Christina Morillo/pexels.com
Google zmieniło swoją perspektywę co do linków nofollow, choć przez długi czas były one bagatelizowane. Pierwotnie lider wśród wyszukiwarek proponował, aby atrybut nofollow towarzyszył odnośnikom zamieszczanym przez internautów odwiedzających witrynę w formie komentarzy.
Następnym pomysłem była sugestia odnośnie do korzystania z tego rodzaju linku przy artykułach sponsorowanych wraz z odnośnikami zewnętrznymi. Koncepcja, która przyświecała wykorzystaniu tego atrybutu przez zarządzających stronami internetowymi, dotyczyła również wykorzystania go przy oznaczaniu linków wewnętrznych do podstron, do których nie miał dotrzeć robot Google.
Google postanowił wprowadzić drobne zmiany, z którymi muszą liczyć się pozycjonujący stronę internetową w rankingu wyszukiwarki.
To rodzaj linków, które, zdaniem Google, nie odgrywają żadnej roli podczas procesu pozycjonowania witryny internetowej. Prawdopodobnie pojawiło się w Twojej głowie pytanie o sens istnienia tego typu odnośników. Właściwie najważniejszym powodem stosowania atrybutu nofollow jest różnicowanie źródeł pozyskanych linków, aby sprawiały wrażenie naturalnie zaimplementowanych odnośników.
Wraz z pojawieniem się algorytmu Pingwin pewnym modyfikacjom zaczął podlegać proces budowania linków. Wcześniej liczyła się ilość, a nie jakość. Obecnie nie ma znaczenia liczba odnośników, a link building, korzystnie oddziałujący na uplasowanie się strony w rankingu wyszukiwarki.
Poszukiwanie źródeł pozyskiwania linków nofollow nie należy do najprostszych zadań, zwłaszcza wśród początkujących webmasterów. Najpowszechniejszymi miejscami, gdzie można pokusić się o umieszczenie atrybutu nofollow, są blogi tematyczne wyposażone w rubryczkę z komentarzami.
Kolejną wskazówką jest linkowanie z różnego rodzaju for czy portali tematycznych. Jak widzisz, nie ma jednego sposobu na pozyskiwanie tego typu odnośników, choć musisz wziąć pod uwagę naturalność działań i brak sprzeczności z zasadami Google.
Czego powinieneś jeszcze unikać? Chociażby pozyskiwania jak największej liczby odnośników w krótkim czasie. Dla algorytmów Google to spamerskie treści, które nic nie wnoszą do procesu pozyskiwania wiodących pozycji w rankingu, a mogą jedynie zaszkodzić.
Stworzyliśmy listę argumentów przemawiających za wykorzystaniem atrybutu nofollow w praktyce. Choć może wydawać się, że jest to dość zagmatwany sposób na uzyskanie wysokiej pozycji w rankingu, warto przeanalizować wszystkie “za” i “przeciw” takiemu rozwiązaniu.
Jeżeli zamieszczasz odnośnik na nieznanej platformie, jesteś świadomy, że będzie otagowany jako link nofollow. Choć możesz rozważać sens takiego działania, warto, byś spojrzał na odnośniki tego rodzaju z kilku perspektyw. Przede wszystkim wciąż generujesz ruch organiczny na swojej witrynie i tworzysz naturalny profil linków, co jednocześnie pozytywnie oddziałuje na poprawę jakości witryny z perspektywy wyszukiwarki.
Zdajemy sobie sprawę, że nie każdy jest specjalistą w obszarze link buildingu, dlatego przygotowaliśmy listę z etapami, które należy przejść, aby dodać atrybut nofollow.
Etap 1. Zdecyduj się na treść, do której chcesz dołączyć link bądź na tę, która ma podlegać zmianom.
Etap 2. Dodaj odnośnik do tekstu.
Etap 3. Przekieruj się do trybu, który pozwala na modyfikację kodu HTML tekstu.
Etap 4. Odszukaj swój odnośnik w kodzie HTML.
Etap 5. Wystarczy, że dodasz tag rel=”nofollow” w tagu <a>
To wszystko, co musisz zrobić. Przejście pięciu etapów pozwoli Ci na oznaczenie linku jako nofollow.
Prawie 13 lat temu wprowadzono pierwsze modyfikacje w obszarze percepcji linków nofollow. Właściwie wyglądało to tak, że jeżeli w witrynie znajdowało się, załóżmy, 5 linków, z czego 4 były odnośnikami typu nofollow, to mimo wszystko ten “pełnowartościowy” (nazywany “dofollow”) nie otrzymywał całej mocy, a zaledwie 1/10. O kolejnych zmianach można mówić, odnosząc się do 2019 roku, kiedy to wprowadzono w obieg dwa nowe atrybuty. Mowa o:
Za sprawą tych przemian wyszukiwarka wyraźnie wskazała, jakie znaczniki powinny być wykorzystywane. Nie jest to jednak konieczność, którą powinien wdrażać każdy przedsiębiorca zarządzający swoją witryną. Jeżeli brzmi to dla Ciebie wciąż tajemniczo, postaraj się zasięgnąć pomocy ekspertów. Z pewnością agencja SEO rozwieje Twoje wątpliwości co do praktyk link buildingu.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat atrybutu nofollow? Skontaktuj się ze specjalistami z naszej agencji SEO.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.