S O C I A L . C U T/unsplash.com
Treść i słowa kluczowe. Prowadząc stronę internetową, trudno się bez nich obyć, zwłaszcza jeśli zależy nam na widoczności w wyszukiwarce. Chociaż dbamy o ich jakość, to zdarza się, że czasem coś pójdzie nie tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Dziś dowiesz się, z jakimi problemami zmagają się witryny internetowe pod względem publikowanych treści oraz optymalizacji słów kluczowych. Czym jest duplicate content i kanibalizacja słów kluczowych?
Jest to sytuacja, w której ta sama bądź łudząco podobna treść znajduje się pod wieloma adresami URL. Możemy wyróżnić wewnętrznie zduplikowany content, czyli powielanie tych samych treści w obrębie jednej witryny oraz zewnętrznie zduplikowany content, czyli powielanie treści pod wieloma adresami stron.
Źródło: S O C I A L . C U T/unsplash.com
Problem ten z reguły wynika z braku zastosowania przekierowań 301 w przypadku aktualizacji witryny, z powodu wdrożenia nowej wersji językowej, duplikatu pierwszej strony paginacji, kopiowania opisów i tekstów. Często są to nieświadome działania, które podejmujemy bez odpowiedniej optymalizacji.
Jeśli z kolei zauważysz swoje treści na innej stronie, możesz zgłosić plagiat bezpośrednio do Google, zablokować możliwość kopiowania treści na swojej stronie, ustawić opcję podmiany pliku w przypadku multimediów lub skorzystać z opcji dodawania linku do skopiowanego tekstu.
W tej sytuacji mowa o bardziej problematycznych sytuacjach, kiedy właściciele stron dodatkowo sięgają po działania niezgodne z zasadami wyszukiwarki i samej etyki. Mówiąc wprost, jest to kopiowanie treści z innych stron oraz plagiat. Są one wykrywane przez algorytmy Google i mogą spowodować nałożenie na nas kary. Pamiętaj, że Panda cały czas funkcjonuje i obniża wartość stron działających nieuczciwie.
Jeszcze nic straconego i nie należy się załamywać. Chociaż problem jest poważny, to ze wszystkim można sobie poradzić. Sięgnij do takich narzędzi jak:
W zasadzie powinniśmy powiedzieć „autokanibalizacja”, ponieważ jest to sytuacja, w której stajemy się swoją własną konkurencją. Dzieje się tak, jeżeli więcej niż jedna z naszych podstron (adresów URL) jest sprofilowana i zoptymalizowana pod ten sam zestaw słów kluczowych, a ponadto posiada zbliżone tematycznie treści.
W tej sytuacji wyszukiwarka i algorytmy, którymi się posługuje, nie są w stanie odpowiednio ocenić naszej strony pod kątem czynników rankingowych. Dochodzi wówczas do losowego pozycjonowania i skakania stron w rankingu, co przekłada się na obniżenie pozycji, zmniejszenie ruchu, współczynnika klikalności i szczególnie ważnej w przypadku witryn e-commerce konwersji.
Na wstępie zaznaczymy, że jest to strategia dla ryzykantów. Może się zdarzyć, że wyszukiwarka zaprezentuje kilka Twoich adresów na jedno zapytanie, jednak z uwagi na kolejne aktualizacje algorytmów nie sprawdzi się to w perspektywie długoterminowej.
Istnieje kilka metod i narzędzi, które pozwolą na sprawdzenie, czy padłeś ofiarą kanibalizacji słów kluczowych.
Możliwość 1: Wyszukiwarka
Jest to najłatwiejsza metoda, choć czasochłonna. Wystarczy ręcznie wpisywać słowa do przeglądarki i sprawdzać, które z nich są najpopularniejsze.
Możliwość 2: Google Search Console
To narzędzie jest dużym ułatwieniem pracy, ponieważ pozwoli zaoszczędzić czas i energię. W panelu administratora należy wejść w zakładkę „Skuteczność”. Otrzymamy wówczas dostęp do raportów dotyczących słów i fraz kluczowych, wyświetleń oraz kliknięć. Jeśli zauważysz więcej niż jeden adres URL pod danym słowem, może oznaczać to, że borykasz się z problemem kanibalizacji.
Możliwość 3: Screaming Frog
Jest to narzędzie o prostym panelu, cieszące się popularnością wśród użytkowników, które pozwoli Ci odkryć zdublowane frazy i ich synonimy w publikowanych treściach.
Możliwość 4: Senuto
Nieco bardziej zaawansowane narzędzie, które wykrywa zduplikowaną treść i tworzy listę słów kluczowych dla każdego z Twoich adresów. Otrzymasz wówczas wgląd do ich dziennej historii i aktualnej pozycji.
Możliwość 5: Ahrefs
Posiada te same funkcje co Senuto, ale dodatkowo pozwala na eksportowanie plików, sortowanie słów kluczowych i ich edycję w jednym panelu.
Treść i słowa kluczowe to dwa fundamenty tworzące strony internetowe, a które nadają ton całej optymalizacji SEO. Zawsze musimy starać się, aby to, co publikujemy, było oryginalne, autorskie i interesujące. Zdarza się jednak, że natrafiamy na przeszkody. Zduplikowana treść oraz kanibalizacja słów kluczowych to zasadnicze problemy witryn, z których wynika ich niska pozycja rankingowa. Zadbaj więc o swoje materiały i zyskaj realny wpływ na poziom doświadczeń użytkowników.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.