Założenie sklepu online nie wymaga tworzenia strony od podstaw. Możemy w tym celu wykorzystać liczne darmowe rozwiązania, które znacznie upraszczają ten proces. Jednym z nich jest plugin do popularnego WordPressa o nazwie WooCommerce. Jak działa ten system? W jakich sytuacjach warto go wykorzystać i co zrobić, by zapewnić sobie wysoką sprzedaż?
Aby lepiej zrozumieć, co to jest WooCommerce, warto najpierw nieco zaznajomić się z oprogramowaniem, które stanowi bazę tego rozwiązania. WordPress to darmowy system zarządzania treścią, umożliwiający tworzenie różnego rodzaju stron internetowych. Choć pierwotnie powstał z myślą o prowadzeniu blogów, możliwości zastosowania WordPressa znacznie się rozszerzyły od momentu publikacji pierwszej wersji. Obecnie na jego podstawie tworzone są zarówno blogi, jak i strony firm, portale o różnorodnej tematyce, sieci społecznościowe czy właśnie sklepy online. To w dużej mierze zasługa bogatego ekosystemu pluginów, które zwiększają funkcjonalność systemu w elastyczny sposób.
Jednym z rozszerzeń, które pozwalają na łatwe utworzenie sklepu w ramach witryny na silniku WordPress, jest WooCommerce. Jak działa instalacja pluginów? To naprawdę proste, choć w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na dość istotną kwestię, która może wpłynąć na samą możliwość przeprowadzenia takiej instalacji. WordPress oferuje własne plany hostingowe – najtańsze warianty (Personal i Premium) nie pozwalają na wgrywanie rozszerzeń. Jeżeli jednak wybierzemy wyższy plan lub po prostu korzystamy z własnego serwera, nie ma żadnych ograniczeń w tej kwestii.
Istnieją trzy podstawowe sposoby instalacji pluginów:
Oprócz wspomnianych już pluginów WordPress oferuje szereg zalet, które przyczyniają się do jego ogromnej popularności. Jedną z nich jest łatwość obsługi. Wbudowane skrypty instalacyjne pozwalają przygotować dowolną stronę w kilka chwil, a panel administracyjny umożliwia bezproblemowe zarządzanie wszystkimi aspektami działania witryny.
Do tego dochodzi oczywiście opłacalność. Bazowa instalacja WordPressa jest w pełni darmowa – musimy tylko we własnym zakresie zapewnić hosting i domenę. Zespół odpowiadający za system WordPress oferuje jednak własne plany hostingowe, których cena wynosi od 14 do 225 złotych miesięcznie w zależności od wybranej funkcjonalności oraz sposobu rozliczenia. Większość przedsiębiorstw wybiera jednak własny hosting ze względu na fakt, że takie rozwiązanie często okazuje się bardziej opłacalne i pozwala na więcej możliwości w zarządzaniu stroną.
Sporym plusem jest również responsywność i pewien zakres wbudowanego wsparcia dla SEO – to czynniki, które mogą mieć spory wpływ na sukces sklepu WooCommerce. Co to jest SEO? To termin, który czasami jest uznawany za synonim pozycjonowania, a czasami za jego kluczową część obejmującą działania wyłącznie w obrębie witryny. Niezależnie od przyjętej definicji cel jest ten sam: sprawić, by dana strona pojawiała się jak najwyżej na liście wyników wyszukiwania (najczęściej w Google). SEO obejmuje zatem wszystkie działania związane z polepszaniem oceny strony w oczach algorytmów Google – stosowanie odpowiednich fraz kluczowych, dostosowanie do różnych rozmiarów ekranów (czyli właśnie responsywność), uporządkowanie struktury strony, linkowanie i wiele, wiele innych.
Wysoka pozycja w rezultatach wyszukiwania bezpośrednio wiąże się z większą liczbą potencjalnych klientów, co w połączeniu z odpowiednią ofertą i prezentacją produktów oznacza znacznie wyższą sprzedaż. Aby osiągnąć jak największe korzyści z SEO, warto dodatkowo zainstalować pluginy wspomagające pozycjonowanie WooCommerce. Wiele z nich może bez problemu działać także w przypadku sklepu WooCommerce. Dobrym pomysłem może okazać się także współpraca z agencją SEO, która w profesjonalny sposób zaopiekuje się całym procesem pozycjonowania i promowania strony.
WooCommerce to jeden z pluginów do WordPressa wprowadzających funkcjonalność sklepu online z kompletnym wsparciem dla biznesu z branży e-commerce. Wtyczka powstała już 10 lat temu, a zaledwie dwa lata po premierze osiągnęła pierwszy milion pobrań. Aktualnie ta liczba wynosi aż 116 milionów i nadal rośnie. Według portalu Built With, który gromadzi statystyki o technologiach stosowanych w sieci, około 5% wszystkich stron korzysta właśnie z WooCommerce. Biorąc pod uwagę dane dotyczące wyłącznie platform e-commerce, wyniki tego pluginu są jeszcze bardziej imponujące – na WooCommerce działa pomiędzy 25% a 30% wszystkich sklepów online.
Wiemy już, co to jest WooCommerce i jak wyglądają kluczowe statystyki dotyczące wykorzystania tej wtyczki. Co jednak sprawia, że rozszerzenie osiągnęło tak wysoką popularność? Oto lista kluczowych zalet, które sprawiają, że tak wiele stron stawia na to rozwiązanie:
Proces instalacji WooCommerce jest bardzo prosty – potrzebujemy jedynie przejść do odpowiedniego menu w panelu administracyjnym WordPress i znaleźć wtyczkę w katalogu pluginów. Wystarczy zaledwie parę kliknięć, by rozszerzyć swoją stronę o funkcję sprzedaży, gotową strukturę sklepu, obsługę bezpiecznych płatności i wiele przydatnych narzędzi. Po przejściu do aktywacji pluginu ujrzymy kilkuetapowe menu, w którym wpisujemy po kolei wszystkie istotne informacje o sklepie – lokalizację, typ sprzedawanych produktów, walutę oraz dane dotyczące płatności i wysyłki.
Następnym krokiem jest dodanie pierwszych produktów do sklepu. W tym celu wystarczy przejść do odpowiedniego menu, które powinno pojawić się w panelu administracyjnym po instalacji wtyczki. To tak naprawdę wszystko, czego potrzeba do zaproponowania klientom podstawowej oferty – nie powinien być to jednak koniec przygotowania sklepu. Zdecydowanie warto zwrócić uwagę na wszystkie funkcje, które ma do zaoferowania WooCommerce, by móc w pełni wykorzystać potencjał tej popularnej wtyczki.
Ze względu na dostępność setek pluginów, które wpływają na ostateczny wygląd danego wdrożenia, właściwie każdy sklep może w pewnym stopniu decydować o tym, co to jest WooCommerce. Wtyczki są niezwykle przydatne w dostosowaniu systemu pod kątem swoich potrzeb, jednak już bazowa funkcjonalność zapewnia praktycznie wszystkie elementy potrzebne do prowadzenia sklepu. Co oferuje WooCommerce?
To tylko część najważniejszych funkcji WooCommerce – system jest bardzo rozbudowany i już po instalacji możemy skorzystać z wielu dodatkowych narzędzi. Aby jeszcze bardziej rozszerzyć funkcjonalność sklepu, warto zainteresować się najpopularniejszymi pluginami do WooCommerce.
Korzystając z WooCommerce, możemy instalować praktycznie każdy inny plugin dostępny w ekosystemie WordPressa, by wesprzeć działanie sklepu. Dodatkowo samo WooCommerce zajmuje się zarówno rozwijaniem własnych rozszerzeń, jak i publikacją rozwiązań od społeczności w swoim katalogu wtyczek. Jego nazwa to Extensions Store – warto go odwiedzić i przejrzeć dostępne pluginy. Należy jednak pamiętać, że część z nich jest płatna. Rozszerzenia mogą dotyczyć różnych aspektów działania sklepu: od systemów płatności, poprzez automatyzację wysyłek, aż po dodatkowe wsparcie dla SEO.
WooCommerce nie stawia praktycznie żadnych ograniczeń w kwestii rodzaju sprzedawanych produktów. Możemy zarówno oferować fizyczne towary, jak i prowadzić firmę świadczącą usługi za pośrednictwem tego systemu. Opcji jest naprawdę wiele, a większość z nich jest wspierana bez dodatkowych pluginów. W momencie pierwszej konfiguracji sklepu możemy wybrać rodzaj produktów – działanie strony będzie nieco inne zależnie od tej opcji.
W niektórych przypadkach darmowe serwisy okazują się bezpłatne tylko w przypadku ograniczonej funkcjonalności, która w rzeczywistości nie pozwala na pełne korzystanie z danego rozwiązania. Z WooCommerce nie musimy jednak obawiać się ukrytych kosztów – wszystko, co jest niezbędne do założenia sklepu, jest oferowane całkowicie za darmo. Koszty związane z samą stroną sklepu mogą dotyczyć jedynie pluginów, jeżeli zdecydujemy się na korzystanie z płatnych rozszerzeń.
Cały katalog wtyczek obejmuje setki propozycji, przez co ciężko może być wybrać odpowiedni zestaw pluginów dla danego sklepu. Warto zapoznać się z opisem i funkcjonalnością najpopularniejszych rozszerzeń WooCommerce, takich jak:
To tylko skrawek bogatego ekosystemu wtyczek WooCommerce. Jak działa plugin w przypadku sklepu na tym silniku? Instalacja przebiega w zasadzie identycznie jak wgranie nowego rozszerzenia do samego WordPressa. Oba rozwiązania są ze sobą ściśle zintegrowane, dzięki czemu dodanie nowej funkcjonalności do sklepu nie powinno stanowić żadnego problemu.
Dowiedzieliśmy się już, co to jest WooCommerce, jak działa to rozwiązanie, jakie są podstawowe możliwości sklepu na tym systemie i kluczowe rozszerzenia. Jest to bez wątpienia najpopularniejsza wtyczka e-commerce – korzystają z niej miliony sklepów na całym świecie. Mimo tego warto zastanowić się, czy będzie to najlepszy wybór w danej sytuacji, i ewentualnie rozważyć inne rozwiązania tego typu.
WooCommerce to propozycja zarówno dla niewielkich sklepów, które chcą małym nakładem finansowym zwiększyć swoją prezencję w sieci, jak i wielkich firm, które mogą zainwestować w liczne dodatkowe pluginy jeszcze bardziej usprawniające działanie sklepu. Na pewno jest to świetna opcja w przypadku, gdy mieliśmy już pewien kontakt z WordPressem i czujemy się komfortowo w obrębie tego systemu. Łatwość obsługi sprawia, że nie potrzebujemy dużego doświadczenia z prowadzeniem stron internetowych, by zacząć oferować sprzedaż online.
W niektórych przypadkach możemy jednak potrzebować dedykowanych rozwiązań lub funkcji, które nie są dostępne nawet wśród pluginów WooCommerce – wtedy warto rozejrzeć się za innym systemem. Mimo wszystko WooCommerce może okazać się odpowiednią opcją dla sklepów o różnych rozmiarach ze względu na swoją elastyczność i bogatą funkcjonalność nawet bez dodatkowych opłat.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.