Masz swój sklep WWW? W zależności od tego, na jakie oprogramowanie się zdecydowałeś, zarządzanie nim może przebiegać łatwiej lub trudniej. Może być bardziej lub mniej czasochłonne, a wdrażane zmiany mogą wiązać się z różnymi kosztami. Różnice są również widoczne pod względem optymalizacji pod SEO. Jak pozycjonować sklep PrestaShop? Czy to optymalna platforma do tego, aby bez problemów Twój sklep osiągnął wysokie pozycje w Google na kluczowe pytania?
PrestaShop to oprogramowanie open source – możesz z niego korzystać za darmo, co oczywiście nie oznacza, że założysz sklep WWW bez jakichkolwiek inwestycji. Stawiając na to rozwiązanie, otrzymujesz do dyspozycji gotowy produkt wyposażony w setki funkcji, które umożliwiają Ci obsługę zamówień online. Te rozwiązania, które nie są dostępne w podstawowej wersji PrestaShop, zapewnisz swojej witrynie dzięki wielu pluginom, z których duża część jest dostępna za darmo. Według danych pochodzących ze strony twórców tego oprogramowania jest ono wykorzystywane przez 300 tys. sprzedawców na świecie. A jak to wygląda w Polsce? W naszym kraju PrestaShop jest według trends.builtwith.com/ liderem rynku. Okazuje się, że z tego oprogramowania korzysta w naszym kraju 22 proc. sklepów, ale po piętach depcze mu WooCommerce z wynikiem 21 proc.
Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland, 12.01.2022
Co ciekawe, jeśli sprawdzisz najpopularniejsze systemy dla sklepów na świecie, to nie znajdziesz wśród nich PrestaShop. Skąd zatem zainteresowanie nim w Polsce? Na pewno przemawiają za tym liczne zalety tego rozwiązania. Należy wśród nich wymienić prostotę i intuicyjność obsługi – platforma nie powinna Ci sprawić pod tym względem żadnych problemów.
Kolejną zaletą jest funkcjonalność – to rozwiązanie, które sprawdzi się zarówno wówczas, gdy prowadzisz mały sklep, jak i duży. Możesz założyć witrynę z dowolnym asortymentem, a sam skrypt jest przetłumaczony na kilkadziesiąt języków. Bez problemów możesz oferować swoje produkty klientom z różnych krajów, a ich cena będzie automatycznie przeliczana na różne waluty. Kolejną kwestią jest optymalizacja pod SEO. Dlaczego jest to tak istotne? Gdyż to ważne źródło solidnie konwertującego ruchu.
PrestaShop jest zoptymalizowana pod SEO, a dzięki wielu dodatkowym narzędziom możesz wprowadzać modyfikacje, poprzez które zwiększasz szanse witryny na osiągnięcie wysokiej pozycji na interesujące Cię zapytania. Pozycjonowanie sklepu PrestaShop może dzięki temu przynosić znakomite rezultaty. Co musisz zrobić, aby zrealizować cele? Przed Tobą sporo pracy, ale warto się tego podjąć – dzięki tym krokom z miesiąca na miesiąc sklep może pozyskiwać coraz większy ruch i sprzedaż.
Kroki podjęte w kierunku osiągnięcia oczekiwanej widoczności w Google będą w przypadku pozycjonowanie sklepu pod wieloma względami tożsame jak w przypadku innych witryn, natomiast istnieją pod tym kątem także różnice. Przede wszystkim powinieneś mieć świadomość, jak modyfikować poszczególne elementy PrestaShop, aby wyglądały tak, jak powinny, biorąc pod uwagę wymagania algorytmu Google.
Zanim zaczniesz wdrażać na stronę jakikolwiek content, najpierw powinieneś znaleźć słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój biznes. To z nich będziesz korzystać, optymalizując poszczególne treści. Są to zapytania, które wpisują użytkownicy Google, szukając takich produktów i usług jak Twoje. Do ich ustalenia wykorzystaj takie narzędzia jak Planer słów kluczowych Google Ads, Senuto, Semstorm czy keywordtool.io. Jest ich oczywiście o wiele więcej, a warto, abyś zerknął przynajmniej do kilku, na ich podstawie przygotował bazę fraz, a następnie wybrał z nich te, które rzeczywiście najlepiej opisują Twoją ofertę.
Pamiętaj o zwracaniu szczególnej uwagi na zapytania z długiego ogona, czyli takie, które składają się z co najmniej 3 słów. To one charakteryzują się najwyższym poziomem konwersji. Większość narzędzi pokaże Ci również stawkę CPC – czyli ile byś zapłacił za kliknięcie, gdybyś chciał się reklamować na daną frazę w Google Ads. Jeśli przy danym zapytaniu nie ma żadnej kwoty, to bardzo prawdopodobne, że słowo kluczowe nie konwertuje i z tego powodu firmy nie chcą się wyświetlać na dane zapytanie w wynikach płatnych. Kiedy już ustalisz listę fraz kluczowych, przychodzi czas na odpowiednie ich wykorzystanie na stronie. Jak to zrobić?
Źródło: https://app.senuto.com/, 12.01.2022
Zawartość description nie ma znaczenia dla SEO – co najwyżej może wpływać na CTR w Google. Mimo wszystko warto zoptymalizować tę treść. Zachęć do zapoznania się z contentem, użyj CTA i najważniejszego słowa kluczowego. Niech ta treść składa się z maksymalnie 160 zzs.
Natomiast zawartość title jest czynnikiem rankingowym i powinieneś zwrócić na niego większą uwagę. Wprawdzie Google przeprowadziło w 2021 roku aktualizację, w wyniku której w przypadku dużej części serwisów ten element jest dobierany przez Google pod zapytanie użytkownika, ale i tak warto go zoptymalizować. Zostanie on uwzględniony przez Google przy ustalaniu pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Tworząc title, trzymaj się następujących zasad:
Jak możesz zoptymalizować ten element w PrestaShop? To zależy, dla której części na stronie. Jeśli chodzi o asortyment artykułów, to wybierz Katalog, następnie Produkty, a w kolejnym kroku kliknij zakładkę SEO. Tutaj masz możliwość edycji tych elementów.
Jeśli chodzi o kategorie, to wybierz “Katalog”, a następnie “Kategorie”. Opcja ustalenia indywidualnych meta title oraz description pojawia się zarówno przy dodaniu nowej kategorii, jak i w opcjach jej edycji.
Źródło: Panel zarządzania PrestaShop, 12.01.2022
Sprawdź, czy aby na pewno są włączone. W panelu administracyjnym PrestaShop wybierz Preferencje, a następnie Ruch. Dzięki ustawieniu takich adresów URL internauci już po ich zawartości będą wiedzieć, co się znajduje na stronie. To jeden z czynników, który wpływa na CTR, tj. na współczynnik klikalności w wynikach wyszukiwania. Sprawdź to ustawienie, zanim zaczniesz dodawać na stronę produkty i kategorie. Bez przyjaznych adresów URL linki będą się składać z ciągu znaków, które nic nie mówią internaucie. Uwaga: adres URL możesz zmodyfikować przy dodawaniu produktu.
Kolejnym ważnym elementem jest optymalizacja treści opisów kategorii i produktów. Trzymaj się następujących zasad:
Optymalizację contentu wykonasz bez większych problemów za pomocą łatwego w obsłudze edytora PrestaShop.
Dzięki SSL połączenie pomiędzy Twoją stroną a urządzeniami internautów jest szyfrowane, czyli bezpieczne. Przesyłane dane nie mogą być przejęte ani zmienione przez niepowołane do tego osoby. To rozwiązanie jest już standardem – korzysta z niego blisko 80 proc. stron w sieci. Witryny, które nie używają SSL, są oznaczane przez przeglądarkę Chrome jako niezabezpieczone.
Źródło: https://w3techs.com/technologies/details/ce-httpsdefault, 12.01.2022
Nie musi się to wiązać z jakimikolwiek kosztami. Zdecydowana większość firm hostingowych daje możliwość skorzystania z darmowego SSL. Kiedy już go zainstalujesz na serwerze, to w panelu administracyjnym PrestaShop wybierz Preferencje, a dalej Ogólny. Pierwsze dwie widoczne opcje powinny być ustawione na “Tak”.
To rozwiązanie jest wdrożone automatycznie od wersji 1.7. O co chodzi? Za pomocą linków kanonicznych wskazujesz oryginalną treść. W sklepie łatwo o duplikację contentu, czego efektem może być indeksowanie przez Google wielu bardzo podobnych podstron – tym samym robot wykorzystuje na nie swoje zasoby, a może ich nie wystarczyć na zaindeksowanie tych istotnych.
Na przykład jeśli na danej stronie kategorii występuje paginacja, to wtedy jej kolejne strony będą zawierać link kanoniczny do strony głównej tej kategorii. Tym samym Google nie będzie ich indeksować.
Dzięki mapie witryny robot Google może dotrzeć do wszystkich treści, które się w niej znajdą. W przypadku rozbudowanych sklepów może być z tym problem, natomiast wdrożenie tego rozwiązania zwiększa prawdopodobieństwo indeksacji interesujących Cię treści. Nie musisz jej tworzyć ręcznie – PrestaShop wygeneruje ją automatycznie. Wybierz Moduły, a następnie Menedżer modułów. Tam znajdziesz odpowiednią funkcję. W konfiguracji musisz wybrać, jak często aktualizujesz swój sklep i ewentualnie zaznaczyć, których stron nie chcesz dołączać do mapy. Na koniec kliknij Generuj mapę strony.
Następnie wyświetli Ci się adres URL mapy. Teraz zaloguj się do Google Search Console i dodaj go. Wróć za jakiś czas do GSC oraz sprawdź wyniki indeksacji i ewentualne znalezione błędy.
Google bierze pod uwagę, jak długo internauta musi czekać na załadowanie się witryny. W 2021 roku czynnikiem rankingowym stały się również Core Web Vitals, czyli wskaźniki dotyczące m.in. szybkości działania strony. PrestaShop daje Ci możliwość skorzystania z narzędzia służącego do optymalizacji wydajności witryny. Wybierz zatem Zaawansowane, a następnie Wydajność. Potem włącz pamięć podręczną.
W kolejnym kroku przewiń stronę do opcji Funkcjonalność CCC. Tutaj możesz włączyć następujące funkcje:
Źródło: Panel zarządzania PrestaShop, 12.01.2022
Nie uruchamiaj jednak wszystkich na raz. Włącz jedną i sprawdź, czy nie spowodowało to zmian w wyglądzie witryny. To również powinno pozytywnie wpłynąć na szybkość działania strony.
PrestaShop jest oprogramowaniem zoptymalizowanym pod SEO. Wprowadzenie modyfikacji, dzięki którym witryna będzie spełniać wymagania Google, nie powinno Ci sprawić większych problemów. System jest łatwy w obsłudze i poradzisz sobie z tym nawet, jeśli nie masz większego doświadczenia. Oczywiście optymalizacja jest ważnym krokiem, ale jednym z kilku, które musisz podjąć, aby wypozycjonować stronę. Nie zapominaj o budowaniu profilu linkowego oraz rozwijaniu treści, choćby w postaci prowadzenia bloga.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.