DARMOWY AUDYT SEO

Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?

Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?

Ruthson Zimmerman/unsplash.com

Prowadzisz stronę internetową i chciałbyś wiedzieć, jak ona rzeczywiście funkcjonuje? Potrzebujesz konkretnych danych, wyników i statystyk, aby móc ocenić efektywność swoich działań? Jeśli tak, koniecznie musisz sięgnąć po narzędzia dostępne w Google Analytics. Na co zwrócić szczególną uwagę?

Słowem wstępu: Google Analytics

Jest to w pełni darmowy, zaawansowany system statystyczny, który pozwala na gromadzenie, monitorowanie i analizowanie danych dotyczących użytkowników odwiedzających stronę internetową. Aby móc z niego skorzystać, należy założyć konto za pośrednictwem adresu Gmail, a następnie zainstalować kod Google Analytics na stronie (jest to wówczas fragment JavaScript).

Narzędzie to pozwoli sprawdzić źródła, z których przychodzą do nas użytkownicy, określić, które elementy na stronie cieszą się zainteresowaniem i klikalnością, jak dużo czasu na niej spędzają oraz z jakich urządzeń – desktopowych czy mobilnych – korzystają. Posiada jednak znacznie więcej funkcji, które są rozwijane sukcesywnie od 2005 roku.

Do czego może się przydać?

Pomijając standardową procedurę monitorowania strony, Google Analytics jest narzędziem przydatnym w e-commerce, a szczególnie w ustaleniu strategii remarketingowej. Pozwala na śledzenie użytkowników, którzy dodali produkty do koszyka w sklepie internetowym, ale nie sfinalizowali transakcji.

Źródło: Justin Morgan/unsplash.com

Kolejnym atutem jest możliwość konfiguracji współczynnika odrzuceń. Dowiemy się, dlaczego użytkownik opuścił stronę bez skorzystania z niej. Trzeba tutaj jednak zachować ostrożność, ponieważ często scrollowanie strony bez kliknięć również liczone jest jako odrzucenie.

Google Analytics pozwala na ocenę popularności treści. Czy rzeczywiście jest ona interesująca z punktu widzenia użytkowników? Treść jest w końcu jednym z najważniejszych elementów podlegających optymalizacji SEO.

Sprawdź: Dlaczego w Google Analytics pojawia nam się „not provided”?

Funkcje Google Analytics w kontekście SEO

Na wstępie warto zaznaczyć, że aby móc analizować wyniki, należy je w pierwszej kolejności zebrać, co może trwać nawet kilka miesięcy. Dodatkowo strona musi być odwiedzana, dopiero wtedy dostępny jest materiał potrzebny do pracy.

Dzięki Google Analytics mamy dostęp do wielu raportów, z czego w ujęciu SEO najważniejsze będą dla nas:

  • raport w czasie rzeczywistym (informuje, ilu użytkowników znajduje się w danym momencie na stronie, skąd przyszli, z jakich podstron korzystają),
  • raport Odbiorcy (udostępnia informacje na temat ogólnego ruchu na stronie, liczby i rodzaju użytkowników, liczby sesji, danych demograficznych),
  • raport Pozyskiwanie (informuje o źródłach ruchu na stronie),
  • raport Zachowanie (udostępnia informacje na temat przebytej ścieżki, czasu spędzonego na stronie, a także stron najchętniej odwiedzanych),
  • raport Konwersja (ocenia przychód ze strony, co ma szczególne znaczenie dla sklepów internetowych).

Dowiedz się więcej!

Odbiorcy

Pierwszym krokiem w kontekście optymalizacji i pozycjonowania jest ustalenie grupy odbiorców. Pozwala to zaplanować strategię oraz stworzyć content plan, a tym samym zaoszczędzić czas i cieszyć się ruchem na stronie. Aby sprawdzić w Google Analytics, kim są Twoi odbiorcy, wystarczy skorzystać z menu po lewej stronie. Tam klikamy zakładkę „Odbiorcy”, a następnie „Przegląd”. Zobaczysz wówczas wiele informacji, takich jak:

  • użytkownicy,
  • nowi użytkownicy,
  • sesje,
  • odsłony,
  • średni czas trwania sesji,
  • współczynnik odrzuceń,
  • lokalizacja,
  • rodzaj przeglądarki,
  • system operacyjny,
  • ruch mobilny.

A to tylko niewielki fragment, dodatkowo możesz dowiedzieć się więcej na temat danych demograficznych użytkowników (wiek, płeć), ich zainteresowań oraz sprawdzić, czy wracają na Twoją stronę. Drugą zakładką w menu jest „Pozyskiwanie” – uzyskasz tam informacje na temat odwiedzin z wyników organic search (wyników organicznych), direct (po bezpośrednim wpisaniu adresu), social (mediów społecznościowych) i referral (po kliknięciu linka do Twojej witryny na innej stronie).

Segmentacja danych

Właściwa segmentacja danych wpływa na ich lepszą analizę. Mamy dzięki temu dostęp do mniejszych fragmentów, nie tylko danych całościowych. Pozwala to również na ocenę ruchu płatnego, konwersji, transakcji itp.

Konkurencja

Dodatkowo w Google Analytics możemy porównać nasze wyniki z konkurencyjnymi stronami. Wystarczy wejść w zakładkę „Odbiorcy” -> „Analiza porównawcza” -> „Kanały”, aby sprawdzić ruch, aktywność i zachowania użytkowników.

Monitoring

Warto korzystać z tej platformy do regularnego sprawdzania stanu witryny. Będziesz mieć możliwość śledzenia na bieżąco poprawności linków, a przede wszystkim kodów błędów. Obniżają one user experience, a tym samym naszą pozycję rankingową.

Dodatkowo możemy w tym miejscu dowiedzieć się więcej na temat prędkości ładowania strony. Czy wiesz, że jeśli ładowanie trwa więcej niż 3 sekundy, rośnie prawdopodobieństwo opuszczenia witryny? Google Analytics pozwala na kontrolę tego wskaźnika dzięki udostępnianiu danych z Google PageSpeed dla wszystkich stron i podstron.

Google Search Console i Google Ads

Konto w Google Analytics warto połączyć z dwiema innymi usługami tej wyszukiwarki. Google Search Console pozwoli dowiedzieć się więcej na temat zapytań i słów kluczowych użytkowników (ponieważ większość słów jest niedostępna). Natomiast Google Ads będzie importować dane z konta reklamowego, dzięki czemu udoskonalisz swój plan marketingowy.

Sprawdź: INSTRUKCJA PRZYZNANIA DOSTĘPU DO GOOGLE ANALYTICS

Słowo na koniec

Analiza wpływu procesu pozycjonowania SEO na konwersje Google Analytics stanowi dla właściciela źródło cennych wskazówek dotyczących elementów strony internetowej wymagających optymalizacji. Platforma udostępniona przez Google pozwala na zaoszczędzenie pracy, automatyzację działań oraz ich kontrolę. Załóż konto i ciesz się większymi przywilejami!

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie, wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak poradzić sobie ze zduplikowanymi treściami na stronie internetowej?
    Jak poradzić sobie ze zduplikowanymi treściami na stronie internetowej?
    Twoja strona internetowa ma problem z dużą ilością zduplikowanych treści? Przeczytaj artykuł i poznaj skuteczne sposoby, aby temu zaradzić.
    Jak weryfikować poprawność schema.org?
    Jak weryfikować poprawność schema.org?
    Dlaczego słownik Schema.org jest tak istotny z punktu widzenia ustawień technicznych strony? Sprawdzamy, czym on jest i jak weryfikować jego działanie.
    Czy warto włączyć link building do strategii marketingowej?
    Czy warto włączyć link building do strategii marketingowej?
    Link building to bardzo ważny element SEO. Podpowiemy Ci, jaką rolę odgrywa w strategii marketingowej i dlaczego warto go wykorzystać!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę