Jak rozwiązać problem zduplikowanej treści oraz kanibalizacji słów kluczowych?

Jak rozwiązać problem zduplikowanej treści oraz kanibalizacji słów kluczowych?

S O C I A L . C U T/unsplash.com

Treść i słowa kluczowe. Prowadząc stronę internetową, trudno się bez nich obyć, zwłaszcza jeśli zależy nam na widoczności w wyszukiwarce. Chociaż dbamy o ich jakość, to zdarza się, że czasem coś pójdzie nie tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Dziś dowiesz się, z jakimi problemami zmagają się witryny internetowe pod względem publikowanych treści oraz optymalizacji słów kluczowych. Czym jest duplicate content i kanibalizacja słów kluczowych?

Kopia kopii. Czym jest duplicate content?

Jest to sytuacja, w której ta sama bądź łudząco podobna treść znajduje się pod wieloma adresami URL. Możemy wyróżnić wewnętrznie zduplikowany content, czyli powielanie tych samych treści w obrębie jednej witryny oraz zewnętrznie zduplikowany content, czyli powielanie treści pod wieloma adresami stron.

Duplicate content wewnętrzny – z czego wynika?

Źródło: S O C I A L . C U T/unsplash.com

Problem ten z reguły wynika z braku zastosowania przekierowań 301 w przypadku aktualizacji witryny, z powodu wdrożenia nowej wersji językowej, duplikatu pierwszej strony paginacji, kopiowania opisów i tekstów. Często są to nieświadome działania, które podejmujemy bez odpowiedniej optymalizacji.

Jak sobie z tym radzić?

  • Przeredaguj swoje treści lub napisz je od nowa;
  • Wyklucz ciasteczka (cookies) z indeksacji;
  • Wykorzystaj przekierowanie 301;
  • Zadbaj o linki kanoniczne;
  • Ustaw tag noindex;
  • Wykorzystaj nagłówek http X-Rpbots-Tag.

Jeśli z kolei zauważysz swoje treści na innej stronie, możesz zgłosić plagiat bezpośrednio do Google, zablokować możliwość kopiowania treści na swojej stronie, ustawić opcję podmiany pliku w przypadku multimediów lub skorzystać z opcji dodawania linku do skopiowanego tekstu.

Duplicate content zewnętrzny – z czego wynika?

W tej sytuacji mowa o bardziej problematycznych sytuacjach, kiedy właściciele stron dodatkowo sięgają po działania niezgodne z zasadami wyszukiwarki i samej etyki. Mówiąc wprost, jest to kopiowanie treści z innych stron oraz plagiat. Są one wykrywane przez algorytmy Google i mogą spowodować nałożenie na nas kary. Pamiętaj, że Panda cały czas funkcjonuje i obniża wartość stron działających nieuczciwie.

Jakimi narzędziami wykrywać zduplikowany content?

Jeszcze nic straconego i nie należy się załamywać. Chociaż problem jest poważny, to ze wszystkim można sobie poradzić. Sięgnij do takich narzędzi jak:

  1. Wyszukiwarka Google – należy wpisać fragment tekstu i opatrzyć go cudzysłowem.
  2. Screaming Frog – lokalizuje strony i podstrony zoptymalizowane w ten sam sposób.
  3. Copyscape – narzędzie antyplagiatowe.
  4. Siteliner – narzędzie pozwalające zbadać zagęszczenie słów kluczowych.
  5. Google Search Console – pozwala znaleźć problem zduplikowanych meta tagów.
Sprawdź: Słowa kluczowe w SEO. Czym jest zjawisko kanibalizacji?

Czym jest zjawisko kanibalizacji i dlaczego należy na nie uważać?

W zasadzie powinniśmy powiedzieć „autokanibalizacja”, ponieważ jest to sytuacja, w której stajemy się swoją własną konkurencją. Dzieje się tak, jeżeli więcej niż jedna z naszych podstron (adresów URL) jest sprofilowana i zoptymalizowana pod ten sam zestaw słów kluczowych, a ponadto posiada zbliżone tematycznie treści.

W tej sytuacji wyszukiwarka i algorytmy, którymi się posługuje, nie są w stanie odpowiednio ocenić naszej strony pod kątem czynników rankingowych. Dochodzi wówczas do losowego pozycjonowania i skakania stron w rankingu, co przekłada się na obniżenie pozycji, zmniejszenie ruchu, współczynnika klikalności i szczególnie ważnej w przypadku witryn e-commerce konwersji.

Czy istnieje pozytywna kanibalizacja?

Na wstępie zaznaczymy, że jest to strategia dla ryzykantów. Może się zdarzyć, że wyszukiwarka zaprezentuje kilka Twoich adresów na jedno zapytanie, jednak z uwagi na kolejne aktualizacje algorytmów nie sprawdzi się to w perspektywie długoterminowej.

Jakimi metodami wykrywać kanibalizację?

Istnieje kilka metod i narzędzi, które pozwolą na sprawdzenie, czy padłeś ofiarą kanibalizacji słów kluczowych.

Możliwość 1: Wyszukiwarka

Jest to najłatwiejsza metoda, choć czasochłonna. Wystarczy ręcznie wpisywać słowa do przeglądarki i sprawdzać, które z nich są najpopularniejsze.

Możliwość 2: Google Search Console

To narzędzie jest dużym ułatwieniem pracy, ponieważ pozwoli zaoszczędzić czas i energię. W panelu administratora należy wejść w zakładkę „Skuteczność”. Otrzymamy wówczas dostęp do raportów dotyczących słów i fraz kluczowych, wyświetleń oraz kliknięć. Jeśli zauważysz więcej niż jeden adres URL pod danym słowem, może oznaczać to, że borykasz się z problemem kanibalizacji.

Możliwość 3: Screaming Frog

Jest to narzędzie o prostym panelu, cieszące się popularnością wśród użytkowników, które pozwoli Ci odkryć zdublowane frazy i ich synonimy w publikowanych treściach.

Możliwość 4: Senuto

Nieco bardziej zaawansowane narzędzie, które wykrywa zduplikowaną treść i tworzy listę słów kluczowych dla każdego z Twoich adresów. Otrzymasz wówczas wgląd do ich dziennej historii i aktualnej pozycji.

Możliwość 5: Ahrefs

Posiada te same funkcje co Senuto, ale dodatkowo pozwala na eksportowanie plików, sortowanie słów kluczowych i ich edycję w jednym panelu.

Wskazówki, które pomogą przeciwdziałać kanibalizacji

  • Najprostszą i najlepszą metodą jest próba zmiany słów kluczowych oraz parafraza treści, aby uniknąć duplikacji.
  • Łączenie adresów URL to metoda, która pozwoli Ci połączyć w jedną stronę, te podstrony, które posiadają te same treści oraz słowa kluczowe. Jest to metoda przydatna dla sklepów internetowych, których produkty posiadają takie same opisy, ale inne warianty i parametry.
  • Tag kanoniczny to kolejne rozwiązanie, które pozwoli wskazać najbardziej reprezentatywny adres URL dla wyszukiwarki pod kątem procesu indeksowania.
  • Przekierowanie 301 to rozwiązanie, dzięki któremu unikniesz sytuacji natrafienia na starą wersję strony lub błąd 404.
  • Ostatecznie możesz usunąć podstronę, warto jednak spróbować rozwiązać ten problem innymi metodami.

Wnioski

Treść i słowa kluczowe to dwa fundamenty tworzące strony internetowe, a które nadają ton całej optymalizacji SEO. Zawsze musimy starać się, aby to, co publikujemy, było oryginalne, autorskie i interesujące. Zdarza się jednak, że natrafiamy na przeszkody. Zduplikowana treść oraz kanibalizacja słów kluczowych to zasadnicze problemy witryn, z których wynika ich niska pozycja rankingowa. Zadbaj więc o swoje materiały i zyskaj realny wpływ na poziom doświadczeń użytkowników.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Podstawy SEO. Strategia budowania linków – o czym pamiętać?

    Podstawy SEO. Strategia budowania linków – o czym pamiętać?

    Strategie optymalizacji SEO w kontekście budowania linków. Jak zadbać o widoczność w sieci? Jakie są rodzaje linków oraz jak dbać o ich wysoki poziom?
    Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny?

    Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny?

    Chcesz kupić domenę i zastanawiasz się, czy ma ona już właściciela? Zobacz, jak możesz to sprawdzić.
    Pozycjonowanie frazami long tail

    Pozycjonowanie frazami long tail

    Jak zwiększyć ruch na stronie i przyciągnąć klientów gotowych na skorzystanie z usług firmy? Może w tym pomóc pozycjonowanie za pomocą fraz długiego ogona.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.