Jak określać cele marketingowe przedsiębiorstwa?

Jak określać cele marketingowe przedsiębiorstwa?

Mailchimp/unsplash.com

Opracowanie kompleksowego planu działania, w tym precyzowanie celów, nie należy do najprostszych zadań. Aby mówić o osiągnięciu biznesowego sukcesu, pod żadnym pozorem nie należy bagatelizować znaczenia wskazówek w rozwoju przedsiębiorstwa. Jaki potencjał kryją w sobie cele działań marketingowych? Dlaczego tak ważne jest skrupulatne definiowanie planów firmy? O tym przeczytasz w opracowanym przez nas artykule.

Czym są cele marketingowe dla przedsiębiorcy?

Poszukując odpowiedzi na to, czym są cele marketingowe przedsiębiorstwa, trudno znaleźć jednoznaczną definicję. Z pewnością są to sprecyzowane, koherentne, zazwyczaj opisane za pośrednictwem danych liczbowych wskazówki dla rozwoju planów promocyjnych własnego przedsiębiorstwa.

To nic innego, jak założenia, do których dąży firma celem znalezienia się na samym szczycie w rywalizacji branżowej wśród licznych konkurentów. Mowa tu o konkretach, które skrupulatnie opisują to, do czego zmierza przedsiębiorca prowadzący swoją działalność. Zazwyczaj dotyczą one wzrostu sprzedaży, zbudowania rozpoznawalnej marki, wygenerowania większego ruchu w witrynie oraz wykształcenia autorytetu określonego brandu. Cele to nie to samo, co górnolotne marzenia, czy niewykonalne plany działania. Należy więc zadbać o to, aby działania marketingowe firmy odpowiadały dobrze znanej zasadzie SMART.

Sprawdź: Jak tworzyć artykuły sponsorowane?

SMART w pogotowiu, czyli postaw na sprawdzone metody

Definiowanie celów biznesowych sprawia Ci trudność? Nie wiesz, jak poradzić sobie z presją ze strony otoczenia bądź masz wiele pomysłów na minutę? A może po prostu nie potrafisz wyselekcjonować, które plany są możliwe do spełnienia i oddzielić je od tych niewykonalnych? Model SMART wspomoże Cię w przedstawionych dylematach, dlatego też często powielany jest przy okazji przygotowywania różnych marketingowo-promocyjnych kampanii. Rozwińmy zatem akronim i sprawdźmy, co niosą za sobą poszczególne litery popularnego skrótu.

  • S – Specific, czyli konkretny. Sam przymiotnik wskazuje, że nie należy owijać w bawełnę, ale też dość obszernie i wyczerpująco przedstawiać cel, do którego zmierza w swojej biznesowej aktywności firma. Pomocne okazuje się w tym przypadku definiowanie zamiarów przy zastosowaniu danych liczbowych.
  • M – Measurable, tzn. mierzalny. Cel powinien być możliwy do obliczenia celem weryfikacji, czy spełnia oczekiwania przedsiębiorców. Właśnie stąd paląca potrzeba operowania liczbami, które pozwalają na sprawdzenie spodziewanych rezultatów.
  • A – Attainable, tj. osiągalny. Raczkujące przedsiębiorstwo nie wygeneruje niesamowitych zysków w kilka dni, jednak w nieco większym przedziale czasowym jest to jak najbardziej możliwe. Kieruj się więc przy precyzowaniu planów działania zdrowym rozsądkiem oraz czynnościami podejmowanymi przez konkurencję.
  • R – Relevant, czyli istotny. Mowa tu o dopasowaniu ustalonych celów względem całej kampanii, dziedziny, a nawet grona potencjalnych klientów.
  • T – Time-bound, co oznacza określony w czasie. Każdy zgodzi się, że wyznaczenie ram czasowych, w których spodziewany jest efekt powziętego przedsięwzięcia, ułatwia sprawdzenie, czy działania kampanii przebiegają zgodnie z planem.

Klasyfikacja celów, jako “must have” e-biznesu

Zapoznałeś się już z modelem SMART bądź odświeżyłeś pamięć co do jego funkcjonalności. To odpowiedni moment, aby zapoznać się z klasyfikacją celów marketingowych oraz wyznaczyć kilka zadań w związku z nimi. Do wspomnianego zbioru zaliczane są m.in. cele strategiczne, bazujące głównie na stymulowaniu sprzedaży lub dotyczące sporządzania planów długookresowych.

Następnie możemy wyróżnić cele taktyczne, które działają w oparciu o konkretną pulę produktów, a ich dążenia opierają się na stworzeniu solidnej marki na rynku oraz uskutecznieniu procesu obsługi klienta.

Wyodrębniane są także cele operacyjne, dotyczące ściśle określonych programów marketingowych jak pozyskanie wskazanej liczby konsumentów. Istnieją również inne podziały uwzględniające jakość, ilość bądź terminowość realizowanych planów.

Jak sprawdzić, czy wszystko idzie zgodnie z planem?

Istnieje wiele taktyk pozwalających na pomiar skuteczności wdrażanych zadań. Dostępnymi opcjami są wskaźniki marketingowe (w skrócie KPI), sprawdzające, czy wcielane w życie firmy działania to strzał w dziesiątkę, czy w kolano. Monitoring wszystkich obszarów może doprowadzić do dezinformacji i wyrządzić więcej szkód niż pożytku. Podpowiadamy więc, na jakich elementach należy się skoncentrować, aby zrozumieć celowość opracowanych rozwiązań.

Źródło: SincerelyMedia/unsplash.com

  • Ruch w witrynie WWW: w mierzeniu postępów niezbędny okazuje się wgląd profilu odwiedzających stronę użytkowników. Przede wszystkim zyskujesz dostęp do danych, za pośrednictwem których możesz lepiej zadbać o konstrukcję oraz dopasowanie komunikatów do potrzeb potencjalnych klientów.
  • Większa aktywność na zarządzanej stronie powinna być proporcjonalna do wzmożonej aktywności zakupowej. Jeżeli jednak te dwa segmenty nie idą ze sobą w parze, możesz zacząć zastanawiać się nad problemami, które, być może, powodują brak reakcji (np. trudność w nawigacji po witrynie).
  • Skorelowanie prowadzonych kanałów społecznościowych z zaangażowaniem internautów. Faktyczny wzrost zainteresowania ofertą produktów bądź usług często można spostrzec w social mediach danej marki.
Sprawdź: Linkowanie z zapleczy a wpływ na rozwój strony

Cele = zyski

Mimo że zdefiniowanie celów marketingowych to prawdziwe wyzwanie dla biznesmenów rozpoczynających prowadzenie firmy, to dysponowanie jasno określonym planem działania rzutuje na sukces marki. Bądź świadomy wdrażanych zmian i nie zapominaj o uniwersalnym, lecz wciąż stosowanym modelu SMART!

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszą agencją Grupa iCEA.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co to jest ROAS?

    Co to jest ROAS?

    Czym jest ROAS? Dlaczego warto kontrolować wskaźnik efektywności kampanii? Podpowiemy Ci, jak zmierzyć skuteczność swoich działań reklamowych!
    Jak małe firmy powinny działać w mediach społecznościowych?

    Jak małe firmy powinny działać w mediach społecznościowych?

    Prowadzisz małą firmę i nie wiesz, w jaki sposób dotrzeć do swoich odbiorców, aby generować jeszcze większe zyski? Przeczytaj ten artykuł!
    Wady i zalety reklamy internetowej i reklamy telewizyjnej

    Wady i zalety reklamy internetowej i reklamy telewizyjnej

    Cyfryzacja i postęp technologiczny niosą za sobą różne formy promocji oferowanych produktów bądź usług. Która technika marketingowa okazuje się najlepsza?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę