Dzięki Sky – Shop możesz samodzielnie utworzyć i prowadzić sklep internetowy. Płacisz miesięczny abonament, dzięki czemu otrzymujesz gotową witrynę, która wymaga personalizacji oraz wypełnienia treścią. Sky-Shop ma wiele zalet, do których należy m.in. prostota obsługi, a także nieustanny rozwój tego oprogramowania. Czy ten system jest zoptymalizowany pod wymagania Google? Jak pozycjonować Sky-Shop?
Sky-Shop był początkowo oprogramowaniem dostępnym m.in. w wersji pudełkowej, a jego historia zaczyna się w 2009 roku. Być może miałeś kiedyś do czynienia ze skryptem forów internetowych o nazwie „phpBB by Przemo”? Za utworzenie Sky-Shop odpowiada ten sam specjalista, mianowicie – Przemysław Matoga. Obecnie platforma działa w modelu SaaS, co oznacza, że w zamian za opłacanie miesięcznego abonamentu otrzymujesz gotowy sklep – możesz wybrać motyw, dodatki, dopasować funkcje, jak również zlecić wykonanie rozwiązań, których potrzebujesz w swojej działalności. Nad tym systemem pracuje około 50 osób, czego efektem jest wdrażanie kolejnych rozwiązań, aby sklep spełniał obecne oczekiwania kupujących i sprzedających.
Dane ze strony sky-shop.pl wskazują, że bazując na tym oprogramowaniu, założono już ponad 20 tys. sklepów, w których zrealizowano 2,5 mln zamówień. Twórcy oprogramowania wymienili z korzystającymi z niego 300 tys. wiadomości e-mail. Platforma była już nagradzana, m.in. znalazła się na podium konkursu Ekomersy 2016 jako jedna z najlepszych platform sklepowych w Polsce.
Rozwój oprogramowania to jedno, funkcje i możliwości to kolejna istotna kwestia, ale powinno Cię interesować szczególnie to, czy sklep jest przyjazny pod SEO. To wyszukiwarka Google jest jednym z kluczowych źródeł odwiedzin dla takich witryn, a w dodatku jest to ruch, który charakteryzuje się wysokim wskaźnikiem konwersji. Wszystko dzięki temu, że na Twoją stronę trafiają przede wszystkim internauci, którzy szukają tego, co masz w ofercie. Czy pozycjonowanie sklepu opartego na Sky-shop jest trudne? Czy to oprogramowanie jest zoptymalizowane pod SEO?
Widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google zależy od wielu czynników – około 200. Kluczowe znaczenie ma w tym wszystkim optymalizacja strony – to jeden z podstawowych elementów, które mają wpływ na pozycję zajmowaną przez sklep na dane zapytania. Jakie możliwości pod tym względem daje Sky-Shop? Czy łatwo wprowadzisz w nim niezbędne zmiany optymalizacyjne? Oto, jakie kroki powinieneś podjąć, jeśli chcesz, aby witryna była dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania Google.
Jeśli internauta ma trafić na Twoją witrynę po wyszukaniu danych fraz, to najpierw powinieneś je umieścić w odpowiednich miejscach na stronie. Zanim jednak to zrobisz, musisz wiedzieć, jakie zapytania wysyłają internauci, którzy szukają produktów i usług, które oferujesz. Frazy te ustalisz za pomocą narzędzi – bez względu na to, jak dobrze znasz swój biznes, ile lat masz doświadczenia, nie jesteś w stanie sam wpaść na wszystkie słowa kluczowe, które są wyszukiwane przez internautów – uzyskane dane mogą Cię w wielu przypadkach zaskoczyć.
Aby ustalić listę słów kluczowych, możesz skorzystać z polskich narzędzi, takich jak Senuto czy Semstorm, a także zagranicznych – Ahrefs, SemRush, keywordtool.io i Planera słów kluczowych Google Ads. Celuj przede wszystkim we frazy z długiego ogona, czyli takie, które składają się z co najmniej trzech słów. To one najczęściej najlepiej opisują, czego szuka internauta, optymalnie przekazują jego intencje i charakteryzują się najwyższym poziomem konwersji.
Koniecznie zwracaj uwagę na informację o wysokości CPC – takie dane pokaże Ci m.in. Senuto czy Planer słów kluczowych Google Ads. Jest to kwota, którą musiałbyś zapłacić za każde przekierowanie, gdybyś skorzystał z reklamy w płatnych wynikach wyszukiwania. Jeśli nie ma tam żadnej kwoty, to może oznaczać, że fraza nie konwertuje i z tego powodu firmy nie reklamują się na takie zapytania. Im wyższa stawka za przekierowanie, tym teoretycznie bardziej konkurencyjna jest fraza oraz może Ci przynieść lepsze efekty.
Źródło: https://app.senuto.com/, 13.01.2022
Pamiętaj o analizowaniu danych z wielu narzędzi – bazowanie na słowach ustalonych za pomocą jednego nie wystarczy. Przy okazji możesz na tej podstawie wyznaczyć zapytania, pod które będziesz tworzyć content na stronę, m.in. treści na blog.
Title SEO jest ważnym czynnikiem rankingowym. W 2021 roku Google przeprowadziło aktualizację, w wyniku której tytuły wyświetlane w wynikach wyszukiwania najczęściej są inne niż te, które znalazły się w znaczniku <title> w kodzie strony. Nie zmienia to jednak faktu, że obowiązkowo powinieneś optymalizować ten element w serwisie, gdyż Google uwzględni tę treść, ustalając pozycję na dane zapytanie. Ponadto trzymając się sugestii Google co do treści title, zwiększasz szanse na to, że w SERP-ach wyświetli się taki tytuł, jaki zdefiniujesz. Bierz pod uwagę następujące zasady:
Jeśli chodzi o description, to ten element nie jest czynnikiem rankingowym, natomiast i tak warto przygotować unikalny opis dla każdej strony. To może mieć wpływ na CTR. Niech description ma około 160 zzs. Opisz za jego pomocą, co internauta znajdzie na stronie, użyj CTA i umieść w tej treści najważniejsze słowo kluczowe.
Jak optymalizować te elementy w Sky-Shop? Po zalogowaniu się do panelu zarządzania Twoim sklepem wybierz Marketing, następnie Ustawienia SEO, a dalej pozycję o tej samej nazwie.
Źródło: panel zarządzania Sky-Shop, 13.01.2022
Możesz tam ustalić, jak mają wyglądać tytuły stron produktów, kategorii i list artykułów. Masz również pole na umieszczenie słów kluczowych, ale ten element od dawna nie jest brany pod uwagę przez Google.
Źródło: panel zarządzania Sky-Shop, 13.01.2022
Ponadto, dodając produkty, możesz ustalić dla nich indywidualne tytuły i opisy. Taką samą opcję masz w przypadku dodawania kategorii.
Dodanie informacji o oferowanym towarze czy usłudze jest oczywiście obowiązkowe, ale nie powinieneś również pomijać contentu na stronach kategorii i podkategorii. Jeśli je zoptymalizujesz pod słowa kluczowe, to zwiększysz szanse na lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania. Jak optymalizować takie treści? Trzymaj się następujących zasad:
Przy dodawaniu nowej kategorii Sky-Shop daje Ci możliwość umieszczenia opisu, który będzie się znajdować nad listą produktów, i treści, która będzie pod tymi artykułami. Pamiętaj, aby content nad nimi był w miarę możliwości krótki, ale to jest również miejsce na umieszczenie najważniejszego słowa kluczowego dla danej strony.
Oczywiście możesz bez znajomości kodu HTML umieścić nagłówki czy też linki wewnętrzne, a to dzięki temu edytorowi.
Dzięki dodaniu w Google Search Console mapy strony zwiększysz skuteczność indeksacji Twojego sklepu. Takie witryny często są bardzo rozbudowane, a dotarcie przez robota do wszystkich treści, które chciałbyś zobaczyć w wynikach wyszukiwania, jest co najmniej trudne. Dzięki mapie strony staje się to łatwiejsze.
Kliknij w panelu zarządzania Sky-Shop Marketing, potem Ustawienia SEO i Mapa strony. Następnie dodaj wszystkie produkty do tej mapy lub ewentualnie wybierz, które mają się tam znaleźć. Po zapisaniu możesz sprawdzić, co znajduje się w pliku. Skopiuj adres mapy oraz dodaj go w Google Search Console. Za jakiś czas wróć tam i sprawdź, jak wyglądają postępy w indeksacji.
Źródło: panel zarządzania Sky-Shop, 13.01.2022
W przypadku sklepów WWW jest to funkcja szczególnie przydatna. Za pomocą przekierowania 301 przenosisz moc SEO na inną podstronę w sklepie i jednocześnie kierujesz tam internautę. Przydaje się to w momencie, kiedy wycofujesz jakiś produkt. W takim przypadku złym wyborem jest usunięcie danej podstrony. Lepiej wówczas przekierować użytkownika do innego, istniejącego produktu.
Żeby dodać przekierowania, kliknij Marketing, następnie Ustawienia strony, a dalej Przekierowania. W kolumnie po lewej stronie umieść link, który chcesz przekierować na ten, który dodasz w drugim polu.
Automatycznie adresy URL w sklepie są przyjazne, tzn. odbiorca już na ich podstawie wie, czego może się spodziewać na tej podstronie – nie widzi przypadkowego ciągu znaków. Taka forma adresów pozytywnie wpływa na CTR w Google i jest oczekiwana przez algorytm wyszukiwarki. Nie musisz nic robić, aby URL-e w sklepie takie były. Z założenia Sky-Shop wprowadza schemat adresów dla produktów i kategorii, ale możesz je edytować zgodnie z oczekiwaniami w opcjach SEO przy dodawaniu lub późniejszej edycji. Od razu masz też możliwość ustawienia linku kanonicznego.
To niezbędny element, który obowiązkowo powinien mieć Twój sklep. Dzięki niemu połączenie pomiędzy urządzeniem internauty a witryną jest szyfrowane, tzn. bezpieczne. Przesyłane dane nie zostaną przejęte lub zmienione przez niepowołane do tego osoby. Oczywiście Sky-Shop daje Ci możliwość instalacji SSL, ale nie we wszystkich pakietach jest on dostępny w cenie. W pakietach Business i Advanced uzyskasz go bez opłat, natomiast w StartUp oraz Basic możesz skorzystać z odpłatnego certyfikatu.
Opisane kroki to nie wszystkie, które musisz podjąć, jeśli chcesz, aby sklep oparty na Sky-Shop był dobrze widoczny w Google. Witryna musi się ekspresowo ładować, mieć dobry profil linkowy i systematycznie rozwijaną treść. Konieczne jest łączenie działań off-site oraz on-site. Wtedy szanse na sukces będą dużo większe.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.