Czy jako internauta zastanawiałeś się kiedyś, jak to się dzieje, że masz nieprzerwany dostęp do zasobów sieci? Działasz na tyle intuicyjnie, że często zapominasz o zapleczu technicznym działania stron internetowych. W tym przypadku mowa oczywiście o hostingu. Czym on jest i jaki rodzaj wybrać? Czy hosting ma wpływ na strategię SEO? Odpowiedź brzmi: tak! Dowiedz się więcej na ten temat.
To usługa odpowiadająca za całodobowe utrzymanie witryny w Internecie. Wiąże się z działaniem serwerów, czyli odpowiednio skonfigurowanych komputerów, które nigdy nie przestają działać. Z tego powodu muszą spełniać wiele rygorystycznych zasad. Hosting udostępnia miejsce na serwerze, gdzie przechowywane są pliki, bazy danych, poczta elektroniczna – słowem wszystko, co gromadzisz na swoim komputerze czy stronie internetowej.
W zależności od zapotrzebowania oraz budżetu można zdecydować się na konkretny rodzaj hostingu. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze rozwiązania, ułożone od tych najbardziej przystępnych cenowo, po wymagające nieco większych zasobów finansowych.
Hosting współdzielony to najkorzystniejsze rozwiązanie, pozwalające na korzystanie z pewnego fragmentu serwera. Można go porównać do mieszkania w bloku, w którym znajduje się wiele mieszkań powiązanych przynajmniej wspólnym czynszem. Shared hosting sprawdzi się w przypadku małych i średnich firm, ponieważ w przypadku dużej liczby stron wydajność serwera będzie nieco słabsza. Jest to również dobre rozwiązanie dla osób, które nie znają się na samodzielnej technicznej konfiguracji serwera.
W tym przypadku mowa o serwerze wirtualnym, który jest maszyną wirtualną z gwarantowaną mocą obliczeniową, czyli procesorem i pamięcią RAM. Masz więc pełen dostęp do wydzielonej części maszyny, dzięki czemu jest ona znacznie bardziej wydajna. Nadal współdzielisz go z innymi użytkownikami, jednak nie grozi Ci ryzyko słabszej wydajności. Do obsługi VPS konieczna jest jednak wiedza techniczna. Ten typ hostingu sprawdzi się dla średnich i większych firm, które prowadzą sklepy internetowe bądź platformy gamingowe. Koszt tej usługi jest wyższy.
To najdroższa forma hostingu, która sprawdzi się dla wysoce rozbudowanych stron internetowych. Bezwzględnie wymaga jednak zaawansowanych technicznie specjalistów, ponieważ otrzymujemy cały serwer. Jest on dedykowany przede wszystkim stronom pozyskującym dane swoich użytkowników, np. bankom, giełdom, rozbudowanym sklepom internetowym.
Alternatywą dla serwerów dedykowanych jest serwer w chmurze. To rodzaj sieci serwerów opartych o infrastrukturę danej strony. Gwarantują one wysokie bezpieczeństwo, ponieważ dane i kopie zapasowe są przechowywane na odrębnych macierzach. W razie jakiejkolwiek awarii całość jest przenoszona w nowe miejsce, co trwa zaledwie kilka minut. Są one więc niezwykle elastyczne. Koszty są porównywalne do serwera VPS, jednak opłata rośnie wprost proporcjonalnie do ilości danych.
Wybór hostingu nie jest łatwy, tutaj najczęściej przeważają koszty. Mimo wszystko, robiąc research, warto wiedzieć, czym charakteryzuje się idealny usługodawca. Co ważne, niektóre z cech mają bezpośredni wpływ na proces optymalizacji i pozycjonowania, ale o tym za chwilę.
Podczas wyboru skup się na kilku elementach.
SEO, Search Engine Optimization, to działania mające na celu poprawę widoczności strony internetowej w SERP oraz uzyskanie przez nią wysokiej pozycji rankingowej. Każdy element, który wpływa na funkcjonowanie witryny, jest brany pod uwagę podczas oceny przez algorytmy i roboty sieciowe.
Odpowiedni hosting może wspierać proces optymalizacji i pozycjonowania po stronie technicznej, a także ułatwiać planowanie strategii. Pamiętaj jednak, że jest to jeden z wielu elementów, o który musisz zadbać. Optymalizacja to sieć połączeń przypominająca sprawną maszynę – każda z jej części musi działać poprawnie.
Wybór hostingu jest decyzją, którą należy podjąć już na samym początku planowania działań i ustalania celów. Szybkość, niezawodność i wysokie bezpieczeństwo to elementy ściśle związane z pozycjonowaniem. Pamiętaj, że żadna strategia SEO i SEM nie będzie miała szans powodzenia bez solidnej infrastruktury oraz zaplecza technicznego.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.