Jak poprawić konwersję i zaangażowanie klientów w sklepie internetowym?

Jak poprawić konwersję i zaangażowanie klientów w sklepie internetowym?

Studio Republic/unsplash.com

Prowadząc sklep internetowy, musisz mieć ciągle z tyłu głowy rozwój swojego biznesu oraz wzrost zysków. Z uwagi na ogromną konkurencję nie jest to proste zadanie. Pod koniec 2021 roku odnotowano w Polsce niemal 50 tysięcy witryn e-commerce. Myślisz, że to dużo? Na świecie jest ich ponad 20 milionów. Zatrzymanie klienta to pierwsze wyzwanie, zachęcenie go do zaangażowania to drugie. Jak sobie z tym radzić we współczesnym, dynamicznie rozwijającym się obszarze e-handlu?

Czym jest konwersja?

W świecie optymalizacji i pozycjonowania jest to działanie polegające na przekształceniu biernego użytkownika strony w aktywnego odbiorcę lub konsumenta. Jest to pewnego rodzaju interakcja, np. kliknięcie w link, założenie konta, zapisanie się do newslettera, dokonanie zakupu.

Współczynnik konwersji

Zaangażowanie i interakcje można przełożyć na liczby. Wystarczy podzielić liczbę konwersji przez liczbę użytkowników, a wynik pomnożyć razy 100%. Otrzymujemy wówczas informację na temat efektywności naszej strony, co przekłada się na zaplanowanie strategii optymalizacji w stosunku do danej grupy docelowej.

Źródło: Studio Republic/unsplash.com

CRO (Conversion Rate Optimization)

Mowa o wszelkich działaniach, które mają na celu poprawę współczynnika konwersji. Celem jest uzyskanie wpływu na proces zakupowy, kontakt z klientem oraz jego powrót na stronę. Brzmi znajomo? Optymalizacja CRO łączy się z SEO, ponieważ ruch organiczny w obu przypadkach wpływa na popularność i widoczność strony w SERP. Czas więc poznać praktyczne rady. Dowiedz się, co poprawić na stronie, aby była zachęcająca.

Optymalizacja pod kątem SXO

Atrakcyjna i funkcjonalna witryna

Doświadczenia użytkowników (UX) to absolutna podstawa, o którą musisz zadbać, planując optymalizację. Postaw na intuicyjność i wygodną nawigację strony. Użytkownik nie może być rozpraszany przez wyskakujące okna reklamowe bądź dodatkowe funkcje. Całość musi być przejrzysta, ale jednocześnie przykuwająca uwagę. Warto wykorzystać minimalistyczny wygląd i postawić na obrazy i/lub wideo o wysokiej rozdzielczości.

Dostosowanie do urządzeń mobilnych

To kolejny element techniczny, który jest jednocześnie czynnikiem rankingowym dla Google. Zadbaj o responsywność swojego sklepu, czyli dostosowanie do różnych rozdzielczości ekranu. Dodatkowo jest to szczególnie ważne podczas procesu indeksowania – wyszukiwarka teraz w pierwszej kolejności zajmuje się stronami o mobilnym adresie URL (Mobile-First Index).

Prędkość ładowania strony

Strona, która zbyt długo się ładuje, jest niezachęcająca i często stanowi przyczynę porzucania koszyków zakupowych przed finalizacją zamówienia. Klienci odczuwają irytację oraz strach, że coś pójdzie nie tak, gdy będą dokonywać zakupu. Sprawdź więc swoje podstawowe wskaźniki internetowe (Core Web Vitals) w panelu Google Search Console.

Optymalizacja pod kątem bezpieczeństwa i wygody

Certyfikat bezpieczeństwa SSL i szyfrowany protokół HTTPS

Prowadząc sklep internetowy, musisz zadbać o zaufanie klientów, a jedną z tych metod jest wdrożenie SSL. To szczególnie ważne z uwagi na wrażliwe dane konsumentów oraz fakt, iż dokonują oni płatności. W sieci łatwo jest paść ofiarą oszustwa, dlatego pokaż, że zależy Ci na swoich odbiorcach.

Uproszczona ścieżka zakupowa

Twoim zadaniem jest przeprowadzenie użytkownika możliwie jak najszybciej do finalizacji zamówienia. Warto w tym celu wykorzystać ścieżkę komunikacyjną w postaci ikon, które informują klienta, ile kroków będzie musiał wykonać, aby sfinalizować transakcję. Bądź transparentny.

Optymalizacja pod kątem zdobycia pozycji i autorytetu

Content

Jeśli wydaje Ci się, że sklep internetowy nie posiada treści, to jesteś w dużym błędzie. Pamiętaj, że w sieci za content uznaje się wszystko, z czym ma styczność odbiorca. Mogą to być artykuł, opis produktu, karta zakupowa, przyciski, obrazy i wideo. Niezależnie od tego, co wybierzesz, musisz postawić na oryginalność i autorskość, aby zaoferować coś, czego brakuje w Twojej branży.

Komunikacja

Autorytet najlepiej jest budować za pomocą spersonalizowanych komunikatów, jeśli masz taką możliwość, zwracaj się bezpośrednio do klientów. Zadbaj również o opcję wystawienia komentarzy, opinii, ocen, aby upłynnić ruch na stronie, a tym samym wesprzeć strategię marketingu szeptanego.

Sprawdź: Zoptymalizowane strony produktów kluczem do zwiększenia konwersji

Chcąc poprawić zaangażowanie klientów, musisz znać aktualne trendy

Podążanie za nowinkami technologicznymi i marketingowymi to podstawa – każdy z nas chce być na bieżąco, niezależnie od tego, po której stronie ekranu się znajduje. Dlatego w tym roku warto zwrócić uwagę na:

  • eco e-commerce – jak sama nazwa wskazuje, jest to zwrot w stronę zrównoważonego rozwoju; warto zadbać o ekologię produktów, materiałów do wysyłki czy kampanie społeczne,
  • q-commerce – to nowy rodzaj usługi, który w tym momencie najlepiej funkcjonuje w obrębie branży gastronomicznej i oznacza jak najszybsze dostarczenie zamówienia, jednak prawdopodobnie szybko się to zmieni,
  • buy now, pay later – dodatkowy wariant płatności, pozwalający zatrzymać klientów, którzy w danym momencie nie mają środków do zakupu; jest to krok w stronę poszerzenie grona konsumentów w segmencie premium,
  • social commerce – media społecznościowe to jedna z podstaw działań off-site SEO, w tym przypadku jednak celem jest wykreowanie nowego doświadczenia zakupowego, które pozwoli na bliską relację z odbiorcami,
  • omnichannel – dochodzimy do momentu działania na wszystkich polach, zarówno online, jak i offline; sprzedaż wielokanałowa to kolejna możliwość poszerzenia grona klientów.

Podsumowanie

Ostatnie lata udowodniły, że obecność w sieci jest obowiązkowa, jeśli komuś zależy na rozwoju biznesu. Pandemia pokazała coś, co wielu z nas wiedziało – poruszanie się w sieci jest dużo wygodniejsze. Wystarczy kliknąć. Jednak aby to kliknięcie mogło mieć miejsce – Ty, jako właściciel sklepu, musisz do niego doprowadzić. Warto więc zająć się swoim współczynnikiem konwersji oraz zacząć śledzić branżowe trendy.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak długie powinny być posty na blogu, aby cieszyły się zainteresowaniem odbiorców?

    Jak długie powinny być posty na blogu, aby cieszyły się zainteresowaniem odbiorców?

    Prowadzić bloga? Masz problem z dostosowaniem długości postów do upodobań swoich odbiorców? Ten artykuł jest dla Ciebie!
    Czym są meta tagi i jaki mają wpływ na pozycjonowanie Twojej strony?

    Czym są meta tagi i jaki mają wpływ na pozycjonowanie Twojej strony?

    Wiele czynników, warunkuje skuteczne pozycjonowanie – meta tagi to tylko jeden z nich. Jak działają i jakie jest ich znaczenie dla SEO? – dowiedz się!
    Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?

    Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?

    Błędy HTTP na stronie mogą być zmorą każdego właściciela witryny internetowej. Należy poznać je wszystkie, aby móc sobie z nimi poradzić.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.