Prowadzisz stronę internetową i chciałbyś wiedzieć, jak ona rzeczywiście funkcjonuje? Potrzebujesz konkretnych danych, wyników i statystyk, aby móc ocenić efektywność swoich działań? Jeśli tak, koniecznie musisz sięgnąć po narzędzia dostępne w Google Analytics. Na co zwrócić szczególną uwagę?
Jest to w pełni darmowy, zaawansowany system statystyczny, który pozwala na gromadzenie, monitorowanie i analizowanie danych dotyczących użytkowników odwiedzających stronę internetową. Aby móc z niego skorzystać, należy założyć konto za pośrednictwem adresu Gmail, a następnie zainstalować kod Google Analytics na stronie (jest to wówczas fragment JavaScript).
Narzędzie to pozwoli sprawdzić źródła, z których przychodzą do nas użytkownicy, określić, które elementy na stronie cieszą się zainteresowaniem i klikalnością, jak dużo czasu na niej spędzają oraz z jakich urządzeń – desktopowych czy mobilnych – korzystają. Posiada jednak znacznie więcej funkcji, które są rozwijane sukcesywnie od 2005 roku.
Pomijając standardową procedurę monitorowania strony, Google Analytics jest narzędziem przydatnym w e-commerce, a szczególnie w ustaleniu strategii remarketingowej. Pozwala na śledzenie użytkowników, którzy dodali produkty do koszyka w sklepie internetowym, ale nie sfinalizowali transakcji.
Kolejnym atutem jest możliwość konfiguracji współczynnika odrzuceń. Dowiemy się, dlaczego użytkownik opuścił stronę bez skorzystania z niej. Trzeba tutaj jednak zachować ostrożność, ponieważ często scrollowanie strony bez kliknięć również liczone jest jako odrzucenie.
Google Analytics pozwala na ocenę popularności treści. Czy rzeczywiście jest ona interesująca z punktu widzenia użytkowników? Treść jest w końcu jednym z najważniejszych elementów podlegających optymalizacji SEO.
Na wstępie warto zaznaczyć, że aby móc analizować wyniki, należy je w pierwszej kolejności zebrać, co może trwać nawet kilka miesięcy. Dodatkowo strona musi być odwiedzana, dopiero wtedy dostępny jest materiał potrzebny do pracy.
Dzięki Google Analytics mamy dostęp do wielu raportów, z czego w ujęciu SEO najważniejsze będą dla nas:
Pierwszym krokiem w kontekście optymalizacji i pozycjonowania jest ustalenie grupy odbiorców. Pozwala to zaplanować strategię oraz stworzyć content plan, a tym samym zaoszczędzić czas i cieszyć się ruchem na stronie. Aby sprawdzić w Google Analytics, kim są Twoi odbiorcy, wystarczy skorzystać z menu po lewej stronie. Tam klikamy zakładkę „Odbiorcy”, a następnie „Przegląd”. Zobaczysz wówczas wiele informacji, takich jak:
A to tylko niewielki fragment, dodatkowo możesz dowiedzieć się więcej na temat danych demograficznych użytkowników (wiek, płeć), ich zainteresowań oraz sprawdzić, czy wracają na Twoją stronę. Drugą zakładką w menu jest „Pozyskiwanie” – uzyskasz tam informacje na temat odwiedzin z wyników organic search (wyników organicznych), direct (po bezpośrednim wpisaniu adresu), social (mediów społecznościowych) i referral (po kliknięciu linka do Twojej witryny na innej stronie).
Właściwa segmentacja danych wpływa na ich lepszą analizę. Mamy dzięki temu dostęp do mniejszych fragmentów, nie tylko danych całościowych. Pozwala to również na ocenę ruchu płatnego, konwersji, transakcji itp.
Dodatkowo w Google Analytics możemy porównać nasze wyniki z konkurencyjnymi stronami. Wystarczy wejść w zakładkę „Odbiorcy” -> „Analiza porównawcza” -> „Kanały”, aby sprawdzić ruch, aktywność i zachowania użytkowników.
Warto korzystać z tej platformy do regularnego sprawdzania stanu witryny. Będziesz mieć możliwość śledzenia na bieżąco poprawności linków, a przede wszystkim kodów błędów. Obniżają one user experience, a tym samym naszą pozycję rankingową.
Dodatkowo możemy w tym miejscu dowiedzieć się więcej na temat prędkości ładowania strony. Czy wiesz, że jeśli ładowanie trwa więcej niż 3 sekundy, rośnie prawdopodobieństwo opuszczenia witryny? Google Analytics pozwala na kontrolę tego wskaźnika dzięki udostępnianiu danych z Google PageSpeed dla wszystkich stron i podstron.
Konto w Google Analytics warto połączyć z dwiema innymi usługami tej wyszukiwarki. Google Search Console pozwoli dowiedzieć się więcej na temat zapytań i słów kluczowych użytkowników (ponieważ większość słów jest niedostępna). Natomiast Google Ads będzie importować dane z konta reklamowego, dzięki czemu udoskonalisz swój plan marketingowy.
Analiza wpływu procesu pozycjonowania SEO na konwersje Google Analytics stanowi dla właściciela źródło cennych wskazówek dotyczących elementów strony internetowej wymagających optymalizacji. Platforma udostępniona przez Google pozwala na zaoszczędzenie pracy, automatyzację działań oraz ich kontrolę. Załóż konto i ciesz się większymi przywilejami!
Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie, wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.