Czy istnienie w Internecie jest konieczne? Tak, jeżeli chcesz pokazać światu swoje produkty. Tak, jeśli masz do zaoferowania atrakcyjne usługi. Tak, o ile chcesz dotrzeć do tysięcy, milionów, a nawet miliardów osób, żeby zaprezentować im swoje umiejętności. Tak, bo w Internecie są Twoi klienci, osoby gotowe zapłacić za Twój czas i wiedzę. Internet to ogromny rynek, na którym Ty – sprzedawca – możesz spotkać się z kupującymi mieszkającymi w dowolnym zakątku planety.
Pół wieku temu nie było Internetu. Nie było też jego nazwy ani możliwości, które za nim stoją. Gdy światowa sieć komputerowa zaczęła zyskiwać na popularności, to zaczęły się pojawiać portale internetowe i wyszukiwarki, które w różny sposób zaczęły dostarczać odpowiedzi na zadawane pytania. A jak wygląda dzisiaj Internet? Kilkanaście lat temu ktoś filozoficznie zauważył, że on mówi „Internet”, ale jego dzieci będą mówić „Google”. I rzeczywiście. Android to najpopularniejszy system operacyjny dla smartfonów, YouTube to najczęściej na świecie instalowana aplikacja, Chrome to globalny lider wśród przeglądarek, a Google? Wyszukiwarka Google zmieniła świat tym, że jako pierwsza nauczyła się rozumieć potrzebę znajdowania i wyświetlania najlepszych odpowiedzi na pytania i problemy internautów.
Dlatego Google jest bezkonkurencyjny w skali światowej i w pełni zasługuje na ten tytuł. I z tego samego powodu Ty oraz Twoja firma powinniście być w Google, jeżeli chcecie dotrzeć z ofertą do osób, które mają pieniądze.
Czy masz już swoją stronę internetową? A sklep internetowy? A może masz swój profil w popularnym portalu społecznościowym? Prowadzisz swój blog albo poradnik w formie nagrań wideo? Cokolwiek robisz, warto pokazać to innym osobom. Jeżeli prowadzisz firmę, to masz stronę WWW opisującą usługi, portfolio i referencje, a także zawierającą dane kontaktowe do sekretariatu. A firmy produkcyjne doskonale wiedzą, że fundamentem udanej sprzedaży jest własny e-sklep. I niezależnie od tego, czy szukasz klientów zza oceanu, czy z własnego osiedla, to sklep internetowy (nazywany często e-commerce) jest tym samym co stragan na targowisku – po prostu musi istnieć, abyś Ty mógł sprzedawać.
Masz chwilę? To sprawdź, czy Twój sklep internetowy działa. Udało się? No to podstawowy warunek jest spełniony.
Co robisz, gdy jest Ci potrzebna wiertarka? Oczywiście idziesz do sklepu i ją kupujesz. A gdy potrzebujesz tylko parę gwoździ? Albo kawę i pączka? Również szukasz sklepu. Gdy poprzednia wiertarka spaliła się podczas ostatniego remontu, to w poszukiwaniu nowej pojedziesz prawdopodobnie do dużego marketu budowlanego. Wiesz, gdzie to jest, bo mijasz ten market codziennie w drodze do pracy. To duży budynek i trudno go przegapić. Trochę inaczej sprawy się mają, gdy potrzebujesz garść gwoździ albo paczkę kawy do śniadania. Co wówczas robisz?
Możesz udać się na wyprawę do wielkiego marketu, bo tam znajdziesz wszystko. Ale możesz poszukać produktów w pobliskim sklepie osiedlowym – w końcu jest znacznie bliżej, dzięki czemu zaoszczędzisz mnóstwo czasu. Większość osób jednak nie wie, gdzie w okolicy są sklepy z rzeczami, które kupują sporadycznie, raz na jakiś czas. Poza tym trudno je znaleźć: osiedle jest duże, a sklepiki małe. Nawet jeżeli jest ich sto, to i tak nie masz szans ich zobaczyć, bo po prostu giną niezauważone wśród bloków i samochodów. Co w takim razie robisz? Sięgasz po smartfon albo o komputer, żeby sprawdzić, gdzie w Twojej okolicy jest sklep z narzędziami, kawiarnia albo spożywczy.
To reklama w Google sprawia, że idziesz do sklepu, o którego istnieniu jeszcze przed chwilą nic nie wiedziałeś. Google sprawia też, że decydujesz się na zakup wiertarki, pralki, pasty do zębów czy słuchawek… przez Internet.
Jeżeli jesteś sprzedawcą, to oczywiście zacierasz ręce z radości, gdy ktoś potrzebuje nowe urządzenie. Ale dlaczego miałby kupić sprzęt właśnie u Ciebie, a nie u konkurencji? Jakie są szanse na to, że zostawi pieniądze właśnie u Ciebie. I od czego to właściwie zależy?
Zanim wyjaśnimy Ci, w jaki sposób jedne firmy odnoszą sukces w sprzedaży, a inne nie, mamy dla Ciebie zagadkę.
Na pewno dużo. Badania z 2021 roku wskazują, że w Internecie są już prawie 2 miliardy stron. To więcej niż mieszkańców Chin, to ponad 1/4 mieszkańców naszej planety. Gdybyś liczył te wszystkie witryny internetowe w tempie jedna na sekundę, bez spania, jedzenia, picia – po prostu liczył – to zajęłoby Ci to jakieś 65 lat. Sporo, prawda?
A teraz wyobraź sobie, że Twój klient ma odnaleźć Twoją ofertę w tej galaktyce stron, portali i sklepów internetowych. Reklama w Google naprawdę może zdziałać cuda.
Lubisz liczby? Każdy lubi, zwłaszcza gdy chodzi o stan konta. W takim razie przyjrzyjmy się niektórym liczbom. Wygrana w Lotto to także jakaś możliwość zyskania pieniędzy. Prawdopodobieństwo wygranej pierwszego stopnia wynosi prawie 1 do 14 milionów. Szanse głównej wygranej w Eurojackpot to już 1 do 95 milionów. Ryzyko śmierci podczas grania w gry planszowe? 1 do 100 milionów. Ryzyko śmierci w wyniku uderzenia meteorytu wyliczono na 1 do 700 tysięcy, a zgon spowodowany uderzeniem pioruna szacuje się na 1 do 1,2 miliona.
Jest bardziej prawdopodobne, że Twój klient wygra 50 milionów euro w loterii i że powali go grom z jasnego nieba, niż że uda mu się trafić na Twoją stronę internetową. Chyba że zwrócisz się po pomoc do specjalistów, a poprowadzona przez nich reklama w Google pozwoli Ci odwrócić szanse.
Google to wyszukiwarka i sieć współpracujących witryn. Ogromne możliwości sprawiły, że dziś Google oferuje kilkadziesiąt różnych sposobów reklamowania się w Internecie, chociaż najpopularniejsze i najbardziej dochodowe dla Ciebie są dwie:
Pierwsza metoda, czyli przedpłacona reklama w Google, jest w stanie teoretycznie dostarczyć Ci klientów z dnia na dzień, bo zaczyna działać od chwili, gdy Google zaksięguje wpłatę na swoim koncie. Działa równie prosto, bo określasz cechy swoich klientów, wskazujesz wyrazy (tak zwane frazy kluczowe), po których klient prawdopodobnie szuka Twoich produktów, tworzysz treść tekstów promocyjnych i deklarujesz stawkę, jaką jesteś gotów zapłacić za to, że ktoś kliknie w Twoją reklamę i finalnie trafi na Twoją stronę internetową.
To bardzo dobra metoda na szybkie reklamowanie usług lub produktów Twojej firmy, jednak jest to droższa reklama w Google. O wiele droższa niż pozycjonowanie Google. A na czym ono polega?
Pozycjonowanie to proces pozwalający na zmianę pozycji Twojej witryny w Google, a konkretnie: w wynikach wyszukiwania. Gdy wpiszesz w okno wyszukiwarki wyraz „pogoda”, to otrzymasz ponad 100 milionów wyników, czyli ponad 100 milionów witryn ma coś do powiedzenia na temat pogody. Ale na pewno zauważyłeś, że na samej górze są wyniki pochodzące od największych portali w polskim Internecie. Za drugim, trzecim i setnym razem nadal najwyżej będą te same strony internetowe. Dlaczego?
Dlatego że właściciel danej strony WWW zadbał o skuteczną usługę pozycjonowania. Dzięki temu jego witryna wyświetla się na pierwszych miejscach, a nie na tysięcznym czy milionowym. Ale to nie wszystko. Przecież być może interesuje Cię pogoda na jutro, za tydzień, pogoda w Zakopanem lub w Argentynie. Może chcesz wiedzieć, czy w sobotę będzie padać deszcz albo sprawdzasz, jakie będzie ciśnienie w następnym tygodniu. Dzięki usłudze pozycjonowania Twoja witryna może być wysoko na te wszystkie frazy i na kilkadziesiąt, kilkaset, a nawet na kilka tysięcy innych fraz.
Elektronika i narzędzia to towary bardzo popularne w Internecie. A jak stanowi popularne powiedzenie: ile głów, tyle zdań. Oznacza to, że ktoś, kto chce kupić nową wiertarkę, być może wpisze w Google „wiertarka”, ale są większe szanse na to, że wpisze coś innego. A co?
Na przykład: wkrętarka, wiertarka Bosch, młotowiertarka, wiertarka z udarem, Makita. Ale uwaga! Być może wpisze: wiertarka do wiercenia w betonie, wiertarka dobra i tania, czym najlepiej wywiercić dziurę w suficie, jaka wiertarka najlepsza, wiertarka tanio Warszawa. To nie wszystko, bo być może napisze: wiertarka, wiertarka Bosz, wiert udarowa, wiertarka model L17-XM/CL39, kcem wwiercici dziurem w scianie.
Wyobraźnia Twoich klientów nie zna granic. A profesjonalne usługi SEO muszą dostarczać najlepszych odpowiedzi na wszystkie zapytania. I muszą dostarczać je skutecznie, bo tylko taka reklama w Google ma sens.
Według Google jest ponad 5 milionów stron WWW, które zawierają w sobie wyraz „wiertarka”. Każda z nich już jest w Internecie, ma więc nie tylko swoich klientów, którzy wymieniają się opiniami w Internecie, ale każda ma też jakiś autorytet w oczach wyszukiwarki. Twój nowy sklep internetowy nie ma na początku żadnego autorytetu, a więc nie miej złudzeń: nowy sklep internetowy jest martwy. Martwy tak długo, jak długo będziesz zwlekać z dostarczeniem mu najwyższej jakości reklamy. Czy tracisz na tym pieniądze? Oczywiście! Tak naprawdę to wyłącznie tracisz!
Zróbmy symulację dla małego sklepu internetowego, który sprzedaje opony do samochodów. Przy odpowiedniej organizacji wystarczy jedna osoba, aby sprzedawać 100 opon dziennie (w weekend Twój e-sklep również działa, więc sprzedaje). Przyjmijmy, że średnia wartość kompletu opon to 1200 złotych, a marża wynosi 8%.. Każdego dnia Twoja sprzedaż wynosi 30 tysięcy złotych, a 8-procentowa marża zapewnia Ci 2400 złotych dziennego przychodu. Czyli miesięczny przychód wynosi 72 tysiące złotych! Odejmij od tego swoje koszty, a nadal zostanie Ci całkiem ładny zysk, być może nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. To Twój zysk z 30-40 klientów w skali dnia. Albo inaczej: to Twoja strata, jeżeli uznasz, że reklama w Google to zbędny wydatek.
Jeżeli sprzedajesz produkty, to prawdopodobnie Twoim największym kosztem będą faktury od firm kurierskich. A ile kosztuje pozycjonowanie stron? Mniej niż przesyłki kurierskie, mniej niż porównywarki, mniej niż Google Ads o porównywalnej skuteczności. Pozycjonowanie Google nazywane jest „najtańszą formą reklamy” – i rzeczywiście tak jest. Wartość tej usługi zależy od wielu ważnych czynników: od konkurencyjności, od wielkości asortymentu, od wielkości obszaru związanego z pozycjonowaniem, a także wielu innych składowych. Chcesz wiedzieć, ile zapłacisz za najtańszą reklamę internetową? To koniecznie zadzwoń do naszych doradców!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.