Influencer marketing od A do Z

Influencer marketing od A do Z

Lisa Fotios/pexels.com

Media społecznościowe już na dobre zadomowiły się w świecie reklamy. Jedną z najskuteczniejszych metod na tym polu jest influencer marketing. To technika, która łączy sprawdzone, stosowane od lat metody z możliwościami nowych. U jej podstaw leżą podobne założenia, jak w przypadku promocji produktów przez celebrytów, jednak Internet daje zupełnie nowe opcje pod kątem wykorzystania takich metod.

Influencer marketing – co to jest?

„Influencer” to w dosłownym tłumaczeniu po prostu „ktoś wpływowy” – ten termin odgrywa ważną rolę w świecie współczesnych mediów społecznościowych. Najpopularniejsze profile na portalach takich jak Facebook czy Instagram docierają do setek tysięcy, a często nawet milionów odbiorców. Dzięki temu treści publikowane przez influencerów mogą realnie wpływać na decyzje podejmowane przez fanów – to czynnik, który już od dłuższego czasu ma spore znaczenie w świecie marketingu.

Głównym założeniem influencer marketingu jest wykorzystanie zasięgów generowanych przez osoby popularne w mediach społecznościowych, by dotrzeć z reklamą produktu do sporego grona odbiorców. Podobne pomysły pojawiają się w marketingu praktycznie od początku istnienia tej branży, jednak to właśnie Internet pozwolił na dobre rozkwitnąć tej metodzie.

Dlaczego influencer marketing jest tak skuteczny?

Wiele firm chętnie nawiązuje współpracę z postaciami cieszącymi się pewną popularnością – to proces, który może zapewnić wiele korzyści obu stronom. W przeciwieństwie do promocji produktów przez celebrytów nie muszą to być jednak osoby znane na całym świecie czy chociażby w całym kraju. Spora część influencerów jest tylko w niewielkim stopniu rozpoznawalna w codziennym życiu, jednak zasięg treści publikowanych przez nich w mediach społecznościowych sprawia, że mogą faktycznie przyczynić się do wdrożenia skutecznej reklamy.

Istotną kwestią dotyczącą influencer marketingu jest fakt, że taki kanał promocji daje szansę dotarcia do naprawdę zaangażowanych odbiorców. To rodzaj reklamy, który przykuwa zdecydowanie większą uwagę niż w przypadku standardowych metod. Fani najpopularniejszych influencerów często liczą się z ich opinią na temat różnych produktów czy usług. W efekcie reklama tego typu ma potencjał na osiągnięcie naprawdę dużej skuteczności i realnego przełożenia na zwiększenie zysków dla marki.

Influencer marketing od A do Z: kampania oparta na angażującej zawartości

Najskuteczniejsze metody marketingu online w dużym stopniu skupiają się na oferowaniu odbiorcom przydatnych, wartościowych i angażujących treści. Dotyczy to między innymi stron internetowych – ostatnie zmiany w algorytmach Google i innych wyszukiwarek pokazują, że jakość zawartości ma coraz większe znaczenie. Ten trend doskonale widać także na przykładzie metod takich jak właśnie influencer marketing.

Źródło: Mikhail Nilov/pexels.com

Internetowi influencerzy budują swoją karierę przede wszystkim na dostarczaniu fanom ciekawych treści. Mogą to być na przykład zdjęcia na Instagramie czy filmy na YouTube, jak również teksty blogowe bądź publikacje na różnych portalach. Warto przy tym zaznaczyć, że influencerem może być praktycznie każda osoba, która ma pewną prezencję w sieci. Istnieje wiele sposobów, by pozyskać grono fanów, którzy czekają na pojawienie się kolejnych treści – to zarówno media społecznościowe, jak i własne strony czy nawet fora.

Wszystkie z tych kanałów oparte są jednak na tej samej zasadzie: aby odnieść sukces z ich użyciem, zawartość musi prezentować odpowiednią wartość dla odbiorców. To zasada, której należy się trzymać także podczas przygotowywania kampanii opartej na influencer marketingu. Zbyt nachalna, nienaturalna reklama raczej nie przekona widzów czy czytelników do postawienia na naszą ofertę. Liczy się przede wszystkim autentyczność – tylko przy wiarygodnych treściach można skutecznie wykorzystać zaufanie, jakim cieszą się twórcy wśród swoich odbiorców.

Korzyści płynące z zastosowania takiej formy reklamy

Umiejętne wykorzystanie nowoczesnych kanałów reklamy potrafi przynieść wiele korzyści. Warto zastanowić się, na co można liczyć w przypadku influencer marketingu.

Szybkie budowanie zaufania do marki

Najskuteczniejsze kampanie marketingowe skupiają się nie tylko na samym przedstawieniu produktów lub usług, lecz także na zbudowaniu więzi z klientem. Nie jest to jednak łatwe zadanie – zwłaszcza obecnie, gdy natłok reklam w sieci sprawia, że wielu internautów po prostu blokuje większość z nich. Dzięki influencer marketingowi możemy jednak po prostu skorzystać z zaufania, które zostało już w pewnym stopniu wypracowane za nas. W tym przypadku opieramy się przede wszystkim na szacunku danego influencera wśród odbiorców, który przyczyni się także do zwiększenia zaufania do naszej marki.

Większa widoczność

Najpopularniejsze posty w mediach społecznościowych i treści publikowane na różnych portalach mogą błyskawicznie docierać do użytkowników z całego kraju lub świata. Ogromny zasięg reklamy przekłada się na skuteczność kampanii. W ten sposób można szybko i trwale zbudować renomę firmy, co doskonale łączy się także z poprzednim punktem.

Skuteczny sposób na dotarcie do grupy docelowej

To jedna z największych korzyści płynących z zastosowania influencer marketingu. Wybierając odpowiednie osoby do współpracy, mamy szansę dotrzeć do tych odbiorców, którzy będą w największym stopniu zainteresowani naszymi produktami. Jest to szczególnie istotne, gdy oferta dotyczy pewnej niszy – choć w tym przypadku przeprowadzenie kampanii może być trudniejsze, przy właściwych metodach możemy trafić z reklamą do najbardziej zaangażowanych konsumentów.

Warto podkreślić, że influencer marketing to nie tylko głośne, daleko zakrojone kampanie. To metoda reklamy, która daje wiele szans również mniejszym firmom, które mogą doskonale wykorzystać popularność blogerów czy innych internetowych osobistości.

Influencer marketing od A do Z – na co należy uważać?

Choć influencer marketing oferuje wiele korzyści, nieprawidłowe przeprowadzenie kampanii może być fatalne w skutkach. Zanim więc zaczniemy planować tego typu działania, konieczne będzie poznanie najczęstszych błędów w przypadku takich strategii.

Zasięg to nie wszystko – liczy się także zaangażowanie

W wielu przypadkach głównym punktem przy takich kampaniach jest zasięg treści publikowanych przez influencerów. Nie jest to jednak jedyny czynnik, na który należy zwrócić uwagę. Często znacznie ważniejszy okazuje się stopień zaangażowania.

Jeśli zaledwie niewielka część odbiorców aktywnie prowadzi interakcję z danym twórcą, możemy spodziewać się podobnie słabego odzewu na reklamę. To problem, który można coraz częściej zaobserwować w przypadku platform, które przez pewien czas cieszyły się największą popularnością w influencer marketingu. Jednym z przykładów jest Instagram – nie oznacza to jednak, że kampanie z użyciem tego portalu są już całkowicie nieskuteczne. Aby osiągnąć sukces na tym polu, należy dokładnie przeanalizować, czy treści faktycznie docierają do odbiorców i czy reklama przełoży się na większe zainteresowanie ofertą.

Reputacja influencera

To nieco mniej oczywisty czynnik, który również musimy wziąć pod uwagę. Nawet gdy konkretny influencer cieszy się popularnością w swojej branży, może to być sława wynikająca głównie z negatywnych powodów. W takiej sytuacji influencer marketing może wręcz doprowadzić do osłabienia pozycji naszej marki.

Kwestie prawne

Ze względu na fakt, że influencer marketing dopiero niedawno zyskał znaczną popularność w sieci, wiele kwestii prawnych nie jest do końca uregulowanych. Decydując się na współpracę z influencerem, należy poświęcić trochę czasu na przygotowanie przemyślanej umowy, która skutecznie zabezpieczy interesy obu stron. Szczególną uwagę musimy zwrócić na temat praw autorskich. Najczęściej materiały będą tworzone właśnie przez influencerów, jednak w całym procesie mogą uczestniczyć również fotografowie czy graficy. Przed nawiązaniem współpracy powinniśmy dokładnie określić rolę i odpowiedzialność każdej osoby zaangażowanej w przygotowywanie treści.

Influencer marketing – przykłady

Nie brakuje przykładów, które potwierdzają skuteczność influencer marketingu. Jedną z najbardziej udanych kampanii jest reklama Tangle Teezer – z pozoru prostej szczotki do włosów, która dzięki odpowiedniej konstrukcji zyskała uznanie wielu blogerek i youtuberek zajmujących się modą. Próżno szukać klasycznych reklam z udziałem tej firmy, a jej własny kanał na YouTube ma zaledwie 3 tysiące subskrybentów. Za popularnością Tangle Teezer stoi przede wszystkim inwestycja w autentyczną promocję z zaufanych źródeł.

Ciekawe zastosowania influencer marketingu można znaleźć także na polskim podwórku. Kampania Netii z 2018 roku to idealny przykład – firma wykorzystała kanały kilkunastu youtuberów popularnych szczególnie wśród młodszych odbiorców. Reakcja na nagrania była dość pozytywna i pozwoliła dostawcy Internetu w prosty, przystępny sposób umocnić swoją pozycję w świadomości klientów. Polscy twórcy uczestniczyli również w kampaniach prowadzonych przez Play, Somersby, a nawet Coca-Colę – firmę, która od lat inwestuje ogromne sumy w najnowsze metody marketingu.

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jakie znaczenie dla marki ma event marketing?

    Jakie znaczenie dla marki ma event marketing?

    Event marketing to bardzo skuteczny rodzaj reklamy oraz budowania zaufania klientów. Co warto wiedzieć o marketingu wydarzeniowym?
    Jak skutecznie reklamować firmę w sieci?

    Jak skutecznie reklamować firmę w sieci?

    Twoja firma potrzebuje w sieci działań reklamowych, dzięki którym o ofercie dowiedzą się internauci. Możesz postawić na różne metody – dopasuj je do siebie! Sprawdź!
    Najczęstsze grzeszki użytkowników z narzędziem “Moja firma” od Google

    Najczęstsze grzeszki użytkowników z narzędziem “Moja firma” od Google

    Google Moja firma – wizytówka, której potrzebujesz, aby stać się widocznym dla potencjalnych klientów.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.