Nataliya Vaitkevich/pexels.com
Zdarza się, że prowadzisz udane kampanie reklamowe i rośnie liczba odwiedzających Twój sklep internetowy. Odbiorcy interesują się Twoimi towarami, dodają je do koszyka, ale nie przechodzą do ostatniego etapu lejka sprzedażowego, czyli zakupu. Taka sytuacja, określana jako porzucony koszyk, występuje często. Oznacza to, że kupujący wybrał produkt, być może nawet podał swoje dane kontaktowe, ale na pewnym etapie po prostu opuścił witrynę bez doprowadzenia zamówienia do końca. Według różnych badań to właśnie tutaj „znika” od 30 do 50% Twoich klientów, więc jeśli zrozumiesz, co powstrzymało potencjalnego nabywcę, możesz zwiększyć sprzedaż nawet o połowę. W tym artykule poznasz kilka sposobów, jak odzyskać porzucone koszyki i dlaczego użytkownicy przerywają transakcje.
Bez względu na to, jak prawidłowo i dobrze zoptymalizowana jest Twoja strona, nie wszyscy konsumenci kończą proces zakupu: to fakt, z którym powinieneś się pogodzić. Niektórzy ludzie przychodzą do sklepu internetowego bez zamiaru kupowania czegokolwiek – po prostu analizują asortyment, porównują ceny i szukają pomysłów na nowe zakupy. Osób odwiedzających sklepy internetowe bez intencji handlowych jest całkiem sporo i niezwykle trudnym zadaniem jest wpłynięcie na ich decyzje. Jednak wielu użytkowników porzuca koszyki z konkretnych powodów, które możesz zidentyfikować i naprawić. Poniżej omówimy najczęstsze z nich:
Możesz zostawić wszystkie porzucone koszyki i pracować tylko nad przyczynami, które do tego doprowadziły. Możesz też podejść do rozwiązania tego problemu kompleksowo: jednocześnie eliminuj przyczyny i pracuj z porzuconymi koszykami, próbując skłonić odwiedzających do sfinalizowania pozostawionego zakupu. Istnieją dwa sprawdzone narzędzia, które Ci w tym pomogą:
Warto pamiętać, by zawartość koszyka zapisywała się w przypadku zarejestrowanych użytkowników. Dzięki temu taki kupujący może dodać towary do koszyka na jednym urządzeniu i dokończyć transakcję na każdym innym.
To najprostsza i najskuteczniejsza opcja. Prawdopodobnie użytkownik zapomniał dokończyć zakup, dlatego mail z przypomnieniem tego samego dnia może zadziałać. Pamiętaj, aby w wiadomości umieścić listę i zdjęcia towarów znajdujących się aktualnie w koszyku – ułatwi to kupującemu przypomnienie sobie, co chciał kupić.
Istnieje grupa użytkowników, którzy już zrozumieli tę funkcję sklepów internetowych i nie dokonują celowo zakupu w nadziei na otrzymanie rabatu. Dlatego działaj mądrzej. Postaraj się wysunąć na pierwszy plan te korzyści, które już oferuje Twój sklep internetowy, np. darmowa wysyłka.
Praktyka pokazuje, że kupujący częściej decydują się na zakup, jeśli widzą, że produkt niedługo zniknie ze sprzedaży (nawet jeśli wkrótce będzie znów dostępny). Powiadomienie o tym, że w sklepie pozostały ostatnie sztuki danego towaru, może zmotywować Twojego klienta do dokończenia zamówienia.
Tę metodę wykorzystaj tylko w ostateczności. Zazwyczaj jest to jeden z późniejszych etapów w całym łańcuchu powiadomień mailowych. Gdy na przykład dwa pierwsze maile nie sprawią, że kupujący wróci, możesz zachęcić go zniżką lub darmowym upominkiem.
Retargeting to uniwersalna, skuteczna metoda. Działa na następującej zasadzie: gdy odwiedzający z ukierunkowanymi plikami cookie nie dokonał zakupu w Twojej witrynie i przejdzie na stronę w sieci reklamowej Google, zostaną mu wyświetlone banery z zapomnianymi przedmiotami w koszyku. Aby tak się stało, musisz oczywiście odpowiednio skonfigurować swoje kampanie reklamowe.
Nie da się w 100% wyeliminować porzuconych koszyków w sklepie, ale możesz i powinieneś spróbować zmniejszyć ich liczbę. Staraj się działać w kilku kierunkach jednocześnie. Przede wszystkim przeanalizuj powody, dla których w Twoim sklepie pojawiają się porzucone koszyki. Aby to zrobić, samodzielnie przejdź przez ścieżkę kupującego od wyboru produktu do opłacenia zamówienia. Podłącz do sklepu Google Analytics i śledź statystyki witryny. Analytics pomoże Ci zidentyfikować powody, dla których odwiedzający rezygnują z realizacji transakcji oraz płatności za zamówienie. Pracuj nad wyeliminowaniem tych powodów i oczywiście staraj się przywrócić do zakupu tych, którzy już porzucili koszyk.
Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.