Jak copywriter powinien przygotować się do napisania treści SEO?

Jak copywriter powinien przygotować się do napisania treści SEO?

Jenny Ueberberg/unsplash.com

Treść SEO to content zoptymalizowany pod algorytm wyszukiwarki Google. Specjalista może być odpowiedzialny za przygotowanie artykułów, opisów kategorii i produktów, meta tagów, poradników, newsów i nie tylko. Jak copywriter powinien przygotować się do wykonania takich zadań? O czym należy pamiętać, tworząc te treści?

Copywriting – podstawy

Wiele osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z tworzeniem treści do Internetu, informacji na ten temat szuka w Google. Wysyłają takie zapytania jak „copywriting podstawy” czy „copywriting jak pisać” i już, obserwując znalezione teksty, mogą widzieć, co ma tutaj znaczenie. Przede wszystkim tworzenia contentu SEO nie należy utożsamiać z umieszczaniem na siłę słów kluczowych. Wprawdzie analizy pokazują, że liczba powtórzeń danej frazy w treści ma wpływ na widoczność na takie zapytanie w Google, ale to nie oznacza, że należy je umieszczać niezliczoną ilość razy w treści. Content należy tworzyć tak, aby upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Treść ma być wartościowa dla robota Google, ale przede wszystkim dla użytkownika.

Copywriter nie tworzy ściany tekstu, tylko taką treść, która od razu wzbudza zainteresowanie internauty. Jej układ musi być atrakcyjny, ma zwracać uwagę czytelnika na najważniejsze elementy na stronie. W przypadku witryn sprzedażowych kluczowy jest maksymalny przekaz w minimum treści. Celem jest przecież optymalizacja pod algorytm Google, ale przede wszystkim – leady. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez thelandingpagecourse.com, mniejsza ilość treści jest skorelowana z większą liczbą konwersji. Na przykład w branży kredytowej dobrym krokiem jest trzymanie się granicy 400 słów. Natomiast te landing page, które składają się z poniżej 100 słów, mają nawet 2 razy wyższą konwersję.

Z jakich etapów powinno się składać tworzenie treści SEO? Przejdźmy przez to krok po kroku.

Sprawdź: 5 sposobów na skuteczny copywriting

Copywriting jak pisać – jak do tego podejść?

Copywriter SEO może mieć do wykonania różne zadania. Zależy to głównie od zlecającego. Możliwe, że dostanie bardzo dokładne wytyczne do treści – temat, słowa kluczowe, nagłówki, a nawet częstość użycia poszczególnych fraz. Możesz też otrzymać do wykonania zlecenia w jednej z aplikacji, których używa się do tworzenia treści zoptymalizowanej pod SEO. Najbardziej znane w Polsce to Surfer SEO i Contadu. Załóżmy jednak, że copywriter musi przygotować całą treść sam od A do Z. O czym powinien pamiętać?

Przygotowanie tematów

Pierwszym krokiem jest oczywiście ustalenie tematów interesujących użytkowników wyszukiwarki Google. Muszą być one związane z tematyką witryny, na którą trafią. W sieci dostępnych jest wiele narzędzi, za pomocą których można łatwo wybrać takie tematy. Jednym z najpopularniejszych jest Answer The Public. Wystarczy wyszukać w nim 1-2 słowa, aby otrzymać atrakcyjnie zaprezentowane propozycje zapytań internautów.

Kolejnym takim narzędziem jest Also Asked. W obu należy wybrać, w jakim języku jest fraza. Wprawdzie drugie z tych narzędzi wyświetla mniej propozycji, ale są bardziej konkretne – otrzymujemy od razu sporo gotowych tematów, których możemy się podjąć.

Z polskich rozwiązań warto sięgnąć np. po Semstorm, które w ramach narzędzia do przygotowania słów kluczowych wyświetla również propozycje fraz typu long tail. Są to zapytania składające się z co najmniej 3 słów. To płatne narzędzie, ale akurat ta funkcja jest dostępna bez opłat.

Opracowanie słów kluczowych

Mając już wymyślony temat, należy przejść do ustalenia słów kluczowych. To frazy, pod które należy zoptymalizować treść, aby zwiększyć jej szanse na pojawienie się na takie zapytania w wynikach wyszukiwania Google. Do dyspozycji są różne narzędzia – Senuto, wspomniany Semstorm, keywordtool.io, Planer słów kluczowych Google Ads czy Ahrefs. Wystarczy wyszukać daną frazę, a następnie uzyskamy listę podobnych zapytań. W kolejnym kroku warto je posegregować według wolumenu wyszukiwań, o ile dane narzędzie daje taką możliwość. W wielu przypadkach otrzymamy nawet setki fraz – należy wybrać przede wszystkim te, które są najczęściej wyszukiwane.

Jeśli narzędzie pokazuje również wskaźnik CPC (Cost Per Click), to warto wybierać frazy, w przypadku których podana jest jakaś kwota wyższa od zera. To wskazuje, że firmy reklamują się na dane zapytanie w Google Ads i prawdopodobnie może ono skutecznie konwertować.

Sprawdzenie treści konkurencji

Przed przystąpieniem do pisania warto sprawdzić, jak wyglądają artykuły na dany temat, które wyświetlają się w Google na najwyższych pozycjach na interesujące nas frazy. Sprawdźmy, jaką mają długość, jakie zagadnienia podejmują, z ilu nagłówków się składają, czy zawierają zdjęcia i filmy. Naszym celem powinno być stworzenie bardziej wartościowego contentu, który zostanie jeszcze lepiej odebrany przez odbiorcę. Z tego względu warto umieścić materiały wideo, wysokiej jakości zdjęcia, tabele i ogólnie wysokiej jakości treść. Możliwości w danym przypadku zależą od tematyki i nie tylko.

Copywriting research

Każdy artykuł powinien bazować na rzetelnych źródłach. Wypowiedzi ekspertów, dane statystyczne, wyniki badań – w zdecydowanej większości przypadków można znaleźć materiały, które warto wykorzystać. Kluczowa kwestia to sięganie po nie od autorów danych. Jeśli będą one pochodzić z serwisu, który nie jest ich twórcą, to istnieje duże ryzyko, że zawierają błąd. Jeśli bazujemy na źródłach, to umieszczajmy w artykule odnośniki do nich. Podanie ich może pozytywnie wpłynąć na odbiór tekstu i doświadczenia użytkowników. W wielu testach specjaliści SEO próbowali wykazać, że umieszczanie odnośników do wiarygodnych serwisów jest czynnikiem rankingowym. Trudno jednak jednoznacznie to potwierdzić. Natomiast dodawanie linków do wartościowych źródeł jest dobrym krokiem, gdyż uwiarygodnia dany materiał.

Optymalizacja pod słowa kluczowe i formatowanie treści

Mając już przygotowane frazy i źródła danych, możemy przystąpić do pisania. Główne słowo kluczowe, które jest wyszukiwane najczęściej lub ma najwyższe CPC, powinno się pojawić:

  • w title, czyli tytule SEO strony – to ważny czynnik rankingowy. Najlepiej niech fraza ta znajdzie się na początku. Nie należy upychać słów kluczowych ani tworzyć schematycznych title, które różnią się np. tylko jednym słowem dla różnych podstron. Treść ta powinna mieć około 60 zzs, a dokładnie – nie więcej niż 600 px. Dłuższych tytułów Google i tak nie wyświetli;
  • w opisie strony, czyli description – nie jest to czynnik rankingowy, ale wpływa na współczynnik klikalności w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto przygotować opis, który zawiera CTA i najważniejszą frazę;
  • w nagłówku H1 – najczęściej jest nim tytuł artykułu;
  • w pozostałych nagłówkach – H2-H6, przy czym najczęściej stosuje się H2-H3. Nie chodzi o to, aby pojawiło się w każdym nagłówku, lecz tam, gdzie rzeczywiście pasuje;
  • w leadzie – czyli we wprowadzeniu do artykułu;
  • w pozostałej treści – zachowując poprawność gramatyczną, bez dodawania słowa na siłę.

Natomiast pozostałe słowa kluczowe niech pojawią się w treści. Dobrze, jeśli najczęściej wyszukiwane znajdą się w nagłówkach. Pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniej ich struktury.

Do artykułów, które nie są bardzo krótkie, warto dodać spis treści z kotwicami. Dzięki temu wynik wyszukiwania z tej strony może być wzbogacony o dodatkowe linki, które będą wyświetlane pod jej tytułem i opisem w Google.

Treść należy odpowiednio sformatować. Nie tworzymy ściany tekstu. Najlepiej pisać akapity składające się z kilku zdań. Stosujmy wypunktowania, dodawajmy tabele. Najważniejsze treści, których istotność chcemy podkreślić robotowi Google, oznaczmy za pomocą znaczników <strong> i <em>, które odpowiednio dają efekt pogrubienia treści i kursywy.

Źródło: Sincerely Media/unsplash.com

Warto, aby w materiałach pojawiły się zdjęcia i filmy. Jak wynika z analizy Venngage z 2019 roku, wówczas korzystało z nich ponad 74% specjalistów. Dlaczego? Gdyż to działa – zwraca uwagę internauty i powoduje, że spędza on więcej czasu na stronie.

Wewnętrzne linkowanie

Tworząc treść, warto odnosić się do innych artykułów na stronie. Na przykład we wpisie na blogu mogą pojawić się odsyłacze do produktów w sklepie. Linkowanie może mieć różną formę. Odnośniki mogą się ukrywać pod zdjęciem. Można odesłać użytkownika do innych treści za pomocą „Zobacz również” i przygotować spis takich artykułów, które są powiązane tematycznie. Linkowanie wewnętrzne jest jednym z czynników rankingowych.

Treści SEO – podsumowanie

Content zoptymalizowany pod SEO ma być nie tylko dostosowany do wymagań algorytmu Google, ale również spełniać oczekiwania użytkowników. W dużej mierze obecnie się to łączy. Teksty SEO nie polegają na upychaniu słów kluczowych, tylko rozsądnej optymalizacji frazy, aby treść wyglądała naturalnie. To także odpowiednie formatowanie, linkowanie wewnętrzne czy też dodawanie materiałów graficznych i wideo.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest marketing narracyjny?

    Czym jest marketing narracyjny?

    Prawdopodobnie nie ma osoby, która pozostałaby obojętna na odbiór kreatywnych i emocjonalnych reklam. Jak fachowo nazywana jest ta technika perswazji?
    Witryny z zakładkami społecznościowymi – czym są i jak mogą pomóc Ci zwiększyć ruch na stronie?

    Witryny z zakładkami społecznościowymi – czym są i jak mogą pomóc Ci zwiększyć ruch na stronie?

    Czy wiesz, czym są zakładki społecznościowe? W naszym artykule dowiesz się nie tylko tego, ale też poznasz sposoby ich wykorzystania!
    Shock advertising – po co stosuje się takie reklamy?

    Shock advertising – po co stosuje się takie reklamy?

    Im bardziej coś nas intryguje, tym większa szansa, że utrwali się w pamięci. Twórcy reklam chętnie implikują więc elementy wywołujące dreszczyk emocji.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę