Zakładasz sklep WWW? Jedną z możliwości, na które możesz się zdecydować, jest wybór oprogramowania Shoper, za pomocą którego proces zakupowy może być realizowany od A do Z. W cenie usługi otrzymujesz szablon graficzny i obsługę techniczną. Przy wyborze oprogramowania duże znaczenie powinna mieć kwestia optymalizacji danego systemu pod SEO. Jak pozycjonować sklep Shoper? Czy jest on zoptymalizowany pod wymagania tej wyszukiwarki?
Shoper jest oprogramowaniem z kilkunastoletnią historią. Firma została założona w 2005 roku, od 2008 zaczęła szeroko oferować oprogramowanie dla sklepów internetowych, natomiast w 2010 udostępniła możliwość korzystania z niego w modelu SaaS. Oznacza to, że płacisz abonament i w ramach tego otrzymujesz hosting, oprogramowanie sklepu, pomoc techniczną, aktualizacje oraz ogólnie wszystko to, czego potrzebujesz, jeśli chcesz sprzedawać przez internet. Przez następne lata firma rozwijała się, nawiązywała współpracę z kolejnymi markami. Zaczęła wprowadzać nowe usługi, takie jak Shoper Płatności, Shoper Kampanie i Shoper Przesyłki. W 2017 roku wprowadzono Shoper Premium, czyli rozwiązanie przeznaczone dla dużych sklepów.
Jak wygląda platforma shoper.pl w liczbach? Okres pandemii był jednym z czynników, dzięki którym rozwijała się ona jeszcze szybciej niż zakładano. Zerknij na poniższy screen – oto, jaki wynik udało się uzyskać tej platformie pod względem wzrostu liczby sklepów WWW. Mowa tutaj o trzech pierwszych miesiącach 2020 roku, natomiast dopiero w kolejnych nastąpił ogromny boom na takie usługi. W kwietniu 2020 roku założono na tej platformie o 137 proc. więcej sklepów niż przed rokiem.
Źródło: https://www.shoper.pl/blog/podsumowujemy-2020-co-za-rok-w-e-sklepach/, 11.01.2022
Nastąpił również diametralny wzrost pod względem liczby transakcji, zatem rzeczywiście witryny działające na shoper.pl sprzedawały i poprawiały wyniki.
Źródło: https://www.shoper.pl/blog/podsumowujemy-2020-co-za-rok-w-e-sklepach/, 11.01.2022
Jeśli chodzi o źródła ruchu w sklepach działających na tej platformie, to w 2020 roku pierwsze miejsce zajęła wyszukiwarka Google z wynikiem 31 proc. Na drugiej uplasowała się natomiast reklama w wyszukiwarce – 29 proc. Co to oznacza? Tyle, że Shoper jest oprogramowaniem zoptymalizowanym pod SEO i daje Ci możliwość wprowadzenia takich zmian, dzięki którym zwiększysz szanse Twojego sklepu na osiągnięcie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Tylko co konkretnie możesz zrobić? Jakie masz możliwości, jeśli chodzi o pozycjonowanie w Shoper? Czy bez problemów zoptymalizujesz wszystkie elementy, które są istotne z punktu widzenia SEO?
Oprogramowanie Shoper daje Ci duże możliwości pod względem optymalizacji witryny pod wymagania Google. Ten krok jest niezbędny, jeśli chcesz, aby strona była w stanie osiągnąć oczekiwaną widoczność. Wpływ na pozycję w Google ma około 200 czynników, ale wśród nich są takie, które mają bardzo duże znaczenie, ale i takie, których wpływ jest niewielki. Skupmy się zatem na najistotniejszych elementach.
Zanim przejdziesz do działań, powinieneś opracować listę słów kluczowych, pod które będziesz optymalizować witrynę. Do tego kroku powinieneś wracać za każdym razem, kiedy będziesz w przyszłości dodawać nowy content lub edytować już istniejący, ale bezdyskusyjnie to jest zadanie, którego powinieneś się podjąć przed uruchomieniem sklepu.
Skorzystaj z Planera słów kluczowych Google Ads, Senuto, Semstorm, keywordtool.io i innych, które dają Ci możliwość ustalenia fraz, dzięki którym możesz pozyskiwać klientów. Pamiętaj, że nie chodzi tutaj wyłącznie o zapytania ogólne, w przypadku których wolumen wyszukiwań jest bardzo duży, lecz przede wszystkim frazy z długiego ogona. Większość narzędzi pokaże Ci taką informację, jak stawka CPC. Jeśli przy danej pozycji wynosi ona 0 zł, to najprawdopodobniej taka fraza nie konwertuje. CPC to szacowana kwota, którą musiałbyś zapłacić za każde przekierowanie z wyników na takie zapytanie, gdybyś chciał się reklamować w ramach Google Ads. Oczywiście dokładniejsze dane pod tym względem znajdziesz w tym systemie. Poniżej znajduje się screen z narzędzia Senuto.
W ustaleniu słów kluczowych warto wziąć pod uwagę dane z różnych narzędzi – wtedy nie pominiesz wielu fraz, w których drzemie potencjał. Mając je, musisz jeszcze wiedzieć, jak ich używać.
Źródło: https://app.senuto.com/, 11.01.2022
Treść tagu description nie jest czynnikiem rankingowym, ale w różnych przypadkach może się wyświetlać internautom w Google, dlatego warto, abyś zwrócił uwagę na ten element. Umieść w nim słowo kluczowe, wezwij odbiorcę do działania, a najlepiej, aby ten content składał się z około 150 zzs.
Natomiast title jest istotnym czynnikiem rankingowym. Wprawdzie Google od aktualizacji przeprowadzonej w 2021 roku niekoniecznie musi wykorzystać tytuł SEO, który dodasz, ale nie zmienia to faktu, że uwzględni on treść, którą tam umieścisz, zwracając wyniki na dane zapytanie. Title powinno mieć około 60 zzs, ale konkretnie – 600 px. Jeśli będzie krótkie, to zwiększasz szansę na to, że Google wyświetli je w zaproponowanej postaci. Pamiętaj, żeby umieścić w tym tagu najważniejsze dla danej podstrony słowo kluczowe – najlepiej, jeśli znajdzie się ono na początku tytułu.
Jak możesz zmienić te elementy w Shoperze? Po zalogowaniu się do panelu administracyjnego wybierz Ustawienia, następnie Zaawansowane i SEO. Tam możesz ustalić strukturę meta title oraz meta description. Masz tam również opcję dodania meta keywords, ale jest to element, który od dawna nie ma żadnego znaczenia dla algorytmu. Jeśli chcesz optymalizować meta tagi poszczególnych produktów i kategorii, to wybierz Konfiguracja, a dalej Marketing, następnie Pozycjonowanie i Ustawienia podstawowe.
Źródło: Panel administracyjny Shopera, 11.01.2022
Dla każdej takiej podstrony powinieneś przygotować słowa kluczowe, które najlepiej opisują daną część asortymentu czy też konkretny artykuł. Wiesz już, jak optymalizować tagi meta description i title. Teraz czas na działania dla treści innych podstron – szczególnie kategorii oraz produktów. Jak wykorzystać ustalone frazy? Trzymaj się następujących zasad:
W edytorze Shopera bez problemów ustawisz odpowiednie formatowania dla poszczególnych elementów, a w tym wspomnianych nagłówków. Pamiętaj o umieszczaniu linków wewnętrznych do treści powiązanych tematycznie – kategorii, wpisów na blogu czy też innych produktów. W ramach linkowania wewnętrznego warto dodać sekcję z innymi produktami, jakie zamówili klienci, którzy zdecydowali się na ten artykuł.
Dla wielu działalności kluczowe znaczenie ma ruch z wyników Google Grafika. Jeśli chcesz w nich zaistnieć, powinieneś zoptymalizować zdjęcia. Najlepiej, aby grafika miała ok. 150 – 200 KB, była dobrej jakości. Większe pliki mogą negatywnie wpłynąć na szybkość ładowania strony. Pamiętaj, że nazwa zdjęcia powinna się składać ze słowa kluczowego oddzielonego łącznikami. Na przykład: suknia-damska-jola.jpg. Pamiętaj również o dodaniu opisu alt. Taka możliwość wyświetli Ci się od razu przy jego dodaniu do danego contentu. Oczywiście później możesz wrócić do treści i edytować ten element zgodnie z oczekiwaniami.
Blog jest darmowym dodatkiem do każdego sklepu Shoper i zdecydowanie warto go prowadzić. To znakomity sposób na realizację działań content marketingowych oraz pozyskiwanie użytkowników z Google na zapytania z długiego ogona. Możesz dzięki niemu budować Twój wizerunek specjalisty, a dodając wysokiej jakości treści, uzyskiwać efekt w postaci udostępniania tego materiału w serwisach społecznościowych i pozyskiwania linków, którego do niego prowadzą.
Kolejną korzyścią jest opcja umieszczania odnośników wewnętrznych do podstron Twojego sklepu – możesz dodawać zdjęcia produktów czy też odsyłacze tekstowe. Z jednej strony wzmacniasz linkowanie wewnętrzne danej podstrony, a z drugiej możesz dzięki nim bezpośrednio zwiększać sprzedaż. Być może internauta, który przeczyta poradnik dotyczący zakupu aparatu fotograficznego, zdecyduje się na zamówienie w Twoim sklepie?
Możliwość dodawania wpisów na blog znajdziesz wśród opcji Wygląd i treści.
Źródło: Panel administracyjny Shopera, 11.01.2022
Jeśli klient ma dotrzeć do Twojej strony w Google, to najpierw robot tej wyszukiwarki musi zaindeksować witrynę. Sklep może być bardzo duży, a bot może mieć problem z dotarciem do wszystkich podstron, więc warto mu to ułatwić poprzez dodanie w Google Search Console mapy witryny. Zaloguj się na stronie https://search.google.com, zweryfikuj witrynę, a następnie w menu Index wybierz Mapy witryn i dodaj odpowiedni URL. Tylko skąd masz wziąć ten adres?
Źródło: Google Search Console, 11.01.2022
Wróć do panelu administracyjnego Twojego sklepu. Wybierz Ustawienia, następnie Zaawansowane, a dalej – SEO. Kliknij opcję Google Sitemap.
Po wyborze tej opcji zobaczysz adres mapy strony. Skopiuj go i wklej w Google Search Console. Dzięki temu będziesz widzieć, ile z tych odnośników zostało już zindeksowanych oraz zwiększysz szansę na indeksację.
SSL gwarantuje, że połączenie pomiędzy Twoją stroną a urządzeniem internauty jest szyfrowane, tzn. bezpieczne. Przesyłane dane nie mogą być zmienione ani przechwycone przez niepowołane osoby. Ponadto – przeglądarka Chrome nie oznacza Twojej witryny jako niezabezpieczona. Jeśli założysz sklep w domenie technicznej shoparena.pl, to certyfikat SSL jest dla Twojej witryny włączony automatycznie. Natomiast wówczas, gdy korzystasz z własnej domeny, to możesz dokupić SSL. To niezbędne rozwiązanie – nawet pomijając fakt, że to czynnik rankingowy. Korzysta z niego blisko 80 proc. na świecie – nie tylko sklepy WWW. Brak szyfrowanego połączenia może negatywnie wpłynąć na konwersję w Twoim sklepie.
Obecnie większość internautów przegląda strony WWW na urządzeniach mobilnych, tak więc każda witryna powinna się prawidłowo wyświetlać na ich ekranach, bez względu na to, o jaki chodzi sprzęt. Wszystkie szablony sklepu w ramach platformy Shoper są projektowane w technologii RWD. Nie musisz niczego dodatkowo konfigurować – witryna będzie się poprawnie wyświetlać na urządzeniach mobilnych.
Opisane kroki to nie wszystko, co musisz zrobić, jeśli chcesz, aby witryna zdobywała widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Niezbędne jest także budowanie profilu linkowego czy też zadbanie o szybkość ładowania strony i Core Web Vitals. To również niezbędne działania, jeśli chcesz pozyskiwać ruch z Google.
Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.