CoWomen/pexels.com
Google Tag Manager to narzędzie, które może być sporym wsparciem zarówno dla marketerów, jak i analityków zajmujących się oceną działań SEO. Z jego użyciem można między innymi dodawać skrypty na stronę (w formie tzw. tagów) czy na przykład śledzić konwersję. Na co jeszcze pozwala Tag Manager? Co to jest tag i kiedy tego typu narzędzia okażą się przydatne?
Wśród wielu serwisów oferowanych przez Google w celu usprawnienia zarządzania procesami SEO znajduje się między innymi Google Tag Manager. Co to za narzędzie? Jego głównym zastosowaniem jest dodawanie i konfigurowanie skryptów do strony internetowej, które określa się mianem tagów – stąd właśnie nazwa tej usługi. Google Tag Manager pozwala kontrolować je w przejrzysty sposób z pojedynczego miejsca. Same skrypty mogą z kolei być używane do analizy różnego rodzaju danych dotyczących działania strony internetowej i interakcji użytkowników z witryną. Informacje zdobyte w ten sposób mogą być nieocenione przy działaniach mających na celu podniesienie konwersji lub dokładne śledzenie ruchu. Warto przy tym zaznaczyć, że skrypty przygotowane przez Google w bardzo niewielkim stopniu obciążają stronę internetową. Takie rozwiązanie pozwoli nam także uniknąć błędów, które mogłyby pojawić się przy ręcznym implementowaniu podobnych funkcjonalności.
Źródło: MART PRODUCTION/pexels.com
Zrozumienie tej koncepcji to podstawa do skutecznego korzystania z narzędzia Google Tag Manager. Co to jest tag? To swojego rodzaju skrypt śledzący, który po dodaniu na stronę gromadzi różne dane – mogą one dotyczyć działań użytkownika czy źródła ruchu. Jest to fragment kodu napisanego w języku JavaScript, który jest obsługiwany przez praktycznie każdą popularną przeglądarkę i może być bez problemu zintegrowany z innymi rozwiązaniami obecnymi na serwerze. Co ważne, takie tagi mają określone specjalne reguły, które definiują, kiedy mają się uruchomić. Konkretne zasady mogą również kierować samym działaniem skryptu – możemy dzięki nim określić na przykład, który tag ma zbierać informacje ze strony z potwierdzeniem transakcji, a który z innych podstron.
Efektywne wykorzystanie funkcjonalności tego narzędzia pozwala między innymi odciążyć dział IT lub całkowicie zrezygnować ze wsparcia programistycznego w prowadzeniu strony. Czynności związane z tagami i analizą danych na stronie można wykonać bez problemu właśnie poprzez Google Tag Manager – dzięki temu reszta osób odpowiedzialnych za witrynę może zająć się na przykład rozwijaniem treści czy oferty. Z obsługą tego rozwiązania powinien poradzić sobie każdy użytkownik: twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie zadbali, by Tag Manager był prosty i intuicyjny. Korzystanie z tego narzędzia nie wymaga wiedzy technicznej czy znajomości żadnego języka programowania.
Jednym z największych atutów Google Tag Manager jest możliwość bezpiecznego testowania skryptu. Możemy skorzystać z trybu podglądu, który oferuje lokalne sprawdzenie działania dodanych tagów. Jeśli podczas testowania pojawią się jakiekolwiek błędy, powrót do poprzedniej wersji wymaga zaledwie paru kliknięć. Tag Manager pozwala również skutecznie zadbać o sprawność strony internetowej: jeśli niektóre skrypty nie są już potrzebne, usuniemy je w paru krokach. Istnieje także opcja tymczasowego wyłączenia wybranych tagów bez całkowitego pozbywania się ich z kodu strony.
Google Tag Manager może również znacznie pomóc w optymalizacji strony. To przede wszystkim zasługa możliwości zbierania szczegółowych informacji na temat tego, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny. Różnego rodzaju parametry, które można zmierzyć za pomocą Google Tag Manager, będą bardzo istotnym wsparciem w analizie działań marketingowych. Wszystko to przekłada się na jeszcze większą skuteczność SEO.
Aby skorzystać z Tag Managera, potrzebne jest konto Google: to właśnie tutaj gromadzi się wszystkie dane zbierane przez to narzędzie. W obrębie konta można utworzyć kontenery – specjalny magazyny do przechowywania gotowych skryptów. Każdy z nich dysponuje osobnym kodem, który może być dodany do strony. Taki podział funkcjonalności pomiędzy skryptami pozwala zadbać o sprawne działanie każdego z nich i wygodne zarządzanie z jednego miejsca.
Oto najważniejsze elementy konta Google Tag Manager:
Aby utworzyć konto w Google Tag Manager, wystarczy posiadać konto Google. Po przejściu do tego narzędzia i zapoznaniu się z dostępnymi skryptami należy umieścić kontener na stronie internetowej. Można to wykonać na trzy sposoby:
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: startmoto.pl, bellaplace.pl
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.