Opisy produktów mają ogromne znaczenie dla sklepów internetowych. Dobrze przygotowane teksty powinny skłonić Twoich klientów do zakupu, zwiększyć zaufanie do witryny sklepu, a jednocześnie pomóc w wypromowaniu strony w wyszukiwarce. Dowiedz się, jak skutecznie tworzyć opisy produktów i na co warto zwrócić uwagę.
Warto przede wszystkim zaznaczyć, że opisy produktów powinny funkcjonować głównie jako treści służące do przekonania klientów do zakupu. Dane, parametry, funkcje, właściwości – wszystkie te elementy mają swoje miejsce w opisie, lecz nie powinny go zdominować. Należy skupić się w pierwszej kolejności na przedstawieniu korzyści, na jakie można liczyć dzięki nabyciu danego towaru, jak również, jakie problemy jest on w stanie rozwiązać. Szczegółową specyfikację możemy za to umieścić w innej sekcji, odwołując się w treści do najważniejszych cech produktu. Tego typu tekst ma za zadanie wpłynąć na emocje czytelników, by wzbudzić w nich potrzebę zakupu – atrakcyjna prezentacja, jasne przedstawienie najistotniejszych informacji i wykorzystanie tzw. języka korzyści to przepis na dobre, efektywne opisy.
Nadrzędną zasadą jest zadbanie o unikalne opisy produktów. Musimy unikać zarówno kopiowania od konkurencji, jak i przepisywania tekstu z materiałów producenta (choć oczywiście warto posiłkować się informacjami prosto ze źródła). Powielona treść jest bardzo słabo oceniana przez Google i inne wyszukiwarki – co więcej, plagiat może narazić nasz sklep na konsekwencje prawne.
W niektórych przypadkach konieczne będzie również przedstawienie konkretnych informacji wymaganych przez przepisy regulujące sprzedaż produktów z danej grupy. Dotyczy to między innymi kosmetyków i suplementów diety.
Jednym z najczęstszych problemów dotyczących opisów produktów w sklepie internetowym jest określenie właściwej liczby znaków. Ciężko w tym przypadku podać jednoznaczną, uniwersalną odpowiedź – wiele zależy od rodzaju produktu i od tego, jak wiele funkcji jesteśmy w stanie opisać w ciekawy, atrakcyjny sposób. Najczęściej jednak opisy produktów mieszczą się w granicach 1-2 tysięcy znaków. Mimo że Google generalnie lepiej ocenia długie teksty, które są w stanie przyciągnąć uwagę czytelników na dłuższy czas, treści w kartach produktów zdecydowanie nie są miejscem na „lanie wody”. Najbardziej skuteczne teksty tego typu składają się z krótkich, konkretnych zdań i kładą nacisk na najważniejsze korzyści. Bardziej rozbudowaną zawartość możemy umieścić na przykład w opisach kategorii czy w osobnej sekcji blogowej – to pozwoli nam także na pozycjonowanie się na więcej słów kluczowych.
Obok długości ważną kwestią jest właśnie nasycenie fraz kluczowych. Zbyt duże natężenie sprawi, że strona może zostać uznana za spam przez wyszukiwarkę, a treść będzie brzmieć nienaturalnie. Optymalną liczbą dla tekstów na 1-2 tysiące znaków będą 2-3 frazy.
Część sklepów decyduje się także na znacznie dłuższe opisy produktów, których objętość sięga już kilku tysięcy znaków. Również takie treści mogą mieć pozytywny efekt pod względem zainteresowania klientów – musimy jednak zwrócić szczególną uwagę na unikalność i powstrzymanie się od powtarzania informacji obecnych w specyfikacji produktu.
Unikatowość treści to jeden z najważniejszych czynników pod względem pozycjonowania strony. Plagiatowanie tekstu ze strony producenta czy innych sklepów w żaden sposób nie pomoże nam w wypromowaniu swojej oferty – co więcej, takie działanie może na długi czas osłabić pozycję witryny w wyszukiwarce. Opisy produktów do sklepu internetowego bezwzględnie muszą zawierać unikalną treść, by mogły pozytywnie wpłynąć na zasięg strony w Google.
Jak przygotować unikalne opisy produktów do sklepów internetowych, gdy kilkadziesiąt pozycji z oferty różni się tylko pojedynczymi cechami i parametrami? To jedna z kwestii, która może znacznie utrudnić pisanie tego typu treści. Dobrym sposobem na zachowanie świeżości poszczególnych opisów może być przeredagowanie tekstów, używanie innych konstrukcji zdań i zwracanie uwagi na nieco inne elementy specyfikacji. Warto także zapoznać się z ofertami agencji SEO – tego typu firmy często zapewniają również wsparcie w zakresie content marketingu i copywritingu, dzięki czemu opracowanie unikalnych opisów będzie znacznie łatwiejsze.
Przed przystąpieniem do pisania opisów produktów należy zapoznać się z kilkoma głównymi zasadami, które pomogą przygotować atrakcyjną treść. Oto najbardziej przydatne wskazówki w tym zakresie.
W przypadku opisów produktów najlepsze efekty można osiągnąć, stosując prosty język i stosunkowo krótkie zdania. Klienci będą szukać przede wszystkim informacji o tym, co mogą zyskać po zakupie, a nie rozwiniętych, szczegółowych informacji o funkcjach i cechach danego towaru. Jednocześnie nie powinniśmy po prostu wypisywać elementów specyfikacji – taki opis z pewnością nie będzie angażujący. Musimy zatem znaleźć pewien „złoty środek” pomiędzy przedstawieniem faktów a przekonaniem klienta do zakupu.
Nie możemy przy tym pominąć poprawności pod względem gramatycznym i językowym. W profesjonalnie przygotowanych opisach produktów nie ma miejsca na błędy – nawet drobne pomyłki mogą wpłynąć na zaufanie do naszego sklepu. Warto ponadto zadbać o kreatywność: każdy klient już setki razy widział hasła typu „wysoka jakość”, „nowy model” czy „najnowsze rozwiązania”, które właściwie nic nie wnoszą. Zdecydowanie lepiej będzie poszukać kilku ciekawych synonimów i urozmaicić treść, aby opisy produktów mogły naprawdę przyciągnąć uwagę czytelników.
Czego potrzebuje typowy klient Twojego sklepu, na co zwraca największą uwagę i jakie cechy produktu będą dla niego najistotniejsze? To tylko niektóre z pytań, na które powinniśmy sobie odpowiedzieć przed pisaniem opisów. Dokładne określenie profilu konsumenta wymaga dogłębnej analizy danych dotyczących osób zainteresowanych naszą ofertą – wnioski wyciągnięte z takich działań będą niezwykle przydatne. Na ich podstawie możemy zarówno stwierdzić, które kwestie należy poruszyć w opisie, jak i dopasować język oraz styl tekstu. W ten sposób możliwe będzie skuteczne nawiązanie relacji z klientami, co ma ogromne znaczenie w kontekście współczesnych technik marketingowych.
To podejście, które zakłada trzymanie się pewnej struktury, przygotowując opisy produktów w sklepie internetowym. Cecha, zaleta, korzyść – to sprawdzona i bardzo efektywna metoda przedstawienia sprzedawanych towarów. Często mówi się nawet, że klient nie kupuje samego produktu, a właściwie korzyści, które mogą wyniknąć z jego posiadania; taka technika pisania doskonale wpasowuje się w tę obserwację. Kładziemy tutaj nacisk głównie na emocje czytelników, opisując, co mogą zyskać po zakupie i jakie problemy rozwiązuje dany produkt.
Jak wyglądają opisy produktów pisane z użyciem języka korzyści? W pierwszej kolejności musimy zwrócić uwagę na cechy, którymi charakteryzuje się dany element naszej oferty. Jeśli na przykład prowadzimy sklep odzieżowy, możemy podkreślić rodzaj, pochodzenie czy jakość materiałów, z jakich wytwarzane są sprzedawane ubrania. Następnie szukamy zalet, z którymi wiążą się poszczególne cechy – może to być chociażby wytrzymałość solidnie wykonanej tkaniny ze sprawdzonego źródła. Na koniec pozostaje już jedynie wskazanie konkretnych korzyści: w tym przypadku trwałość materiału może sprawić, że zakupiony element garderoby poradzi sobie z trudami ciężkiej pracy fizycznej.
W niektórych sytuacjach stosowanie języka korzyści jest bardzo proste, lecz czasami połączenie konkretnych cech z zaletami może stanowić pewien problem. Aby lepiej poradzić sobie z tym zadaniem, warto wrócić do poprzedniego punktu i zastanowić się, co będzie mieć największe znaczenie dla naszych klientów.
Najbardziej efektywne opisy produktów do sklepów internetowych są w stanie od razu zainteresować czytelnika i przedstawić najważniejsze informacje w czytelny sposób. Nawet w krótkich tekstach warto zatem zadbać o stosowanie elementów, dzięki którymi treść będzie łatwiej przyswajalna. Pod tym względem doskonale sprawdzają się na przykład listy – z ich pomocą możemy czytelnie i skutecznie wskazać m.in. najważniejsze zalety produktu.
Opisy produktów, w przypadku sklepów internetowych, pełnią dwie funkcje. Jedną z nich jest przekonanie czytelnika do skorzystania z oferty, a drugą – promowanie strony w sieci. Zdecydowana większość internautów szuka interesujących ich produktów z użyciem takich narzędzi, jak Google, wobec czego szczególnie dla rynku e-commerce ważne jest dostosowanie się do algorytmów wyszukiwarek. Działania na tym polu są określane właśnie jako SEO, a w ich skład wchodzi m.in.:
Wdrożenie kompletnej strategii SEO to dość złożone zadanie. Nie musisz jednak zajmować się tym na własną rękę – możesz skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji SEO. Specjaliści doskonale znają zasady kierujące pozycjonowaniem.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.