Jak dobrać skuteczne słowa kluczowe?

Jak dobrać skuteczne słowa kluczowe?

Pixabay/pexels.com

Każda firma i każda strona internetowa przed rozpoczęciem optymalizacji treści staje przed niezwykle trudnym zadaniem, jakim jest wybór odpowiednich słów kluczowych. Jest to ważny i kluczowy element SEO, gdyż źle dobrane frazy sprawią, że nawet po osiągnięciu wysokiej pozycji w wyszukiwarce, nie będą one generować ruchu w witrynie, a co gorsza – nie przełożą się na faktyczne zyski. Jak zatem skutecznie dobrać słowa kluczowe i co zrobić, aby koszty poniesione w ramach optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek zwróciły się w postaci większej liczby użytkowników na stronie i przyszłych klientów?

Analiza strony i wybór słów kluczowych

Dokładnie zbadaj swoją stronę. Co przedstawia, czym się charakteryzuje? Załóżmy, że Twoja firma oferuje skoki w tandemie. Zastanów się teraz, co Twój potencjalny klient wpisałby w Google, aby znaleźć tego typu ofertę. Musisz postawić się na miejscu konsumenta i zidentyfikować słowa kluczowe, które mógłby wpisać do wyszukiwarki. Czy użyłby terminu „tandem” lub „tandemy”? Atrakcyjna oferta zawsze cieszy się dużym zainteresowaniem, ale też ogromną konkurencją. Gdy jednak wpiszemy tę frazę w Google, okaże się, że w wynikach nie zobaczymy nic innego jak rowery. I tutaj najczęściej pojawiają się pierwsze błędy związane z doborem słów kluczowych, ponieważ frazy, na które chcemy się pozycjonować, często odbiegają od tych wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę. Jeśli więc zależy Ci na przyciągnięciu klientów, warto skorzystać z frazy „skoki w tandemie Poznań” czy „skoki tandemowe Poznań”, a nie samo „tandemy”. Dlaczego z lokalizacją? Ponieważ nikt z Poznania nie pojedzie do Krakowa, by skoczyć w tandemie. Będzie szukał czegoś w swojej najbliższej okolicy. Ponadto samo słowo kluczowe „skoki tandemowe” może być wpisywane przez osoby, które będą chciały się dowiedzieć czegoś więcej o tego typu atrakcjach. Tacy użytkownicy nie są grupą docelową Twojej marki, przez co wyświetlanie się im w wynikach wyszukiwania nie przyniesie żadnych zamierzonych efektów.

Źródło: Karolina Grabowska/pexels.com

Kiedy już zatem postawisz się po stronie klienta, wypisz wszystkie te słowa kluczowe, które uważasz za właściwe. Nie ograniczaj się i na samym początku wypisuj wszystko to, co przychodzi Ci na myśl. Kiedy Twoje pomysły już się wyczerpią, zajmij się analizą wszystkich zebranych terminów. Nie każdy z nich da Ci przecież zamierzone wyniki. Aby wyselekcjonować tylko wartościowe słowa kluczowe, musisz odpowiedzieć sobie na trzy podstawowe pytania:

  1. Czy słowo kluczowe odzwierciedla to, co znajduje się w ofercie i na stronie internetowej?
  2. Czy w momencie, kiedy użytkownik trafi na stronę po wyszukaniu tego słowa kluczowego, będzie usatysfakcjonowany tym, co zobaczy?
    • a jeśli nie, to czy jest to wina źle zbudowanej strony czy źle dobranego słowa kluczowego?
  3. Czy te słowa kluczowe będą przekładać się na konwersję?

Przy dobieraniu słów kluczowych warto spojrzeć na to, jakimi terminami operują Twoi branżowi rywale. Po tytułach stron, akapitach i treści możesz wywnioskować, na jakie frazy kierują zawartość swoich stron internetowych i jakie tematy podejmują. Wszystkie odrzucone słowa kluczowe możesz wprowadzić w Google i zobaczyć, co pojawi się w wynikach wyszukiwania. Jeśli będą to inne treści, niż oczekiwałeś, najprawdopodobniej Twoje wysokie pozycje na te frazy nie przełożą się na satysfakcjonującą konwersję. W ten sposób po dogłębnej analizie jesteś w stanie wybrać słowa kluczowe, które będą dla Ciebie idealne. Pamiętaj też, że przeprowadzanie strategii słów kluczowych powinno być systematycznym działaniem. Potrzeby i oczekiwania grupy docelowych odbiorców nieustannie się zmieniają, a Twoje treści powinny nadążać za tymi modyfikacjami, aby witryna wciąż miała szansę na osiągnięcie sukcesu.

Sprawdź: Trzy sposoby uatrakcyjnienia SEO – narzędzia weryfikacji słów kluczowych

Błędy podczas wyboru słów kluczowych

1. Zbyt ogólne słowa kluczowe

Podstawowym błędem popełnianym podczas doboru słów kluczowych jest wybieranie zbyt ogólnych terminów. Jeśli mamy sklep z telewizorami, to nie warto pozycjonować się na słowo kluczowe „telewizor”. Dlaczego? Ponieważ osoba, która wpisze w Google „telewizor”, będzie w pierwszej kolejności chciała poznać zakres ofert na rynku, a nie od razu coś kupować. „Telewizor Samsung” to nadal zbyt ogólne pytanie, ale już zapytanie „Telewizor Samsung LED UE40H6270” to dość szczegółowy termin, który przyprowadzi do Twojej witryny zdecydowanych i realnie zainteresowanych konsumentów. Użytkownik, który wprowadza do wyszukiwarki taki termin, albo chce ten telewizor kupić, albo poszukuje opinii na jego temat. W tym przypadku mamy zatem o wiele większe prawdopodobieństwo sprzedaży niż podczas pozycjonowania się na samo słowo „telewizor”. Wykorzystując ten termin, zmarnujesz tylko czas i pieniądze, a osiągnięte efekty będą dalekie od tych, które wyznaczyłeś sobie na samym początku optymalizacji. „Telewizor Samsung LED UE40H6270” to słowo kluczowe typu Long Tail.

2. Słowa kluczowe, które nie do końca odzwierciedlają nasz asortyment

Często zdarza się także, że chcemy wyświetlać się w wyszukiwarce jako wynik wyszukiwania słowa kluczowego, które niekoniecznie odzwierciedla nasz asortyment lub usługi. Nierzadko okazuje się też, że próbujemy pozycjonować się dla terminów związanych z asortymentem innej firmy lub nawet na nazwę ich sklepu, żeby w ten sposób móc z nimi konkurować. Takie praktyki są nie tylko nieskutecznie, ale też źle wpływają na wizerunek marki w oczach Google, który z pewnością szybko ukarze tego typu podstępne zagrania.

Słowa kluczowe, które wybieramy, powinny być zatem:

  1. Ściśle związane z ofertą i stroną.
  2. Zróżnicowane pod względem popularności – czyli stanowić mieszankę tych z większą i z mniejszą konkurencyjnością (po to, by na pierwsze zyski nie czekać zbyt długo).
  3. Konkretne, nie nazbyt ogólne.
  4. Dopasowane do oczekiwań i potrzeb użytkowników.

Podsumowanie

Dobrze dobrane słowa kluczowe nierzadko są gwarancją sukcesu. Warto więc przeprowadzić dokładne badania i zidentyfikować frazy, których najczęściej poszukuje w sieci grupa docelowych odbiorców. Pamiętaj, aby wybrać te terminy, które doskonale pasują do asortymentu sklepu czy treści strony internetowej. Nie zapominaj również o dostosowaniu strategii do potrzeb i zainteresowań potencjalnych klientów, dzięki czemu zyskasz pewność, że dotrzesz do nich ze swoim przekazem. Zrezygnuj też z podstępnych technik black hat SEO, takich jak upychanie słów kluczowych, a korzystnie wpłyniesz na swój wizerunek w oczach Google. Wyszukiwarka może nagrodzić Cię dzięki temu wyższą pozycją na liście wyników wyszukiwania. Osiągnięcie sukcesu w zakresie optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek jest niezwykle wymagającym zadaniem, na które poświęcić trzeba dużo czasu. Warto więc ułatwić sobie to przedsięwzięcie i skorzystać z pomocy specjalistów.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak generować większą ilość leadów sprzedażowych?

    Jak generować większą ilość leadów sprzedażowych?

    Leady sprzedażowe są obecnie niezbędne podczas tworzenia każdej dobrej strategii sprzedażowej firmy. Warto poznać zasady, których należy przestrzegać.
    Czy SEO generuje zysk dla Twojej firmy?

    Czy SEO generuje zysk dla Twojej firmy?

    Przedstawiamy poradnik na temat uzyskania maksymalnego zwrotu z inwestycji, dzięki praktykom SEO.
    SEO PR: Marketingowe collabo

    SEO PR: Marketingowe collabo

    Dzięki lekturze naszego artykułu zrozumiesz istotę nowego zjawiska z obszaru marketingu – SEO Public Relations.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę