Jeżeli wciąż wykorzystujesz połączenie HTTP i zastanawiasz się, czy jest to bezpieczne rozwiązanie…to informacje zamieszczone w tym tekście są wartościowymi wskazówkami dla Ciebie.
Być może wybór jednego z dwóch protokołów nigdy nie był dla Ciebie priorytetowy przy budowaniu witryny internetowej. To duży błąd. Wyjaśniamy, czym charakteryzują się oba protokoły i co je od siebie odróżnia.
HTTP to protokół sieci WWW, którego rolą jest przesyłanie zawartości witryn internetowych oraz udostępnienie podglądu strony w przeglądarce. W jaki sposób się to odbywa?
Przed udostępnieniem zawartości strony przez protokół HTTP, kieruje on pytanie do serwera, który je przetwarza i zwraca feedback.
HTTPS to po prostu ulepszona, zmodyfikowana wersja HTTP. Różni się od pierwotnej wersji dodatkami w postaci zabezpieczeń. Dane transferowane pomiędzy przeglądarką a serwerem są szyfrowane jednym z dwóch certyfikatów – TLS bądź SSL.
HTTPS sprawia, że proces komunikacyjny pomiędzy użytkownikiem a serwerem nie jest narażony na niepożądane praktyki przechwytywania danych.
Hakerzy od lat prężnie działają w sieci internetowej. Argumentów przemawiających za wykorzystaniem protokołu HTTPS jest wiele. Jego zasadnicze działanie opiera się jednak na ochronie przed możliwym podsłuchem, zniekształceniem przesyłanych danych, prowadzących do wyłudzeń oraz samej kradzieży.
HTTPS jest rekomendowany przez Google. Przede wszystkim, ze względu na fakt, że odpowiada za bezpieczeństwo witryny w kontekście jej podatności na ataki hakerów prowadzących do kradzieży danych.
Aby rozjaśnić Ci każde trapiące, informatyczno brzmiące zagadnienie, wyjaśniamy czym właściwie jest certyfikat SSL.
SSL to protokół, który daje dowód autentyczności domeny bądź domeny oraz jej właściciela. Jest niekwestionowanym graczem w zapewnianiu bezpieczeństwa danych, które widzisz w witrynie. To on czuwa nad tym, aby podczas dokonywania internetowych płatności, nikt nie przejął danych Twojej karty bankowej.
To narzędzie, dzięki któremu z pewnością zyskasz zaufanie potencjalnego klienta. Instalacja SSL jest niezbędna dla stron internetowych o charakterze komercyjnym. Takie witryny są nastawione na przetwarzanie danych osobowych i procesy transakcyjne. Inwestycja zaopatrzenia się w dany protokół nie jest droga. Jeżeli zależy Ci na tym, aby prowadzona witryna była bezpiecznym miejscem dla konsumenta, zastanów się nad zakupem opisywanego certyfikatu.
TLS jest niczym innym, jak następcą protokołu SSL, bardziej bezpiecznym dla internauty. Różnice, które pojawiają się pomiędzy tymi protokołami jest w stanie wskazać jedynie ekspert z zakresu cyberbezpieczeństwa w sieci.
My zdecydowaliśmy się na przedstawienie tych cech, które pokazują ich niewątpliwą odmienność.
Właściwie to certyfikat TLS nie starał się dogonić w ilości opcji szyfrów SSL, ponieważ w swojej ofercie ich…po prostu nie ma. Opiera się na aktualizacji systemowej i usprawnia definiowanie nowych, pojawiających się szyfrów.
Do użytkownika nie dotrze ostrzeżenie w postaci sformułowania o braku certyfikatu. Ta formułka przy protokole TLS jest zastępowana szeregiem innych alarmów ostrzegawczych.
TLS, w przeciwieństwie do SSL, wykorzystuje w procesie uwierzytelniania kod działający na HMAC Hash. Dla laików informatycznych: to po prostu nowoczesna wersja kodu, MACa, wykorzystywanego przez poprzednika. Innowacyjność przejawia się w jego implementacji z kluczem, który jest gwarantem ochrony wiarygodności i spójności danych użytkownika.
Promowanie przez Google protokołu HTTPS jest ściśle związane z potrzebą zminimalizowania ataków hakerskich w sieci. Wyszukiwarka uznała bezpieczeństwo strony za jeden z czynników wpływających na pozycję w liście wyszukiwania.
Mimo to pojawiają się rozbieżności w opiniach ekspertów, odnośnie do jego wpływu na osiągnięcie wyższego wyniku w rankingach. Nikt jednak nie jest w stanie podważyć jego przełożenia na efektywność sprzedażową.
Naturalnym jest, że osobie zarządzającej serwisem nastawionym na sprzedaż, będzie w dużym stopniu zależeć na stworzeniu przestrzeni godnej zaufania. HTTPS jest elementem, który wpisuje się w tę ideę.
Zalecamy, abyś przy tworzeniu internetowych witryn wziął pod uwagę preferencje Google.
Dla algorytmów bardziej pożądanym wariantem będzie witryna posiadająca protokół HTTPS niż jej standardowy odpowiednik. Zatem, jeżeli jedna ze stron internetowych dysponuje pierwotnym uwierzytelnieniem, bez zabezpieczeń, znajdzie się w rankingu wyszukiwania niżej niż witryna posiadająca element szyfrowania. Pod warunkiem, że wszystkie pozostałe czynniki brane pod uwagę w rankingu są sobie równe.
Jeśli planujesz dokonywanie zmian protokołów, lepiej podejmij współpracę z zespołem specjalistów. Przenosząc własną witrynę z protokołu HTTP na HTTPS, należy postępować zgodnie z wymienionymi poniżej etapami:
Na koniec przeprowadzać audyt strony, celem sprawdzenia jej efektywnego działania.
Pamiętaj, że oprócz wysokiej pozycji w wyszukiwaniach Google, dużą rolę odgrywa bezpieczeństwo Twoich potencjalnych klientów. Zmiana protokołu wiąże się ze wzmocnieniem zaufania i wiarygodności prowadzonego biznesu w Internecie.
Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.