Google Tag Manager – podstawowe informacje

Google Tag Manager – podstawowe informacje

CoWomen/pexels.com

Google Tag Manager to narzędzie, które może być sporym wsparciem zarówno dla marketerów, jak i analityków zajmujących się oceną działań SEO. Z jego użyciem można między innymi dodawać skrypty na stronę (w formie tzw. tagów) czy na przykład śledzić konwersję. Na co jeszcze pozwala Tag Manager? Co to jest tag i kiedy tego typu narzędzia okażą się przydatne?

Google Tag Manager – co to jest?

Wśród wielu serwisów oferowanych przez Google w celu usprawnienia zarządzania procesami SEO znajduje się między innymi Google Tag Manager. Co to za narzędzie? Jego głównym zastosowaniem jest dodawanie i konfigurowanie skryptów do strony internetowej, które określa się mianem tagów – stąd właśnie nazwa tej usługi. Google Tag Manager pozwala kontrolować je w przejrzysty sposób z pojedynczego miejsca. Same skrypty mogą z kolei być używane do analizy różnego rodzaju danych dotyczących działania strony internetowej i interakcji użytkowników z witryną. Informacje zdobyte w ten sposób mogą być nieocenione przy działaniach mających na celu podniesienie konwersji lub dokładne śledzenie ruchu. Warto przy tym zaznaczyć, że skrypty przygotowane przez Google w bardzo niewielkim stopniu obciążają stronę internetową. Takie rozwiązanie pozwoli nam także uniknąć błędów, które mogłyby pojawić się przy ręcznym implementowaniu podobnych funkcjonalności.

Źródło: MART PRODUCTION/pexels.com

Czym jest tag?

Zrozumienie tej koncepcji to podstawa do skutecznego korzystania z narzędzia Google Tag Manager. Co to jest tag? To swojego rodzaju skrypt śledzący, który po dodaniu na stronę gromadzi różne dane – mogą one dotyczyć działań użytkownika czy źródła ruchu. Jest to fragment kodu napisanego w języku JavaScript, który jest obsługiwany przez praktycznie każdą popularną przeglądarkę i może być bez problemu zintegrowany z innymi rozwiązaniami obecnymi na serwerze. Co ważne, takie tagi mają określone specjalne reguły, które definiują, kiedy mają się uruchomić. Konkretne zasady mogą również kierować samym działaniem skryptu – możemy dzięki nim określić na przykład, który tag ma zbierać informacje ze strony z potwierdzeniem transakcji, a który z innych podstron.

Dlaczego warto skorzystać z Google Tag Manager?

Efektywne wykorzystanie funkcjonalności tego narzędzia pozwala między innymi odciążyć dział IT lub całkowicie zrezygnować ze wsparcia programistycznego w prowadzeniu strony. Czynności związane z tagami i analizą danych na stronie można wykonać bez problemu właśnie poprzez Google Tag Manager – dzięki temu reszta osób odpowiedzialnych za witrynę może zająć się na przykład rozwijaniem treści czy oferty. Z obsługą tego rozwiązania powinien poradzić sobie każdy użytkownik: twórcy najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie zadbali, by Tag Manager był prosty i intuicyjny. Korzystanie z tego narzędzia nie wymaga wiedzy technicznej czy znajomości żadnego języka programowania.

Zalety Google Tag Manager

Jednym z największych atutów Google Tag Manager jest możliwość bezpiecznego testowania skryptu. Możemy skorzystać z trybu podglądu, który oferuje lokalne sprawdzenie działania dodanych tagów. Jeśli podczas testowania pojawią się jakiekolwiek błędy, powrót do poprzedniej wersji wymaga zaledwie paru kliknięć. Tag Manager pozwala również skutecznie zadbać o sprawność strony internetowej: jeśli niektóre skrypty nie są już potrzebne, usuniemy je w paru krokach. Istnieje także opcja tymczasowego wyłączenia wybranych tagów bez całkowitego pozbywania się ich z kodu strony.

Google Tag Manager – SEO z narzędziami od Google

Google Tag Manager może również znacznie pomóc w optymalizacji strony. To przede wszystkim zasługa możliwości zbierania szczegółowych informacji na temat tego, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny. Różnego rodzaju parametry, które można zmierzyć za pomocą Google Tag Manager, będą bardzo istotnym wsparciem w analizie działań marketingowych. Wszystko to przekłada się na jeszcze większą skuteczność SEO.

Jak zbudowany jest Google Tag Manager?

Aby skorzystać z Tag Managera, potrzebne jest konto Google: to właśnie tutaj gromadzi się wszystkie dane zbierane przez to narzędzie. W obrębie konta można utworzyć kontenery – specjalny magazyny do przechowywania gotowych skryptów. Każdy z nich dysponuje osobnym kodem, który może być dodany do strony. Taki podział funkcjonalności pomiędzy skryptami pozwala zadbać o sprawne działanie każdego z nich i wygodne zarządzanie z jednego miejsca.

Oto najważniejsze elementy konta Google Tag Manager:

  • Kontener – „pojemnik” na skrypty, w ramach którego można konfigurować tagi wraz z ich regułami i zmiennymi. Wszystko to wykonujemy w obszarze roboczym, który nie wpływa na finalne działanie skryptu. Każdy kontener jest wersjonowany, dzięki czemu w razie wystąpienia błędu możemy szybko wrócić do działającej kopii.
  • Tag – fragment kodu JavaScript, który pełni określoną funkcję. Dzięki Google Tag Manager może on być w prosty sposób dodany do strony internetowej. GTM oferuje wiele różnych rodzajów tagów – niektóre z nich możemy edytować pod kątem swoich potrzeb. W większości przypadków nie mamy jednak dostępu do kodu.
  • Reguła – określa warunki, jakie muszą być spełnione, aby dany tag został uruchomiony. Jedną z takich reguł może być na przykład odpalenie skryptu w momencie przejścia na konkretną podstronę.
  • Zmienne – ich zadaniem jest przechowywanie i przekazywanie wartości.

Jak korzystać z Google Tag Managera?

Aby utworzyć konto w Google Tag Manager, wystarczy posiadać konto Google. Po przejściu do tego narzędzia i zapoznaniu się z dostępnymi skryptami należy umieścić kontener na stronie internetowej. Można to wykonać na trzy sposoby:

  • skorzystać ze wtyczki w systemie CMS – możemy to zrobić bez znajomości programowania i dostępu do kodu na serwerze;
  • wkleić kod JavaScript w sekcji <head> – musimy mieć możliwość bezpośredniej edycji kodu;
  • zatrudnić programistę, który wykona to zadanie za nas – w tym przypadku możemy liczyć na gwarantowany efekt, jednak będziemy musieli zapłacić za takie wsparcie.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: startmoto.pl, bellaplace.pl

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    WordPress czy Joomla? Sprawdź różnicę pomiędzy tymi CMSami

    WordPress czy Joomla? Sprawdź różnicę pomiędzy tymi CMSami

    Chcesz wiedzieć, który system CMS, WordPress czy Joomla, byłby lepszym wyborem? Zapoznaj się z naszym artykułem!
    Czym są przekierowania 301 i jak stosować je w swojej strategii SEO?

    Czym są przekierowania 301 i jak stosować je w swojej strategii SEO?

    Czym są przekierowania 301? Kiedy je stosować? Jaki mają wpływ na SEO? Odpowiedzi na te ważne pytania znajdziesz w naszym artykule.
    Wszystko o pozycjonowaniu lokalnym

    Wszystko o pozycjonowaniu lokalnym

    Czy wiesz, że w Polsce działają ponad dwa miliony małych firm? To właśnie do nich kierowane jest pozycjonowanie lokalne, którego szczegóły przybliżamy w tym artykule.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.