Influence Marketing w e-commerce – jak planować działania?

Influence Marketing w e-commerce – jak planować działania?

Istnieje wiele możliwości promocji w Internecie i jedno jest pewne: dobrze przeprowadzona kampania marketingowa pozwala na osiągnięcie spektakularnych wzrostów w e-commerce. W momencie, w którym coraz rzadziej odbieramy e-maile od marek, obowiązuje nas ślepota banderowa. Coraz trudniej skutecznie dotrzeć do grupy docelowej. I wtedy z pomocą przychodzi nowa koncepcja marketingu – influence marketing.

Czym jest influence marketing?

Influence marketing jest jedną z dziedzin marketingu internetowego. Polega ona na nawiązaniu współpracy z influencerami, czyli osobami, które wywierają wpływ na użytkowników w Internecie poprzez swoją popularność. Często są dla internautów wzorem do naśladowania bądź inspiracją. Do grona influencerów zalicza się osoby kreujące treści internetowe na różnych kanałach: instagramerów, vlogerów (osoby tworzące video), blogerów, YouTuberów, Facebookerów, TicTokowców itp.

Wykorzystanie zasięgów generowanych przez influencerów to doskonały sposób na dotarcie do większej ilości potencjalnych klientów. Kampanie influence marketingu cechują się bezpośrednim dotarciem do wąskiej i sprecyzowanej grupy docelowej. Z drugiej strony to doskonałe narzędzie, które pozwala na dotarcie do pokolenia, dla którego bardzo liczy się opinia innych osób – mowa tu o pokoleniu millenialsów czy pokoleniu Z. W wielu branżach, w tym również w e-commerce, działania influence marketingu przynoszą znaczne wzrosty sprzedaży oraz pomagają wypozycjonować markę w ściśle określonym segmencie rynku.

Jak znaleźć influencera dla swojej marki?

Odnalezienie odpowiednich influencerów dla marki nie jest proste. Trzeba zwrócić uwagę na szereg różnych czynników, które pozwolą stworzyć efektywną promocję w sieci. Influencerzy to nic innego jak marki osobiste, które mają swoje zasięgi, chwyty sprzedażowe, język oraz określone zachowania. W związku z tym musimy zastanowić się, czy nasz produkt pasuje do grupy odbiorców, do której docierają treści promowane przez influencera. Jak to sprawdzić? Wystarczy zajrzeć do statystyk dotyczących danych demograficznych, takich jak: wiek, pochodzenie i płeć odbiorców.

Analiza profilu influencera to kolejny ważny aspekt. Same lajki nie są gwarancją sukcesu. Nie daj się na to nabrać, ponieważ niektóre profile są sztucznie pompowane i choć takie działania są potępiane i wykrywane w większości przez Instagrama, to niestety nadal się zdarzają. Podczas analizy profilu szczególną uwagę zwróć na elementy, takie jak: zaangażowanie użytkowników, reakcje pod postami oraz oceń umiejętność budowania dialogu z marką. Szczególnie ważny jest to dialog, czyli rozmowa oraz wymiana komentarzy między marką osobistą influencera a grupą docelową. W czasie analizy warto skorzystać z narzędzia InfluenceMarketingHub, który analizuje i wskazuje wskaźniki takie jak: Audience Quality Score, Likes-comment Ratio, Engagement Rate. Warto również wyszukać informacje o wcześniejszych kampaniach, jakie prowadził influencer.

Influence marketing – jak rozliczać kampanie?

Kampanie influence marketing mogą mieć charakter płatny bądź barterowy. Kwoty za kampanie płatne uzależnione są od marki i zasięgów influencera. Kampanie barterowe, które często wykorzystywane są w e-commerce, polegają na wymianie produktu w zamian za publikacje. Jednak nie wszyscy influencerzy zgadzają się na takie warunki współpracy – dla wielu z nich to praca zarobkowa.

Oprócz określenia charakteru współpracy, warto również pamiętać o wyznaczeniu prawidłowych wytycznych. Każdorazowo należy przygotować odpowiednią instrukcję dla influencera z informacją o oznaczeniu marki na zdjęciu i w opisie, a także przedstawić listę preferowanych #hashtagah. Inne ważne elementy to: długość filmu, ilość postów, ilość zzs.

Tworząc kampanie, najczęściej posługujemy się wskaźnikami, takimi jak: widoczność, zasięgi oraz sprzedaż. To dzięki nim jesteśmy w stanie ocenić efektywność prowadzonych działań.

  1. Widoczność – jest to wskaźnik, który określa ilość wyświetleń reklamy/postu na Facebooku lub w wynikach wyszukiwania;
  2. Zasięg – jest to liczba osób, do których trafił post i które miały okazję zareagować na dodane działania;
  3. Reakcje – reakcją są wszelkie działanie podjęcie przez użytkowników marki: komentarze, reakcje itp;
  4. Sprzedaż – sprzedaż można liczyć na wiele sposobów np.: linki afiliacyjne, dedykowane kody rabatowe, UTM-y.

Czy influencer może pomóc Ci w SEO?

Publikując post na blogu agencji SEO ciężko byłoby nie poruszyć tego tematu – jak influencer może wesprzeć działania SEO? Dobrze zaplanowane działania influence marketingu mogą pomóc, w szczególności, jeśli mówimy o influencerach – blogerach. To właśnie dzięki nim możemy podbić widoczność naszej witryny. Oczywiście nie każdy link będzie przynosił wysoką wartość dla SEO. W pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na atrybut linku, który powinien zawierać wartość rel.”follow”. Tylko tak stworzony link wesprze efektywnie naszą witrynę. Podczas planowania współpracy z blogerami należy pomyśleć również o tym, na jaką stronę powinien linkować post oraz jaki powinien mieć anchor: tekstowy, obrazkowy exact match, losowy czy url.

O czym warto pamiętać tworząc kampanie influence marketingową?

  • Dobierz influencera tak, aby pasował do Twojej marki – kierował się podobnymi wartościami i miał podobny przekaz.
  • Rozmawiaj! Nie mów, jak powinien wyglądać przekaz. Influencer lepiej zna swój profil i wie, jak budować relacje ze swoimi obserwującymi.
  • Wspieraj influencera informacjami o produkcie oraz o korzyściach, jakie płyną z jego zakupu.
  • Przy wyborze influencera nie bój się pytać o statystyki. Zgromadź jak najwięcej informacji o jego grupie docelowej.
  • Zwróć uwagę na grupę docelową, do której zwraca się influencer, aby pokrywał się z Twoją grupą użytkowników.
  • Ustal konkretne warunki kampanii i sposób rozliczenia.
  • Mierz wyniki i analizuj, aby zoptymalizować koszta kolejnych kampanii.
Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 3
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak przygotować swoją firmę na kryzys wizerunkowy?

    Jak przygotować swoją firmę na kryzys wizerunkowy?

    Czasem nadciąga nagle, czasem skrada się dłużej, ale zawsze naraża Twoją firmę na potężne straty. Sprawdź, jak poradzić sobie z kryzysem wizerunkowym i dbać o komunikację firmy w internecie.
    Co to jest brand marketing?

    Co to jest brand marketing?

    Chcesz, aby Twoja marka i produkty kojarzyły się klientom z konkretnymi cechami i wartościami? Postaw na brand marketing. Co to takiego? Podpowiadamy!
    SEO czy Google Ads – co jest najlepsze dla Twojej firmy?

    SEO czy Google Ads – co jest najlepsze dla Twojej firmy?

    Jeśli prowadzisz stronę internetową, z pewnością chcesz, aby miała ona wielu odbiorców. Jaką to osiągnąć?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.