Coraz więcej biznesów przenosi się do świata online. To oznacza jedno: Twoja firma także powinna w nim funkcjonować. Rosnąca konkurencja sprawia jednak, że nie jest już to tak proste, a sama strona internetowa nie wystarczy, by przyciągnąć do siebie klientów.
Jest też druga strona medalu – powstaje coraz więcej narzędzi, które umożliwiają skuteczniejsze monitorowanie statystyk witryn, analizowanie ruchu na stronie i planowanie kolejnych działań na podstawie konkretnych danych liczbowych.
Dziś skupimy się na jednym z popularniejszych narzędzi, czyli Google Analytics.
Google Analytics to jedno z pokaźnej palety darmowych narzędzi udostępnionych przez wyszukiwarkę Google. Jego głównym zadaniem jest analiza statystyk strony internetowej, w tym m.in. informacji o jej użytkownikach, ich zachowaniu w obrębie witryny czy potencjalnych problemach występujących na stronie.
Wszystkie dane, które gromadzi Google Analytics, są następnie prezentowane w postaci raportów oraz wykresów. Te drugie występują zresztą także w logo narzędzia.
Jedynym warunkiem korzystania z GA jest posiadanie konta Google. Mówiąc jednak szczerze, trudno wyobrazić sobie zarządzanie firmą w sieci bez niego.
Google Analytics w sposób bezpośredni służy gromadzeniu danych dot. strony internetowej, jednak w sposób pośredni można z niego korzystać na wiele innych sposobów.
Co może zrobić dla Ciebie Google Analytics?
Warto dodać również, że GA zbiera dane dotyczące nie tylko stron otwieranych w przeglądarce komputera, ale także w urządzeniach mobilnych.
Przede wszystkim podkreślamy jedno: Google Analytics oferuje dostęp do naprawdę mnóstwa informacji. Niektóre z nich będą dla Twojej strony kluczowe, a inne zupełnie bez znaczenia, dlatego – zamiast przedzierać się przez gąszcz wszystkich możliwych danych liczbowych – skup się na tych elementach, które mają dla Ciebie faktyczne znaczenie lub nad których poprawą chcesz popracować.
W Google Analytics znajdziesz między innymi:
To stąd dowiesz się, jaka grupa wiekowa najliczniej odwiedza Twoją witrynę, skąd pochodzi i jakiej jest płci. Poza danymi demograficznymi uzyskasz też informację o tym, z jakich urządzeń korzystają odbiorcy strony (komputer/urządzenia mobilne).
Czyli to, w jaki sposób korzystają z Twojej witryny, np. jaki artykuł jest czytany najchętniej oraz jak długo użytkownicy eksplorują zawartość strony.
Ten wyjątkowo ciekawy segment Google Analytics zaprezentuje Ci wszystko to, co obecnie dzieje się na Twojej stronie, m.in. ilu aktywnych użytkowników czyta obecne na niej treści, skąd są i na jakich podstronach przebywają aktualnie.
Dzięki nim będziesz w stanie określić, ilu użytkowników odwiedza Twoją stronę w danym czasie (np. w perspektywie miesiąca), jaki był współczynnik odrzuceń, a także jaki był średni czas trwania sesji.
Są one ważne, ponieważ wskazują, w jakie kanały komunikacji warto inwestować i skąd pochodzi większość ruchu na stronie (uwzględniając zarówno ruch organiczny, czyli naturalny, jak i płatny, np. z systemu reklam Google Ads).
Choć konwersja często jednoznacznie kojarzona jest ze sprzedażą produktów, tak naprawdę może być dowolnym działaniem użytkownika, do którego dążysz: wypełnieniem formularza kontaktowego, pobraniem e-booka, zapisaniem się do newslettera lub na webinarium.
Aby móc korzystać z narzędzia Google Analytics, musisz przede wszystkim zaimplementować je na swojej stronie internetowej. Sama instalacja nie jest skomplikowana i możesz przeprowadzić ją na 2 sposoby.
Pierwszym z nich jest instalacja odpowiedniej wtyczki (o ile Twoja strona jest postawiona na WordPressie). To najprostsze możliwe rozwiązanie, ponieważ po jej dodaniu do strony kończy się już Twoja rola. Jedną z popularniejszych wtyczek dot. GA jest Google Analytics Dashboard Plugin for WordPress (by MonsterInsights), tak naprawdę możesz jednak wybrać dowolną – zwróć jedynie uwagę na liczbę pobrań i komentarze użytkowników, które mogą świadczyć o tym, że wtyczka jest dobrej (lub też złej) jakości.
Drugim sposobem jest ręczne wklejenie kodu Google Analytics do kodu Twojej strony (według aktualnych zaleceń Google najlepiej robić to poprzez inne narzędzie wyszukiwarki – Google Tag Managera).
Nie zapomnij upewnić się, czy implementacja Google Analytics w witrynie przebiegła pomyślnie. Pamiętaj też, że kod może zacząć gromadzić dane dopiero po około 24 godzinach od jego wklejenia.
W przypadku Google Analytics konfiguracja jest tym, co mocno wpływa na skuteczność narzędzia, dlatego warto poświęcić jej nieco więcej uwagi.
Na czym polega konfiguracja Google Analytics? Chodzi tak naprawdę o konfigurację filtrów, czyli dopasowanie analiz i raportów w taki sposób, by odpowiadały potrzebom firmy lub aktualnie realizowanych celów biznesowych. Ustawienie filtrów nie jest obowiązkowe, jednak bez nich korzystanie z GA będzie dużo mniej efektywne, a nawet męczące.
Aby było inaczej, musisz powiedzieć narzędziu, co jest Twoją konwersją (celem), co potrzebujesz mierzyć, a co jest dla Ciebie zupełnie nieistotne. W przeciwnym razie statystyki będą dużo mniej czytelne, a dane pozyskiwane z GA narażone na przekłamania. Świetnym przykładem jest ustawienie filtra, który wykluczy niektóre witryny odsyłające tak, by nie były uwzględniane w raportach – w ten sposób możesz wykluczyć ze statystyk to, co nie jest potrzebne, i wpłynąć pozytywnie na ich wiarygodność.
Jakie filtry jeszcze warto rozważyć?
W ramach konfiguracji Google Analytics możesz także ustawić stronę domyślną swojej witryny, obowiązującą ją strefę czasową czy walutę.
Oczywiście, istnieje wiele bardziej rozbudowanych narzędzi płatnych, jednak na początku przygody z analizą danych ze stron www powinien w zupełności spełnić swoją rolę.
*dla witryn, które nie przekraczają 5 milionów odwiedzin miesięcznie oraz dla tych, którzy korzystają równocześnie z systemu reklamowego Google Ads.
Z korzyści płynących z używania GA może korzystać każdy, kto posiada jakąkolwiek stronę internetową oraz konto Google. Musisz przyznać, że nie są to zbyt wygórowane wymagania.
Zarówno ze wspomnianym przed chwilą Google Ads, jak i z aplikacjami e-commerce. W przypadku Google Ads daje to możliwość łączenia zebranych przez Google Analytics danych z wynikami reklam, w wyniku czego jeszcze łatwiej będzie Ci analizować ich skuteczność czy poprawiać ich działanie. Integracja z aplikacjami e-commerce przyda się zaś np. w przypadku kampanii remarketingowych.
Właśnie dlatego bez trudu możesz rozwijać swój biznes, podbijać nowe rynki czy analizować dane bez względu na język czy szerokość geograficzną. Na uznanie zasługuje też wiele formatów raportów, dzięki czemu możesz lepiej dostosować je do potrzeb swojej firmy.
Google Analytics to narzędzie, które może pomóc Ci podnieść jakość swojej strony internetowej (niezależnie od tego, czy jest to klasyczna witryna, czy sklep e-commerce), a przede wszystkim zwiększyć sprzedaż swoich usług lub produktów. Jednak, by rzeczywiście tak się stało, musisz zwrócić uwagę na kilka podstawowych elementów.
Jednym z nich jest odpowiednia konfiguracja Google Analytics, dzięki czemu dostarczane przez niego dane będą czytelne i przydatne z punktu widzenia Twojej firmy. Drugim zaś jest wnikliwa analiza tego, co zobaczysz w raportach, statystykach i na wykresach. Połączenie konkretnych danych z ich rzeczowym przemyśleniem i omówieniem da Ci realne efekty – nie tylko wizerunkowe, ale także sprzedażowe.
Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.