DARMOWY AUDYT SEO

Jak ocenić skuteczność kampanii na Facebooku?

Jak ocenić skuteczność kampanii na Facebooku?

Pixabay/pexels.com

W czasach antyku agora – centralny plac greckiej polis – stanowiła polityczne, kulturowe, a nierzadko także handlowe centrum społeczności. Od ważnych wydarzeń po codzienne sprawy, życie Greków koncentrowało się wokół toczących się na agorze wydarzeń.

Sam plac pełnił jednak jeszcze jedną, bardzo istotną funkcję: stanowił barometr społecznej opinii… oraz dawał możliwość manipulowania nią. Bardzo szybko pojawili się więc profesjonalni mówcy – oratorzy – którzy czy to z własnego przekonania, czy z obietnicy zapłaty potrafili umiejętnie rozpoznać nastroje tłumu i zagrać nimi. Ich usługi były zawsze w cenie, a nazwiska wielu z nich zapisały się w historii.

Czy zmieniło się to tak bardzo dzisiaj? Rolę starożytnych agor zajęły internetowe portale i social media, ale mechanizmy pozostałe te same. Niczym ludzie starożytni, z Sieci korzystamy głównie po to, aby handlować, plotkować i oglądać widowiska. I – tak jak dawniej – w cenie są ludzie, którzy potrafią nadawać ton publicznym zgromadzeniom. Po czym więc poznać, że prowadzona przez nas kampania w mediach społecznościowych – takich jak Facebook – była skuteczna? Na co patrzeć, jakich błędów unikać i na czym się skupić? Mamy kilka wskazówek!

Najwierniejsi, czyli o zaangażowaniu w działalność marki

Zacznijmy od najprostszej rzeczy: naszego fanpage’a i osób, które go polubiły. Z jednej strony każde polubienie powinno oznaczać dla nas zysk, z drugiej… niestety, często albo klikamy bezwiednie, albo najzwyczajniej w świecie zapominamy o stronie, którą „polubiliśmy”. Kto z czytających ten artykuł byłby w stanie przypomnieć sobie, co dokładnie polubił choćby tylko w ciągu zeszłego tygodnia? Właśnie po to, aby odsiać te przypadkowe lub zapomniane „polubienia” od osób, które aktualnie budują dla nas markę, warto przeprowadzić pewien prosty proces: sprawdzamy, ile osób ostatnio udostępniło, wspomniało lub w inny sposób weszło w interakcję z naszą marką. Teraz dzielimy to przez ogólną liczbę osób śledzących nasz fanpage i mnożymy przez sto. Otrzymany w ten sposób wynik procentowy pokazuje nam, ile osób – tak naprawdę – wykazało zainteresowanie naszą stroną. Jest to dla nas najcenniejsza grupa odbiorców: grupa, o którą powinniśmy troszczyć się jak najbardziej.

Sprawdź: Jaką rolę w marketingu odgrywają infografiki?

Karma marketingu, czyli to, co dajesz, (prawdopodobnie) do ciebie wróci

Drugi ze wskaźników wiąże się z oferowaną przez Facebooka opcją płatnej reklamy. Jest to rozsądna inwestycja dla każdego, kto myśli o reklamowaniu swojej działalności głównie w internecie. Jednak – jak przy każdej inwestycji – warto kontrolować jedną, podstawową kwestię: to, czy rzeczywiście zwraca się nam ona w klientach i zwiększonym obrocie. Nie jest bowiem szczególnie trudne zrobić kampanię, której koszt okaże się większy niż zyski, które ona przyniesie. Podstawowym wskaźnikiem, który powie nam, czy inwestycja była rzeczywiście trafiona, jest wskaźnik konwersji – oferowane przez Facebooka narzędzie pozwalające śledzić, ile osób skorzystało z naszej witryny dzięki opcji płatnej reklamy. Wskaźnik konwersji jest niesamowicie prosty w użyciu – wymaga jedynie wpisania specjalnej linijki kodu w dany element na stronie (na przykład opcję zapisu na newsletter, potwierdzenie kupna itp.). Dzięki jego użyciu możemy z łatwością sprawdzić, jaki skutek przyniosła nasza reklama.

1 z 10, czyli wskaźnik trafności reklamy

No dobrze, ale załóżmy, że – zamiast powyższych – dane na temat naszej reklamy chcemy mieć rozpisane w formie łatwych do zaprezentowania (na przykład w prezentacji w PowerPoincie) wskaźników. Czy nie pomogłoby, gdyby skuteczność reklamy można było ocenić w prostej skali od jednego do dziesięciu? Cóż… obecnie już można. Oferowana przez Facebooka usługa wskaźnika trafności reklamy pozwala ocenić nam, czy i jak skuteczna jest nasza marketingowa kampania – i to z użyciem prostej, przystępnej skali. Skorzystać z niej jest bardzo łatwo: wystarczy tylko otworzyć Menadżera reklam i włączyć (jeżeli jeszcze tego nie zrobiliśmy) kolumnę „wyniki”. W skład dziesięciopunktowej oceny wchodzą przede wszystkim czynniki takie jak:

  • CTR – czyli liczba samych kliknięć reklamy,
  • liczba negatywnych reakcji (kliknięcia „nie chcę tego widzieć”),
  • interakcje odbiorców – lajki, udostępnienia, komentarze itp.

Na podstawie tego Menedżer jest w stanie sporządzić bardzo praktyczny i miarodajny wskaźnik, którego możemy potem użyć do oceny skuteczności naszej reklamy.

Masz pytania? Skontaktuj się z naszą agencją SEO.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Skuteczny marketing usług prawniczych
    Skuteczny marketing usług prawniczych
    Marketing usług prawnych – praktyczne porady. Przeczytaj i dowiedz się, jak przyciągać klientów, zyskać widoczność w wyszukiwarkach i zwiększyć konwersję.
    Business Intelligence – co to jest?
    Business Intelligence – co to jest?
    Nie od dziś wiadomo, że przy podejmowaniu decyzji biznesowych pojawia się wiele pytań. W zanadrzu są jednak rozwiązania ułatwiające proces zarządzania.
    Jak wpływać na odbiorców za pomocą treści na stronie internetowej?
    Jak wpływać na odbiorców za pomocą treści na stronie internetowej?
    Chcesz przyciągać odbiorców do swojej strony internetowej, żeby zostali na dłużej, ale nie wiesz, jak tego dokonać? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę