Intencja wyszukiwania – dlaczego jest tak ważna?

Intencja wyszukiwania – dlaczego jest tak ważna?

Andrea Piacquadio/pexels.com

Jednym z często pomijanych aspektów SEO jest intencja wyszukiwania. Żadna optymalizacja nie ma znaczenia, jeśli nie jest dostosowana do intencji wyszukiwania słowa kluczowego. Przyjrzyjmy się więc temu bliżej.

Intencja wyszukiwania to powód, dla którego ktoś coś wyszukał. Inaczej mówiąc, jest to chęć otrzymania określonego wyniku.

Jeśli ktoś wpisze pytanie to spodziewa się uzyskać odpowiedź, jeśli ktoś szuka produktu takiego jak klucze nasadowe, to chce się uzyskać oferty sprzedażowe. Gdyby intencja była inne i użytkownik szukałby recenzji lub porównań, najprawdopodobniej wpisałby do wyszukiwarki “recenzje kluczy nasadowych” lub “najlepsze klucze nasadowe”.

Oznacza to, że jeśli masz witrynę, która nie sprzedaje tego typu narzędzi, ale przedstawia ich recenzje, szanse na to, że pojawisz się w wynikach wyszukiwania “kluczy nasadowych”, są niewielkie lub żadne. Twoja strona ma większą szansę na pozycjonowanie dla słów kluczowych long tail, takich jak porównania lub recenzje.

Nie zdziw się jednak, jeśli czasami Twoja strona wyświetli się podczas takiego wyszukiwania. Google może przetestować Twój wynik i pokazać go na pierwszej lub drugiej stronie listy. Niestety, istnieje wysokie ryzyko, że nie uzyska zbyt wielu kliknięć lub spowoduje bardzo wysoki współczynnik odrzuceń. Całe to gromadzenie danych pomaga Google określić długoterminową intencję słów kluczowych i ustalić, jakich wyników poszukują użytkownicy.

Rodzaje intencji wyszukiwania

Istnieją trzy główne typy intencji wyszukiwania. Jeśli dobrze je zrozumiesz, będziesz w stanie odpowiednio zoptymalizować swoje treści pod ich kątem

  • Intencja informacyjna

Intencja informacyjna występuje, gdy ktoś szuka odpowiedzi na konkretne pytanie lub informacji na dany temat. Mogą to być słowa kluczowe seed czy longtail. Zdarzy się, że otrzymasz mieszane wyniki ofert zakupów, ale w przeważającej części, jeśli intencja jest informacyjna, na liście SERP pokażą się wyniki informacyjne.

  • Intencja nawigacyjna

Dzieje się tak, gdy ktoś szuka konkretnej strony internetowej lub marki, czyli dokładnie wie, dokąd chce iść. W tym przypadku w wynikach najczęściej pojawia się strona konkretnej firmy.

  • Intencja transakcyjna

Intencja transakcyjna ma miejsce, gdy ktoś chce wykonać określone działanie w Internecie. Najczęściej użytkownik ma na celu zakup czegoś, ale nie zawsze musi to dotyczyć handlu elektronicznego. Ludzie mogą również chcieć zarezerwować spotkanie, wynająć coś lub znaleźć więcej informacji na temat danej usługi.

Intencja wyszukiwania - dlaczego jest tak istotna?

Głównym celem Google jest zapewnienie użytkownikom najlepszych wyników. Intencja wyszukiwania ma w tym kluczowe znaczenie, ponieważ jest sposobem na uzyskanie odpowiednio dopasowanych odpowiedzi. Dlatego też dbanie o słowa kluczowe jest tak ważne. To one sprawiają, że stajesz się wynikiem poszukiwań użytkowników. Zrób więc dokładne badania i dowiedz się, w jakim celu odbiorcy wpisują konkretne hasła do wyszukiwarki, a następnie udostępnij im to, co jest dla nich szczególnie ważne.


Źródło: fauxels/pexels.com

Analiza w kierunku intencji wyszukiwania

Najwięcej wysiłku należy włożyć w badanie słów kluczowych. Musi obejmować więcej, niż pobieranie niektórych list i tworzenie rekomendacji na podstawie liczby wyszukiwań. Żadne narzędzia nie przedstawią Ci intencji użytkowników. To ludzki element, który możesz poznać wyłącznie dzięki swoim analizom. Poniżej przedstawiono kwestie, które należy zbadać, aby mieć szansę na wysoką pozycję dla określonych intencji odbiorców.

Przeanalizuj SERP

Musisz przeanalizować wyniki wyszukiwań konkretnych słów kluczowych. Czy istnieje pole odpowiedzi lub polecany fragment? Czy najważniejsze wyniki to strony produktów, strony z treścią lub strona FAQ? Twoim zadaniem jest poznanie odpowiedzi na te pytania. Wykonanie tego kroku pomoże Ci określić, jaki typ strony będzie w stanie konkurować z witrynami znajdującymi się na górze SERP. Pamiętaj tylko, aby wyczyścić pamięć podręczną lub przeglądać w trybie incognito, aby historia wyszukiwania nie miała wpływu na uzyskane wyniki.

Analiza wyników wyszukiwania może być bardzo korzystna. Nie tylko pomoże Ci w określeniu rodzaju wyniku, który Google określa jako odpowiedni dla danego słowa kluczowego, ale także pozwoli Ci zobaczyć, jak powinieneś ustrukturyzować swoje treści lub co powinieneś uwzględnić na podstawie wyświetlanych najlepszych wyników. Dzięki temu sprawisz, że Twoje strony będą lepsze!

Korzystanie z płatnych danych wyszukiwania

Możesz też użyć danych płatnego wyszukiwania, aby przeanalizować intencję słów kluczowych. Planer słów kluczowych to narzędzie wchodzące w skład Twojego konta Google Ads. Szukając ich nawet w narzędziu takim jak SEMrush, wygenerujesz również CPC powiązany z tym konkretnym hasłem.

Analiza CPC pomoże Ci określić, czy słowo kluczowe znajduje się wcześniej w lejku wyszukiwania czy później. Hasła znajdujące się wcześniej są zwykle bardziej oparte na informacjach i przeważnie mają niższy CPC. Słowa kluczowe w dalszej części lejka mają charakter bardziej transakcyjny, czemu towarzyszy wyższy CPC. Może to pomóc w określeniu intencji słowa kluczowego, na które chcesz kierować swoje reklamy

Optymalizacja pod kątem intencji wyszukiwania

Musisz upewnić się, że Twoje strony są tym, co Google chce pozycjonować dla określonego słowa kluczowego. Sposobem na ustalenie tego jest fizyczna analiza SERP. Gdy już to zrobisz, następnym krokiem będzie optymalizacja strony docelowej.

Algorytm Google nigdy nie przestanie ewoluować, więc jednorazowa optymalizacja nie ma najmniejszego sensu. Jeśli zauważysz spadek swojej pozycji na liście wyników wyszukiwania danego słowa kluczowego, ponownie przeanalizuj SERP, aby sprawdzić, co się zmieniło i jak możesz się do tego dostosować. Być może konieczna będzie dalsza optymalizacja lub nawet zmiana głównych tematów na stronie docelowej. Musisz więc regularnie śledzić modyfikacje Google, aby wiedzieć, jakie metody dadzą Ci w konkretnym czasie najlepsze efekty.

Podsumowanie

Dbanie o użytkowników to podstawa każdej strategii marketingowej. Jeśli chcesz, aby Twoje strony były dobrze pozycjonowane dla określonych słów kluczowych, musisz poznać intencje ich wyszukiwania. Jeśli zapewnisz odbiorcom dokładnie to, na czym im zależy, możesz zagwarantować sobie ich zadowolenie i swój sukces. Nie czekaj więc, działaj!

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Kary Google – powody, skutki oraz jak się przed nimi ustrzec

    Kary Google – powody, skutki oraz jak się przed nimi ustrzec

    Bany i filtry – kary od Google bez tajemnic. Dowiedz się, jak się przed nimi ustrzec. Dbaj o swoje bezpieczeństwo, nie idąc na skróty.
    Pozycjonowanie organiczne a płatne — co lepsze?

    Pozycjonowanie organiczne a płatne — co lepsze?

    Pozycjonowanie można podzielić na organiczne i płatne. Nasz ekspert wyjaśnia, jakie są zalety i wady obu sposobów budowania widoczności i czy któryś z nich jest lepszy.
    Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia meta description na stronie WWW

    Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia meta description na stronie WWW

    Sprawdź, czy Ty również popełniasz te błędy podczas tworzenia swoich opisów meta na stronie internetowej.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.