Jak radzić sobie z toksycznymi linkami?

Jak radzić sobie z toksycznymi linkami?

fauxels/pexels.com

Link building to obszar, nad którym warto popracować, zwłaszcza jeżeli mowa o prawidłowym pozycjonowaniu stron. Właściwie to toksyczne linki mogą wywołać spadek pozycji strony w rankingu Google, ponieważ algorytmy bywają nieustępliwe, jeżeli chodzi o łamanie wcześniej ustalonych reguł.

Niezbędne okazuje się zagłębienie w tematykę toksyczności odnośników, których obecność może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Wszelkie odnośniki uzyskane w nienaturalny sposób bądź pochodzące z niewiarygodnych źródeł mogą być tytułowane mianem toksycznych. Zapoznaj się z tym, jak rozpoznać toksyczne linki przychodzące.

Czym są toksyczne linki?

W sieci dostępnych jest wiele definicji mówiących o toksyczności linków, mimo to skupiliśmy się na jednej, dokładnie opisującej to zjawisko. Za toksyczne odnośniki uznawane są więc linki niskiej jakości obierające za cel manipulację rankingiem witryny. To wszelkie praktyki, które odpowiadają za nieetyczną obsługę linków wewnątrz strony docelowej bądź odnośników przekierowujących użytkownika z Twojej strony WWW. Wszystkie tego typu działania zmierzają do obniżenia pozycji linkowanej witryny na liście SERP oraz ograniczenia liczby odwiedzin.

Jak rozpoznać toksyczne linki przychodzące?

Proces identyfikacji tego, czy link jest toksyczny, nie należy do najprostszych ze względu na mnogość powodów braku pożądanej ekspozycji witryny. Nie należy zapominać o tym, że za proces pozycjonowania odpowiada wiele innych czynników, a linkowanie to wyłącznie jedna z możliwych opcji.

Zdarzają się sytuacje, które ewidentnie wskazują na obecność toksycznych linków wychodzących. Jedna z nich dotyczy witryny, z której wychodzi zaskakująco duża liczba odnośników, jednak o niej samej wspomina niewiele stron. Często branym pod uwagę ostrzeżeniem jest obniżenie rangi witryny zaraz po wdrożeniu działań w obszarze linkowania. Wówczas rekomenduje się realizację dokładnego audytu odnośników.

Kolejnym przypadkiem są toksyczne linki zwrotne występujące wyłącznie na określonym obszarze witryny. Przykładowo, jedynie na konkretnej podstronie doszło do zmniejszenia widoczności wyszukiwania. Aby nie pozostać jednak bez odpowiedzi w kontekście poszukiwanego problemu, wystarczy sięgnąć do danych statystycznych. Jednym z prawdopodobnych scenariuszy może okazać się fakt, że odnośnik przekierowany z danego miejsca nie skutkuje wzrostem rangi strony, mimo że dla innej platformy ta sama aktywność przynosi wiele dobrego. Wobec tego niezbędne okazują się systematyczny monitoring oraz przemyślany dobór strategii.

Wniosek jest jeden – niekoniecznie to, co okazuje się szkodliwe dla określonej strony internetowej, kolejnej będzie przynosić podobne straty. Uspokajamy jednak wszystkich zaniepokojonych stanem toksyczności. Tak naprawdę wnikliwa analiza oraz zaimplementowanie pożądanych modyfikacji mogą zniwelować problem, jakim są toksyczne linki prowadzące do witryny. Ważne też, aby nie doszło do sytuacji, jaką jest naruszenie wskazówek Google.

Co wskazuje na toksyczność odnośników?

Pamiętaj, że tylko rzetelnie przeprowadzony audyt pozwoli uzyskać odpowiedź na pytanie, czy konkretne linki odznaczają się mianem toksycznych? Aby ułatwić jednak proces weryfikacji, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę kilka cech.

  • Numer 1. Kilka podobnych witryn internetowych o różnych domenach linkujących zwiera szereg linków prowadzących do jednej strony.
  • Numer 2. Ogromna baza komentarzy, którym towarzyszy równie liczna grupa odnośników.
  • Numer 3. Niekontrolowane fora dyskusyjne i blogi tematyczne. To z nich głównie podchodzą małowartościowe linki.
  • Numer 4. Prowadzenie praktyk linkowania z danej domeny wcześniej ukaranej przez Google.
  • Numer 5. Dysproporcja pomiędzy odnośnikami wyposażonymi w atrybut dofollow i nofollow.
  • Numer 6. Przesycenie linków na konkretnej podstronie, która stanowi źródło odnośników.
  • Numer 7. Brak instalacji certyfikatu SSL, poświadczającego nie tylko o bezpieczeństwie domeny, lecz także jej wiarygodności.

Źródło: Andrea Piacquadio/pexels.com

Wskazana “siódemka” cech szkodliwych linków zwrotnych nie jest skończonym zbiorem przypadków, które należy wziąć pod uwagę w ocenie prawidłowości funkcjonowania odnośników. Jesteśmy jednak przekonani, że wymienione praktyki mogą zostać uznane przez wyszukiwarkę jako działanie spamerskie. Z tego też względu nie można pominąć ich roli, zwłaszcza w kontekście wydawania ostatecznych werdyktów przez Google.

Narzędzia, za pomocą których uporasz się z tym problemem

Systematycznie wdrażane zmiany w wyszukiwarkach stanowią dostateczny dowód na to, że musisz nieco się natrudzić, aby wykryć toksyczne linki i umiejętnie się ich pozbyć.

Monitoring widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google to jedno z zadań, któremu powinieneś poświęcić trochę czasu. Niestety, nie jest to wystarczająca praktyka, ale zgodnie z powiedzeniem: “nie ma sytuacji bez wyjścia”. Tak jest również w tym przypadku. Koło ratunkowe stanowią bowiem narzędzia SEO, takie jak Google Search Console czy Ahrefs.

Za pośrednictwem GSC jesteś w stanie zweryfikować odnośniki przekierowujące do Twojej witryny internetowej. Pomocna w tym obszarze okazuje się zakładka zatytułowana “Linki” oraz wariant “Wyeksportuj linki zewnętrzne”. Sięgając po tę opcję, masz możliwość pobrania wszelkich odnośników, bez względu na format.

Ahrefs to narzędzie, za którego użytkowanie będziesz musiał uiścić określoną opłatę. Jego funkcjonalność pozwala na eksport wszelkich odnośników od momentu monitoringu witryny. Zezwala na to zakładka “Linki zwrotne”, do której dostęp uzyskasz po wyborze badanej strony.

Patenty na wyzbycie się toksycznych linków w działaniach SEO

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, regularna obserwacja nie daje 100% gwarancji, że linki toksyczne po prostu znikną. Z problemem możesz jednak poradzić sobie na dwa sposoby.

Pierwszy dotyczy wystosowania określonej prośby o usunięcie hiperłącza do moderatora bądź innej osoby odpowiedzialnej za zarządzanie witryną. Natomiast drugim patentem jest zastosowanie narzędzia Google Disavow Tool. Umożliwia ono wgranie pliku z danymi z naszej domeny bądź odnośnikami, które nie będą dostępne dla algorytmów.

Pozyskiwanie podejrzanych linków wiąże się z ryzykiem. Aby uzyskać określone rezultaty, trzeba mieć na uwadze możliwe straty. Jedna zasada, bez której z pewnością narazisz się na toksyczność odnośników, brzmi: nie spamuj!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy działania SEO niezwiązane z content marketingiem mają sens?
    Czy działania SEO niezwiązane z content marketingiem mają sens?
    Okazuje się, że content marketing nie jest jedynym działaniem, które wpływa pozytywnie na ranking SERP. Warto poznać inne czynniki!
    Co to jest crawl budget?
    Co to jest crawl budget?
    Jeśli zależy Ci na osiągnięciu wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, warto zapoznać się z pojęciami takimi jak crawl budget. Co to jest i w jaki sposób wpływa na SEO?
    5 sposobów na zdobywanie klientów w Internecie
    5 sposobów na zdobywanie klientów w Internecie
    Klienci są bardzo ważni dla każdego przedsiębiorstwa. W tym artykule dowiedz się, jak ich pozyskiwać w internecie.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę