Ile trwa i jak sprawdzić indeksowanie strony w Google?

Ile trwa i jak sprawdzić indeksowanie strony w Google?

Benjamin Dada/unsplash.com

Wyszukiwarka Google jest dziś tak oczywistym elementem korzystania z sieci, że mało kto zastanawia się, jak dokładnie działa jej algorytm lub w jaki sposób strony internetowe tak w zasadzie trafiają do jej zasobów.

Jeśli prowadzisz biznes w sieci, na pewno już wiesz, jak ważna jest widoczność strony internetowej. To proste: nawet najlepsza, najbardziej funkcjonalna witryna nic Ci nie da, skoro nikt jej nie odwiedzi.

Oczywiście, istotny jest tu proces pozycjonowania, jednak – jeszcze zanim zaczniesz jakiekolwiek działania SEO – strona musi się zaindeksować w Google. Z tego wpisu dowiesz się znacznie więcej o tym, na czym polega indeksowanie stron Google, jak sprawdzić indeksowanie strony oraz jak długo może potrwać ten proces.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Jak to się dzieje, że po wpisaniu interesującej Cię frazy, w kilka sekund otrzymujesz odpowiedź wyszukiwarki z mnóstwem linków do przejrzenia? Otóż Google posiada swoje roboty, które regularnie przeszukują sieć i analizują strony internetowe (a trzeba im przyznać, że są w tym coraz lepsze!). Biorą pod uwagę nie tylko obecne w witrynie treści, ale także powiązania strony z innymi stronami internetowymi, jej jakość czy np. nawigację wewnętrzną.

Dzięki tej wnikliwej analizie Google jest w stanie zaproponować użytkownikom bardziej adekwatne do zapytania propozycje i odpowiedzi, uwzględniając również najlepszą w mniemaniu wyszukiwarki kolejność.

Co to jest indeksacja strony?

Musisz wiedzieć, że wyszukiwarka posiada jedynie te informacje czy zasoby, które zostały jej wcześniej udostępnione. Indeksowanie stron Google rozpoczyna od opisanej już przez nas analizy.

Proces indeksacji nie jest niczym innym, jak dodaniem danej strony internetowej do spisu (zwanego też indeksem) wyszukiwarki. To dzięki niemu internauci mogą dotrzeć do witryny poprzez wyniki wyszukiwania.

Jak dodać stronę do indeksu Google?

Teoretycznie niczego tak naprawdę nie musisz robić, ponieważ indeksowanie strony w Google następuje automatycznie. Wyjątkiem od tej reguły są sytuacje, w których boty napotykają na problemy.

Ile trwa indeksowanie strony w Google?

Jak zwykle – to zależy. Warto jednak wiedzieć, że zaindeksowanie strony nigdy nie następuje natychmiast. Dzieje się tak, ponieważ roboty odwiedzające witryny muszą mieć czas na ich odnalezienie, analizę i uporządkowanie treści.

Ogólnie można przyjąć, że na dodanie strony do indeksu wyszukiwarki możesz czekać od kilku dni do nawet kilku tygodni.

Czy indeksowanie można przyspieszyć?

Sam proces indeksowania nie zależy od Ciebie, jednak istnieje kilka sposobów na to, by – po pierwsze – „podsunąć pod nos” botom Google Twoją stronę lub podstronę i – po drugie – by ułatwić im pracę.

  • Skorzystaj z Google Search Console
  • Jeśli zależy Ci na czasie i chcesz, by dana podstrona (np. z nowym artykułem blogowym) została szybciej dodana do spisu, możesz skorzystać z darmowego narzędzia Google Search Console.

    W tym celu wejdź najpierw w opcję Sprawdzenie adresu URL:

    Następnie wprowadź adres URL nowej podstrony i kliknij Poproś o zaindeksowanie.

  • Usuń słabe jakościowo podstrony
  • Jednym z najczęstszych problemów przy indeksowaniu stron w Google jest ich słaba jakość. Upewnij się zatem, że Twoja witryna oferuje jakościowe treści, zawierające adekwatne słowa kluczowe i bez zduplikowanego contentu.

  • Zbuduj dobry profil linkowy
  • Linki (zarówno wewnętrzne, jak i wewnętrzne) znacznie usprawniają poruszanie się botów po stronach w sieci i stanowią rodzaj wirtualnego drogowskazu. Jeśli do jakiejś podstrony w obrębie Twojej www nie prowadzi żaden link wewnętrzny, jest to tzw. strona osierocona, którą trudno będzie znaleźć nie tylko botom, ale i Twoim potencjalnym klientom.

Co w takiej sytuacji? Cóż, osieroconą stronę pozostaje uzupełnić o odpowiednie linki wewnętrzne lub po prostu ją usunąć.

Pamiętaj też, że dbając o profil linkowy strony, nie tylko ułatwiasz zadanie robotom wyszukiwarki, ale także wpływasz pozytywnie na pozycjonowanie witryny.

Jak sprawdzić indeksowanie strony?

Chcesz mieć pewność, że Twoja strona i jej komponenty zostały zaindeksowane poprawnie?

Komendy w pasku przeglądarki

Najprostszym sposobem, by to sprawdzić, jest wpisanie w pasku przeglądarki komendy:

site:nazwa-twojej-domeny.pl

W naszym przypadku zatem komenda brzmiałaby:

site:grupa-icea.pl

W odpowiedzi na tak sformułowane zapytanie, wyszukiwarka przedstawi wykaz wszystkich zaindeksowanych przez nią podstron Twojej domeny. Otrzymasz także ich liczbę. To jasny sygnał, że witryna jest zaindeksowana poprawnie – w przeciwnym wypadku wyszukiwarka po prostu niczego by nie odnalazła.

Część wykazu podstron zaindeksowanych dla witryny grupa-icea.pl

Inną komendą, z której możesz skorzystać, jest cache dopisane przed adresem URL. W naszym przypadku brzmiałaby ona:

cache:https://grupa-icea.pl

Po jej wpisaniu przeglądarka pokaże ostatnią zapisaną kopię z pamięci podręcznej Google. W Ten sposób dowiesz się, które z nowych zasobów na stronie zostały już zaindeksowane, a które jeszcze nie.

Część wykazu podstron zaindeksowanych dla witryny grupa-icea.pl

Google Search Console

W przypadku sprawdzania indeksowania strony możesz też ponownie skorzystać z Google Search Console. Aby zweryfikować stan witryny, wybierz opcję Sprawdź adres URL i wklej link do interesującej Cię podstrony. Jeśli podstrona będzie zaindeksowana, otrzymasz stosowny komunikat od wyszukiwarki.

Narzędzie nie tylko poinformuje Cię o stanie zaindeksowania witryny, ale także o jej menu nawigacyjnym. Będziesz mógł także sprawdzić responsywność swojej strony, czyli dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Jest to o tyle ważne, że obecnie nawet 52,6% ruchu w sieci pochodzi ze smartfonów, a ponad 30 milionów Polaków korzysta z Internetu właśnie poprzez urządzenia mobilne (raport Digital 2021, We Are Social / hootsuite).

Indeksacja strony a pozycjonowanie

Wiele osób zastanawia się, czy indeksacja strony może pomóc w pozycjonowaniu witryny i czy ma wpływ na to, na jakiej pozycji Twoja strona wyświetla się użytkownikom korzystającym z wyszukiwarki.

Co to jest pozycjonowanie?

Jest to szereg działań, którego celem jest podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie jest zajęciem różnorodnym, stąd niezwykle trudno jest znaleźć wyłącznie jedną osobę, która mogłaby wziąć na swoje barki całość tego przedsięwzięcia. Standardowo pozycjonowanie dzielimy na tzw. pozycjonowanie on-site (działania prowadzone w obrębie witryny) oraz tzw. pozycjonowanie off-site (działania prowadzone poza witryną, jednak mające wpływ na jej pozycję).

Do czynników mających największy wpływ na pozycjonowanie możemy zaliczyć:

  • jakość kodu strony,
  • prędkość ładowania witryny,
  • certyfikaty bezpieczeństwa strony,
  • odpowiednie przekierowania,
  • zadbany profil linkowy.

Poza aspektami typowo technicznymi ogromne znaczenie mają także publikowane treści (content). Muszą być nie tylko unikalne i wartościowe, ale także odpowiednio sformatowane, tj. posiadające czytelną strukturę oraz wzbogacone o frazy kluczowe.

Jak indeksacja strony wpływa na pozycjonowanie?

Z jednej strony sama indeksacja nie jest czynnikiem pozycjonującym witrynę ani nie gwarantuje jej miejsca u szczytu wyników wyszukiwania.

Z drugiej jednak pozycjonowanie nie jest możliwe bez zaindeksowania strony, stąd można uznać indeksację jako nieodłączny element późniejszych działań pozycjonerskich.

Dlaczego indeksowanie strony w Google jest ważne dla Twojej firmy?

Przede wszystkim, od indeksacji strony zależy cała Twoja obecność w sieci. Potrzebujesz dodatkowych argumentów? Spójrz na te liczby:

  • Google to najpopularniejsza wyszukiwarka w naszym kraju – używa jej prawie 91% polskich internautów (gs.statcounter.com 2021),
  • podczas zakupów w sieci Polacy decydują się głównie na własne poszukiwania, korzystając z wyszukiwarek. Robi tak aż 88,9% klientów online (raport Digital 2021, We Are Social / hootsuite),
  • także poznawanie nowych marek użytkownicy w dużej mierze zawdzięczają wynikom wyszukiwania, w ten sposób informacji o najświeższych brandach poszukuje 43,6% internautów (raport Digital 2021, We Are Social / hootsuite).
  • Efekty indeksowania strony

    W zasadzie trudno mówić o zaletach indeksowania, ponieważ jest to absolutna podstawa dla funkcjonowania strony w sieci oraz działania w sektorze e-commerce. Warto jednak wspomnieć, że bez indeksowania nie ma:

    • pozycjonowania – to od niego zależeć będzie widoczność strony w sieci i pozycja, jaką zajmie ona w wynikach wyszukiwania. Jest to nie tylko recepta na zwiększenie ruchu organicznego w obrębie witryny, ale także budowanie wizerunku marki i wzmacnianie świadomości konsumenckiej np. jeśli chodzi o Twoje flagowe produkty;
    • ruchu na stronie – choć ruch na stronie nie musi być równoznaczny ze sprzedażą produktów (w końcu niektórzy użytkownicy opuszczą stronę bez zakupu, a jeszcze inni porzucą koszyk zakupowy i wracają do niego dopiero po jakimś czasie), jest on ważnym elementem wpływającym pozytywnie na współczynnik konwersji;
    • sprzedaży – a więc Twoich zysków! Google to wyszukiwarka, z której każdego dnia korzysta naprawdę mnóstwo osób, dla których jest ona podstawowym narzędziem. Wśród tak dużego grona muszą być także Twoi przyszli klienci, dlatego zasadniczym grzechem byłoby nie wykorzystać takiego potencjału.
Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jakie jest znaczenie anchor tekstów dla pozycji fraz?

    Jakie jest znaczenie anchor tekstów dla pozycji fraz?

    Anchor link, czyli odnośnik zakotwiczony na stronie, to element treści, który przenosi czytelnika pod inny adres URL. Jak wykorzystać je do poprawy rezultatów SEO i jakiego rodzaju może być anchor? Sprawdź.
    Kary Google – powody, skutki oraz jak się przed nimi ustrzec

    Kary Google – powody, skutki oraz jak się przed nimi ustrzec

    Bany i filtry – kary od Google bez tajemnic. Dowiedz się, jak się przed nimi ustrzec. Dbaj o swoje bezpieczeństwo, nie idąc na skróty.
    Zwiększ ruch na swojej stronie dzięki SEO

    Zwiększ ruch na swojej stronie dzięki SEO

    Prowadzisz stronę internetową i chcesz zwiększyć liczbę jej odbiorców, ale nie wiesz jak? Sprawdź jak wykorzystać w tym celu optymalizację treści!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.