Prowadzenie sklepu internetowego nie jest łatwym zadaniem. Rosnąca konkurencja oraz duże wymagania ze strony klientów sprawiają, że potrzebny jest nie tylko dobry produkt w atrakcyjnej cenie, ale również wygodna w obsłudze, atrakcyjna witryna internetowa sięgająca do popularnych trendów i rozwiązań technologicznych. Co warto wprowadzić do swojej strategii, aby cieszyć się zainteresowaniem klientów i robotów wyszukiwarek? Sprawdźmy.
To stosunkowo nowe podejście, łączące w sobie elementy SEO (Search Engine Optimization) i User Experience (UX). Jego celem jest poprawa widoczności danej strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania oraz uzyskanie przez nią wyższej pozycji rankingowej, a ponadto maksymalizacja pozytywnych odczuć użytkowników związanych z użytkowaniem witryny bądź aplikacji.
To kompleksowe połączenie technik pozwala zwiększyć rozpoznawalność w sieci, wpływa na poprawę ruchu organicznego, współczynnik konwersji oraz zyski. Ponadto zwiększy się zaufanie klientów do strony, co pozwoli zbudować wspólnotę lojalnych odbiorców. Trzeba mieć świadomość, że działanie w duchu SXO wymaga obszernej wiedzy, umiejętności, narzędzi oraz planu. Najlepiej więc nawiązać współpracę ze specjalistami SEO, a także UX designerami.
Chwytliwe hasło reklamowe to obecnie za mało, aby zatrzymać klienta i nakłonić go do skorzystania z usługi. Content marketing pozwala zbudować długotrwałe relacje z odbiorcami i nawiązać z nimi więź. Należy więc tworzyć wysokiej jakości treści, zarówno jeśli chodzi o opisy produktów, jak i artykuły blogowe. Podstawowym elementem jest w tym przypadku określenie grupy docelowej, ponieważ pozwoli to na wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych oraz dopasowanie do intencji wyszukiwania. Należy pamiętać, że dziś klient z łatwością może zmienić stronę na inną – zapewniającą mu coś więcej niż tylko zakupy.
Wsparciem dla SXO i content marketingu będą działania SEM (Search Engine Marketing), skupiające się przede wszystkim na reklamie. Zaletami kampanii PPC są natychmiastowe efekty oraz ich mierzalność, a także możliwość dokładnego określenia preferencji klientów. Dodatkowo płatność odbywa się w tym przypadku wyłącznie za kliknięcie – wyświetlenie to za mało. Z tego względu należy ściśle określić swój budżet oraz platformę, na której będzie prowadzona kampania reklamowa. Dlaczego warto w nią zainwestować? Otóż znajduje się u szczytu wyników wyszukiwania i nie dotyczą jej algorytmy wyszukiwarki.
W przypadku sklepów internetowych należy szczególnie zadbać o bezpieczeństwo użytkowników. Zmiana protokołu z HTTP na HTTPS wykorzystujący certyfikat SSL pozwala na ochronę danych osobowych klientów. Jest to istotne na etapie płatności, kiedy to zostawiamy w sieci swoje najbardziej wrażliwe dane.
AI (Artificial Intelligence) ułatwia właścicielom sklepów funkcjonowanie na wielu poziomach. Przede wszystkim wspiera gromadzenie danych, targetowanie reklam oraz wyszukiwanie głosowe i tekstowe, a także określa trafność contentu. Automatyzacja pracy pozwala skrócić czas i nakłady energii potrzebne do planowania strategii, a dodatkowo sprawia, że odbiór strony jest bardziej naturalny. W kontekście witryn e-commerce sztuczna inteligencja wspiera również sugestie oraz rekomendacje zgodnie z historią transakcyjną. Jest to możliwe dzięki systemowi szybkiego uczenia się i zapamiętywania zachowań użytkowników.
AI pozwala na personalizację usług, co jest szczególnie ważne w kontekście User Experience. Bezpośredni zwrot do klienta w reklamie bądź w wiadomości mailowej sprawia, że trudniej odrzucić mu daną ofertę. Działając w sklepie online, komunikacja odbywa się za pośrednictwem ekranu, więc należy zadbać o wysoką jakość usług, tak jakby to miało miejsce w sklepie stacjonarnym.
Omnichannel to strategia wymagająca zintegrowania wszystkich praktyk marketingowych i optymalizacyjnych. W tym przypadku aktywowane są poszczególne kanały sprzedażowe: strona główna, blog, media społecznościowe, e-mail marketing oraz działania stacjonarne. Tego typu rozwiązanie pozwala dotrzeć do znacznie szerszego grona klientów z różnych środowisk na całym świecie.
Chociaż nie jest to nowość, wielu właścicieli sklepów internetowych zapomina o tej strategii. O co chodzi? Celem jest stworzenie ciekawej reklamy dla osób, które już odwiedziły daną stronę, a jednak nie zdecydowały się wcześniej na zakup. Można powiedzieć, że model ten pozwala poprawić ruch na stronie i wpływa na proces lead generation. Warto więc zachęcać klientów do ponownych konwersji, a tym samym poprawiać swój wynik ROI.
Metoda stara jak świat, ale wciąż sprawdzona. Możliwość stworzenia spersonalizowanego konta w programie lojalnościowym zawsze działa zachęcająco na klientów. Zbierają oni punkty, wspierając sprzedaż danej firmy, a przy okazji otrzymują coś dodatkowego: bony, zniżki, zakup produktów z nowych kolekcji przed innymi.
Zawsze należy pamiętać o trendach. Chociaż szybko się zmieniają, to wiele z nich zostaje bądź powraca. W świecie zakupów online szczególnie dużym zainteresowaniem cieszą się obecnie: rozwiązania eco wspierające zrównoważony rozwój, social commerce, voice search, metody płatności buy now and pay later czy współpraca z influencerami. Chcąc pozyskiwać nowych klientów i zatrzymać już obecnych, trzeba wyprzedzać konkurencję.
Pozycjonowanie sklepów to długotrwały proces, a nie jednorazowe zadanie. Szczególnie ważne są: analityka, przeprowadzanie testów, interpretowanie wniosków oraz śledzenie zachowań użytkowników na stronie. Każda z opisanych strategii jest dość czasochłonna, a inne wymagają dodatkowych umiejętności. Warto więc skorzystać z pomocy wyspecjalizowanej agencji SEO, która wraz ze sztabem specjalistów wpłynie na renomę marki oraz wysoką sprzedaż online.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.