witryny jest uzyskanie jak najwyższej pozycji rankingowej. Dlaczego? Ponieważ na drugą stronę wyników zagląda mniej niż 25% użytkowników. W tym kontekście, aby móc odpowiednio zająć się strategią SEO on-site i off-site, należy zrozumieć, czym są wytyczne Google.

Algorytmy – czym są i do czego służą?

Najprościej rzecz ujmując, jest to zbiór czynności, które muszą zostać wykonane, aby uzyskać zamierzony efekt. Ich zadaniem jest klasyfikacja, szeregowanie i ocenianie wartości strony w procesach indeksowania, crawlowania oraz ustalania rankingu Google.

Jest ich niewyobrażalna liczba, a dodatkowo często są aktualizowane, aby zapewnić internautom jak najwyższą jakość usług. Myśląc o SEO, powinieneś znać przynajmniej kilka z nich:

  • PageRank – znany Ci już z poprzedniej części, zajmuje się klasyfikacją stron w oparciu o jakość linków,
  • Panda – wyszukuje strony o niskiej jakości oraz przypadki zduplikowanego contentu,
  • Pingwin – jego zasadniczym zadaniem jest walka ze spamem w sieci,
  • Koliber – biorąc pod uwagę słowa kluczowe, zajmuje się trafnością wyszukiwań pod kątem intencji użytkowników,
  • Gołąb – działa przede wszystkim w zakresie lokalnych wyszukiwań w oparciu o geolokalizację internautów,
  • Pirat – dba o przestrzeganie praw autorskich w internecie,
  • Above the Fold – zajmuje się oceną reklam i nieużytecznych elementów na stronie obniżających UX,
  • Mobilność – od niedawna mowa o Mobile-First Index, przekazuje on więc pierwszeństwo indeksowania stronom dostosowanym do urządzeń mobilnych.

Czynniki rankingowe brane pod uwagę przez algorytmy

Od razu uprzedzamy, że tylko Google zna pełną listę czynników rankingowych i ich specyfikację. Jednak w toku rozwoju SEO specjalistom udało się ustalić te najważniejsze. Warto więc zwrócić uwagę na:

  • słowa kluczowe,
  • tytuły i nagłówki,
  • meta tagi,
  • atrybuty ALT dla grafiki,
  • oryginalności treści,
  • linkowanie,
  • prędkość ładowania strony,
  • responsywność,
  • https,
  • plik robots.txt,
  • mapę witryny,
  • wiek i historię domeny.

QG, czyli Search Quality Evaluator Guidelines

Każdy z algorytmów działa na podstawie ustalonych przez Google wytycznych, które mają stanowić pomoc podczas oceny poziomu jakości strony. W tym kontekście najważniejsze elementy to:

  • przeznaczenie strony,
  • treść
  • informacje,
  • reputacja,
  • responsywność,
  • wytyczne E-A-T.

Pamiętaj!

Fundament stanowi jakość treści, którą Google dzieli na dwa rodzaje: treść główną i dodatkową. Każdy jest oceniany pod względem unikalności, długości, adekwatności tytułów i śródtytułów oraz poprawności językowej. Algorytmy wyszukiwarki oceniają również wartość merytoryczną, jeśli więc znajdą błędy, Twoja pozycja rankingowa spadnie. Treść oceniana jest w porównaniu do innych, podobnych publikacji. Całość musi zazębiać się z intencjami użytkowników. W tym miejscu z reguły pojawia się pytanie o długość tekstu, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od charakteru danej strony oraz grupy odbiorców.

Pod kątem QG warto zadbać o elementy dodatkowe, takie jak artykuły powiązane, materiały wizualne, pasek boczny do kanałów społecznościowych, intuicyjne menu, a w przypadku witryn e-commerce propozycje artykułów pod kątem wcześniejszych zakupów. Ważna jest również zakładka kontakt, która mówi o Twojej wiarygodności.

E-A-T – o co chodzi?

Przewodnik Google szczególną wagę przywiązuje do wytycznych E-A-T, czyli expertise (eksperckość), authoritativeness (autorytet) oraz trustworthiness (wiarygodność). Jest to szczególnie ważne dla właścicieli stron, których treści mają bezpośredni wpływ na zdrowie oraz bezpieczeństwo użytkowników. Są to tak zwane witryny YMYL, czyli Your Money or Your Life.

Źródło: Ketut Subiyanto/pexels.com

Jeśli mowa o eksperckości, Google bierze pod uwagę poziom merytoryczny strony bądź jej biegłość w danej dziedzinie. Chodzi o wiedzę wymagającą dodatkowych kwalifikacji. Z tego względu, jeśli planujemy strategię SEO, najważniejsze jest aktualizowanie treści, dodawanie źródeł bądź informacji o autorach, a także stworzenie profilu linkowego w mediach społecznościowych bądź blogosferze.

Autorytet odnosi się do reputacji w branży. Im więcej linków przychodzących posiadasz, tym ważniejszy się stajesz. Warto więc zadbać o cytowania, wspomnienia, recenzje, referencje oraz rekomendacje od innych ekspertów.

Kwestia zaufania z kolei odnosi się przede wszystkim do użytkowników. Chodzi o branie odpowiedzialności za publikowane treści. Działając pod kątem optymalizacji, warto w tym celu zadbać o certyfikat bezpieczeństwa SSL, dostęp do danych kontaktowych, możliwość wystawiania ocen oraz komentarzy, a także komunikator.

Sprawdź: Jak powinno się pozycjonować sklep internetowy?

Podsumowanie

Najważniejsza jest umiejętna komunikacja z wyszukiwarką. Stworzenie strony internetowej to zdecydowanie za mało, zwłaszcza w dobie rosnącej konkurencji. Musisz jednak pamiętać o najważniejszym – działaniu fair play, czyli zgodnie z duchem White Hat SEO. Jest to długi proces, ale pozwalający na osiągnięcie trwałych wyników oraz zyskanie zaufania użytkowników w sieci. Każda nieuczciwa praktyka zostanie szybko wykryta, a Ty będziesz borykać się z karami od Google.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Na czym polega analiza konkurencji w SEO?
    Na czym polega analiza konkurencji w SEO?
    Firmy sprzedające produkty bądź świadczące podobne usługi są względem siebie konkurencyjne. Poznanie praktyk rywali to ważny krok w dalszej pracy nad SEO.
    Dlaczego warto korzystać z Google Search Console?
    Dlaczego warto korzystać z Google Search Console?
    Jak ocenić stan witryny? Gdzie szukać informacji o wydajności prowadzonej strategii content marketingowej? Google Search Console jest tu odpowiedzią!
    Najważniejsze techniki SEO, które przydadzą się w każdej strategii
    Najważniejsze techniki SEO, które przydadzą się w każdej strategii
    Okazuje się, że większa część przedsiębiorców nadal nie wie, jak rozwinąć swoją stronę internetową, jednak my mamy na to sposób. Sprawdź jaki!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę