DARMOWY AUDYT SEO

Jak radzić sobie z porzuconymi koszykami na WooCommerce?

Jak radzić sobie z porzuconymi koszykami na WooCommerce?

Karolina Grabowska/pexels.com

W idealnej sytuacji klient, który dodaje produkt z Twojego sklepu WooCommerce do koszyka, kupuje go chwilę później. Niestety, nie zawsze tak jest. Czasami klienci dodają produkty do swoich koszyków, a następnie opuszczają witrynę, odwlekając decyzję o zakupie przez wiele dni, a często w ogóle rezygnują z nabycia danego towaru. W takim przypadku pojawiają się pytania o odzyskiwanie porzuconych koszyków. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom możesz wykorzystać już wygenerowane leady, zamiast szukać nowych klientów. Wyjaśniamy, jak naprawiać porzucone koszyki WooCommerce.

Czym są porzucone koszyki WooCommerce?

Najprościej tłumacząc – porzucony koszyk jest wynikiem wizyty klienta w sklepie internetowym, dodania jednego lub większej liczby produktów do wirtualnego koszyka, a następnie wyjścia bez dokonania zakupu. Może również odnosić się do sytuacji, w których klienci dodają produkty do koszyków, a następnie nie podejmują kolejnych działań, nawet jeśli technicznie nie opuszczają witryny.

Źródło: Thirdman/pexels.com

Warto również na początku wyjaśnić, czym jest WooCommerce. To wtyczka, która łatwo integruje się z istniejącą witryną, zbudowaną na WordPressie, zmieniając ją za pomocą kilku kliknięć w pełni funkcjonalny sklep online. W podstawowej wersji jest ona bezpłatna. WooCommerce cechuje się dużą elastycznością i zapewnia szereg przydatnych rozwiązań, takich jak zarządzanie zapasami, bezpieczne płatności czy integracja wysyłki.

WooCommerce a porzucone koszyki – czy trzeba się martwić?

Chociaż porzucone koszyki stanowią spory problem, nie są najgorszą rzeczą, jaka może się przydarzyć w e-commerce. W końcu udało Ci się już przecież wykonać ciężką pracę polegającą na przyciągnięciu potencjalnego klienta do sklepu i zainteresowaniu go określonymi produktami. Wszystko, co musisz teraz zrobić, to zachęcić go do kontynuowania transakcji. Samo zjawisko porzucania koszyków podczas zakupów online nie jest niczym nowym. Szacuje się, że zjawisko opuszczania sklepu bez sfinalizowania transakcji dotyczy nawet ponad 60% użytkowników.

Spraw więc, by porzucone koszyki stały się użytecznym narzędziem, a nie irytującym zachowaniem klientów. To zjawisko daje Ci możliwość zwiększenia sprzedaży bez konieczności rozpoczynania procesu marketingowego od samego początku. Wystarczy zastosować kilka prostych technik, by ponownie zaangażować w zakupy osoby, które opuściły stronę internetową Twojego sklepu.

Sprawdź: Influence Marketing w e-commerce – jak planować działania?

Dlaczego klienci porzucają koszyki w sklepach online?

Kluczem do tego, aby potencjalni klienci przestali porzucać koszyki, jest zrozumienie, dlaczego to robią. Chociaż istnieje wiele powodów, dla których konsumenci mogą porzucić koszyk, badania mówią, że większość z nich (prawie 50%) jako główny czynnik wskazuje koszty wysyłki. Może to być spowodowane napotkaniem nieoczekiwanych opłat lub wyższych kosztów, niż przewidywali. Inne częste powody, dla których kupujący porzucają swoje koszyki to:

  • konieczność utworzenia konta przed dokonaniem płatności,
  • obawy dotyczące bezpieczeństwa płatności,
  • długi lub skomplikowany proces realizacji transakcji,
  • brak konkretnej opcji dokonania płatności lub odpowiedniej dostawy,
  • niejasna polityka zwrotów i reklamacji,
  • długi czas ładowania strony lub błędy na stronie,
  • brak czytelnej informacji o całkowitym koszcie zamówienia.

Ponadto trzeba zauważyć, że różne branże doświadczają różnych powodów porzucania koszyków. Co więcej, gdy spojrzymy na współczynniki porzuceń na urządzeniach mobilnych, zobaczymy, że są one zwykle wyższe, niż na innych typach urządzeń, np. komputerach stacjonarnych.

WooCommerce porzucone koszyki – jak sobie z nimi radzić?

Proces zakupowy jest wieloetapowy i niestety rodzi wiele okazji do zniechęcenia klienta. Niektórym sytuacjom nie będziesz w stanie zaradzić, ale istnieje również szereg czynników, wpływających na porzucanie koszyków na WooCommerce, które możesz poprawić. Wskazujemy kilka sposobów na odzyskanie uwagi konsumentów i przekształcenie ich w lojalnych klientów.

1. Oferuj bezpłatną wysyłkę i wiele opcji dostawy

Koszt wysyłki to jeden z głównych powodów, dla których ludzie porzucają koszyki. Niektórzy uważają, że czas dostawy produktu jest zbyt długi, aby uzasadniał koszt wysyłki, podczas gdy inni dysponują budżetem, który nie uwzględnia dodatkowych opłat za dostawę. Wiele witryn e-commerce oferuje również zniżki na wysyłkę – klienci, którzy porównują koszty, porzucają koszyki na rzecz sklepów z tańszą ofertą. W związku z tym zastanów się, czy jesteś w stanie wdrożyć opcję bezpłatnej dostawy w swojej witrynie, zwłaszcza dla lokalnych, łatwo dostępnych klientów. Dobrą praktyką jest również oferowanie zniżki przy zamówieniu kilku produktów z oferty lub przekroczeniu określonej kwoty zamówienia.

2. Unikaj niespodzianek i ukrytych kosztów

Klienci nie lubią być negatywnie zaskakiwani podczas zakupów online, dlatego ważne jest, aby od samego początku w wycenie koszyka uwzględniać wszystkie koszty. Stosowanie ukrytych opłat, które pojawiają się na końcowych etapach zamawiania produktu (np. prowizja za przelew online), mogło działać w przeszłości. Dziś jednak klienci kładą duży nacisk na przejrzystość transakcji – ukrywanie opłat za wysyłkę lub innych kosztów będzie bardzo zniechęcającą praktyką. Upewnij się, że użytkownicy Twojego sklepu po przejściu do koszyka widzą od razu wyszczególnione wszystkie należności, a suma, którą muszą zapłacić za zamówienie, jest wyraźnie zaznaczona. To ułatwi im szybsze podjęcie decyzji o zakupie.

3. Zadbaj o bezpieczeństwo transakcji

Niektóre osoby porzucą koszyk, jeśli nie ufają, że firma zapewni im odpowiednią ochronę podczas procesu zakupowego. Transakcja online zazwyczaj wiąże się z ujawnieniem niektórych poufnych informacji osobistych. Musisz zapewnić swoich klientów, że ich dane są doskonale zabezpieczone m.in. przed nieautoryzowanym dostępem. Absolutną podstawą będzie w tym przypadku instalacja na stronie certyfikatu SSL. Rozwiązanie to już kilka lat temu stało się powszechną funkcją, udostępnianą za niewielką opłatą przez większość dużych firm hostingowych. Jeśli nie masz pewności, czy masz zainstalowany na swojej stronie SSL lub potrzebujesz pomocy w jego dodaniu, skontaktuj się z firmą, od której wykupujesz serwer.

4. Oferuj popularne metody płatności

Klienci mają różne preferencje, a brak niektórych opcji płatności jest jednym z głównych powodów, dla których porzucają koszyki w WooCommerce. Niezbędne jest uwzględnienie zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych form transakcji, w tym kart debetowych i kredytowych, BLIKa, przelewów z wielu popularnych banków czy PayPala. Coraz częściej spotykanym rozwiązaniem w wielu dużych sklepach jest również odroczona płatność, pozwalająca dokonać przelewu np. dopiero po 30 dniach od złożenia zamówienia.

5. Zrewiduj politykę zwrotów i reklamacji

Dawno minęły czasy, kiedy klienci pomijali politykę zwrotów i inne warunki świadczenia usług. Współcześni konsumenci są zdecydowanie lepiej zorientowani w zasadach dokonywania zakupów online. Niekorzystna polityka zwrotów jest wystarczającym powodem do porzucenia całego koszyka w WooCommerce, nawet jeśli masz darmową wysyłkę i rabaty. Dobrze sporządzony regulamin sklepu powinien umożliwiać klientom wymianę towaru lub zwrot pieniędzy za każdą dostawę, która nie spełnia odpowiednich standardów jakości bądź po prostu nie przypadła klientowi do gustu. Co istotne, klienci powinni mieć również wystarczająco dużo czasu na ocenę stanu produktu/usługi i dokonanie zwrotu. Upewnij się, że polityka Twojego sklepu jest czytelna, a także chroni interesy Twoje oraz Twoich klientów.

6. Wykorzystaj remarketing i e-maile

Remarketing może być potężnym narzędziem, gdy zostanie odpowiednio skonfigurowany. Działanie to polega na wyświetlaniu reklam lub innych komunikatów (np. oferty zniżek) na przeróżnych stronach, z których korzystają klienci, opuszczający witrynę Twojego sklepu bez dokonania transakcji. Ponadto dobrą praktyką jest przypominanie klientom o oczekujących koszykach i nowych ofertach za pomocą prostej wiadomości e-mail. Tutaj jednak warunkiem jest pozostawienie przez konsumenta swojego adresu w Twojej bazie, więc to rozwiązanie skoncentrowane przede wszystkim na zarejestrowanych użytkownikach. W takiej wiadomości możesz np. zaproponować klientowi zniżkę na przygotowany koszyk, by zachęcić go do dokończenia zakupów.

7. Zainstaluj przydatne wtyczki

Na WordPressie znajdziesz szereg dodatków, pomagających w walce z porzuconymi koszykami WooCommerce. Istnieje kilka wtyczek, które możesz dodać, aby zwiększyć wydajność i szybkość działania sklepu. Jeśli chodzi o porzucanie koszyków, bez problemu znajdziesz także narzędzia do śledzenia, raportowania i dostarczania wskazówek dotyczących tego, co należy zrobić z tym problemem. Pamiętaj jednak, aby sprawdzić opinie o poszczególnych wtyczkach, zwłaszcza tych bezpłatnych. Niektóre mniej popularne mogą zakłócić działanie sklepu. Wśród często wybieranych rozwiązań możemy wymienić m.in.:

  • WooCommerce Cart Abandonment Recovery,
  • Abandoned Cart Reports For WooCommerce,
  • Sendinblue,
  • AutomateWoo,
  • Caddy,
  • Jilt,
  • ELEX WooCommerce Abandoned Cart Plugin.
Sprawdź: Jak pozycjonować sklep internetowy na IdoSell?

WooCommerce porzucone koszyki – podsumowanie

Radzenie sobie z porzuconymi koszykami na WooCommerce może wymagać nieco cierpliwości, ale rozwiązanie tego problemu niesie wiele satysfakcji i zysków. Powyższe wskazówki pomogą Ci wyeliminować bariery, które powodują, że ludzie wycofują się z transakcji na jej poszczególnych etapach, co pozwoli na efektywne zwiększenie konwersji w Twoim sklepie.

Wiesz, że ok. 60% użytkowników wycofuje się z zakupu online po dodaniu produktu do koszyka? Wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje i jak rozwiązać ten problem.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: E-Commerce
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 13
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak zacząć z IdoSell? Pierwsze kroki
    Jak zacząć z IdoSell? Pierwsze kroki
    Założyłeś sklep IdoSell? Od rozpoczęcia sprzedaży dzieli Cię mniej kroków, niż Ci się wydaje. Podejmij je z nami i zacznij sprzedawać w sieci.
    Jak prawidłowo przeprowadzić konfigurację poczty dla PrestaShop?
    Jak prawidłowo przeprowadzić konfigurację poczty dla PrestaShop?
    W sklepie PrestaShop nie musisz dodawać ustawień SMTP poczty, ale warto to zrobić. Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać i jak przebiega konfiguracja. Dowiesz się również, co ma znaczenie podczas wyboru hostingu.
    SEO a witryny e-commerce. Co warto wiedzieć o optymalizacji sklepu internetowego?
    SEO a witryny e-commerce. Co warto wiedzieć o optymalizacji sklepu internetowego?
    Podstawy SEO dla sklepów internetowych. Wiesz, jakie jest absolutne minimum, które muszą spełniać witryny e-commerce, aby podnieść swoją sprzedaż?

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę