Agencje SEO od początku swojej działalności borykają się z dość trudnym do rozwiązania problemem odpowiedniego doboru fraz dla klienta. Często podjęta decyzja nie jest opłacalna dla jednej ze stron lub wręcz skutkująca zupełnym brakiem korzyści. Niekiedy winę ponoszą w tym sami klienci, którym zależy na używaniu słów kluczowych o najwyższej liczbie wyszukiwań. Niestety, większość z nich nie rozumie, że tego typu terminy nie zapewnią doskonałych wyników, gdyż na osiągnięcie sukcesu wpływa wiele innych czynników.
Wyróżniamy trzy zasadnicze rodzaje słów kluczowych. Każdy z nich odgrywa ważną rolę w procesie optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek. W zależności od użytych technik SEO i potrzeb konkretnego klienta stosuje się różne taktyki doboru odpowiednich fraz.
BRANDINGOWE (marka) – są to słowa kluczowe wpisywane do wyszukiwarki przez użytkownika, który nie zna adresu strony, ale zna markę, np. użytkownicy wpisują „Deezee” czy „Zalando”, szukając odzieży.
GŁÓWNE (ogólne) – frazy te składają się z 1–2 wyrazów i są wpisywane przez osoby, które są zainteresowane jakąś grupą produktów czy usług, ale nie mają sprecyzowanych celów zakupowych, jeśli chodzi o konkretną markę czy firmę; wpisywane są wówczas terminy typu „buty sportowe” czy „doniczki ogrodowe”.
LONG TAIL (tzw. długi ogon) – są to słowa kluczowe, które charakteryzują się następującymi cechami:
a) składają się z kilku wyrazów zazwyczaj 2–4;
b) mają mniejszą liczbę wyszukiwań niż frazy topowe, co w praktyce oznacza, że zdecydowanie łatwiej się pozycjonują;
c) mają precyzyjnie określone potrzeby i klient, które je wpisuje, dokładnie wie, jakiego produktu lub towaru szuka np. „buty do biegania Nike” czy „obrazy Gustav Klimt”;
d) mogą zawierać określone cechy produktu np. „buty do biegania Nike Revolution 5” czy „obraz Gustav Klimt 90x120cm”.
W celu odpowiedniego dobrania słów kluczowych dla konkretnego klienta warto wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników. Poświęcenie czasu na te działania będzie niezwykle owocne, ponieważ to od nich zależy, czy wybrane frazy realnie wpłyną na zwiększenie ruchu, co z kolei ma bezpośredni wpływ na osiągane przez klienta zyski. Jest to główny cel każdego przedsiębiorcy, a zadaniem agencji SEO powinna być jego realizacja.
Strona internetowa to źródło wiedzy o słowach kluczowych. Warto więc przejrzeć strony, kategorie, podkategorie, poznać branżę klienta, rodzaj usług, jakie świadczy lub grupy produktów, które sprzedaje. To właśnie witryna www jest najważniejszym miejscem, od którego należy zacząć projektowanie strategii słów kluczowych. Dobrym sposobem jest wówczas wypisanie sobie wszystkich kategorii i podkategorii w sklepie internetowym oraz ich adresów URL. Takie zestawienie można przygotować w Excelu. Umożliwi to potem łatwy dostęp do istotnych danych i wybranie najskuteczniejszych fraz.
Analiza konkurencji to doskonałe narzędzie zdobywania najlepszych słów kluczowych. Warto więc wykorzystać potencjał wyszukiwarki Google, aby na każdą kategorię czy podkategorię, która została wyszczególniona z witryny, znaleźć alternatywne terminy. W tym celu w wyszukiwarkę wpisać należy frazę główną np. „strony internetowe Poznań”. Na liście wyników wyszukiwania wyświetlą się pewne pozycje. Warto wówczas zwrócić uwagę w szczególności na meta tytuły, w których firmy zazwyczaj umieszczają najskuteczniejsze słowa kluczowe.
Po zidentyfikowaniu najskuteczniejszych słów kluczowych warto zadbać o stworzenie ich odpowiedników long tail. Aby to zrobić możliwie najprecyzyjniej, a jednocześnie dość szybko, należy skorzystać ze specjalistycznych narzędzi SEO. Wybór jest naprawdę duży. Wymienić tu należy choćby Semstorm czy Senuto, służące zarówno do analizy słów kluczowych, jak i monitoringu stron www, ale także Keyword Tool czy Answer The Public, które dostarczą informacji o tym, jakich artykułów stricte blogowych i powiązanych z nimi słów poszukuje grupa docelowych odbiorców.
Najczęstsze błędy twórców internetowych przy doborze fraz kluczowych:
a) powielanie tych samych fragmentów fraz głównych w terminach long tail;
np. pralnie chemiczne
pralnie chemiczne w Warszawie
pralnie chemiczne w mieście
pralnie chemiczne cena
Pozycjonując stronę czy sklep internetowy, często można zauważyć sytuację, w której klient chce kontynuować działania optymalizacyjne polegające na wykorzystaniu takich samych fraz. Zdarza się, że zbiór słów kluczowych składający się z 25–30 pozycji, zawiera jednak 50% terminów opierających się na tym samym członie. Jest to poważnym błędem, ponieważ w praktyce może doprowadzić do pozycjonowania sektorowego strony, co w konsekwencji może spowodować otrzymanie filtra od Google. Oczywiście trzeba tu odróżnić sytuację, kiedy mamy 100 kategorii na sklepie internetowym, a do każdej tworzymy long tail na 5–10 fraz, od wyżej wymienionego zdarzenia.
b) zbyt duża liczba fraz głównych w stosunku do wielkości strony
Nadużywanie słów kluczowych w zawartości strony internetowej to bardzo poważny problem, który jest szybko identyfikowany przez Google, przez co witryna spada w rankingu SERP. Decydowanie się na pozycjonowanie na przykład 80 fraz na stronie typu one page jest niemal niewykonalnym zadaniem. Warto więc rozbudować witrynę, aby prowadzenie strategii słów kluczowych było naturalne i przyjazne zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom.
Strategia słów kluczowych to bardzo ważny element każdej taktyki optymalizacyjnej. Dobranie odpowiednich fraz ma bowiem bezpośredni wpływ na osiągane wyniki i widoczność witryny w wyszukiwarce. Jeśli zatem chcesz mieć pewność, że wykorzystywane terminy pozwolą Ci zdobyć wysoką pozycję na liście wyników wyszukiwania, koniecznie skontaktuj się z nami, a stworzymy plan działania, dzięki któremu stanie się to możliwe!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.