W procesach biznesowych jednym z głównych zadań jest przyciągnięcie klientów – jedni trafiają do firmy przez wyszukiwarki, innym trzeba powiedzieć o produkcie i jego zaletach w reklamie w sieciach społecznościowych. Jednak użytkownik nie od razu dokonuje zakupu i staje się klientem. Najpierw musi zostać odpowiednio zachęcony i zamieniony w potencjalnego nabywcę, czyli w leada. W tym artykule opowiemy, co to są leady sprzedażowe i za pomocą jakich narzędzi można je pozyskiwać.
Leady to osoby, które wykazały zainteresowanie Twoją usługą lub produktem. Innymi słowy, to potencjalni klienci, którzy wykonali ukierunkowaną akcję, np. wypełnili formularz lub pozostawili swoje dane kontaktowe. Wykorzystując różne metody, które omówimy poniżej, marketingowcy i działy sprzedaży przyciągają uwagę użytkowników – grupy docelowej i przekształcają ich w kupujących. Oznacza to, że generowanie leadów jest jednym z pierwszych etapów lejka sprzedażowego.
W marketingu internetowym lead to wszelkie dane kontaktowe, które można wykorzystać do skontaktowania się z potencjalnym nabywcą. Istnieje kilka rodzajów takich danych, w zależności od tego, na jakim etapie lejka sprzedażowego zostały one pozyskane:
Warto też pamiętać, że same leady dzieli się na kilka kategorii i z każdą z nich należy pracować inaczej.
Jeśli mówimy o rodzajach leadów według gotowości konsumentów do zakupu, to warto zastosować taki parametr jak ciepło. Istnieją więc trzy rodzaje leadów sprzedażowych:
Jest też osobny typ – są to leady nietargetowane, czyli klienci, którzy nie są zainteresowani zakupem produktu i którzy przypadkowo wypełnili formularz i pozostawili swoje dane.
Wyobraź sobie firmę, która sprzedaje sprzęt AGD. Gorący lead zobaczy interesujący produkt i złoży zamówienie. Ciepły lead wybierze produkt spośród kilku modeli i ewentualnie zacznie oszczędzać na niego pieniądze. Z kolei zimny lead po raz pierwszy trafi na stronę firmy dzięki reklamie, która oferuje oddanie starego laptopa i uzyskanie zniżki na zakup nowego. Taki użytkownik zostawi swoje dane kontaktowe, aby poznać szczegóły promocji.
Generowanie leadów to identyfikacja poziomu zainteresowania odbiorcy i stymulowanie go do dalszych zakupów. W praktyce to nie tylko tworzenie potencjalnej grupy docelowej, ale także ciągła praca nad powiększaniem bazy klientów.
Pozyskiwanie leadów sprzedażowych obejmuje także rozwój kanałów komunikacji, planowanie pracy i kalkulację efektywności. Przed rozpoczęciem tego procesu konieczne jest zbadanie grupy docelowej i stworzenie profilu klienta. Następnie musisz określić, jaki będzie schemat generowania leadów:
Na przykład, w pierwszym wypadku osoba wyszukuje w Internecie określone zapytanie – „gdzie kupić kuchenkę mikrofalową”. Znajduje kilka sklepów i zapoznaje się z ich ofertą, ewentualnie pozostawia swoje dane do kontaktu w sprawie poznania szczegółów.
Natomiast w drugim schemacie firma może wypuścić nowy model telefonu komórkowego. Aby przyciągnąć klientów, prowadzi prezentacje, aktywnie współpracuje z blogerami, realizuje kampanie internetowe. Jeśli strategia promocji zostanie odpowiednio dobrana, konsument na pewno zwróci uwagę na produkt i będzie chciał dokonać zakupu.
Dostępnych jest wiele narzędzi do generowania leadów. Twoim priorytetem jest przyciągnięcie ruchu od potencjalnych kupujących. Można to zrobić za pośrednictwem różnych kanałów, w tym reklamy, linków, marketingu e-mailowego lub polecającego, pozycjonowania i innych.
Do zbierania danych kontaktowych klientów można wykorzystać też inne narzędzia, z których najskuteczniejsze to:
Ne są to oczywiście wszystkie metody pozyskiwania leadów. Firmy najczęściej łączą kilka kanałów, by skuteczniej docierać do potencjalnych nabywców i stymulować ich do zakupu. Najważniejsze jest zautomatyzowanie procesu, aby dane były natychmiast wprowadzane do jednego systemu i mogły być szybko przetwarzane.
Współcześnie marketing daje ogromne i różnorodne możliwości docierania do grup docelowych i kształtowania popytu na określone produkty. Wśród głównych kanałów do generowania leadów w sieci warto wskazać:
Oprócz tego firmy mogą zamieszczać tradycyjne reklamy w papierowych mediach oraz na ulicznych banerach, w radiu i telewizji. W pozyskiwaniu klientów pomaga także marketing szeptany, czyli tzw. poczta pantoflowa.
Wiesz już, czym są leady sprzedażowe i jak pozyskiwać klientów. Zanim jednak do tego przystąpisz, przeanalizuj dokładnie swój biznes, niszę, konkurencję, a także grupę docelową. Zadbaj także o wysoką jakość swojej witryny i ciekawe treści w social media. Wszystkie te elementy składają się na sukces Twoich działań marketingowych i brak uwzględnienia jednego z nich może spowodować, że obrana strategia nie będzie efektywna.
Pamiętaj też, że generowanie leadów to nie tylko zdobywanie nowych kupujących, ale też utrzymanie aktualnych. Dlatego stale powinieneś pracować nad swoją ofertą i wykorzystywać techniki remarketingu. Testuj różne rozwiązania i kombinacje narzędzi marketingowych, aby maksymalnie zoptymalizować i zautomatyzować proces pozyskiwania leadów sprzedażowych.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.