DARMOWY AUDYT SEO

Indeksacja domeny – jak regularnie sprawdzać postępy?

Indeksacja domeny – jak regularnie sprawdzać postępy?

Christina Morillo/pexels.com

Google, chociaż jest największą wyszukiwarką na świecie, ma ograniczone zasoby i moce przerobowe. Są one dodatkowo sprzężone z czynnikami rankingowymi, algorytmami oraz robotami sieciowymi. Aby dana strona mogła cieszyć się popularnością, musi spełnić szereg wymagań powyższych elementów. Należy jednak zacząć od samego początku i odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest indeksacja domeny i dlaczego należy o nią zadbać?

Czym jest domena?

Domena to unikalny adres przyjazny użytkownikowi, umożliwiający mu odnajdywanie zasobów w sieci internetowej. Składa się z trzech podstawowych elementów: protokołu, nazwy domeny oraz rozszerzenia. Nazwa domeny i wybrane rozszerzenia mają wpływ na pozycjonowanie strony w sieci, a także budowanie świadomości marki.

Wpływ domeny na pozycjonowanie

Na proces pozycjonowania ma wpływ nazwa domeny. Chodzi przede wszystkim o słowa kluczowe zawarte w jej budowie, które powinny odpowiadać intencjom wyszukiwania użytkowników. Podobnie jest w przypadku rozszerzenia (końcówki) domeny, ponieważ do pewnego stopnia odpowiadają za wyświetlanie strony pod kątem danej lokalizacji. Sama domena jest zaś sygnałem jakościowym dla wyszukiwarki, zwłaszcza jeśli ma długą i atrakcyjną historię.

Sprawdź: Co to jest adres IP?

Indeksowanie – na czym polega ten proces?

Indeksowanie polega na tworzeniu i utrzymywaniu elementów skracających czas dostępu do danych. W jego trakcie zbierane są informacje o treści, słowach i frazach kluczowych, linkach zewnętrznych i wewnętrznych oraz multimediach w bazie danych wyszukiwarki.

Za proces indeksowania odpowiadają roboty sieciowe. Przeszukują one tysiące adresów zawierających potencjalne zapytania użytkowników oraz dopasowane odpowiedzi. Mówiąc wprost, porządkują one informacje z sieci. Szukając więc informacji w Google, w rzeczywistości korzystasz z bazy indeksu.

Jak duży jest indeks Google?

Ogromny – milionowy. Strony w indeksie zajmują ponad 100 000 000 gigabajtów. Google nieustannie udoskonala swoje algorytmy, dlatego niezbędne jest ich śledzenie w kontekście pozycjonowania.

Indeksowanie Mobile-First

To sposób indeksowania, w którym algorytmy w pierwszej kolejności przeszukują mobilną wersję strony. Pamiętaj jednak, że indeks jest jeden i nie ma osobnej bazy skoncentrowanej na urządzeniach mobilnych. Na tej podstawie Google ustala ranking również dla urządzeń desktopowych.

Budżet indeksowania

To maksymalna liczba danych, które wyszukiwarka Google może pobrać z danej domeny w trakcie jednej wizyty robota. Biorą one pod uwagę limit częstotliwości i zapotrzebowanie na indeksowanie.

Ile czasu zajmuje proces indeksowania?

To niezwykle trudne pytanie, na które sam Google nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Proces indeksowania może zająć kilka dni, a nawet miesięcy. Wynika to z ograniczeń robotów sieciowych, prędkości przesyłania danych oraz pojemności serwerów. Jakie są poszczególne etapy indeksowania?

  • Robot trafia na witrynę i zbiera z niej informacje na podstawie pliku robots.txt.
  • Content zostaje przesłany na serwery Google i dodany do bazy danych.
  • W bazie odczytywane są informacje przez programy komputerowe.

Warto wiedzieć, że indeksowanie odbywa się cyklicznie. Z tego też względu należy cały czas dbać o wysoką jakość witryny i pilnować aktualizacji, które wpływają na pozycję rankingową w wyszukiwaniach. Im częściej robot będzie trafiać na nowe informacje, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie wracać na stronę.

Indeksacja domeny

Aby strona internetowa była możliwa do znalezienia w sieci, musi znajdować się w indeksie wyszukiwarki. Należy więc zweryfikować, jak ten proces przebiega. Wystarczy, że wejdziesz w wyszukiwarkę i wprowadzisz „site:nazwadomeny.pl”. Jeśli pojawi się ona w SERP-ach, oznacza to, że jest zaindeksowana.

W procesie optymalizacji, jak również w indeksacji domeny warto wykorzystać dostępne narzędzia SEO, takie jak Ahrefs, Semstorm czy Senuto. Każde z nich umożliwi śledzenie weryfikacji pozycji w kontekście czasu, a także pozwoli monitorować całościowe funkcjonowanie witryny.

Dlaczego w procesach optymalizacyjnych zawsze powinniśmy przeznaczyć czas na sprawdzanie indeksowania domeny? Ze względu na to, że posiadanie strony wcale nie musi oznaczać, że jest ona widoczna dla innych użytkowników.

Co zrobić, jeśli strona się nie indeksuje?

Krok 1: Sprawdź, czy nie blokujesz do niej dostępu robotom sieciowym. Zajrzyj więc do swojego pliku robots.txt.

Krok 2: Prześlij do panelu Google Search Console mapę witryny, która jest komunikatem o gotowości stron i podstron do indeksowania. Dzięki mapie roboty widzą nowo dodane podstrony oraz wybrane aktualizacje.

Krok 3: Wyślij Google ręczną prośbę o ponowne zaindeksowanie witryny.

Krok 4: Pod kątem optymalizacji oraz czynników rankingowych sięgnij do certyfikatu bezpieczeństwa SSL.

Sprawdź: Wirusy na stronie internetowej – jak się ich pozbyć?

Indeksacja domeny. Jak zwiększyć zainteresowanie robotów sieciowych?

Istnieje kilka sposobów na zyskanie większego zainteresowania robotów Google. W pierwszej kolejności należy odpowiednio skonfigurować znany Ci już plik robots.txt – za jego pomocą tworzy się komendy wskazujące na to, które adresy mogą być odwiedzane, a do których dostęp powinien być zablokowany. To w większości strony będące w trakcie pracy lub cechujące się niską jakością contentu.

Innym sposobem jest konfiguracja z panelu GSC. Z poziomu administratora strony można zgłaszać prośby o ponowne indeksowanie adresów lub ograniczyć ich częstotliwość. Następnie można przesłać mapę witryny będącą komunikatem o gotowości stron i podstron do indeksowania. Dzięki mapie roboty widzą nowo dodane podstrony oraz wybrane aktualizacje.

Warto skorzystać ze strategii link buildingu, a dokładniej linków zewnętrznych. Umieszczając hiperłącza do witryny na innych portalach, masz wpływ na decyzje robotów oraz czas indeksowania. Skorzystaj więc z katalogów, fortów i portali internetowych, guest postingu oraz mediów społecznościowych, aby zaznaczyć ważność swojej strony.

Słowo na koniec

Widzisz więc, że gdyby nie indeksacja domeny, to Twoje działania nie miałyby najmniejszego znaczenia. Z tego powodu tak ważna jest świadomość posiadanej domeny – jej historia, a także funkcjonowanie. Pamiętaj, że proces indeksowania nie jest jednorazowy. Za każdym razem, kiedy tworzysz nowe treści na stronę, roboty sieciowe uzupełniają swoje dane i przeprowadzają kolejną indeksację. Specjaliści SEO zalecają więc regularne dbanie o content, aby na dłużej zapisać się w pamięci Google.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Profesjonalny link building – optymalizacja i pozycjonowanie SEO bez tajemnic
    Profesjonalny link building – optymalizacja i pozycjonowanie SEO bez tajemnic
    Jakimi metodami poprawić widoczność strony w sieci? Link building to podstawa pozycjonowania. Czym jest ta strategia oraz gdzie zdobywać linki zwrotne?
    Pozycjonowanie branży medycznej (centrum medycznego, gabinetów medycznych)
    Pozycjonowanie branży medycznej (centrum medycznego, gabinetów medycznych)
    Pozycjonowanie branży medycznej to nie lada wyzwanie. Warto więc wiedzieć, jak skutecznie promować stronę internetową gabinetu medycznego w Google!
    Czy XML sitemaps wpływa na Twój sklep internetowy pod kątem SEO?
    Czy XML sitemaps wpływa na Twój sklep internetowy pod kątem SEO?
    Zastanawiasz się jak zwiększyć swoją widoczność w wynikach wyszukiwania? Przedstawiamy Ci XML sitemaps, dzięki czemu osiągniesz sukces w swojej branży E-Commerce!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę