DARMOWY AUDYT SEO

Jak indeksują się strony w Google?

Jak indeksują się strony w Google?

Strona internetowa to podstawa marketingu online. Choć czasem jej rolę przejmują media społecznościowe, nie powinieneś bazować wyłącznie na nich – jeśli nie wiesz dlaczego, przypomnij sobie ostatnią awarię Facebooka i Instagrama.

Samo posiadanie witryny to jednak za mało. Najważniejsze, by mogli Cię w niej znaleźć Twoi przyszli klienci. Sprawdź, co wspólnego z widocznością w sieci ma indeksowanie stron.

Co to jest indeksowanie strony?

Z pewnością nie raz szukałeś czegoś w wyszukiwarce Google. Mógł to być prezent dla bliskiej osoby, myjnia samochodowa w Twoim mieście albo np. restauracja w miejscu, w którym zdecydowałeś się spędzić urlop. Strony, które wtedy znalazłeś, łączy jedno: były poprawnie zaindeksowane.

Indeksowanie strony to proces dodania Twojej witryny do wyszukiwarki. Dzięki niemu użytkownik, który wpisze odpowiednią frazę, w wynikach wyszukiwania zobaczy Twoją stronę. Jednak, jeśli w procesie indeksowania coś pójdzie nie tak, trafienie do Twojego miejsca w sieci będzie bardzo utrudnione.

Sprawdź: Ile trwa i jak sprawdzić indeksowanie strony w Google?

Jak przebiega indeksowanie Google?

Indeksowanie strony Google można porównać do wielkiej biblioteki stron, którą na bieżąco przeglądają roboty i porządkują jej zawartość. W celu odpowiedniego zaindeksowania witryny algorytm wyszukuje nowe (bądź zaktualizowane) strony i analizuje ich zawartość oraz aspekty techniczne. Są to np.:

  • treści graficzne,
  • kod strony,
  • prędkość ładowania witryny,
  • profil linkowy (zwłaszcza linki wychodzące).

Warto dodać, że rosnąca liczba użytkowników urządzeń mobilnych zmusiła giganta do pewnych zmian. Aktualnie Twoją stronę mogą sprawdzić roboty dwóch typów: pierwszy, GoogleBot Desktop, sprawdza wersje przeglądarkowe witryn; natomiast drugi, GoogleBot Mobile, analizuje ich wersje mobilne.

Jest to tylko kolejny argument za tym, by dbać o pełną responsywność stron i sklepów online. To, co wygląda świetnie w przeglądarce, na smartfonie lub tablecie może się po prostu „rozjechać”.

Dlaczego profil linkowy jest tak ważny?

Ponieważ roboty Google traktują linki jak drogowskazy. Im więcej takich drogowskazów kieruje z różnych miejsc w sieci na Twoją stronę, tym szybciej algorytm na nią trafi i zareaguje na zmiany w jej obrębie.

Profil linkowy ma znaczenie nie tylko w procesie indeksowania witryny, ale także jej pozycjonowania, dlatego warto od początku zadbać o wartościowe linki, które zamieszczać można np. na stronach partnerów biznesowych, ale też na firmowym blogu czy w mediach społecznościowych.

Sprawdź: W jaki sposób Google indeksuje strony internetowe?

Jak sprawdzić indeksowanie strony w Google?

Podstawowym i zarazem najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy Twoja strona została poprawnie zaindeksowana, jest komenda site: nazwadomeny.pl. Wystarczy, że wpiszesz ją w pasek przeglądarki, uzupełniając ją o nazwę interesującej Cię witryny. Jeśli w wynikach wyszukiwania pojawi się Twoja strona – gratulacje! Jest ona poprawnie zaindeksowana.

Tym, którym zależy na bardziej szczegółowych informacjach (np. tych dotyczących indeksacji wszystkich podstron), pozostaje skorzystanie z Google Search Console. Wystarczy wybrać „stan indeksowania” z głównego panelu narzędzia i sprawdzić odpowiednie informacje.

Jak zaindeksować stronę w Google?

Indeksowanie strony powinna zainicjować sama wyszukiwarka, dlatego – nawet bez Twojej ingerencji – witryna prędzej czy później znajdzie się w Google. Jeśli jednak chcesz przyspieszyć ten proces, możesz dodać witrynę manualnie. Warto pamiętać o tym nie tylko w przypadku tworzenia nowej witryny, ale także po aktualizacji już istniejącej.

Aby zaindeksować stronę ręcznie, ponownie przejdź do Google Search Console. Pamiętaj, że – aby wysłać prośbę o indeksację strony – musisz nią zarządzać.

W celu zaindeksowania strony możesz skorzystać z dwóch możliwości:

  • narzędzie do sprawdzania adresów URL – to metoda dobra wtedy, gdy posiadasz jedynie kilka adresów do zaindeksowania. Aby z niej skorzystać, sprawdź adres swojej strony w GSC, a następnie kliknij przycisk „poproś o zindeksowanie”. Jeśli roboty Google nie znajdą żadnych błędów, Twoja strona zostanie dodana do kolejki indeksowania. Jeśli z Twoją stroną będzie coś nie tak – otrzymasz na ten temat stosowną informację.
  • przesłanie mapy witryny – wybierz tę opcję, jeśli do zaindeksowania masz więcej adresów. Aby przesłać taką mapę, najpierw musisz ją stworzyć. Do wyboru będziesz miał kilka jej formatów (XML, RSS, mRSS, Atom 1.0 oraz format tekstowy). Pamiętaj, że Twoja mapa nie może mieć po rozpakowaniu więcej niż 50 MB.
Sprawdź: Indeksacja, czyli pierwszy krok ku pozycjonowaniu

Indeksowanie stron www. Dlaczego warto zrobić to ręcznie?

Tak jak wspomnieliśmy, roboty Google, także bez ingerencji właściciela strony, powinny zainicjować proces indeksowania. Dlaczego więc czasem warto zrobić to samodzielnie?

  • szybkość – samodzielne dodanie strony do indeksu jest bardzo łatwe, a dzięki niemu Twoja strona zaindeksuje się dużo szybciej. To wprost oznacza, że szybciej będą mogli odnaleźć Cię także Twoi potencjalni klienci.
  • pewność – choć roboty Google są świetnie przeszkolone i zwykle bez trudu wypełniają swoje zadania, wciąż może zdarzyć im się pomyłka. Dbając o ręczne dodanie witryny, eliminujesz ryzyko, że strona nie zostanie przez nie zaindeksowana.
  • poprawność – dzięki odpowiedzi wyszukiwarki otrzymasz informację, czy na stronie nie znajdują się błędy, mogące utrudniać jej indeksację. Jeśli któryś z elementów będzie wymagał poprawy, możesz od razu podjąć niezbędne kroki.

Pamiętaj, że – nawet gdy Twoja strona zostanie już zaindeksowana – warto co jakiś czas monitorować sytuację. Bądź czujny zwłaszcza wtedy, gdy na którejś z podstron zauważysz np. podejrzanie duże spadki ruchu.

Ile trwa indeksowanie strony w Google?

Według oficjalnych informacji wyszukiwarki proces indeksowania strony może potrwać od kilku dni do nawet kilku tygodni. To, jak szybko Twoja strona zostanie dodana do indeksu, zależy m.in. od jej popularności i rozmiarów. Zwykle większe, częściej odwiedzane serwisy, są też częściej odwiedzane przez roboty Google i aktualizowane na bieżąco; te mniejsze zaś rzadziej.

Jeśli chcesz wiedzieć, na jakim etapie znajduje się indeksowanie Twojej witryny, zawsze możesz zerknąć do raportu o stanie indeksowania w GSC.

Sprawdź: Jak zoptymalizować budżet indeksowania?

Problemy przy indeksowaniu stron internetowych

Jeśli Twoja strona nie została prawidłowo zaindeksowana, przyczyny mogą leżeć w problemach technicznych witryny. Wśród nich należy wymienić:

  • problemy z serwerem DNS,
  • błędne adresy URL,
  • problemy z łącznością z serwerem.

Zdarza się też, że sami blokujemy robotom Google możliwość zajrzenia na naszą stronę. Przyczyną często jest nieprawidłowo skonfigurowany plik robots.txt bądź plik .htaccess, a także nieusunięte tagi „bez indeksu”, które uniemożliwiają zaindeksowanie serwisu.

Przede wszystkim jednak problem z indeksacją odnotowują witryny o słabej jakości, związanej np. z długim czasem oczekiwania na załadowanie strony czy nieaktualizowanymi, mało wartościowymi treściami.

O co zadbać, by ułatwić indeksowanie strony www?

Przede wszystkim upewnij się, że wszystkie podstrony Twojej witryny zawierają jasne, krótkie tytuły, które w czytelny sposób nawiązują do ich zawartości. Weź też pod uwagę, że roboty Google dużo lepiej radzą sobie ze słowami niż obrazami, dlatego – w przypadku grafik czy materiałów wideo – zadbaj o teksty alternatywne i uzupełnienie odpowiednich atrybutów.

Indeksowanie a pozycjonowanie. Czy te czynniki mają na siebie wpływ?

Część osób używa pojęć „indeksowanie” i „pozycjonowanie” zamiennie. Czy słusznie? W ogóle!

Zaindeksowanie strony oznacza tylko tyle, że od tej chwili możliwe jest wyszukiwanie jej przez wyszukiwarkę. Nie gwarantuje ono jednak jej wysokiej pozycji – wpływ na nią ma wyłącznie pozycjonowanie.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron (inaczej SEO) to szereg działań, których celem jest zapewnienie witrynie lepszego miejsca w wynikach wyszukiwania. Dzięki wyższej pozycji w Google Twoja strona będzie częściej odwiedzana, a jej wskaźniki konwersji pójdą w górę. W praktyce oznacza to, że – w zależności od celu strony – więcej osób kupi Twój produkt, wypełni formularz kontaktowy lub zapisze się do Twojego newslettera.

Aby wypozycjonować stronę należy zadbać o elementy techniczne i elementy merytoryczne strony. Różnorodność aspektów, o których trzeba pamiętać, sprawia, że właściciele stron najczęściej decydują się na współpracę z profesjonalnymi agencjami SEO.

Elementami technicznymi w pozycjonowaniu są np.:

  • odpowiednie przekierowania,
  • certyfikat SSL,
  • mapa witryny,
  • szybkość ładowania.

Elementy merytoryczne dotyczą przede wszystkim treści obecnych na stronie. Roboty Google sprawdzają m.in.:

  • brak duplikatów na stronie,
  • słowa i frazy kluczowe,
  • odpowiednią strukturę tekstów (nagłówki, wypunktowania, pogrubienia),
  • treści graficzne.

Warto dodać, że pozycjonowanie postrzegać trzeba raczej jako ciągły proces, niż zadanie do odhaczenia. Algorytmy Google stale się zmieniają, więc tylko odpowiednio szybka reakcja na bieżące aktualizacje może uchronić Twoją stronę od spadków w wyszukiwarce.

Co najpierw: pozycjonowanie czy indeksowanie strony?

W przypadku właśnie tworzonej strony odpowiedź jest prosta: pozycjonowanie. Indeksowanie stron internetowych przed działaniami pozycjonerskimi nie ma najmniejszego sensu. Gdy wyślesz prośbę o zaindeksowanie strony jeszcze przed wprowadzeniem istotnych zmian, Google zajmie się starą wersją witryny. Jeśli zatem jesteś świadomy, że Twoja strona wymaga poprawek, zadbaj o ich wprowadzenie, a dopiero później postaraj się o indeksację serwisu.

W przypadku istniejących już witryn, z powodzeniem można wykorzystać dane z procesu indeksacji do pozycjonowania. Jeśli np. robot Google będzie indeksować stronę pod innymi frazami, niż te, których się spodziewałeś, możesz stworzyć nowe treści nasycone właśnie nimi i w ten sposób zająć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Sprawdź: Wszystko, co powinieneś wiedzieć o optymalizacji budżetu indeksowania

Dlaczego zaindeksowanie Twojej strony w Google jest tak ważne?

Ponieważ to podstawa działań w sieci. Szacuje się, że nawet 97% polskich internautów szuka w Google rozwiązań, które ułatwią im codzienność.

Niezależnie więc od tego, jak profesjonalna i designerska będzie Twoja strona internetowa bądź sklep online, brak widoczności w najpotężniejszej wyszukiwarce może skutecznie obniżyć Twoją sprzedaż i zyski. Dbając o poprawne zaindeksowanie swojej strony, a następnie jej pozycjonowanie, w prosty sposób zapewniasz sobie miejsce tam, gdzie każdego dnia zaglądają Twoi klienci.

Czy strony w wyszukiwarce pojawiają się same? I skąd wujek Google wie, że Twoja witryna ma nowe treści? Przeczytaj i dowiedz się więcej o indeksowaniu stron!

Indeksowanie stron w wyszukiwarce Google – wszystko, co powinieneś wiedzieć na start.

Zdjęcie główne: Pixabay/pexels.com

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Aktualności
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO
    26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO
    Jeśli szukasz twardych danych i mocnych argumentów przemawiających za inwestycją SEO, to dobrze trafiłeś. Zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze korzyści wynikające z danych.
    Mapa przekierowań – czym jest i kiedy warto ją zastosować?
    Mapa przekierowań – czym jest i kiedy warto ją zastosować?
    Zmiana domeny czy migracja strony to wyzwania, z którymi wciąż zmagają się eksperci w zakresie SEO. Zastanawiasz się, jak poradzić sobie z tym zadaniem?
    Jak napisać tekst reklamowy?
    Jak napisać tekst reklamowy?
    Tworzenie wartościowych tekstów to fundament w budowaniu renomy firm. Zanim przystąpisz do procesu kreacyjnego, poznaj podstawy dobrego contentu.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę