Zajmując się strategią SEO, mamy dostępnych wiele narzędzi i programów, z których niekiedy trudno jest wybrać odpowiedni i najbardziej wiarygodny. Tylko Google zna w pełni swoje algorytmy, każde inne narzędzie będzie próbowało się do nich jedynie zbliżyć. Jednak tym, co odgrywa niebagatelną rolę podczas oceny danej strony, jest jej autorytet oraz jakość, które są oceniane przez pryzmat trzech wartości:
Są one szeroko opisane w dokumencie Search Quality Evaulator Guidelines, który stanowi podstawę dla pracowników Google podczas ręcznej weryfikacji stron oraz poprawności algorytmów. Niestety nie możesz o tym zapomnieć, od 2020 roku są one czynnikiem rankingowym, stąd niezwykle ważna jest umiejętność porozumiewania się z robotami wyszukiwarki. Jak można sobie w tym celu pomóc?
Zacznijmy od początku, czyli od autorytetu domeny, który jest parametrem opracowanym przez firmę MOZ i porównuje się go do Algorytmu PageRank od Google. Ocenia on potencjał danej strony, biorąc pod uwagę jej związek z dziedziną, w której się plasuje oraz opublikowany content. Wynik ocenia się w skali od 1 do 100 – a więc im wyższy wynik, tym stabilniejszy autorytet. Przybliża tym samym poziom konkurencyjności danej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Co ważne, wskaźnik ten jest aktualizowany na bieżąco, dzięki czemu możemy sprawdzać działanie strategii SEO lub SEM.
Swój wynik możesz sprawdzić za pośrednictwem bezpłatnego programu MozBar, Open Site Explorer lub w Keyword Explorer.
Z drugiej strony ocenia się również zaufanie strony, a o narzędzie do tego zadbała firma Majestic, tworząc parametr określający wiarygodność domeny na podstawie jakości linków przychodzących. Współczynnik ten pokazuje nam, z jaką stroną mamy do czynienia, a tym samym ma wpływ na diagnostykę witryn. Podobnie jak w przypadku autorytetu wynik ocenia się w skali od 1 do 100.
Trust Flow to jeden ze wskaźników, które należy brać pod uwagę, myśląc o pozycjonowaniu strony, a tym bardziej chcąc osiągnąć wysoką pozycję rankingową. Należy jednak pamiętać, że wysoki wynik otrzymują strony, do których prowadzą linki z popularnych, ugruntowanych już witryn.
Ciekawostka: Podobnym wskaźnikiem jest URL Rating od firmy Ahrefs, posługujący się tą samą skalą oceniania. Bierze on pod uwagę linki wewnętrzne i zewnętrzne. Warto zmierzyć oba te wskaźniki, aby porównać dane i otrzymać obiektywny wynik.
Ten wskaźnik również ocenia linki przychodzące, jednak tylko pod kątem ich liczby (nie jakości). Wynik również oceniany jest w tej samej skali. Mierzy się go dla danego adresu URL, określając tym samym jego wydajność.
Pamiętaj! Za najlepszą sytuację dla strony uznajemy moment, w którym Trust Flow i Citation Flow są na podobnym poziomie. Razem tworzą naturalny wygląd strony w oczach wyszukiwarki, ważne jest więc zachowanie złotego środka. Jeśli będziemy mieć zbyt duży wynik Citation Flow, możemy borykać się ze spamem bądź stronami o niskiej jakości, a tym samym narazić się na kary Google.
Pamiętaj! Program Majestic pobiera wyłącznie dane historyczne, z tego powodu wynik Trust Flow nie zawsze ma odzwierciedlenie dla Google, ponieważ może wykorzystać nieaktualne już elementy.
Aby sprawdzić swój wynik, wystarczy wejść na stronę majestic.com i podać adres URL witryny. Po dokonaniu analizy otrzymasz wynik Trust Flow oraz Citation Flow. Narzędzie to też udostępni Ci informacje na temat charakteru stron, które najczęściej linkują do wybranej witryny.
Na początek uprzedzamy – nie musisz dwoić się i troić, żeby mieć 100 punktów. Dlaczego? Według badań nawet takie witryny jak Google, Facebook czy Wikipedia mają Trust Flow na poziomie 70 punktów. Jeśli więc uzyskasz 20–30 punktów, możesz otwierać szampana. Co należy jednak zrobić?
Metoda 1: pozyskiwać nowe linki z zaufanych witryn.
Metoda 2: zastępować utracone linki.
Metoda 3: zgłaszać linki niskiej jakości przychodzące z innych stron.
Metoda 4: publikować wartościowy content, który będzie chętnie udostępniany.
Metoda 5: skorzystać z artykułów sponsorowanych i guest postingu.
Metoda 6: wykorzystać atrybuty linków (follow, nofollow, achor text).
Zaufanie jest w świecie SEO parametrem, który warto śledzić z uwagi na pozycję witryny. Chociaż nie ma jednoznacznego wpływu na Google, tworzy dla nas pewnego rodzaju zaplecze. Narzędzie od Majestic zapewnia niemal od razu widok podsumowania całej strategii linkowania. Page Rank nie jest już jedyną i najważniejszą metodą na weryfikację jakości i konkurencyjności strony. Wręcz przeciwnie – jest ich więcej i warto z nich skorzystać.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.