Christina Morillo/pexels.com
Google, chociaż jest największą wyszukiwarką na świecie, ma ograniczone zasoby i moce przerobowe. Są one dodatkowo sprzężone z czynnikami rankingowymi, algorytmami oraz robotami sieciowymi. Aby dana strona mogła cieszyć się popularnością, musi spełnić szereg wymagań powyższych elementów. Należy jednak zacząć od samego początku i odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest indeksacja domeny i dlaczego należy o nią zadbać?
Domena to unikalny adres przyjazny użytkownikowi, umożliwiający mu odnajdywanie zasobów w sieci internetowej. Składa się z trzech podstawowych elementów: protokołu, nazwy domeny oraz rozszerzenia. Nazwa domeny i wybrane rozszerzenia mają wpływ na pozycjonowanie strony w sieci, a także budowanie świadomości marki.
Na proces pozycjonowania ma wpływ nazwa domeny. Chodzi przede wszystkim o słowa kluczowe zawarte w jej budowie, które powinny odpowiadać intencjom wyszukiwania użytkowników. Podobnie jest w przypadku rozszerzenia (końcówki) domeny, ponieważ do pewnego stopnia odpowiadają za wyświetlanie strony pod kątem danej lokalizacji. Sama domena jest zaś sygnałem jakościowym dla wyszukiwarki, zwłaszcza jeśli ma długą i atrakcyjną historię.
Indeksowanie polega na tworzeniu i utrzymywaniu elementów skracających czas dostępu do danych. W jego trakcie zbierane są informacje o treści, słowach i frazach kluczowych, linkach zewnętrznych i wewnętrznych oraz multimediach w bazie danych wyszukiwarki.
Za proces indeksowania odpowiadają roboty sieciowe. Przeszukują one tysiące adresów zawierających potencjalne zapytania użytkowników oraz dopasowane odpowiedzi. Mówiąc wprost, porządkują one informacje z sieci. Szukając więc informacji w Google, w rzeczywistości korzystasz z bazy indeksu.
Ogromny – milionowy. Strony w indeksie zajmują ponad 100 000 000 gigabajtów. Google nieustannie udoskonala swoje algorytmy, dlatego niezbędne jest ich śledzenie w kontekście pozycjonowania.
To sposób indeksowania, w którym algorytmy w pierwszej kolejności przeszukują mobilną wersję strony. Pamiętaj jednak, że indeks jest jeden i nie ma osobnej bazy skoncentrowanej na urządzeniach mobilnych. Na tej podstawie Google ustala ranking również dla urządzeń desktopowych.
To maksymalna liczba danych, które wyszukiwarka Google może pobrać z danej domeny w trakcie jednej wizyty robota. Biorą one pod uwagę limit częstotliwości i zapotrzebowanie na indeksowanie.
To niezwykle trudne pytanie, na które sam Google nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Proces indeksowania może zająć kilka dni, a nawet miesięcy. Wynika to z ograniczeń robotów sieciowych, prędkości przesyłania danych oraz pojemności serwerów. Jakie są poszczególne etapy indeksowania?
Warto wiedzieć, że indeksowanie odbywa się cyklicznie. Z tego też względu należy cały czas dbać o wysoką jakość witryny i pilnować aktualizacji, które wpływają na pozycję rankingową w wyszukiwaniach. Im częściej robot będzie trafiać na nowe informacje, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie wracać na stronę.
Aby strona internetowa była możliwa do znalezienia w sieci, musi znajdować się w indeksie wyszukiwarki. Należy więc zweryfikować, jak ten proces przebiega. Wystarczy, że wejdziesz w wyszukiwarkę i wprowadzisz „site:nazwadomeny.pl”. Jeśli pojawi się ona w SERP-ach, oznacza to, że jest zaindeksowana.
W procesie optymalizacji, jak również w indeksacji domeny warto wykorzystać dostępne narzędzia SEO, takie jak Ahrefs, Semstorm czy Senuto. Każde z nich umożliwi śledzenie weryfikacji pozycji w kontekście czasu, a także pozwoli monitorować całościowe funkcjonowanie witryny.
Dlaczego w procesach optymalizacyjnych zawsze powinniśmy przeznaczyć czas na sprawdzanie indeksowania domeny? Ze względu na to, że posiadanie strony wcale nie musi oznaczać, że jest ona widoczna dla innych użytkowników.
Krok 1: Sprawdź, czy nie blokujesz do niej dostępu robotom sieciowym. Zajrzyj więc do swojego pliku robots.txt.
Krok 2: Prześlij do panelu Google Search Console mapę witryny, która jest komunikatem o gotowości stron i podstron do indeksowania. Dzięki mapie roboty widzą nowo dodane podstrony oraz wybrane aktualizacje.
Krok 3: Wyślij Google ręczną prośbę o ponowne zaindeksowanie witryny.
Krok 4: Pod kątem optymalizacji oraz czynników rankingowych sięgnij do certyfikatu bezpieczeństwa SSL.
Istnieje kilka sposobów na zyskanie większego zainteresowania robotów Google. W pierwszej kolejności należy odpowiednio skonfigurować znany Ci już plik robots.txt – za jego pomocą tworzy się komendy wskazujące na to, które adresy mogą być odwiedzane, a do których dostęp powinien być zablokowany. To w większości strony będące w trakcie pracy lub cechujące się niską jakością contentu.
Innym sposobem jest konfiguracja z panelu GSC. Z poziomu administratora strony można zgłaszać prośby o ponowne indeksowanie adresów lub ograniczyć ich częstotliwość. Następnie można przesłać mapę witryny będącą komunikatem o gotowości stron i podstron do indeksowania. Dzięki mapie roboty widzą nowo dodane podstrony oraz wybrane aktualizacje.
Warto skorzystać ze strategii link buildingu, a dokładniej linków zewnętrznych. Umieszczając hiperłącza do witryny na innych portalach, masz wpływ na decyzje robotów oraz czas indeksowania. Skorzystaj więc z katalogów, fortów i portali internetowych, guest postingu oraz mediów społecznościowych, aby zaznaczyć ważność swojej strony.
Widzisz więc, że gdyby nie indeksacja domeny, to Twoje działania nie miałyby najmniejszego znaczenia. Z tego powodu tak ważna jest świadomość posiadanej domeny – jej historia, a także funkcjonowanie. Pamiętaj, że proces indeksowania nie jest jednorazowy. Za każdym razem, kiedy tworzysz nowe treści na stronę, roboty sieciowe uzupełniają swoje dane i przeprowadzają kolejną indeksację. Specjaliści SEO zalecają więc regularne dbanie o content, aby na dłużej zapisać się w pamięci Google.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.