W idealnej sytuacji klient, który dodaje produkt z Twojego sklepu WooCommerce do koszyka, kupuje go chwilę później. Niestety, nie zawsze tak jest. Czasami klienci dodają produkty do swoich koszyków, a następnie opuszczają witrynę, odwlekając decyzję o zakupie przez wiele dni, a często w ogóle rezygnują z nabycia danego towaru. W takim przypadku pojawiają się pytania o odzyskiwanie porzuconych koszyków. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom możesz wykorzystać już wygenerowane leady, zamiast szukać nowych klientów. Wyjaśniamy, jak naprawiać porzucone koszyki WooCommerce.
Najprościej tłumacząc – porzucony koszyk jest wynikiem wizyty klienta w sklepie internetowym, dodania jednego lub większej liczby produktów do wirtualnego koszyka, a następnie wyjścia bez dokonania zakupu. Może również odnosić się do sytuacji, w których klienci dodają produkty do koszyków, a następnie nie podejmują kolejnych działań, nawet jeśli technicznie nie opuszczają witryny.
Warto również na początku wyjaśnić, czym jest WooCommerce. To wtyczka, która łatwo integruje się z istniejącą witryną, zbudowaną na WordPressie, zmieniając ją za pomocą kilku kliknięć w pełni funkcjonalny sklep online. W podstawowej wersji jest ona bezpłatna. WooCommerce cechuje się dużą elastycznością i zapewnia szereg przydatnych rozwiązań, takich jak zarządzanie zapasami, bezpieczne płatności czy integracja wysyłki.
Chociaż porzucone koszyki stanowią spory problem, nie są najgorszą rzeczą, jaka może się przydarzyć w e-commerce. W końcu udało Ci się już przecież wykonać ciężką pracę polegającą na przyciągnięciu potencjalnego klienta do sklepu i zainteresowaniu go określonymi produktami. Wszystko, co musisz teraz zrobić, to zachęcić go do kontynuowania transakcji. Samo zjawisko porzucania koszyków podczas zakupów online nie jest niczym nowym. Szacuje się, że zjawisko opuszczania sklepu bez sfinalizowania transakcji dotyczy nawet ponad 60% użytkowników.
Spraw więc, by porzucone koszyki stały się użytecznym narzędziem, a nie irytującym zachowaniem klientów. To zjawisko daje Ci możliwość zwiększenia sprzedaży bez konieczności rozpoczynania procesu marketingowego od samego początku. Wystarczy zastosować kilka prostych technik, by ponownie zaangażować w zakupy osoby, które opuściły stronę internetową Twojego sklepu.
Kluczem do tego, aby potencjalni klienci przestali porzucać koszyki, jest zrozumienie, dlaczego to robią. Chociaż istnieje wiele powodów, dla których konsumenci mogą porzucić koszyk, badania mówią, że większość z nich (prawie 50%) jako główny czynnik wskazuje koszty wysyłki. Może to być spowodowane napotkaniem nieoczekiwanych opłat lub wyższych kosztów, niż przewidywali. Inne częste powody, dla których kupujący porzucają swoje koszyki to:
Ponadto trzeba zauważyć, że różne branże doświadczają różnych powodów porzucania koszyków. Co więcej, gdy spojrzymy na współczynniki porzuceń na urządzeniach mobilnych, zobaczymy, że są one zwykle wyższe, niż na innych typach urządzeń, np. komputerach stacjonarnych.
Proces zakupowy jest wieloetapowy i niestety rodzi wiele okazji do zniechęcenia klienta. Niektórym sytuacjom nie będziesz w stanie zaradzić, ale istnieje również szereg czynników, wpływających na porzucanie koszyków na WooCommerce, które możesz poprawić. Wskazujemy kilka sposobów na odzyskanie uwagi konsumentów i przekształcenie ich w lojalnych klientów.
Koszt wysyłki to jeden z głównych powodów, dla których ludzie porzucają koszyki. Niektórzy uważają, że czas dostawy produktu jest zbyt długi, aby uzasadniał koszt wysyłki, podczas gdy inni dysponują budżetem, który nie uwzględnia dodatkowych opłat za dostawę. Wiele witryn e-commerce oferuje również zniżki na wysyłkę – klienci, którzy porównują koszty, porzucają koszyki na rzecz sklepów z tańszą ofertą. W związku z tym zastanów się, czy jesteś w stanie wdrożyć opcję bezpłatnej dostawy w swojej witrynie, zwłaszcza dla lokalnych, łatwo dostępnych klientów. Dobrą praktyką jest również oferowanie zniżki przy zamówieniu kilku produktów z oferty lub przekroczeniu określonej kwoty zamówienia.
Klienci nie lubią być negatywnie zaskakiwani podczas zakupów online, dlatego ważne jest, aby od samego początku w wycenie koszyka uwzględniać wszystkie koszty. Stosowanie ukrytych opłat, które pojawiają się na końcowych etapach zamawiania produktu (np. prowizja za przelew online), mogło działać w przeszłości. Dziś jednak klienci kładą duży nacisk na przejrzystość transakcji – ukrywanie opłat za wysyłkę lub innych kosztów będzie bardzo zniechęcającą praktyką. Upewnij się, że użytkownicy Twojego sklepu po przejściu do koszyka widzą od razu wyszczególnione wszystkie należności, a suma, którą muszą zapłacić za zamówienie, jest wyraźnie zaznaczona. To ułatwi im szybsze podjęcie decyzji o zakupie.
Niektóre osoby porzucą koszyk, jeśli nie ufają, że firma zapewni im odpowiednią ochronę podczas procesu zakupowego. Transakcja online zazwyczaj wiąże się z ujawnieniem niektórych poufnych informacji osobistych. Musisz zapewnić swoich klientów, że ich dane są doskonale zabezpieczone m.in. przed nieautoryzowanym dostępem. Absolutną podstawą będzie w tym przypadku instalacja na stronie certyfikatu SSL. Rozwiązanie to już kilka lat temu stało się powszechną funkcją, udostępnianą za niewielką opłatą przez większość dużych firm hostingowych. Jeśli nie masz pewności, czy masz zainstalowany na swojej stronie SSL lub potrzebujesz pomocy w jego dodaniu, skontaktuj się z firmą, od której wykupujesz serwer.
Klienci mają różne preferencje, a brak niektórych opcji płatności jest jednym z głównych powodów, dla których porzucają koszyki w WooCommerce. Niezbędne jest uwzględnienie zarówno tradycyjnych, jak i nowoczesnych form transakcji, w tym kart debetowych i kredytowych, BLIKa, przelewów z wielu popularnych banków czy PayPala. Coraz częściej spotykanym rozwiązaniem w wielu dużych sklepach jest również odroczona płatność, pozwalająca dokonać przelewu np. dopiero po 30 dniach od złożenia zamówienia.
Dawno minęły czasy, kiedy klienci pomijali politykę zwrotów i inne warunki świadczenia usług. Współcześni konsumenci są zdecydowanie lepiej zorientowani w zasadach dokonywania zakupów online. Niekorzystna polityka zwrotów jest wystarczającym powodem do porzucenia całego koszyka w WooCommerce, nawet jeśli masz darmową wysyłkę i rabaty. Dobrze sporządzony regulamin sklepu powinien umożliwiać klientom wymianę towaru lub zwrot pieniędzy za każdą dostawę, która nie spełnia odpowiednich standardów jakości bądź po prostu nie przypadła klientowi do gustu. Co istotne, klienci powinni mieć również wystarczająco dużo czasu na ocenę stanu produktu/usługi i dokonanie zwrotu. Upewnij się, że polityka Twojego sklepu jest czytelna, a także chroni interesy Twoje oraz Twoich klientów.
Remarketing może być potężnym narzędziem, gdy zostanie odpowiednio skonfigurowany. Działanie to polega na wyświetlaniu reklam lub innych komunikatów (np. oferty zniżek) na przeróżnych stronach, z których korzystają klienci, opuszczający witrynę Twojego sklepu bez dokonania transakcji. Ponadto dobrą praktyką jest przypominanie klientom o oczekujących koszykach i nowych ofertach za pomocą prostej wiadomości e-mail. Tutaj jednak warunkiem jest pozostawienie przez konsumenta swojego adresu w Twojej bazie, więc to rozwiązanie skoncentrowane przede wszystkim na zarejestrowanych użytkownikach. W takiej wiadomości możesz np. zaproponować klientowi zniżkę na przygotowany koszyk, by zachęcić go do dokończenia zakupów.
Na WordPressie znajdziesz szereg dodatków, pomagających w walce z porzuconymi koszykami WooCommerce. Istnieje kilka wtyczek, które możesz dodać, aby zwiększyć wydajność i szybkość działania sklepu. Jeśli chodzi o porzucanie koszyków, bez problemu znajdziesz także narzędzia do śledzenia, raportowania i dostarczania wskazówek dotyczących tego, co należy zrobić z tym problemem. Pamiętaj jednak, aby sprawdzić opinie o poszczególnych wtyczkach, zwłaszcza tych bezpłatnych. Niektóre mniej popularne mogą zakłócić działanie sklepu. Wśród często wybieranych rozwiązań możemy wymienić m.in.:
Radzenie sobie z porzuconymi koszykami na WooCommerce może wymagać nieco cierpliwości, ale rozwiązanie tego problemu niesie wiele satysfakcji i zysków. Powyższe wskazówki pomogą Ci wyeliminować bariery, które powodują, że ludzie wycofują się z transakcji na jej poszczególnych etapach, co pozwoli na efektywne zwiększenie konwersji w Twoim sklepie.
Wiesz, że ok. 60% użytkowników wycofuje się z zakupu online po dodaniu produktu do koszyka? Wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje i jak rozwiązać ten problem.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.