Google Merchant Center co to?

Google Merchant Center co to?

Ivan Samkov/pexels.com

Google Merchant Center (Google Centrum Sprzedawcy) to główne narzędzie ułatwiające sprzedawcom internetowym interakcję z usługami reklamowymi Google. Dane produktów przesłane do GMC pojawiają się następnie na karcie „Zakupy”, w reklamach i w wynikach wyszukiwania. W naszym artykule dowiesz się wszystkiego o Google Merchant Center – co to jest, jak z tego korzystać oraz w jakim celu.

Czym jest GMC?

Google Merchant Center to platforma, na której sprzedawcy mogą dodawać informacje o swoich produktach i sklepach. Dane te będą dostępne w różnych usługach Google: wyszukiwarce, sieci reklamowej, YouTube, Gmail, zakładkach „Zakupy” i „Obrazy”. To właśnie z usługą Google Merchants rozpoczyna się ścieżka uruchamiania kampanii zakupowych oraz możliwość pokazania zainteresowanym użytkownikom asortymentu sklepu internetowego.

Źródło: cottonbro/pexels.com

Warto wiedzieć, że kampanie produktowe to te reklamy, których treść składa się ze zdjęcia, nazwy produktu, ceny oraz nazwy sklepu. Celem takiej kampanii jest zwiększenie sprzedaży internetowej.

Sprawdź: Dlaczego warto robić kopię zapasową Twojej witryny?

Dla kogo jest GMC?

Usługa ta jest zdecydowanie polecana każdemu, kto posiada własny sklep internetowy oraz:

  • aktualizuje asortyment na bieżąco (są osoby, które aktualizują asortyment 2-3 razy dziennie);
  • ma w bazie setki (a nawet tysiące) produktów, co utrudnia pisanie opisów dla każdego osobno;
  • wciąż doświadcza skoków cen (ze względu na kurs złotówki, akcje, zmiany cen zakupu itp.).

Dużą zaletą Google Merchant Center jest to, że nie wymaga on żadnych specjalnych umiejętności, wiedzy czy wykształcenia programisty. Aby skonfigurować kampanię produktową, wystarczy odrobina cierpliwości.

Dlaczego warto korzystać z Google Merchant?

W ostatnich latach wciąż obserwujemy intensywny rozwój e-commerce. Użytkownicy lubią kupować za pośrednictwem sieci, dlatego, jeśli Twój produkt nie pojawia się w wyszukiwarkach, tracisz spore możliwości promocji i dotarcia do szerokiego grona potencjalnych odbiorców.

Google Merchant Center Polska – umożliwia firmom i sprzedawcom z naszego kraju:

  • tworzenie inteligentnych reklam dla Google, Gmail i YouTube;
  • znalezienie klientów na całym świecie;
  • korzystanie z narzędzi analitycznych;
  • dotarcie do odbiorców, którzy już szukają ich produktów.

Prawidłowo zoptymalizowane Centrum Sprzedawcy Google to podstawa każdej udanej kampanii w Zakupach Google. W ten sposób można uznać GMC za wszechstronny panel sterowania dla wszystkich informacji o produkcie.

Jak rozpocząć kampanię w GMC?

Jeśli chcesz wypróbować to narzędzie, musisz zacząć od założenia w nim konta. Następnie połącz je z Google Ads. Ważnym etapem tworzenia kampanii jest konfiguracja feedów, o której opowiemy za chwilę. Po tych trzech krokach Twoja reklama jest gotowa do uruchomienia.

Wymagania dotyczące kampanii produktowych

Podobnie jak w przypadku każdej platformy, usługi lub witryny, dla skutecznej moderacji ważne jest spełnienie wszystkich wymagań i uwzględnienie zaleceń. Aby dokonać konfiguracji w Google Merchant Center, należy spełnić kilka warunków.

  1. Mieć połączone konta Google Merchant Center i Google Ads.
  2. Zachować zgodność kampanii z zasadami Zakupów Google, które mogą różnić się od zasad Google Ads – na przykład nie można publikować podrobionych produktów, a ograniczenia dotyczą wielu kategorii.
  3. Posiadać witrynę zabezpieczoną protokołem https.
  4. Aktualizować dane produktów przynajmniej raz na 30 dni.
  5. Posiadać w witrynie koszyk, za pomocą którego użytkownik może dokonać zakupu.
  6. Udostępnić swoje dane kontaktowe.

Więcej informacji o wszystkich rekomendacjach znajdziesz w oficjalnym poradniku Google.

Czym jest feed i jak go stworzyć?

Feed w Google Merchant Center (czyli plik danych Zakupów Google lub plik danych produktów) to tabela zawierająca kluczowe cechy produktu, która służy do tworzenia i wyświetlania reklamy. Aby wygenerować kanał w Google Merchant Center, wybierz „Produkty” –> „Kanały” z menu po lewej stronie i kliknij ikonę „+”, aby utworzyć nowy kanał.

Na etapie przygotowania należy wziąć pod uwagę, że feed może mieć format tekstowy lub XML. Ten pierwszy jest wybierany znacznie częściej i można go utworzyć za pomocą Arkuszy Google bez angażowania programistów. Z kolei format XML jest bardziej złożony i odpowiedni dla zaawansowanych użytkowników, ponieważ wymaga pewnych umiejętności technicznych.

Ważna uwaga: Google nie obsługuje kanałów XLS i CSV. Muszą one zostać przekonwertowane na format tekstowy przed przesłaniem do GMC.

Podstawowo feed składa się z:

  • nazwy;
  • ceny;
  • identyfikatora przedmiotu;
  • nazwy produktu;
  • opisu produktu;
  • kategorii produktu;
  • linku do produktu;
  • linku do obrazu;
  • dostępności produktu.

Po przygotowaniu pliku, aby uruchomić narzędzie, należy stworzyć kampanię zakupową w Google Ads, zoptymalizować ją i monitorować jej skuteczność.

Ile kosztuje GMC?

Jeśli chodzi budżet na kampanię w Google Merchant Center, koszt usługi obliczany jest podobnie jak w przypadku reklam w Google Ads – na podstawie oferowanej przez sprzedawcę stawki. Oznacza to, że rozliczenie opiera się na systemie CPC (Cost Per Click). Przy tym warto pamiętać, że nie ma minimalnej stawki za kliknięcie, ale większe prawdopodobieństwo na wyświetlenie reklam użytkownikom mają ci, którzy zaoferują więcej. Ponadto, konfigurując kampanię, określasz budżet dzienny, po wyczerpaniu którego Google przestanie wyświetlać reklamy.

CPC może zaczynać się od kilku groszy do nawet kilkudziesięciu złotych, dlatego w przypadku typu asortymentu sklepu koszt kampanii w GMC może być niski lub wysoki.

Sprawdź: Wyszukiwanie obrazem Google

Google Merchant Center – podsumowanie

Kampanie produktowe to kolejny sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji, zwłaszcza jeśli prowadzisz sklep internetowy i potrzebujesz nowej drogi rozwoju swoich kampanii reklamowych.

Pomimo długich przygotowań do wprowadzenia reklamy istnieje szereg zalet z korzystania z tego właśnie narzędzia. Jednym z nich jest to, że system Google sam zajmie się co najmniej jedną kluczową kwestią – komu, gdzie i kiedy pokazać produkt.

Spodobał Ci się artykuł? Oceń go! Masz stronę internetową i chciałbyś wreszcie zacząć zarabiać? Zapraszamy na konsultację z naszymi analitykami SEO! Na spotkaniu dowiesz się, jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Wzmożona konwersja strony docelowej – to się opłaca!

    Wzmożona konwersja strony docelowej – to się opłaca!

    Koncentrujesz swoje działania na wzmocnieniu konwersji witryny? Dowiedz się, jak to robić efektywnie!
    Wybór agencji reklamowej do social media

    Wybór agencji reklamowej do social media

    Dostępność wielu agencji reklamowych powoduje, że trudno dokonać trafnego wyboru. Coraz więcej firm oferuje wachlarz możliwości. Jak wspomóc swój biznes?
    Chcesz założyć własną stronę? Poznaj podstawowe pojęcia dotyczących stron internetowych!

    Chcesz założyć własną stronę? Poznaj podstawowe pojęcia dotyczących stron internetowych!

    Czy adres URL i domena oznaczają to samo? Czy istnieje jakaś różnica między hostingiem a serwerem? Sprawdź nasz słowniczek podstawowych pojęć związanych z internetem.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę