DARMOWY AUDYT SEO

Jak prawidłowo wykonać paginację stron?

Jak prawidłowo wykonać paginację stron?

cottonbro studio/pexels.com

Porządek i dostępność to aspekty, na których zależy każdemu użytkownikowi strony internetowej. Właściciele produktów cyfrowych nie mają więc łatwego zadania. Sukces osiągają bowiem tylko witryny zoptymalizowane pod kątem użyteczności. Jednym z działań, dzięki któremu można znacznie poprawić UX strony internetowej, jest paginacja. Na czym polega i jak ją wykonać? Podpowiadamy!

Czym jest paginacja stron?

Paginacja stron, znana również jako stronicowanie, polega na dzieleniu treści w witrynie i umieszczaniu poszczególnych fragmentów na oddzielnych podstronach. Proces ten ma szczególne zastosowanie w sklepach internetowych, gdyż znacznie ułatwia użytkownikom wyszukiwanie interesujących ich produktów. Dzięki paginacji odbiorcy już po wejściu na stronę wiedzą, że gdy przejdą dalej, zostaną im zaprezentowane podobne oferty z danej kategorii. Są wówczas w stanie znacznie szybciej zapoznać się z asortymentem sklepu, a czas oczekiwania na dostęp do poszczególnych zasobów strony jest maksymalnie skrócony.

Trzeba wspomnieć, że paginacja dotyczy nie tylko sklepów internetowych, ale też wielu innych stron posiadających szerokie zasoby treści. Mowa tu o takich witrynach, jak: porównywarki cenowe, blogi firmowe, galerie, fora dyskusyjne czy listy z recenzjami. Jako że najważniejszym aspektem użytkowania tego typu witryn jest intuicyjne i łatwe poruszanie się po kolejnych podstronach, każdy właściciel serwisu powinien zadbać o jego użyteczność, wdrażając kompleksową paginację.

Sprawdź: Strategia marketingowa online – na co zwrócić uwagę?

Jak wykonać paginację stron?

Wiedząc już, paginacja co to jest, należy poznać sposoby wdrożenia tego procesu. Zoptymalizowane pod tym kątem witryny cieszą się bowiem znacznie większym zaangażowaniem użytkowników, co wspomaga strategię marketingową oraz proces indeksacji. Jak zatem powinna wyglądać paginacja strony?

Atrybuty rel=”prev” i rel=”next”

Jeszcze kilka lat temu znaczniki te były wykorzystywane do informowania robotów Google o połączeniu danych podstron jedną kategorią. Atrybuty odnosiły się wówczas do konkretnych adresów URL poprzedniej oraz kolejnej zawartości, wskazując między nimi pewne zależności.

Dziś używanie atrybutów rel=”prev” i rel=”next” nie jest już konieczne, gdyż Google jest w stanie automatycznie wykryć stronicowanie i uwzględnić je w procesie indeksowania. Posiadanie tych znaczników jest więc zbędne i w żaden sposób nie wpływa na wartość domeny.

Tagi kanoniczne

W kontekście paginacji należy pamiętać, że Google jest w stanie zaindeksować konkretną liczbę podstron w danej domenie. Wartość przeanalizowanych przez roboty treści jest następnie uwzględniana podczas pozycjonowania serwisu, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na to, jakie strony zostaną zaindeksowane.

Nie można też zapominać o oryginalności treści. Unikalny, interesujący content nie tylko korzystnie wpływa na wrażenia odbiorców, ale też dobrze prezentuje się w oczach Google, co ma swoje odniesienie w pozycjonowaniu.

Aby uniknąć problemów z duplikatami, należy utworzyć tagi kanoniczne, czyli znaczniki wskazujące Google oryginalny link. Dzięki nim wyszukiwarka zaindeksuje i wyświetli w wynikach wyszukiwania wyłącznie pierwotną stronę, a witryna nie straci swojej wartości w oczach potencjalnych klientów.

Infinite scroll

Paginacja stron to niejedyne rozwiązanie, jakie można wdrożyć w celu budowania użyteczności witryny. W ramach tej koncepcji stosowane jest również infinite scroll, czyli automatyczne wyświetlanie treści znajdujących się na kolejnych podstronach. Z punktu widzenia wielu odbiorców jest to wygodniejsze rozwiązanie, gdyż nie wymaga ciągłego klikania przycisków z kolejnymi stronami.

Jak sama nazwa wskazuje, infinite scroll daje wrażenie nieskończoności serwisu, dzięki której odbiorca może korzystać z zasobów witryny, będąc wciąż w tym samym miejscu. Ma to szczególne znaczenie z punktu widzenia użytkowników mobilnych, którym przewijanie treści znacznie ułatwia wyszukiwanie informacji na stronie.

ludzie w biurze Źródło: Kampus Production/pexels.com

Mapa strony

Mapa witryny powinna obejmować wszystkie adresy w obrębie domeny, które mają pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google. Jako że liczba zaindeksowanych podstron jest ograniczona, na mapie powinno umieszczać się wyłącznie adresy pierwszych podstron poszczególnych kategorii. Wynika to z faktu, iż są one zwykle najbardziej zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych, przez co mają największe szanse na wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarce.

Dlaczego warto przeprowadzić paginację strony?

Paginacja stron wykorzystywana jest nie tylko w celu zwiększenia użyteczności serwisu i poprawy doświadczeń odbiorców, ale też zminimalizowania ryzyka wystąpienia ewentualnych problemów technicznych, takich jak powolny czas ładowania czy niska wydajność. Niemniej jednak nadrzędnym celem jest zaspokojenie potrzeb użytkowników oraz zwiększenie konwersji. Co więcej, paginacja stron korzystnie wpływa na proces indeksowania, dzięki czemu uzyskanie widoczności w wyszukiwarce jest o wiele łatwiejsze. Można liczyć również na takie efekty, jak:

  • łatwiejszy dostęp do poszczególnych zasobów strony internetowej,
  • większa kontrola nad serwisem i jego zawartością,
  • wyższy współczynnik konwersji oraz większy ruch w witrynie,
  • korzystny wpływ na wyniki sprzedażowe,
  • poprawa doświadczeń użytkowników, którzy są wówczas bardziej skłonni do nawiązywania z marką długotrwałych relacji.
Sprawdź: Inwestycja w firmę projektującą strony internetowe: przykuj uwagę wymagającego klienta

Podsumowanie

Wielu właścicieli stron internetowych, którzy wiedzą, paginacja co to jest, często zastanawia się, czy wdrożenie tego procesu jest trudne. Trzeba pamiętać, że opracowanie wydajnego i użytecznego projektu witryny wymaga czasu, cierpliwości, a także szerokiej wiedzy z zakresu UX. Nic więc dziwnego, że współcześni przedsiębiorcy coraz częściej zlecają optymalizację stron internetowych profesjonalnym agencjom interaktywnym.

Dzięki pomocy specjalistów znacznie łatwiej zidentyfikować skuteczne praktyki oraz wdrożyć rozwiązania, dzięki którym witryna zyska lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania Google.

Aby więc paginacja stron przyniosła oczekiwane rezultaty, a marka zyskała uznanie w oczach potencjalnych klientów, warto zgłosić się do specjalistów i omówić szczegóły strategii optymalizacyjnej dla swojej strony WWW.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Dlaczego warto zainteresować się polecanymi fragmentami w Google?
    Dlaczego warto zainteresować się polecanymi fragmentami w Google?
    Znalezienie się w polecanych fragmentach Google to wielka nagroda dla firm, dlatego wszyscy chcą się tam dostać. Jednak w jaki sposób to osiągnąć?
    Jakie są różnice pomiędzy pozycjonowaniem on – site a off – site?
    Jakie są różnice pomiędzy pozycjonowaniem on – site a off – site?
    Nie wiesz, czy pozycjonowanie jest w stanie odmienić życie Twojej strony internetowej? Może chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania? Przeczytaj ten artykuł.
    Co to jest współczynnik zaangażowania (engagement rate)?
    Co to jest współczynnik zaangażowania (engagement rate)?
    Analiza zaangażowania to nieodłączny element analityki marketingowej. Warto więc wiedzieć, czym jest engagement rate i jak obliczyć ten wskaźnik!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę