Jednym z najczęstszych problemów agencji SEO jest wytłumaczenie klientom, dlaczego wyniki optymalizacji ich witryny nie pojawią się po tygodniu działań. Trudno jest to uzmysłowić szczególnie tym, którzy działają w bardzo konkurencyjnej branży, a pokonanie ich największych rywali może zająć miesiące, o ile nie lata sukcesywnego prowadzenia strategii.
Kiedy klient zapyta specjalistę, jak długo będzie musiał czekać na wymarzone efekty, zwykle nie dostanie jednoznacznej odpowiedzi. Należy bowiem zwrócić uwagę, że algorytmy Google stale się zmieniają i to, co było skuteczne jeszcze tydzień temu, za jakiś czas przestanie przynosić pożądane wyniki. Ponadto wyszukiwarki oceniają jakość witryny na podstawie nie do końca znanych nam kryteriów, dlatego trudno opracować idealną strategię, która sprosta wszystkim oczekiwaniom Google i zajmie najwyższą pozycję w SERP-ach.
Przyjrzyjmy się bliżej działaniom SEO, które wpływają na czasochłonność optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek, aby lepiej zrozumieć, dlaczego warto zainwestować w ten niezwykle skuteczny proces. Aby rozpocząć swoją przygodę z SEO, na początku musisz uzbroić się w czas i cierpliwość. Resztę zrobi SEO!
Na pierwszym etapie optymalizacji strony pod kątem SEO konieczne jest skupienie się na opracowaniu skutecznego planu działania. Zdefiniowanie realistycznych celów i wyznaczenie przybliżonych terminów ich realizacji powinno być podstawowym aspektem każdej strategii marketingowej.
Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie dokładnego badania słów kluczowych. Wyznaczenie fraz, jakimi grupa docelowych odbiorców może posłużyć się podczas wyszukiwania Twoich ofert, to jeden z najistotniejszych elementów kampanii promocyjnej.
Kompleksowe badanie słów kluczowych trwa około 10 dni. Czas ten nierzadko zaskakuje klientów agencji SEO. Niemniej jednak proces ten jest podstawą każdej strategii optymalizacyjnej, dlatego przeprowadzony powinien być z należytą dokładnością.
Dzięki zidentyfikowanym skutecznym słowom kluczowym możliwe jest stworzenie efektywnej strategii SEO, której umiejętne wdrożenie z pewnością zwiększy ruch w witrynie i zapewni marce satysfakcjonujące wyniki sprzedaży online. Ponadto wykorzystanie właściwych terminów znacznie zwiększa szanse na wysokie pozycjonowanie się w Google, dlatego warto poświęcić na ten element nieco więcej czasu.
Po badaniu słów kluczowych powinien nastąpić dokładny audyt witryny. Analiza struktury i wydajności serwisu ma kluczowe znaczenie w organizowaniu i optymalizacji strategii marketingowej pod kątem wytycznych Google. Audyt SEO ma za zadanie wykrycie ewentualnych błędów i zidentyfikowanie obszarów wymagających szczególnej uwagi. Dzięki zebranym informacjom możliwa jest kompleksowa optymalizacja on-site, mająca na celu poprawę wrażeń użytkownika i osiągnięcie wyższej pozycji na liście wyników wyszukiwania.
Czas, jaki potrzebny jest na przeprowadzenie audytu SEO, zależy w głównej mierze od tego, jak obszerna jest dana witryna oraz jakiej dotyczy branży. Warto też dodać, że po przeprowadzeniu badań nie dostrzeżesz żadnych efektów nawet przez kolejne 6-8 tygodni. Google potrzebuje bowiem trochę czasu, aby ponownie zaindeksować witrynę i ocenić jej wartość.
Pierwsze dwa miesiące mają kluczowe znaczenie dla kampanii SEO, gdyż w tym czasie witryna przygotowywana jest do wdrożenia technik optymalizacyjnych.
Jak już wspomniano, pierwsze dwa miesiące prowadzenia strategii SEO to w głównej mierze opracowywanie planu działania i wykonywanie dokładnych badań. Po tym czasie nadchodzi jednak pora na wdrożenie faktycznych technik optymalizacyjnych.
Pod koniec pierwszych kilku miesięcy kampanii w grę wchodzą liczne taktyki SEO, mające na celu zwiększenie widoczności witryny w SERP-ach.
Okazuje się, że o wiele łatwiej pozycjonować lokalne słowa kluczowe niż krajowe lub międzynarodowe. Wynika to w głównej mierze z tego, że konkurencja tych terminów jest dużo mniejsza. Co więcej, w wielu małych miastach może nie być żadnych branżowych rywali, przez co osiągnięcie wysokiej pozycji na liście wyników lokalnych wyszukiwań jest łatwiejsze.
Jeśli jednak prowadzisz działalność na skalę krajową lub nawet międzynarodową, rywalizacja może być dużo trudniejsza. Liczba podobnych marek jest bowiem o wiele większa niż w przypadku lokalnych firm, więc osiągnięcie satysfakcjonujących wyników zajmie znacznie więcej czasu.
Okazuje się też, że tempo poprawy wyników zwalnia wraz ze wzrostem pozycji na liście wyników wyszukiwania. Wynika to przede wszystkim z większej konkurencji, dlatego nie możesz patrzeć na ten proces zbyt krytycznie.
Jednym z najważniejszych elementów każdej strategii marketingowej online jest budowanie linków. Trzeba zaznaczyć, że proces ten trwa z reguły od 4 do 6 miesięcy.
Podczas indeksowania wyszukiwarki przeszukują witryny w celu odnalezienia linków prowadzących do innych stron internetowych. Na podstawie tych połączeń Google określa bowiem wartość poszczególnych treści i przydziela im odpowiednią pozycję w SERP-ach. Trafność słów kluczowych, oryginalność zawartości, a także liczba linków zwrotnych to główne czynniki rankingowe, o które powinien zadbać każdy internetowy twórca.
Po około pięciomiesięcznym okresie budowania linków należy ponownie ocenić stan witryny i ustalić, czy wartość połączeń prezentuje pożądany poziom, na co przeznaczyć trzeba kilka dodatkowych dni.
Należy jednak zauważyć, że pozyskiwanie wysokiej jakości linków nie jest najprostszym zadaniem. Musisz mieć pewność, że łączysz się z wartościowymi stronami internetowymi, dzięki którym osiągniesz wysoką pozycję w SERP-ach. Linkując do niewiarygodnych źródeł, możesz pokazać Google, że nie zasługujesz na popularność w sieci, przez co stracisz szansę na przyciągnięcie nowych odbiorców.
Google zwraca szczególną uwagę na jakość linków. Jeśli kupujesz łącza lub decydujesz się na spamowanie linkami, bardzo niekorzystnie wpływasz na swój wizerunek, przez co szanse na osiągnięcie wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania drastycznie spadają.
Istnieją trzy rodzaje linków: linki zwrotne, linki zewnętrzne i linki wewnętrzne. Niestety, wiele firm bardzo często ignoruje ten fakt i stawia na korzystanie wyłącznie ze strategii linkowania zewnętrznego. Tymczasem budowanie sieci łączy wewnątrz witryny może okazać się równie skuteczną techniką optymalizacyjną. Pomagają one bowiem połączyć najważniejsze treści witryny i korzystnie wpłynąć na sposób nawigacji.
W przypadku budowania contentu trudno jednoznacznie określić, ile czasu zajmuje ten proces. Zależy to bowiem w głównej mierze od struktury witryny, dotychczasowej bazy treści czy branży, której ona dotyczy.
Zwykle okazuje się jednak, że ta część strategii SEO jest najbardziej czasochłonna. Aby osiągnąć wysokie wyniki, konieczne jest stworzenie artykułów uwzględniających potrzeby i oczekiwania grupy docelowych odbiorców, ale też mających na uwadze dobór właściwych słów kluczowych oraz sprostanie wytycznym Google.
Dzięki regularnym publikacjom witryna utrzymuje świeżość i zyskuje szansę na osiągnięcie wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania.
Po dokładnej analizie słów kluczowych i zbudowaniu skutecznej strategii linków musisz skupić się na stworzeniu interesujących treści. Skoncentruj się na pozyskiwaniu dodatkowych łączy z elementów, takich jak: kampanie PPC, media społecznościowe, gościnne blogi, dodatkowe strony, obrót treściami i linkami itp.
Dbałość o budowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych to podstawa każdej współczesnej kampanii marketingowej. Zdobycie zaufania grupy docelowych odbiorców wymaga jednak nieco czasu, co nierzadko demotywuje właścicieli firm online. Niemniej jednak warto skupić się na tym procesie, gdyż social media to ogromna baza użytkowników, wśród których z pewnością znajdą się klienci realnie zainteresowani Twoja ofertą.
Po około półrocznej podróży SEO nadchodzi czas na kolejne sześć miesięcy konsekwentnych działań. Mowa tu o regularnym monitorowaniu skuteczności zastosowanych strategii i wdrażaniu ewentualnych poprawek.
Z pewnością zastanawiasz się, dlaczego analiza danych i optymalizacja poszczególnych elementów SEO zajmuje aż tyle czasu.
Kontynuacja procesów marketingowych i konsekwentne badanie swoich wyników to bardzo istotna część każdej kampanii SEO. Wprowadzanie drobnych poprawek nie tylko korzystnie wpływa na wartość witryny, ale też sygnalizuje Google, że posiada ona aktualną zawartość i warto umieścić ją na pierwszej stronie SERP-ów.
Jeśli nie działasz w nowej, mało konkurencyjnej niszy, możesz być pewien, że największym wyzwaniem w całej strategii będzie pokonanie branżowych rywali, którzy najprawdopodobniej zaczęli już wdrażać swoje metody optymalizacyjne i uzyskali wysokie pozycje w Search Engine Results Pages.
Nawet najbardziej doświadczeni specjaliści SEO potrzebują trochę czasu na przeanalizowanie rynku, aby opracować strategię, która okaże się rzeczywiście skuteczna i zapewni doskonałe wyniki.
Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją działalność, Twoi najwięksi rywale z pewnością mogą pochwalić się nawet dziesięcioletnim stażem budowania i optymalizowania strony internetowej. Zadaniem agencji SEO jest przeprowadzenie kompleksowej analizy, która pomoże dostosować strategię słów kluczowych, wskutek której będziesz miał szansę pokazać się na najwyższych pozycjach w SERP-ach. Zwróć jednak uwagę, że tak dokładne i szczegółowe badania wymagają czasu. Istnieje oczywiście wiele narzędzi, które znacznie ułatwiają ten proces. Niemniej jednak poważne podejście do tematu wymaga niemałego skupienia i zaangażowania, a opracowanie idealnego planu działania z pewnością nie zmieści się w kilku dniach.
Jeśli interesujące Cię słowo kluczowe ma setki wyników w wyszukiwarce i miliony wyszukiwań, pokonanie najpopularniejszych stron w rankingu SERP nie będzie łatwe. Bądź więc cierpliwy! Jeśli działasz na tak konkurencyjnym rynku, musisz skupić się na dwóch aspektach: długi czas na pozycjonowanie określonych słów kluczowych i inwestycja w powiązane, mniejsze nisze, które pozwolą Ci przyciągnąć klientów do głównej witryny.
Musisz wiedzieć, że Google bardziej docenia powolne rozwijanie witryny, sukcesywne zdobywanie linków zwrotnych i tworzenie wysokiej jakości treści. Okazuje się więc, że powolna, stabilna strategia jest najskuteczniejsza.
Jeszcze kilka lat temu spamowanie setkami linków mogło przynieść natychmiastowe efekty. Co prawda nie były one stabilne i długotrwałe, ale powtarzanie tego procesu skutkowało pożądanymi rezultatami.
W obecnych czasach okazuje się jednak, że Google jest zbyt dokładny, aby tego typu podstępne działania przyniosły jakiekolwiek korzyści. Algorytmy wyszukiwarki bardzo dobrze radzą sobie z wykrywaniem spamu linkami, przez co witryna stosująca takie zagrania może zostać ukarana i nie pojawi się na liście wyników wyszukiwania konkretnego słowa kluczowego.
Każda wyszukiwarka stale się rozwija, więc zmieniają się sposoby oceniania przez nią wartości treści. Jest to również powodem, dla którego skuteczne działania SEO wymagają czasu.
Procesy i algorytmy, które budują rankingi wyszukiwarek, mogą zmieniać się nawet codziennie. Zadaniem twórców stron internetowych jest dostosowywanie się do tych aktualizacji, dzięki czemu witryny będą miały szansę na wysoką pozycję w wyszukiwarce.
Widzisz już pewnie, dlaczego proces optymalizacji treści nie przyniesie Ci natychmiastowych wyników. Na najlepsze efekty będziesz musiał trochę poczekać. Pamiętaj, że korzystanie z usług agencji SEO może nieco usprawnić ten proces, więc warto pomyśleć o takiej współpracy. Twoim zadaniem jest uzbrojenie się w czas i cierpliwość, dzięki czemu będziesz w stanie osiągnąć wszystkie swoje cele.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.