Wyszukiwarka Google za pomocą algorytmów i robotów sieciowych ocenia jakość naszej strony internetowej, czego wynikiem jest lista rankingowa. Celem SEO jest zdobycie jak najwyższej pozycji w pierwszej karcie wyszukiwań. Dlaczego? Ponieważ jedynie 25% użytkowników internetu zagląda na dalszej pozycje. W związku z tym warto wiedzieć, czym są wytyczne E-A-T.
Każdy z wyżej wymienionych elementów warunkuje listę czynników rankingowych, a co za tym idzie naszą strategię optymalizacji i pozycjonowania. Autorytet jest szczególnie ważną wartością – nie tylko w oczach przeglądarki, ale i samych użytkowników. Im jest on bardziej stabilny, tym wyższa pozycja, co przekłada się na ruch, klikalność czy współczynnik odrzuceń. W tym celu koniecznie należy zadbać o link building, komentarze, oceny, recenzje, cytowania. Wpływają one na eksperckość oraz wiarygodność marki.
Jak nazwa wskazuje, jest to połączenie SEO (Search Engine Optimization), czyli działań prowadzących do poprawienia widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, oraz PR (Public Relations) – strategii budowania publicznych relacji.
Search Engine Reputation Management to, najprościej rzecz ujmując, działania mające na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci, tak aby zacieśnić relacje między nią a klientem. SEO PR, jak często pisze się w skrócie, pozwala na zdobycie pochlebnych opinii na temat działalności firmy, co jest dziś szczególnie ważne ze względu na rosnącą konkurencję online i offline.
Wyszukiwarka daje wiele możliwości sprawdzania, co inni o nas myślą. Jednym z takich narzędzi jest platforma Google Alert, która wysyła informacje na temat bieżących zdarzeń. Gdy zaznaczysz odpowiednie słowa kluczowe, przeglądarka wyśle Ci powiadomienie na temat pojawiających się wzmianek z użyciem naszej nazwy marki czy określonych fraz. Dzięki temu możesz szybko reagować na kryzysowe sytuacje wpływające na ruch na stronie i konwersję.
Istnieją również alternatywne aplikacje pozwalające monitorować reputację i autorytet w sieci. Warto więc skorzystać z Talkwalker, Social Searcher oraz Newspoint.
Pierwszym krokiem do zaplanowania wizerunku jest przeprowadzenie niezależnego audytu eksperckiego naszej strony internetowej, jej pozycji rankingowej oraz obecnego PR-u. Audyt wprawdzie nie rozwiązuje problemów – jego celem jest ich wykrycie oraz przeanalizowanie, a także stworzenie planu działania. Dzięki niemu wiesz jednak, na czym stoisz, jakie są Twoje zalety i wady oraz co należy poprawić, aby wieść prym w SERP.
Kolejnym etapem jest zestawienie naszej pozycji z konkurencją, która działa na tym samym polu. Wykonaj dogłębny research na temat innych strony, a także opinii użytkowników. Pamiętaj, że kierujecie swoje treści do tej samej grupy odbiorców. Wyżej wspomniana usługa Google Alerts pozwala również na śledzenie wizerunku konkurencji – bądź więc o dwa kroki do przodu!
SERM stawia sobie za cel stworzenie stałej grupy odbiorców, którzy będą powracać na naszą stronę. Jednak aby tak się stało, musimy najpierw ustalić, kto będzie naszym odbiorcą. Postaraj się stworzyć profil internautów, wykorzystując zasoby Google Search Console i Google Analytics (zdobędziesz tam informacje na temat płci, wieku, miejsca zamieszkania, zainteresowań użytkowników).
Podstawa pozycjonowania to keywords. Jeśli znasz intencje wyszukiwania internautów, jesteś w stanie stworzyć bank haseł i fraz kluczowych, które są wpisywane do wyszukiwarki. Im lepsze dopasowanie, tym większa widoczność. Pamiętaj, że słowa kluczowe wpływają na optymalizację meta tagów, adresu URL, nagłówków, tytułów, śródtytułów oraz treści.
Dochodzimy tym samym do jednego z kluczowych elementów, czyli treści. To ona ma największy wpływ na autorytet. Przede wszystkim musisz tworzyć autorskie materiały, które będą odpowiedzią na zainteresowania i problemy odbiorców. Jeśli wybrałeś już określone słowa kluczowe, zajmij się ustaleniem harmonogramu, a także tematyki swoich wpisów. Szczególnie ważne jest zachowanie spójności. Jak powiedział Bill Gates: „Content is King”. Jeśli stawiasz na merytoryczny content, postaraj się umieścić cytaty, przypisy oraz bio autorów. Będziesz dzięki temu bardziej godny zaufania.
Strategia pozyskiwania backlinków to kluczowy element off-site SEO. Im więcej wartościowych linków przychodzących, tym lepsza pozycja w SERP. Jak je pozyskiwać?
Pierwszym miejscem, które cieszy się ogromną (i wciąż rosnącą) liczbą użytkowników, są social media, czyli Facebook, Instagram, Twitter, TikTok. Tworząc interesujący content, zachęcasz użytkowników do udostępniania treści, a tym samym wpływasz na swoją rozpoznawalność. Dodatkowo za ich pośrednictwem możesz publikować więcej alternatywnych wpisów, w których możesz opowiedzieć o swojej historii, idei oraz celach, Przejrzystość – słowo klucz.
Drugim miejscem jest blogosfera, a dokładniej wpisy gościnne. Nawiąż współpracę na innym blogiem i stwórz wartościowy content. Dzięki temu pozyskasz nowych odbiorców, wpiszesz się w tkankę wirtualnej społeczności, a także przekierujesz ruch na swoją stronę.
Autorytet to również łatwy dostęp do danych i informacji na swój temat. Prowadząc biznes, zwłaszcza stacjonarny, warto stworzyć e-wizytówkę za pomocą platformy Google My Business. Jest to całkowicie darmowe narzędzie, które wpływa na pozycjonowanie. Zadbaj więc o aktualne dane, zachęcający opis, dodatkowe atrybuty wyróżniające Cię na tle konkurencji, zdjęcia oraz komentarze.
Google śledzi zachowania użytkowników w sieci. Opinie i komentarze pozwalają poprawić konwersję nawet o 250%, a dodatkowo są czynnikiem rankingowym. Za najbardziej pożądane komentarze uznaje się te napisane naturalnym językiem i jednocześnie powiązane z tematyką witryny. Zadbaj o ich ciągłą moderację, aby podtrzymać relację z klientami. Nawet jeśli otrzymasz niepochlebną ocenę, masz możliwość wyjaśnienia sytuacji. Nie uciekaj od błędów, wyjaśniaj – odbiorcy to docenią.
Jak widzisz, dbanie o autorytet nie jest łatwym zadaniem. Trzeba mieć oczy dookoła głowy. Jeśli więc czujesz, że Cię to przerasta – skorzystaj z pomocy agencji SEO. Dzięki narzędziom oraz umiejętnościom specjalistów, z pewnością nie spadnie Ci włos z głowy.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.