Niezależnie od tego, czy tworzysz nową stronę na Facebooku dla swojej marki, czy po prostu chcesz do promocji biznesu w pełni wykorzystać już istniejący profil, to dobry ruch — Facebook jest cyfrowym domem dla prawie 2 miliardów aktywnych użytkowników miesięcznie. Jednak wciąż wielu przedsiębiorców uważa, że prowadzenie fanpage’a jest proste i nie wymaga zbyt dużego zaangażowania. To błędne przekonanie. Jeśli nie zajmiesz się profilem swojej marki w odpowiedni sposób, szanse na faktyczne generowanie z tego źródła potencjalnych klientów będą niewielkie. Podpowiadamy, jak prowadzić fanpage firmy na Facebooku.
Zanim wskażemy Ci kilka skutecznych rozwiązań, musimy krótko opisać absolutne podstawy. Strona biznesowa (Facebook Business Page) to miejsce, w którym zarządzasz obecnością swojej marki na jednej z największych platform społecznościowych na świecie. Profil firmowy umożliwia wchodzenie w interakcje z potencjalnymi klientami oraz budowanie relacji poprzez np.: publikowanie i udostępnianie treści, odpowiadanie na zapytania klienta, komentarze czy współpracę z klientami lub innymi markami.
Wielu początkujących przedsiębiorców często zadaje sobie pytanie: “czy mogę używać osobistego profilu na Facebooku dla promocji mojej firmy?” To zły pomysł. Jeśli utworzysz profil osobisty, stracisz cały zestaw narzędzi do tworzenia treści, analityki i płatnych rozwiązań promocyjnych, które są dostępne na stronie biznesowej na Facebooku. Co więcej, użytkownicy musieliby wysłać Ci zaproszenie do znajomych, aby wchodzić z Twoją marką w interakcje. Nie warto już od samego początku się ograniczać. Dlatego postaw na profesjonalny wizerunek i utwórz dla swojej marki dedykowany fanpage.
Realizowanie skutecznej strategii promocyjnej dla biznesowej strony na Facebooku to coś więcej, niż proszenie znajomych o dołączenie do grona jej fanów. Istnieje również wiele innych łatwych, skutecznych i często bezpłatnych sposobów na zwiększenie liczby obserwujących na swoim firmowym profilu. Przygotowaliśmy 7 wskazówek dotyczących tego, jak prowadzić fanpage, by odnieść sukces na Facebooku.
Na samym początku, nawet jeszcze przed założeniem fanpage’a, warto zastanowić się nad tym, jak prowadzić firmowego Facebooka pod względem stylu komunikacji, częstotliwości publikacji czy rodzaju udostępnianych treści. Dobrą praktyką jest wypracowanie języka, który będzie trafiał do kluczowej grupy docelowej firmy. Jeśli sprzedajesz produkty dla młodych osób, np. gadżety technologiczne, postaw na swobodną oraz bezpośrednią komunikację. Jednak w sytuacji, w której np. świadczysz usługi doradcze z zakresu prawa czy finansów, Twój język powinien być zdecydowanie bardziej profesjonalny i stonowany. Pamiętaj także, aby dzielić się z obserwującymi wartościowymi treściami. Publikowanie tylko postów sprzedażowych szybko zniechęci Twoich fanów i ograniczy zasięgi postów.
W czasach, w których nawet zwykłe smartfony mogą rejestrować piękne obrazy, nie ma wymówki, aby w firmowych mediach społecznościowych nie udostępniać wysokiej jakości materiałów wizualnych. Zadbaj o to, aby wszelkie publikowane przez Ciebie treści były dopracowane. To, co publikujesz, tworzy Twój wizerunek na Facebooku. Najlepsze wrażenie zrobi strona, która łączy estetyczne zdjęcia, wartościowe infografiki oraz dobrze zmontowane filmy.
Pamiętaj, że Facebook kompresuje materiały do pożądanego rozmiaru, co może wpływać na ich jakość, więc zawsze zerknij, jak ostatecznie prezentuje się zdjęcie lub wideo po publikacji. Zwróć również uwagę na to, by Twoje profilowe logo oraz grafika w tle były czytelne i dobrze dopasowane do obowiązujących rozmiarów. To pierwsze elementy, na które padnie wzrok osób odwiedzających fanpage.
Wielu przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak prowadzić firmowego Facebooka, często zapomina o tym, że głównym celem takich działań nie jest zdobycie jak największej liczby obserwujących, ale przekonwertowanie fanów w aktywnych klientów. Nawet kilkadziesiąt tysięcy polubień profilu będzie bezwartościowych, jeśli żadna z takich osób nie skorzysta z Twojej oferty. Dlatego warto zadbać o odpowiednie CTA (ang. Call To Action), czyli wezwania do działania.
Przede wszystkim CTA możesz dodać w menu swojego fanpage’a, wyświetlanego u góry strony. Rodzajów akcji, które da się przypisać do takiego przycisku, jest kilkanaście, w tym np.:
Co istotne, CTA należy stosować nie tylko bezpośrednio w menu fanpage’a, ale także w swoich publikacjach. Posty mają opcję umieszczenia w nich specjalnego przycisku z wezwaniem do działania, ale uważaj, co wybierasz, ponieważ niektóre z nich zmieniają funkcjonalność wpisu, np. przekształcając go w publiczną zbiórkę pieniędzy. Warto również bezpośrednio w treści postu dodawać na końcu krótkie CTA, np.: „Skontaktuj się z nami (i numer telefonu lub adres e-mail)”.
Facebook Stories oraz Facebook Live to dwa, łatwe w użyciu narzędzia, których nie możesz zignorować, jeśli chcesz dowiedzieć się, jak prowadzić fanpage firmy. Dzięki tym rozwiązaniom nawiążesz bliższy kontakt ze swoimi odbiorcami i dotrzesz do większej liczby użytkowników. Relacje na Facebooku, czyli popularne stories, to nic innego, jak zdjęcia lub krótkie filmiki widoczne dla fanów strony w specjalnej sekcji przez 24 godziny od opublikowania. Natomiast transmisje na żywo to po prostu możliwość zorganizowania spotkania lub webinaru live, podczas którego Twoi fani widzą Cię i słyszą, a także mogą zadawać pytania na żywo na specjalnym czacie.
Stories świetnie sprawdzają się w przypadku dzielenia się z użytkownikami codziennymi wydarzeniami z życia firmy, przypominaniu o promocjach czy podkreślaniu najważniejszych komunikatów. Natomiast transmisje na żywo warto wykorzystać do prezentacji np. nowej oferty usług i produktów, odpowiadania na popularne pytania (Q&A) oraz organizowania bezpłatnych szkoleń online, które mogą świetnie wpłynąć na wizerunek firmy.
W wielu obszarach Twojego życia – zbudowania wymarzonej sylwetki, oszczędzania pieniędzy na samochód czy uczenia się języka obcego – musisz zadbać o regularność, by osiągnąć sukces. Podobnie jest z prowadzeniem firmowego profilu na Facebooku. Ważna w tym przypadku będzie nie tylko regularność, ale np. pora publikowania wpisów.
Postaraj się publikować ok. 1-2 razy dziennie, przynajmniej kilka razy w tygodniu. Zwróć uwagę na to, w jakich godzinach wrzucasz posty – wpisy umieszczone na stronie o północy nie trafią do tylu obserwujących, do ilu może dotrzeć publikacja np. o godz. 15:00, kiedy zaczynamy nudzić się w pracy lub o godz. 9:00, gdy do śniadania przeglądamy Facebooka.
Poradniki na temat tego, jak prowadzić fanpage firmy na Facebooku rzadko wspominają o konieczności nieustannego wchodzenia w interakcje z osobami, które obserwują dany profil, a to przecież bardzo ważne zadanie. Dzięki komunikacji z fanami budujesz wizerunek otwartej na kontakt, godnej zaufania firmy. Mowa tutaj przede wszystkim o regularnym odpowiadaniu na komentarze użytkowników pod publikowanymi postami. Warto pamiętać także o zadawaniu w udostępnianych wpisach bezpośrednich pytań do obserwujących.
Dobrym pomysłem może być również zorganizowanie od czasu do czasu konkursu, który zaangażuje odbiorców w wykonanie określonej akcji. Można zaproponować fanom na przykład wykonanie z dziećmi pracy plastycznej w konkretnej tematyce, związanej z działalnością firmy, a następnie przesłanie zdjęcia w wiadomości prywatnej. Oprócz wyłonienia zwycięzców prace te można wykorzystać do utworzenia galerii, która zostanie opublikowana na fanpage’u. To atrakcyjny materiał promocyjny, który zwykle spotyka się z bardzo ciepłym przyjęciem. Pamiętaj także o tym, by zapraszać do polubienia strony osoby, które pozostawiają reakcje pod Twoimi postami.
Sposobów na reklamowanie swojego fanpage’a na Facebooku jest kilka. Przede wszystkim udostępnij stronę na prywatnym profilu i zaproś do jej obserwowania wszystkich znajomych. To dobry pierwszy krok. Następnie możesz promować firmowy profil na grupach, które związane są z Twoją branżą (gromadzą potencjalnych klientów). Uważaj jednak, by nie łamać przy okazji regulaminów takich grup i nie spamować linkami do swojej strony zbyt często. Dobrą praktyką jest również założenie własnej grupy, która może służyć np. publikowaniu na niej przygotowanych przez Ciebie, ekskluzywnych treści poradnikowych czy wymienianiu poglądów pomiędzy klientami. Gdy wykorzystasz już wszystkie bezpłatne rozwiązania promocyjne, zastanów się nad płatnymi reklamami, które możesz wykupić bezpośrednio w systemie Facebooka.
Facebook to jedna z największych sieci społecznościowych na świecie. Jeśli więc planujesz rozwinąć swój biznes online, warto poświęcić czas oraz energię na założenie, a także regularne prowadzenie fanpage’a swojej marki. Jeśli nie chcesz zajmować się tym samodzielnie, zawsze możesz skorzystać z pomocy specjalistów. Freelancer lub agencja z odpowiednim doświadczeniem nie tylko w profesjonalny sposób poprowadzi Twoją stronę na Facebooku, ale także zwiększy szanse na to, że wielu fanów marki stanie się jej lojalnymi klientami.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.