Lubisz układać klocki LEGO? Dobrze się składa, bo stworzenie sklepu internetowego w pewnym stopniu przypomina tę czynność. System, do którego otrzymujesz dostęp, z reguły nie jest w 100% dostosowany do Twoich potrzeb. Chcąc, żeby taki był, trzeba uzupełnić go o kilka funkcji. W zaawansowanych platformach sklepowych, takich jak Shoper, istnieją platformy z aplikacjami – AppStore. Te aplikacje to właśnie Twoje klocki LEGO, które możesz dodać do swojego sklepu i dzięki temu uczynić go takim, jaki chcesz.
Dawniej, kiedy w sklepie internetowym brakowało pewnej funkcji, trzeba było po prostu zlecić firmie programistycznej jej dodanie. Polegało to na modyfikacji kodu sklepu i było wykonywane na zamówienie. Taka modyfikacja była dostosowywana do potrzeb merchanta i zakładała konkretne scenariusze, ustalone podczas wyceny i tworzenia specyfikacji. Jeśli potrzeby sklepu zmieniały się, trzeba było zmienić kod modyfikacji. Jeśli platforma sklepowa została zaktualizowana – trzeba było dostosować kod modyfikacji do nowej wersji, co nierzadko wiązało się z niemałym nakładem pracy.
Obecnie projektowanie sklepów internetowych stoi na znacznie wyższym poziomie i coraz więcej funkcji jest dostępnych w formie gotowych aplikacji, które można zainstalować w sklepie internetowym za pomocą jednego kliknięcia myszką – zupełnie jakbyś dokładał do swojej budowli kolejne klocki. Takie aplikacje zazwyczaj sprzedawane są w modelu abonamentowym – użytkownik płaci na przykład za miesiąc używania aplikacji i po miesiącu przestaje ona działać, jeśli oczywiście nie zostanie wcześniej przedłużona. Aplikacje działają zupełnie inaczej niż indywidualne modyfikacje:
Czy korzystanie z aplikacji niesie za sobą jakieś zagrożenia? Czy zbyt dużo aplikacji może negatywnie wpłynąć na działanie sklepu? Jak aplikacje oddziałują na SEO sklepu internetowego? Przyjrzyjmy się kilku scenariuszom.
Krótko mówiąc – tak. Wiele rzeczy może negatywnie wpłynąć na SEO, na przykład wrzucenie zbyt dużego baneru może wydłużyć czas ładowania strony, co w przypadku sklepów z dużym ruchem może przełożyć się na widoczny spadek przychodów. Dziś aplikacje mogą dostarczać kluczowych funkcji i zmieniać całkowicie UX (User Experience), dlaczego więc nie mogłyby czegoś zepsuć? Oczywiście, że mogą!
Jeśli aplikacja jest nieprawidłowo stworzona, może wpłynąć na wydajność sklepu i na przykład zmienić jego wskaźniki Core Web Vitals, takie jak CLS (Cumulative Layout Shift). W dodatku może spowodować, że w sklepie nie będzie możliwości złożenia zamówienia. Weźmy jednak pod uwagę, że aplikacje dostępne w oficjalnych serwisach, jak na przykład Shoper Appstore, są weryfikowane przez dostawcę oprogramowania właśnie pod kątem wpływu na poprawne działanie sklepu, a także SEO. Jeśli zainstalujesz aplikację ze zweryfikowanego źródła, nie musisz obawiać się, że spowoduje to spadek pozycji Twojego sklepu w wyszukiwarkach.
Co w przypadku, gdy w sklepie jest zbyt dużo aplikacji? Czy nie doprowadzi to do spadku wydajności? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Prawidłowo napisana aplikacja dodaje do sklepu pewien zasób danych, który jest pobierany tylko wtedy, gdy jest potrzebny. Jeśli więc dodasz do sklepu na przykład MegaMenu, zasób będzie pobierany na każdej podstronie, na której wyświetla się menu poziome. Jeśli zainstalujesz 20 aplikacji, które zmieniają wygląd na każdej podstronie, oznacza to 20 dodatkowych zasobów, które musi pobrać przeglądarka, aby załadować sklep. Czy to dużo? Zależy. Statystyczny sklep przy ładowaniu strony ładuje około 200 niezależnych zasobów, dlatego dodanie 20 aplikacji oznacza zwiększenie tej ilości o około 10%.
Prawidłowo napisana aplikacja optymalizuje sposób ładowania tych zasobów i, co prawda, wpływa na czas ładowania sklepu, ale nie będzie to znacząca zmiana (zakładając oczywiście, że mamy do czynienia z poprawnie napisanymi aplikacjami ze zweryfikowanego źródła). Należy jednak wziąć pod uwagę, że 20 aplikacji oznacza 20 dodatkowych elementów na stronie, z którymi klient może wejść w interakcję i dzięki nim złożyć większe zamówienie. Korzyści wynikające z posiadania tych dodatków na stronie są dużo większe niż drobny mankament w postaci wydłużenia czasu ładowania nawet o 10%. Trzeba też pamiętać, że 20 aplikacji dodających elementy na każdej podstronie to naprawdę skrajny przypadek, a aplikacje ułatwiające korzystanie z panelu administracyjnego w ogóle nie wpływają na wydajność warstwy sklepu widocznej dla klienta.
Istnieją również aplikacje przeznaczone głównie do optymalizacji SEO. Korzystają z nich profesjonalne agencje i nieraz to właśnie dzięki nim sklep można efektywnie pozycjonować. Takie zweryfikowane aplikacje na pewno nie spowodują spadków pozycji, o ile oczywiście będziesz korzystać z nich w sposób świadomy, a nie wprowadzając losowe konfiguracje.
Aplikacje mogą mieć negatywne skutki, a nawet całkowicie “wyłączyć” sklep. Należy więc zweryfikować je przed instalacją. Jeśli jednak pobierasz aplikacje z zaufanego źródła, jakim jest na przykład Shoper AppStore, możesz być spokojny – Twój sklep będzie działał poprawnie.
Aplikacje mogą mocno ingerować w działanie sklepu i należy z nich korzystać świadomie – przede wszystkim czytać instrukcje, weryfikować, czy wprowadzona konfiguracja działa zgodnie z oczekiwaniami i w razie wątpliwości zadawać pytania twórcom aplikacji.
Jeśli wybierasz popularne aplikacje od zweryfikowanych twórców, dostępne na oficjalnych platformach, ryzyko popełnienia błędu jest znikome. Nie musisz też obawiać się o zbyt dużą liczbę aplikacji – jeśli wpływają one pozytywnie na doświadczenia zakupowe klientów, na pewno przyniesie to znacznie więcej korzyści niż większa o 0,00001% wydajność z uwagi na brak kilku dodatkowych zasobów.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.