Edward Jenner / pexels.com
Prowadząc stronę internetową, zależy Ci, aby stała się jak najbardziej widoczna w sieci internetowej. Jedną z metod wpływających na pozycjonowanie oraz listy rankingowe wyszukiwarek jest strategia link buildingu. Zdarza się jednak, że coś pójdzie nie tak. Po pewnym czasie podczas korzystania z zawartości danej strony natrafiamy na błąd. To pierwszy sygnał informujący o uszkodzonym linku. Czy wiesz, jak wpływa na wizerunek strony oraz w jaki sposób go naprawić?
Link, czyli inaczej hiperłącze, to odsyłacz do danej strony internetowej. Najczęściej spotyka się go w tekście, ale można umieszczać je w dowolnym miejscu. Można je również wykorzystać do nakierowywania użytkownika na konkretną stronę bądź podstronę – mowa wówczas o zakotwiczonej frazie w strukturze adresu URL (Exact Match Anchor) lub w kontekście pozycjonowania strony.
Zdarza się jednak, że link nie działa poprawnie a my dostajemy informację o słynnym błędzie 404, informującym nas, że dana strona nie istnieje. Uszkodzony link bądź martwy link, to odnośnik prowadzący donikąd.
Strategia budowania linków wewnętrznych i zewnętrznych to jedna z najpopularniejszych praktyk SEO. Im więcej wysokiej jakości linków, tym większy wpływ na rankingowanie pod kątem wyników wyszukiwania.
Niestety działa to również odwrotnie – użytkownik, który często napotyka w ramach jednej strony na wiele niedziałających linków rezygnuje z jej korzystania. Spada wówczas ruch na stronie, klikalność, współczynnik konwersji, a także obniża się jej całościowa jakość analizowana przez roboty Google.
Są to wszystkie linki umieszczone w obrębie pozycjonowanej domeny, a które pomagają nawigować użytkownika po jej platformie. Warto pamiętać, że nie zawsze są one zawarte w tekście. Dla lepszego pozycjonowania powinno się je umieszczać również w materiałach multimedialnych, takich jak obrazy czy wideo. Dużą pomocą w tym kontekście może okazać się menu okruszkowe jako jedna z metod wsparcia wewnętrznego linkowania. Jest to dodatkowy sygnał dla robotów indeksujących, które otrzymują informację o czytelności strony.
W tym przypadku mowa o linkach umieszczanych na innych stronach, niż nasza własna. Najpopularniejsze formy linkowania zewnętrznego to katalogi, social media, guest posting, fora i grupy internetowe, artykuły sponsorowane. Jest to dodatkowe wsparcie w kontekście czynników rankingowych Google. Ich wartość ocenia Algorytm Pingwin, dla którego nie liczy się ilość, a jakość witryny posiadającej link.
Pamiętaj, że jak Cię widzą, tak Cię piszą. Zadbaj więc o poprawne linki, które będą stanowić wiarygodne źródło. Aby móc naprawić dany link, najpierw należy go zlokalizować. Oto lista najczęściej pojawiających się błędów informujących o martwym linku:
Istnieje wiele darmowych i płatnych narzędzi pomagających je znaleźć, np.: Google Analytics, Google Search Console, Screaming Frog, Ahrefs, Broken Link Checker czy SEMrush. Możesz wówczas skontaktować się z linkowaną witryną i poprosić ją o naprawienie błędów. Inną opcją jest wykonanie odpowiedniego audytu SEO przeprowadzonego przez specjalistów marketingu i webmasterów.
Wskazówka 1: Sprawdź błędy indeksowania Google – wszystko masz dostępne w raporcie.
Wskazówka 2: Unikaj głębokich linków.
Wskazówka 3: Skorzystaj z przekierowania 301.
Jeśli Twoja strona internetowa nie jest mocno rozbudowana, możesz sprawdzić każde hiperłącze ręcznie. Naprawienie błędów jest kluczowe dla procesu budowania i utrzymania witryny. W przypadku WordPressa zacznij od zainstalowania wtyczki Broken Link Checker, która automatycznie wyszuka problematyczne linki. W ten sposób zaoszczędzisz swój czas i otrzymasz pewniejszy wynik!
Każdy link przez nas wykorzystywany wpływa na ocenę jakości naszej strony internetowej. Jeśli okaże się, że w obrębie witryny znajduje się wiele uszkodzonych linków, możemy utracić rzetelność budowanego wizerunku. Strona może zostać oflagowana sygnałem jako niebezpieczna, co jest konkretnym komunikatem do zrezygnowania z niej (pojawia się wówczas ostrzeżenie „odwiedzenie tej strony internetowej może mieć szkodliwy wpływ na Twój komputer). Dodatkowo witryna z martwymi linkami może trafić na czarną listę wyszukiwarek, co doprowadzi nawet do usunięcia jej z indeksu. Zadbaj więc o umożliwienie indeksowania Twojej witryny, aby móc wdrażać kolejne strategie optymalizacji.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.