Media społecznościowe są nie tylko świetną rozrywką, przekaźnikiem informacji czy sposobem na kontakt ze znajomymi. To także nieocenione nośniki marketingowe. Jednym z podstawowych punktów promowania się w social mediach jest kampania na Instagramie. Co warto o nich wiedzieć? W jaki sposób odpowiednio przygotować reklamy na Instagramie?
Instagram powstał w 2010 roku jako serwis społecznościowy dla fotografów. Przez lata jego funkcja i grupa odbiorców bardzo ewoluowała, a teraz jest on jednym z największych tego typu portali na świecie. Z tego względu reklamowanie na Instagramie daje naprawdę wymierne korzyści, ale trzeba wiedzieć, jak z nich korzystać.
Aktualnie Instagram należy do grupy Meta Platforms, która zarządza m.in. Facebookiem. Skorelowanie tych dwóch potężnych marek sprawia, że potencjał reklamowy rośnie jeszcze bardziej, dając promującej się firmie możliwość dotarcia do bardzo szerokiej grupy użytkowników.
Instagram to dziś bardzo rozpowszechnione medium. Korzysta z niego na całym świecie ponad miliard osób, a w Polsce prawie 7 milionów. Z tego względu trudno mówić o jednej, spójnej grupie użytkowników tego portalu. Z Instagrama korzystają bowiem ogrodnicy, fotografowie, modelki, influencerzy, blogerzy, dziennikarze, mechanicy, fanatycy motoryzacji, sportu czy innych rozrywek.
Warto podkreślić jednak, że z Instagrama korzystają głównie młodzi ludzie. Oficjalny przedział wiekowy dla tego medium społecznościowego to 18-30 lat, jednak grupa 30-45 również ma tam zarejestrowanych wiele kont. Warto mieć to na uwadze, biorąc pod uwagę reklamowanie na Instagramie. Jeżeli naszą grupą odbiorców są dużo starsi użytkownicy, to możemy nie trafić.
Funkcjonowanie Instagrama jest niezwykle proste i dzięki temu reklamowanie produktu na Instagramie przynosi wymierne korzyści. Portal to tak naprawdę specjalna aplikacja, która funkcjonuje na smartfonach z popularnymi systemami operacyjnymi (m.in. iOS czy Android). Użytkownik (po założeniu konta) może dodawać fotografie robione na smartfonie lub zewnętrzne zdjęcia, opisywać je i tagować za pomocą hashtagów.
Jednocześnie Instagram daje wiele dodatkowych filtrów, możliwość przeróbek fotografii, tworzenia kolaży i podobnych funkcji edytorskich. Od kilku lat funkcjonuje także możliwość dodawania amatorskich wideo (także z możliwością edycji) i tzw. stories. To krótkie, najczęściej kilku- lub kilkunastosekundowe filmy, dostępne dla innych użytkowników przez 24 godziny. Po tym czasie znikają i mogą być zastąpione kolejnymi.
Instagram można przeglądać poza aplikacją także przy pomocy standardowej wersji przeglądarkowej. W obu przypadkach możliwa jest opcja dodawania komentarzy pod zdjęciami, wybierania osób do obserwacji czy sprawdzania, kto obserwuje nasze konto. Serwis ma również opcję wysyłania prywatnych wiadomości.
Podobnie jak w przypadku Google czy Facebooka Instagram ma swój content algorytm. Dzięki niemu użytkownicy mogą wyświetlać na swoich tablicach treści, które będą im pasować pod względem tematyki czy zawartości (pochodzące nie tylko od obserwowanych kont, ale również spoza tej grupy). Warto poznać jego działanie, bo skuteczne reklamowanie produktów na Instagramie również jest oparte na tym systemie.
Przede wszystkim algorytm wyłapuje treści, które przyciągną uwagę potencjalnego użytkownika i zachęcą go do pozostania na portalu. Zajmujące treści są najlepiej oceniane i to one wyświetlają się w pierwszej kolejności. Aby post w ogóle zainteresował system, powinien mieć odpowiednią liczbę reakcji – im więcej, tym lepiej. Każda reakcja daje „życie” dla posta, wzmacniając jego przekaz i poszerzając dotarcie do grupy odbiorców. Udostępnienia, komentarze, zapisywanie czy polubienia są czymś, co sprawia, że algorytm będzie jeszcze mocniej wpływał na jego zasięg wirusowy.
Pamiętajmy, że na Instagramie pojawia się kilka formatów treści – wideo, standardowy obraz, tzw. karuzela (czyli kilka slajdów zdjęciowych) czy wspomniane stories. Choć algorytm nie ocenia, który z formatów sprawdzi się lepiej, to w przypadku publikacji warto podążać za modą. Im bardziej zaciekawimy bowiem użytkowników, tym większa szansa na publikację treści przez algorytm.
Powyższe informacje są niezwykle istotne, gdyż reklamowanie produktów na Instagramie polega w pierwszej kolejności na opublikowaniu postów o nich i poinformowaniu użytkowników, że takowy funkcjonuje. Co więcej, musi to być na tyle atrakcyjne, żeby przyciągnąć zasięg wirusowy (oparty zarówno na treści, jak i np. dobrze dobranym tagowaniu).
Odpowiednie przygotowanie kampanii na Instagramie polega na stworzeniu posta produktowego (bazującego na treści i materiałach multimedialnych lub graficznych), opisaniu go zgodnie z trendami, a następnie zaplanowaniu odpowiedniej kampanii. Reklamy na Instagramie przygotowuje się w oparciu o zainteresowania użytkowników, ich wybory i tagi, jakimi się posługują.
Konieczne jest oczywiście określenie odpowiedniej stawki, jaką wydamy na kampanię na Instagramie, zakresu wyświetlania reklamy pod względem terytorialnym czy językowym i jej czasu. To wszystko składa się na skuteczne dotarcie do użytkowników.
Jak reklamować się na Instagramie? Określając przede wszystkim grupę, do której chcemy dotrzeć. Musimy określić wiek odbiorców, ich zakres zainteresowań oraz to, czy zależy nam na kampanii zagranicznej, krajowej czy np. regionalnej. W jaki sposób oprzeć reklamy na Instagramie na tych zmiennych? Przede wszystkim, pamiętając o treści. Nawet duży budżet nie będzie skuteczny, jeżeli treść i grafiki nie będą dla odbiorców atrakcyjne. Musimy zwracać uwagę na język, którym się posługujemy, a także na walory związane z kolorystyką grafik czy contentem wideo. Ciekawa forma to najważniejsza kwestia związana z tym, w jaki sposób trafimy do określonych użytkowników.
Jak reklamować się na Instagramie? Zacznijmy od zaplanowania kampanii i przygotowania odpowiedniego postu. Jeżeli jest on odpowiednio stworzony i profesjonalnie opisany, to szansa na trafioną reklamę jest większa. Warto zastanowić się, czy będziemy uruchamiać reklamę na stories, czy standardową, wyświetlającą się na tablicy użytkownika.
Następnie przy pomocy Managera Reklam musimy dokładnie rozpisać kampanię, wskazać czas jej emisji, targetować grupę odbiorców i puścić ją w eter. Teraz pozostaje analiza skuteczności kampanii.
Reklamowanie produktu na Instagramie daje wymierne korzyści, związane z grupą docelową, kosztami czy obsługą. To świetny pomysł na promocję dużych marek i początkujących startupów.
Jak wskazaliśmy, reklamy na Instagramie mogą być adresowane do szerokiej grupy odbiorców, ze względu na liczbę ogólną użytkowników portalu. Z tego względu kampania na Instagramie sprawdzi się w różnych branżach – elektronicznej, odzieżowej, usługowej, ogrodniczej, rozrywkowej i praktycznie każdej innej. Jeżeli tylko Twoje usługi i produkty mogą być powiązane z osobami między 18 a 45 rokiem życia, to reklamy na Instagramie są dla Ciebie.
Każda kampania na Instagramie ma wymierne zalety i korzyści. Jakie?
Reklamowanie na Instagramie nie jest drogie i zależy tak naprawdę od możliwości finansowych danego podmiotu, a także tego, co chcemy osiągnąć przy pomocy postów.
Koszt jest tak naprawdę różny i zależy od wielu czynników. Przyjęło się jednak, że za jedno kliknięcie danego postu Instagram pobiera od 20 centów, do 2 dolarów. Podobnie jest w przypadku kampanii np. na Facebooku.
Reklamy na Instagramie nie mają standardowego cennika. W zależności od tego, jak atrakcyjny jest post i jak bardzo zainteresuje użytkowników, będą one tańsze. Na cenę reklamy wpływa także jego zasięg, grupa docelowa, konkurencja i czas wyświetlania promocji.
Im lepszy będzie post bazowy, dobrze dobrane hashtagi czy atrakcyjna forma, tym lepiej dla reklamy. Pamiętaj, że zwiększając budżet reklamowy, dajesz sobie szansę na uzyskanie dużo lepszego zasięgu wirusowego danego posta. To z kolei może wymiernie przełożyć się na rozpoznawalność produktu i jego sprzedaż.
Chociaż wprowadzenie reklamy na Instagramie nie jest skomplikowanym procesem, to warto powierzyć go doświadczonym firmom. Odpowiednie agencje posiadają dużą wiedzę z zakresu funkcjonowania algorytmów Instagrama, zachowania odbiorców i planowania kampanii. Z tego względu skorelowane przygotowanie posta, opisanie go oraz wdrożenie płatnej promocji przez wyspecjalizowaną firmę może przynieść wymierne korzyści.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.