Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym?

Jak odzyskać porzucone koszyki w sklepie internetowym?

Nataliya Vaitkevich/pexels.com

Zdarza się, że prowadzisz udane kampanie reklamowe i rośnie liczba odwiedzających Twój sklep internetowy. Odbiorcy interesują się Twoimi towarami, dodają je do koszyka, ale nie przechodzą do ostatniego etapu lejka sprzedażowego, czyli zakupu. Taka sytuacja, określana jako porzucony koszyk, występuje często. Oznacza to, że kupujący wybrał produkt, być może nawet podał swoje dane kontaktowe, ale na pewnym etapie po prostu opuścił witrynę bez doprowadzenia zamówienia do końca. Według różnych badań to właśnie tutaj „znika” od 30 do 50% Twoich klientów, więc jeśli zrozumiesz, co powstrzymało potencjalnego nabywcę, możesz zwiększyć sprzedaż nawet o połowę. W tym artykule poznasz kilka sposobów, jak odzyskać porzucone koszyki i dlaczego użytkownicy przerywają transakcje.

Dlaczego użytkownicy porzucają swoje koszyki?

Bez względu na to, jak prawidłowo i dobrze zoptymalizowana jest Twoja strona, nie wszyscy konsumenci kończą proces zakupu: to fakt, z którym powinieneś się pogodzić. Niektórzy ludzie przychodzą do sklepu internetowego bez zamiaru kupowania czegokolwiek – po prostu analizują asortyment, porównują ceny i szukają pomysłów na nowe zakupy. Osób odwiedzających sklepy internetowe bez intencji handlowych jest całkiem sporo i niezwykle trudnym zadaniem jest wpłynięcie na ich decyzje. Jednak wielu użytkowników porzuca koszyki z konkretnych powodów, które możesz zidentyfikować i naprawić. Poniżej omówimy najczęstsze z nich:

  • Odwiedzający nie jest jeszcze gotowy do zakupu i wkłada towar do koszyka, aby łatwo go znaleźć i porównać z konkurencją. W takim przypadku istnieje bardzo duże ryzyko, że zamknie Twoją stronę i kupi produkt gdzie indziej. Aby tego uniknąć, zaoferuj zniżkę na pierwszy zakup w momencie, gdy użytkownik chce opuścić witrynę. Aby to zrobić, istnieją specjalne wtyczki, które śledzą ruch kursora myszy i powodują pojawienie się wyskakującego okienka z informacją o rabacie.
  • Ludzie nie są skłonni do zakupów w sklepie internetowym, który nie wzbudza ich zaufania. Jednym z powodów, dla których konsumenci mają wątpliwości, jest kiepski projekt strony i błędy w jej strukturze. Wątpliwości mogą budzić grafika niskiej jakości, niedziałające linki, niska użyteczność oraz wydajność zasobu. Innym powodem nieufności kupujących jest brak gwarancji zapewniających bezpieczeństwo płatności i danych osobowych.
  • Niska użyteczność. Wszelkie trudności w korzystaniu z interfejsu bardzo denerwują użytkowników i skłaniają ich do opuszczenia strony. Wniosek z tego jest prosty: im wyższa użyteczność zasobu, tym wyższy współczynnik konwersji. Aby korzystanie ze sklepu internetowego było jak najprostsze i zrozumiałe dla klienta, użyj responsywnego projektu, uprość witrynę, usuń niepotrzebne elementy, które odwracają uwagę odwiedzających od konwersji i upewnij się, że strony wczytują się szybko. Warto też zadbać o dobry projekt przycisków z CTA.
  • Obowiązkowa rejestracja przed zakupem. Jeśli umieścisz taką „barierę” pomiędzy gotowym koszykiem a złożeniem zamówienia, wielu klientów po prostu zrezygnuje. Zwłaszcza jeśli rejestracja obejmuje wypełnienie wielu pól.
  • Wysokie i ukryte koszty dostawy. Szczególnie gdy informacja o warunkach dostawy nie znajduje się w widocznym miejscu lub wyskakuje dopiero w momencie składania zamówienia. Tak nagły wzrost ceny końcowej może wywołać dużą liczbę porzuconych koszyków.
  • Mało opcji płatności i wysyłki. Można powiedzieć, że duże sklepy internetowe przyzwyczaiły klientów do pewnego standardu i dlatego witryny z tylko jedną, a nawet z nie najwygodniejszą dla klientów opcją płatności czy dostawy spotkają się odrzuceniem koszyka.
Sprawdź: Narzędzia e-commerce w czasie pandemii – edrone

Narzędzia do odzyskiwania porzuconych koszyków

Możesz zostawić wszystkie porzucone koszyki i pracować tylko nad przyczynami, które do tego doprowadziły. Możesz też podejść do rozwiązania tego problemu kompleksowo: jednocześnie eliminuj przyczyny i pracuj z porzuconymi koszykami, próbując skłonić odwiedzających do sfinalizowania pozostawionego zakupu. Istnieją dwa sprawdzone narzędzia, które Ci w tym pomogą:

  1. Powiadomienia mailowe. Ta metoda jest odpowiednia w przypadku tych użytkowników, którzy są już zarejestrowani w sklepie i byli autoryzowani w momencie wypełniania koszyka. Dzięki temu system będzie znał ich adresy mailowe, na które możesz wysyłać wiadomości z prośbą o dokończenie zakupu. Alternatywnym kanałem komunikacji są powiadomienia SMS i komunikatory internetowe. W przypadku dwóch ostatnich trudno będzie wysłać łańcuch wiadomości — najprawdopodobniej będzie to zbyt nachalne w odbiorze przez klientów. Z pocztą pod tym względem sprawy są łatwiejsze. Możesz wysłać serię powiadomień i nie będzie to irytujące dla odbiorców.
  2. Retargeting w wyszukiwarkach lub sieciach społecznościowych. Dzięki reklamom w Google Ads możesz przypominać odwiedzającym o produktach, które oglądali, ale których nie kupili. Aby skonfigurować tego typu reklamy, nie jest konieczna autoryzacja użytkownika w sklepie internetowym. Możesz wypróbować różne strategie: przypominać o produktach pozostawionych w koszyku lub polecać produkty, które użytkownik właśnie przeglądał.

Warto pamiętać, by zawartość koszyka zapisywała się w przypadku zarejestrowanych użytkowników. Dzięki temu taki kupujący może dodać towary do koszyka na jednym urządzeniu i dokończyć transakcję na każdym innym.

Jak przywrócić odwiedzającego witrynę do procesu zakupu?

Przypomnij tylko o niedokończonym zakupie

To najprostsza i najskuteczniejsza opcja. Prawdopodobnie użytkownik zapomniał dokończyć zakup, dlatego mail z przypomnieniem tego samego dnia może zadziałać. Pamiętaj, aby w wiadomości umieścić listę i zdjęcia towarów znajdujących się aktualnie w koszyku – ułatwi to kupującemu przypomnienie sobie, co chciał kupić.

Przypomnij o korzyściach z zakupu

Istnieje grupa użytkowników, którzy już zrozumieli tę funkcję sklepów internetowych i nie dokonują celowo zakupu w nadziei na otrzymanie rabatu. Dlatego działaj mądrzej. Postaraj się wysunąć na pierwszy plan te korzyści, które już oferuje Twój sklep internetowy, np. darmowa wysyłka.

Poinformuj, że produkt jest limitowany

Praktyka pokazuje, że kupujący częściej decydują się na zakup, jeśli widzą, że produkt niedługo zniknie ze sprzedaży (nawet jeśli wkrótce będzie znów dostępny). Powiadomienie o tym, że w sklepie pozostały ostatnie sztuki danego towaru, może zmotywować Twojego klienta do dokończenia zamówienia.

Zaoferuj zniżkę lub prezent

Tę metodę wykorzystaj tylko w ostateczności. Zazwyczaj jest to jeden z późniejszych etapów w całym łańcuchu powiadomień mailowych. Gdy na przykład dwa pierwsze maile nie sprawią, że kupujący wróci, możesz zachęcić go zniżką lub darmowym upominkiem.

Źródło: Negative Space/pexels.com

Retargeting

Retargeting to uniwersalna, skuteczna metoda. Działa na następującej zasadzie: gdy odwiedzający z ukierunkowanymi plikami cookie nie dokonał zakupu w Twojej witrynie i przejdzie na stronę w sieci reklamowej Google, zostaną mu wyświetlone banery z zapomnianymi przedmiotami w koszyku. Aby tak się stało, musisz oczywiście odpowiednio skonfigurować swoje kampanie reklamowe.

Sprawdź: Jak założyć sklep na Sky-Shop?

Rozwiąż problem porzuconych koszyków!

Nie da się w 100% wyeliminować porzuconych koszyków w sklepie, ale możesz i powinieneś spróbować zmniejszyć ich liczbę. Staraj się działać w kilku kierunkach jednocześnie. Przede wszystkim przeanalizuj powody, dla których w Twoim sklepie pojawiają się porzucone koszyki. Aby to zrobić, samodzielnie przejdź przez ścieżkę kupującego od wyboru produktu do opłacenia zamówienia. Podłącz do sklepu Google Analytics i śledź statystyki witryny. Analytics pomoże Ci zidentyfikować powody, dla których odwiedzający rezygnują z realizacji transakcji oraz płatności za zamówienie. Pracuj nad wyeliminowaniem tych powodów i oczywiście staraj się przywrócić do zakupu tych, którzy już porzucili koszyk.

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: E-Commerce
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 14
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    SEO a witryny e-commerce. Co warto wiedzieć o optymalizacji sklepu internetowego?

    SEO a witryny e-commerce. Co warto wiedzieć o optymalizacji sklepu internetowego?

    Podstawy SEO dla sklepów internetowych. Wiesz, jakie jest absolutne minimum, które muszą spełniać witryny e-commerce, aby podnieść swoją sprzedaż?
    Wiedza w pigułce – platformy e-commerce

    Wiedza w pigułce – platformy e-commerce

    Przesyt platform e-commerce powoduje zamęt dotyczący wyboru najlepszej. Ułatwiliśmy Ci zadanie i przedstawiliśmy najlepsze wybory. Zobacz!
    Optymalizacja sklepu internetowego – jak testować A/B?

    Optymalizacja sklepu internetowego – jak testować A/B?

    Testy A/B to bardzo ważne narzędzie każdej strategii marketingowej. Przyjrzyjmy się więc czynnikom, na których warto się skupić podczas ich wdrażania.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę