DARMOWY AUDYT SEO

Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym?

9 min czytania
Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym?
Kategoria E-Commerce

Zdarza się, że prowadzisz udane kampanie reklamowe i rośnie liczba odwiedzających Twój sklep internetowy. Odbiorcy interesują się Twoimi towarami, dodają je do koszyka, ale nie przechodzą do ostatniego etapu lejka sprzedażowego, czyli zakupu. Wiesz, jak nazywamy taką sytuację? Określamy ją jako porzucony koszyk. Występuje ona niezwykle często. Oznacza to, że kupujący wybrał produkt, być może nawet podał swoje dane kontaktowe, ale na pewnym etapie opuścił witrynę bez opłacenia zamówienia. W tym artykule przygotowałam dla Ciebie kilka sposobów, dzięki którym zapobiegniesz porzucaniu koszyków, poprawiając tym samym swoje wyniki.

Spis treści:

Dlaczego użytkownicy porzucają swoje koszyki?

Bez względu na to, jak prawidłowo i dobrze zoptymalizowana jest Twoja strona, nie wszyscy konsumenci kończą proces zakupu: to fakt, z którym powinieneś się pogodzić. Niektórzy ludzie przeglądają ofertę sklepu internetowego bez zamiaru kupowania czegokolwiek – po prostu analizują asortyment, porównują ceny i szukają pomysłów na nowe zakupy. Osób odwiedzających sklepy internetowe bez intencji handlowych jest całkiem sporo i niezwykle trudnym zadaniem jest wpłynięcie na ich decyzje. Wielu użytkowników porzuca jednak koszyki z powodów, które jesteś w stanie zidentyfikować i naprawić.

Niezdecydowanie

Odwiedzający nie jest jeszcze gotowy do zakupu i dodaje towar do koszyka, aby łatwo go znaleźć i porównać z konkurencją. W takim przypadku istnieje bardzo duże ryzyko, że zamknie Twoją stronę i kupi produkt gdzie indziej. Aby tego uniknąć, zaoferuj zniżkę na pierwszy zakup w momencie, gdy użytkownik będzie chciał opuścić witrynę. Istnieją specjalne wtyczki, które śledzą ruch kursora myszy i powodują pojawienie się wyskakującego okienka z informacją o rabacie. Koniecznie z nich skorzystaj.

Brak zaufania

Ludzie nie są skłonni do zakupów w sklepie internetowym, który nie wzbudza ich zaufania. Jednym z powodów, dla których konsumenci mają wątpliwości, jest niskiej jakości projekt strony i błędy w jej strukturze. Problemem może być także grafika niskiej jakości, niedziałające linki, niska użyteczność oraz wydajność zasobu. Innym powodem nieufności kupujących jest brak gwarancji zapewniających bezpieczeństwo płatności i danych osobowych. Jeśli chcesz uniknąć problemu porzuconych koszyków, koniecznie zoptymalizuj te aspekty.

Mała użyteczność strony

Wszelkie trudności w korzystaniu z interfejsu frustrują użytkowników i skłaniają ich do opuszczenia strony. Wniosek z tego jest prosty: im wyższa użyteczność zasobu, tym wyższy współczynnik konwersji. Aby korzystanie ze sklepu internetowego było jak najprostsze i zrozumiałe dla klienta, użyj responsywnego projektu, uprość witrynę, usuń niepotrzebne elementy, które odwracają uwagę odwiedzających od konwersji i upewnij się, że strony wczytują się szybko. Zadbaj także o dobry projekt przycisków CTA.

Konieczność rejestracji

Jeżeli umieścisz taką „barierę” pomiędzy gotowym koszykiem a złożeniem zamówienia, wielu klientów po prostu zrezygnuje. Zwłaszcza jeśli rejestracja obejmuje wypełnienie wielu pól. Udostępnij więc klientom możliwość zakupu bez konieczności zakładania konta.

możliwość zakupu bez rejestracjimożliwość zakupu bez rejestracji

Brak dogodnej dostawy

Wysokie i ukryte koszty dostawy to zmora każdego klienta. Szczególnie gdy informacja o warunkach dostawy nie znajduje się w widocznym miejscu lub wyskakuje dopiero w momencie składania zamówienia. Tak nagły wzrost ceny końcowej może wywołać dużą liczbę porzuconych koszyków.

Mało opcji płatności i wysyłki

Można powiedzieć, że duże sklepy internetowe przyzwyczaiły klientów do pewnego standardu i dlatego witryny mające tylko jedną opcją płatności czy dostawy spotkają się z odrzuceniem koszyka. Zaoferuj więc odbiorcom wiele możliwości, aby każdy z nich znalazł sposób dostawy idealny dla siebie.

Sprawdź: Jak skutecznie pozycjonować sklep internetowy na platformie Sky – Shop?

Narzędzia do odzyskiwania porzuconych koszyków

Możesz zostawić wszystkie porzucone koszyki i pracować tylko nad przyczynami, które do tego doprowadziły. Możesz też podejść do rozwiązania tego problemu kompleksowo: jednocześnie eliminować przyczyny i pracować z porzuconymi koszykami, próbując skłonić odwiedzających do sfinalizowania pozostawionego zakupu. Istnieją dwa sprawdzone narzędzia, które Ci w tym pomogą:

Powiadomienia mailowe

Ta metoda jest odpowiednia w przypadku tych użytkowników, którzy są już zarejestrowani w sklepie i byli autoryzowani w momencie wypełniania koszyka. Dzięki temu system będzie znał ich adresy mailowe, na które możesz wysyłać wiadomości z prośbą o dokończenie zakupu. Alternatywnym kanałem komunikacji są powiadomienia SMS i komunikatory internetowe. W przypadku dwóch ostatnich trudno będzie wysłać łańcuch wiadomości – najprawdopodobniej będzie to odbierane jako zbyt nachalne. Z pocztą pod tym względem sprawa jest nieco łatwiejsza. Możesz wysłać serię powiadomień, która nie będzie irytująca dla odbiorców.

wiadomość od Allegro przypominająca o porzuconym koszykuwiadomość od Allegro przypominająca o porzuconym koszyku

Retargeting

Dzięki reklamom w Google Ads możesz przypominać odwiedzającym o produktach, które oglądali, ale których nie kupili. Aby skonfigurować kampanię, nie musisz autoryzować użytkownika w sklepie internetowym. Możesz wypróbować różne strategie: przypominać o produktach pozostawionych w koszyku lub polecać te, które użytkownik właśnie przeglądał.

Pamiętaj, aby zawartość koszyka zapisywała się w przypadku zarejestrowanych użytkowników. Dzięki temu kupujący może dodać towary do koszyka na jednym urządzeniu i dokończyć transakcję na innym.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak przywrócić odwiedzającego witrynę do procesu zakupu?

Przypomnij tylko o niedokończonym zakupie

To najprostsza i najskuteczniejsza opcja. Prawdopodobnie użytkownik zapomniał o finalizacji zakupu, dlatego e-mail z przypomnieniem tego samego dnia może przynieść zamierzony efekt. Pamiętaj, aby w wiadomości umieścić listę i zdjęcia towarów znajdujących się aktualnie w koszyku – dzięki temu użytkownik od razu zidentyfikuje zapomniane produkty.

Przypomnij o korzyściach z zakupu

Istnieje grupa użytkowników, którzy już zrozumieli działanie sklepów internetowych i celowo nie dokonują zakupu w nadziei na otrzymanie rabatu. Działaj więc mądrzej. Postaraj się wysunąć na pierwszy plan te korzyści, które już oferuje Twój sklep internetowy, np. darmowa wysyłka, a dopiero później oferuj dodatkowe zniżki.

Poinformuj, że produkt jest limitowany

Praktyka pokazuje, że kupujący częściej decydują się na zakup, jeśli widzą, że produkt niedługo zniknie ze sprzedaży (nawet jeśli wkrótce będzie znów dostępny). Powiadomienie o tym, że w sklepie pozostały ostatnie sztuki danego towaru, może zmotywować Twoich potencjalnych klientów do dokończenia zamówienia.

Zaoferuj zniżkę lub prezent

Tę metodę wykorzystuj tylko w ostateczności. Zazwyczaj jest to jeden z późniejszych etapów w całym łańcuchu powiadomień e-mailowych. Gdy na przykład dwie pierwsze wiadomości nie skłonią odbiorcy do powrotu, możesz zachęcić go zniżką lub darmowym upominkiem.

Retargeting

Retargeting to uniwersalna i skuteczna metoda. Działa na następującej zasadzie: gdy odwiedzający z ukierunkowanymi plikami cookie nie dokona zakupu w Twojej witrynie i przejdzie na stronę w sieci reklamowej Google, zostaną mu wyświetlone banery z zapomnianymi przedmiotami w koszyku. Aby tak się stało, musisz oczywiście odpowiednio skonfigurować swoje kampanie reklamowe.

Sprawdź: Od czego należy zacząć optymalizację SEO na PrestaShop?

Przykłady narzędzi do retargetingu

Google Ads

Google Ads to jedno z najskuteczniejszych rozwiązań retargetingowych na rynku. Dzięki zoptymalizowanej kampanii możesz wyświetlać reklamy osobom, które odwiedziły już Twoją stronę, zakupiły dany produkt lub są skłonne do finalizacji transakcji. O ile tę samą technikę możesz wykorzystać w kierunku osób, które szukają danego produktu w Internecie, o tyle jej potencjał retargetingowy jest tym, na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę.

Dzięki Google Ads możesz stworzyć listy retargetingowe uwzględniające konkretne kryteria – w tym przypadku porzucone koszyki. W ten sposób dotrzesz do niezdecydowanych klientów i zachęcisz ich do ponownych odwiedzin sklepu.

Facebook Ads

Twoi klienci z pewnością mają konto na Facebooku. Dzięki kampanii retargetingowej w tym serwisie możesz łatwo połączyć swoją stronę lub sklep internetowy z kontem reklamowym oraz dotrzeć do osób, które już odwiedziły Twoją witrynę. Algorytmy Facebooka automatycznie pobierają informacje na temat odwiedzających i bezpośrednio wyświetlają niezdecydowanym konsumentom spersonalizowane reklamy pomagające im dokonać właściwego wyboru.

Digioh

Digioh to kolejne narzędzie, dzięki któremu możesz skutecznie odzyskiwać klientów. Za jego pomocą dotrzesz do nich w odpowiednim miejscu i czasie. Narzędzie słynie ze swoich lightboxów i widżetów, które skutecznie powstrzymują klientów przed opuszczeniem Twojego sklepu internetowego bez finalizacji transakcji. Jako determinant pozostania na stronie możesz ustawić wyświetlenie oferty rabatowej, promocji lub innej informacji, która skłoni odbiorcę do zakupu. W Digioh możesz także tworzyć kampanie e-mailowe skierowane do osób, które porzuciły koszyk i nie dokończyły zakupów.

Chatra

Pamiętaj, że powodów podjęcia decyzji o opuszczeniu sklepu i porzuceniu koszyka może być wiele. Nie zawsze jest to niezdecydowanie czy niezadowolenie z oferty. W wielu przypadkach do opuszczenia witryny skłania użytkowników brak przydatnych informacji niezbędnych do podjęcia ostatecznej decyzji. Rozwiązaniem tego problemu okazuje się Chatra, czyli konsultant online, który odpowiada na pytania i rozwiązuje problemy odwiedzających.

Najważniejsze zalety tego narzędzia to przechowywanie historii konwersacji, możliwość utworzenia czatów grupowych, darmowe szyfrowanie, automatyczne poprawianie literówek, dostępność na każdym narzędziu, integracja z Facebookiem oraz możliwość analizy listy odwiedzających. Jeśli więc chcesz powstrzymać odbiorców przed opuszczeniem witryny, Chatra jest jednym z najlepszych rozwiązań.

Rozwiąż problem porzuconych koszyków!

Nie da się w 100% wyeliminować porzuconych koszyków w sklepie, ale możesz i powinieneś spróbować zmniejszyć ich liczbę. Staraj się działać w kilku kierunkach jednocześnie. Przede wszystkim przeanalizuj powody, dla których w Twoim sklepie pojawiają się porzucone koszyki. Aby to zrobić, samodzielnie przejdź przez ścieżkę kupującego od wyboru produktu do opłacenia zamówienia. Podłącz Google Analytics do sklepu i śledź statystyki witryny. Narzędzie to pomoże Ci zidentyfikować powody, dla których odwiedzający rezygnują z realizacji transakcji oraz płatności za zamówienie. Pracuj nad wyeliminowaniem wszelkich problemów. Staraj się przekonać do zakupu tych, którzy już porzucili koszyk.

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 15

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Blogosfera w marketingu internetowym – co warto wiedzieć?
Blogosfera w marketingu internetowym – co warto wiedzieć?
E-commerce to podstawa ekonomii marketingu. Blogosfera jest narzędziem do spersonalizowanej ścieżki zakupowej. Zadbaj o kontakt i daj się zauważyć w sieci.
Handel społecznościowy i jego wpływ na e-commerce
Handel społecznościowy i jego wpływ na e-commerce
Myślałeś kiedyś, aby promować swoją firmę w mediach społecznościowych? Zobacz, jak proste może być tworzenie reklam w social mediach!
Jak pozycjonować sklep internetowy na IdoSell?
Jak pozycjonować sklep internetowy na IdoSell?
Sklep IdoSell to prosty sposób na uruchomienie sprzedaży online. Płacąc niewielki abonament, uzyskujesz gotową stronę WWW, która wymaga jedynie personalizacji. A jak wygląda kwestia pozycjonowania takiego sklepu?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie