DARMOWY AUDYT SEO

Jak rozwiązać problem zduplikowanej treści oraz kanibalizacji słów kluczowych?

Jak rozwiązać problem zduplikowanej treści oraz kanibalizacji słów kluczowych?

S O C I A L . C U T/unsplash.com

Treść i słowa kluczowe. Prowadząc stronę internetową, trudno się bez nich obyć, zwłaszcza jeśli zależy nam na widoczności w wyszukiwarce. Chociaż dbamy o ich jakość, to zdarza się, że czasem coś pójdzie nie tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Dziś dowiesz się, z jakimi problemami zmagają się witryny internetowe pod względem publikowanych treści oraz optymalizacji słów kluczowych. Czym jest duplicate content i kanibalizacja słów kluczowych?

Kopia kopii. Czym jest duplicate content?

Jest to sytuacja, w której ta sama bądź łudząco podobna treść znajduje się pod wieloma adresami URL. Możemy wyróżnić wewnętrznie zduplikowany content, czyli powielanie tych samych treści w obrębie jednej witryny oraz zewnętrznie zduplikowany content, czyli powielanie treści pod wieloma adresami stron.

Duplicate content wewnętrzny – z czego wynika?

Źródło: S O C I A L . C U T/unsplash.com

Problem ten z reguły wynika z braku zastosowania przekierowań 301 w przypadku aktualizacji witryny, z powodu wdrożenia nowej wersji językowej, duplikatu pierwszej strony paginacji, kopiowania opisów i tekstów. Często są to nieświadome działania, które podejmujemy bez odpowiedniej optymalizacji.

Jak sobie z tym radzić?

  • Przeredaguj swoje treści lub napisz je od nowa;
  • Wyklucz ciasteczka (cookies) z indeksacji;
  • Wykorzystaj przekierowanie 301;
  • Zadbaj o linki kanoniczne;
  • Ustaw tag noindex;
  • Wykorzystaj nagłówek http X-Rpbots-Tag.

Jeśli z kolei zauważysz swoje treści na innej stronie, możesz zgłosić plagiat bezpośrednio do Google, zablokować możliwość kopiowania treści na swojej stronie, ustawić opcję podmiany pliku w przypadku multimediów lub skorzystać z opcji dodawania linku do skopiowanego tekstu.

Duplicate content zewnętrzny – z czego wynika?

W tej sytuacji mowa o bardziej problematycznych sytuacjach, kiedy właściciele stron dodatkowo sięgają po działania niezgodne z zasadami wyszukiwarki i samej etyki. Mówiąc wprost, jest to kopiowanie treści z innych stron oraz plagiat. Są one wykrywane przez algorytmy Google i mogą spowodować nałożenie na nas kary. Pamiętaj, że Panda cały czas funkcjonuje i obniża wartość stron działających nieuczciwie.

Jakimi narzędziami wykrywać zduplikowany content?

Jeszcze nic straconego i nie należy się załamywać. Chociaż problem jest poważny, to ze wszystkim można sobie poradzić. Sięgnij do takich narzędzi jak:

  1. Wyszukiwarka Google – należy wpisać fragment tekstu i opatrzyć go cudzysłowem.
  2. Screaming Frog – lokalizuje strony i podstrony zoptymalizowane w ten sam sposób.
  3. Copyscape – narzędzie antyplagiatowe.
  4. Siteliner – narzędzie pozwalające zbadać zagęszczenie słów kluczowych.
  5. Google Search Console – pozwala znaleźć problem zduplikowanych meta tagów.
Sprawdź: Zdublowane słowa klucze a SEO. Czym jest kanibalizacja i jak jej przeciwdziałać?

Czym jest zjawisko kanibalizacji i dlaczego należy na nie uważać?

W zasadzie powinniśmy powiedzieć „autokanibalizacja”, ponieważ jest to sytuacja, w której stajemy się swoją własną konkurencją. Dzieje się tak, jeżeli więcej niż jedna z naszych podstron (adresów URL) jest sprofilowana i zoptymalizowana pod ten sam zestaw słów kluczowych, a ponadto posiada zbliżone tematycznie treści.

W tej sytuacji wyszukiwarka i algorytmy, którymi się posługuje, nie są w stanie odpowiednio ocenić naszej strony pod kątem czynników rankingowych. Dochodzi wówczas do losowego pozycjonowania i skakania stron w rankingu, co przekłada się na obniżenie pozycji, zmniejszenie ruchu, współczynnika klikalności i szczególnie ważnej w przypadku witryn e-commerce konwersji.

Czy istnieje pozytywna kanibalizacja?

Na wstępie zaznaczymy, że jest to strategia dla ryzykantów. Może się zdarzyć, że wyszukiwarka zaprezentuje kilka Twoich adresów na jedno zapytanie, jednak z uwagi na kolejne aktualizacje algorytmów nie sprawdzi się to w perspektywie długoterminowej.

Jakimi metodami wykrywać kanibalizację?

Istnieje kilka metod i narzędzi, które pozwolą na sprawdzenie, czy padłeś ofiarą kanibalizacji słów kluczowych.

Możliwość 1: Wyszukiwarka

Jest to najłatwiejsza metoda, choć czasochłonna. Wystarczy ręcznie wpisywać słowa do przeglądarki i sprawdzać, które z nich są najpopularniejsze.

Możliwość 2: Google Search Console

To narzędzie jest dużym ułatwieniem pracy, ponieważ pozwoli zaoszczędzić czas i energię. W panelu administratora należy wejść w zakładkę „Skuteczność”. Otrzymamy wówczas dostęp do raportów dotyczących słów i fraz kluczowych, wyświetleń oraz kliknięć. Jeśli zauważysz więcej niż jeden adres URL pod danym słowem, może oznaczać to, że borykasz się z problemem kanibalizacji.

Możliwość 3: Screaming Frog

Jest to narzędzie o prostym panelu, cieszące się popularnością wśród użytkowników, które pozwoli Ci odkryć zdublowane frazy i ich synonimy w publikowanych treściach.

Możliwość 4: Senuto

Nieco bardziej zaawansowane narzędzie, które wykrywa zduplikowaną treść i tworzy listę słów kluczowych dla każdego z Twoich adresów. Otrzymasz wówczas wgląd do ich dziennej historii i aktualnej pozycji.

Możliwość 5: Ahrefs

Posiada te same funkcje co Senuto, ale dodatkowo pozwala na eksportowanie plików, sortowanie słów kluczowych i ich edycję w jednym panelu.

Wskazówki, które pomogą przeciwdziałać kanibalizacji

  • Najprostszą i najlepszą metodą jest próba zmiany słów kluczowych oraz parafraza treści, aby uniknąć duplikacji.
  • Łączenie adresów URL to metoda, która pozwoli Ci połączyć w jedną stronę, te podstrony, które posiadają te same treści oraz słowa kluczowe. Jest to metoda przydatna dla sklepów internetowych, których produkty posiadają takie same opisy, ale inne warianty i parametry.
  • Tag kanoniczny to kolejne rozwiązanie, które pozwoli wskazać najbardziej reprezentatywny adres URL dla wyszukiwarki pod kątem procesu indeksowania.
  • Przekierowanie 301 to rozwiązanie, dzięki któremu unikniesz sytuacji natrafienia na starą wersję strony lub błąd 404.
  • Ostatecznie możesz usunąć podstronę, warto jednak spróbować rozwiązać ten problem innymi metodami.

Wnioski

Treść i słowa kluczowe to dwa fundamenty tworzące strony internetowe, a które nadają ton całej optymalizacji SEO. Zawsze musimy starać się, aby to, co publikujemy, było oryginalne, autorskie i interesujące. Zdarza się jednak, że natrafiamy na przeszkody. Zduplikowana treść oraz kanibalizacja słów kluczowych to zasadnicze problemy witryn, z których wynika ich niska pozycja rankingowa. Zadbaj więc o swoje materiały i zyskaj realny wpływ na poziom doświadczeń użytkowników.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Pozycjonowanie restauracji
    Pozycjonowanie restauracji
    Odpowiednio opracowany plan promocyjny okazać się może kluczem do sukcesu każdej marki. Warto więc wiedzieć, jak pozycjonować restaurację w Google!
    Co to jest pozycjonowanie? Na czym polega SEO?
    Co to jest pozycjonowanie? Na czym polega SEO?
    Pozycjonowanie i SEO mają kluczowe znaczenie z punktu widzenia przygotowania takiej strony firmowej, która będzie w stanie przyciągać zainteresowanie użytkowników Internetu.
    Rodzaje SEO
    Rodzaje SEO
    Jeśli prowadzisz stronę internetową, koniecznie powinieneś zainteresować się optymalizacją jej treści. Sprawdź, co możesz zyskać dzięki SEO!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę