Gustavo Fring/pexels.com
W pierwszej części artykułu poznałeś, czym jest wyszukiwarka internetowa, jakie są jej rodzaje oraz od czego zależy jej funkcjonowanie na poziomie programowym. Jak wiesz, dominującą przeglądarką jest Google, dlatego teraz dowiesz się, czym są algorytmy, jakie czynniki rankingowe są ważne pod kątem SEO oraz jak oceniana jest wartość Twojej strony.
Gwoli przypomnienia, optymalizacja i pozycjonowanie to działania mające na celu poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Celem każdego właściciela witryny jest uzyskanie jak najwyższej pozycji rankingowej. Dlaczego? Ponieważ na drugą stronę wyników zagląda mniej niż 25% użytkowników. W tym kontekście, aby móc odpowiednio zająć się strategią SEO on-site i off-site, należy zrozumieć, czym są wytyczne Google.
Najprościej rzecz ujmując, jest to zbiór czynności, które muszą zostać wykonane, aby uzyskać zamierzony efekt. Ich zadaniem jest klasyfikacja, szeregowanie i ocenianie wartości strony w procesach indeksowania, crawlowania oraz ustalania rankingu Google.
Jest ich niewyobrażalna liczba, a dodatkowo często są aktualizowane, aby zapewnić internautom jak najwyższą jakość usług. Myśląc o SEO, powinieneś znać przynajmniej kilka z nich:
Od razu uprzedzamy, że tylko Google zna pełną listę czynników rankingowych i ich specyfikację. Jednak w toku rozwoju SEO specjalistom udało się ustalić te najważniejsze. Warto więc zwrócić uwagę na:
Każdy z algorytmów działa na podstawie ustalonych przez Google wytycznych, które mają stanowić pomoc podczas oceny poziomu jakości strony. W tym kontekście najważniejsze elementy to:
Pamiętaj!
Fundament stanowi jakość treści, którą Google dzieli na dwa rodzaje: treść główną i dodatkową. Każdy jest oceniany pod względem unikalności, długości, adekwatności tytułów i śródtytułów oraz poprawności językowej. Algorytmy wyszukiwarki oceniają również wartość merytoryczną, jeśli więc znajdą błędy, Twoja pozycja rankingowa spadnie. Treść oceniana jest w porównaniu do innych, podobnych publikacji. Całość musi zazębiać się z intencjami użytkowników. W tym miejscu z reguły pojawia się pytanie o długość tekstu, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od charakteru danej strony oraz grupy odbiorców.
Pod kątem QG warto zadbać o elementy dodatkowe, takie jak artykuły powiązane, materiały wizualne, pasek boczny do kanałów społecznościowych, intuicyjne menu, a w przypadku witryn e-commerce propozycje artykułów pod kątem wcześniejszych zakupów. Ważna jest również zakładka kontakt, która mówi o Twojej wiarygodności.
Przewodnik Google szczególną wagę przywiązuje do wytycznych E-A-T, czyli expertise (eksperckość), authoritativeness (autorytet) oraz trustworthiness (wiarygodność). Jest to szczególnie ważne dla właścicieli stron, których treści mają bezpośredni wpływ na zdrowie oraz bezpieczeństwo użytkowników. Są to tak zwane witryny YMYL, czyli Your Money or Your Life.
Źródło:Ketut Subiyanto/pexels.com
Jeśli mowa o eksperckości, Google bierze pod uwagę poziom merytoryczny strony bądź jej biegłość w danej dziedzinie. Chodzi o wiedzę wymagającą dodatkowych kwalifikacji. Z tego względu, jeśli planujemy strategię SEO, najważniejsze jest aktualizowanie treści, dodawanie źródeł bądź informacji o autorach, a także stworzenie profilu linkowego w mediach społecznościowych bądź blogosferze.
Autorytet odnosi się do reputacji w branży. Im więcej linków przychodzących posiadasz, tym ważniejszy się stajesz. Warto więc zadbać o cytowania, wspomnienia, recenzje, referencje oraz rekomendacje od innych ekspertów.
Kwestia zaufania z kolei odnosi się przede wszystkim do użytkowników. Chodzi o branie odpowiedzialności za publikowane treści. Działając pod kątem optymalizacji, warto w tym celu zadbać o certyfikat bezpieczeństwa SSL, dostęp do danych kontaktowych, możliwość wystawiania ocen oraz komentarzy, a także komunikator.
Najważniejsza jest umiejętna komunikacja z wyszukiwarką. Stworzenie strony internetowej to zdecydowanie za mało, zwłaszcza w dobie rosnącej konkurencji. Musisz jednak pamiętać o najważniejszym – działaniu fair play, czyli zgodnie z duchem White Hat SEO. Jest to długi proces, ale pozwalający na osiągnięcie trwałych wyników oraz zyskanie zaufania użytkowników w sieci. Każda nieuczciwa praktyka zostanie szybko wykryta, a Ty będziesz borykać się z karami od Google.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.