Inkluzywny UX – co to jest i czy warto go wdrożyć?

Inkluzywny UX – co to jest i czy warto go wdrożyć?

Adam Wilson/unsplash.com

Inkluzywność kojarzy się z akceptacją różnorodności i dostępnością dla każdego. W e-marketingu przyjmuje się podobny punkt widzenia, co właściwie oznacza dostosowanie wszystkich elementów witryny internetowej do preferencji każdego użytkownika. Innowacyjność i użyteczność to cechy rozwiązań na stronie, szczególnie cenione przez współczesnych odbiorców treści.

W czym jeszcze inkluzywny UX wspiera design platformy? Jak opracować strategię opartą o ten czynnik? Poznaj odpowiedzi już teraz! Koniecznie przeczytaj przygotowany przez nas artykuł i bądź na bieżąco z pojawiającymi się trendami.

Czym jest inkluzywny User Experience?

Podstawową ideą inkluzywnego UX jest przygotowanie strony WWW z uwzględnieniem potrzeb internauty. W procesie kreacyjnym designu platformy warto wziąć pod uwagę relatywnie dużą atrakcyjność serwisu oraz możliwości wzbudzania pozytywnych emocji podczas jego użytkowania. Wizualna oprawa nie jest wystarczająca, zwłaszcza że rynek stawia coraz większe wymogi, również pod kątem contentu.

Z uwagi na potrzebę świadomego projektowania stron internetowych powstał zestaw wytycznych WCAG 2.0, uzupełniony o zagadnienia i instrukcje zawarte w innych dokumentach (m.in. Understanding WCAG 2.0). Poruszane we WCAG 2.0 aspekty umożliwiają projektującym opracowywanie rozwiązań uwzględniających czynniki demograficzne, takie jak wiek, status materialny czy pochodzenie.

WCAG 2.0, czyli poznaj wskazówki i odpowiadaj na potrzeby innych

Jakich informacji możesz spodziewać się po zapoznaniu z zawartością WCAG 2.0? Dowiesz się nieco na temat wykorzystywania właściwych kontrastów przystępnych w odbiorze przez osoby niedowidzące. Dedykowane są im także warianty umożliwiające powiększenie witryny o minimum 200%.

Odbiorcy zmagający się z poważnymi wadami wzroku to niejedyna grupa, którą uwzględniono wśród szczegółowych wytycznych. Wspomniano w nich także o zaniechaniu implementacji ruchomych (animowanych) elementów, wywołujących niepożądane odczucia u chorujących na epilepsję. Umieszczając na stronie materiały audiowizualne bądź dźwiękowe, nie można zapomnieć o dołączeniu do nich transkrypcji. Wszystko to w trosce o wygodę głuchoniemych internautów.

Wśród ustalonych zasad możemy odnaleźć także wzmiankę na temat tworzenia oprogramowania z myślą o osobach, które na co dzień mają trudności z wykonywaniem prostych czynności ruchowych. To tylko namiastka założeń wartych zapamiętania podczas złożonego procesu kreacyjnego witryny internetowej.

Sprawdź: Jak działania UX mogą wpłynąć na SEO strony internetowej?

Co uwzględnić w inkluzywnym projekcie strony?

Zasady UX Designu ulegały, ulegają i będą ulegać przeobrażeniom wraz z biegiem czasu. W zanadrzu pojawia się zbiór wskazówek inkluzywnego projektowania, zgodnie z którymi warto opracowywać cyfrowe produkty.

Źródło: Alvaro Reyes/unsplash.com

  • Dostosowany do każdego. Prawidłowo przygotowana strona internetowa powinna mieć niemal jednakowe zastosowanie, bez względu na możliwości użytkowników sieci.
  • Elastyczny pod kątem funkcjonalności. Krótko mówiąc, inkluzywny projekt odpowiada na potrzeby internautów oraz gwarantuje możliwość wyboru dostępnych opcji.
  • Intuicyjny w użytkowaniu – pozbawiony większych komplikacji i charakteryzujący się prostotą obsługi.
  • Bezpieczny i minimalizujący ryzyko pojawienia się niepożądanych rezultatów działania.
  • Komfortowy, niewymagający wysiłku zarówno fizycznego, jak i intelektualnego.
  • Implementujący elementy graficzne pod kątem parametrów różnych urządzeń mobilnych.

Cechy towarzyszące idealnemu projektowi UX ułatwiają zdefiniowanie tego, na czym najbardziej zależy odwiedzającym zasoby platformy. Aby jednak teorię przełożyć na praktykę, warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniej taktyki działania.

Każdy plan rozpoczyna się od strategii

Warto odpowiedzieć sobie na pytania, jak potencjalny klient porusza się po zaprojektowanej platformie oraz z jakimi przeszkodami przychodzi mu się mierzyć? W celu weryfikacji następujących po sobie aktywności w ramach odwiedzin na stronie można śmiało skorzystać z potencjału mapy cieplnej. Za jej sprawą można sprawdzić, jakie podstrony są najchętniej eksploatowane przez internautów, a także, czy tworzone teksty cieszą się uznaniem i powszechnym zainteresowaniem. Właściwie przeprowadzony audyt daje wgląd w te elementy, które postrzegane są jako przydatne z perspektywy przyszłego użytkownika.

Należy przyjąć punkt widzenia swojego odbiorcy, zaangażować się w przeprowadzanie testów użyteczności i porównywać rezultaty z systematycznie realizowanych diagnoz strony pod kątem UX.

Cenna wskazówka: szeregi zespołu powinni zasilić eksperci pochodzący z różnych środowisk. Są oni w stanie lepiej zdefiniować obszary wymagające udoskonalenia. W dodatku rzetelnie podejdą do potencjalnych problemów. Inkluzywny UX to dobry krok w rozwoju danej firmy, dlatego warto podjąć wyzwanie z jego udziałem.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SXO
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym są badania eyetracking?

    Czym są badania eyetracking?

    Które elementy witryny są atrakcyjne dla użytkowników? Badania eyetracking dadzą Ci pełną odpowiedź! Wyjaśniamy, jak z ich pomocą poprawić UX zasobu.
    Design Sprint – co to jest?

    Design Sprint – co to jest?

    Osoby opracowujące projekty dążą do znalezienia rozwiązań dla różnych problemów. W tym celu sięgają po nowatorskie metody biznesowe i wcielają je w życie.
    Badania fokusowe w UX

    Badania fokusowe w UX

    Zastanawiasz się, jakie metody badawcze wybrać, by poznać swój projekt pod kątem UX? Rozważ skorzystanie z grupy fokusowej. Oto, co musisz wiedzieć.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę