DARMOWY AUDYT SEO

Jak skutecznie pozycjonować sklep internetowy? Poradnik

Jak skutecznie pozycjonować sklep internetowy? Poradnik

Wyniki wyszukiwania Google są dla sklepów internetowych w Polsce jednym z kluczowych źródeł ruchu. Co więcej, jest on konwertujący, gdyż najczęściej dzięki niemu do Twojego sklepu internetowego trafiają użytkownicy, którzy szukają właśnie tego, co masz w ofercie. Jak pozycjonować sklep internetowy? Jak podejść do działań, aby osiągnąć sukces? Po jakim czasie spodziewać się wyników?

Pozycjonowanie sklepu internetowego – poradnik

W 2020 roku liczba polskich, działających sklepów internetowych wynosiła ponad 44 tys. – nigdy wcześniej nie było ich tak wiele. W 2021 roku spodziewano się pobicia pod tym względem kolejnego rekordu. Dynamiczny rozwój sprzedaży w sieci był prognozowany od lat, natomiast dodatkowo przyspieszyła go pandemia. Jednocześnie rósł odsetek internautów robiących zakupy online, przychody branży, a w sieci pojawiły się już sklepy oferujące możliwość zamówienia dosłownie wszystkiego.

Źródło: https://www.dnb.com/pl-pl/wiedza/newsy-artykuly/ecommerce-szansa-na-przetrwanie/, 13.12.2021

Jak wynika z danych platformy Shoper, a konkretnie z raportu Nowy świat e-commerce, w 2020 roku źródłem największego ruchu dla wszystkich sklepów, które na niej działają, była wyszukiwarka. W Polsce ponad 95 proc. udziału w rynku ma Google i dlatego działania marketingowe skupiają się właśnie na optymalizowaniu witryn pod wyniki tego systemu.

Źródło: https://www.shoper.pl/static/raporty/Shoper-Raport-2020.pdf, 13.12.2021

Osiągnięcie oczekiwanej widoczności wymaga zwrócenia uwagi na wiele czynników. Według Google wpływ na pozycjonowanie ma około 200 czynników, natomiast można wśród nich wyodrębnić takie, które mają największe znaczenie i te, które są mniej istotne. W tym poradniku skupię się na opisaniu kluczowych elementów, od których jest uzależniona widoczność w Google oraz którymi warto szczególnie się zainteresować.

Analiza słów kluczowych

Pierwszym etapem kampanii SEO powinien być audyt sklepu. Następnie należy już przejść do konkretnych działań, które z niego wynikają – tzn. krok po kroku optymalizować witrynę pod wymagania wyszukiwarki Google.

Warto rozpocząć od analizy słów kluczowych, tzn. znalezienia fraz, które najlepiej opisują Twój biznes, produkty i poszczególne kategorie, które masz w sklepie. Do tego możesz wykorzystać różne narzędzia. Te najpopularniejsze to Senuto, Semstorm, Ahrefs, keywordtool.io czy też planer słów kluczowych Google. Warto analizować frazy zaproponowane przez każde z tych rozwiązań oraz stawiać przede wszystkim na zapytania z długiego ogona, tzn. takie, które składają się z większej liczby słów niż 2. To one charakteryzują się najwyższym poziomem konwersji i uzyskanie na nie wysokiej pozycji jest łatwiejsze niż w przypadku fraz ogólnych.

Przy analizie słów kluczowych koniecznie należy zwracać również uwagę na parametr CPC – np. w Senuto. Jeśli jest wysoki, to może wskazywać na konkurencyjną frazę, ale jednocześnie taką, która charakteryzuje się wysokim współczynnikiem konwersji. Nawet jeśli liczba wyszukiwań w jej przypadku wynosi kilkadziesiąt miesięcznie, to i tak zdecydowanie warto na nie stawiać oraz brać je pod uwagę przy optymalizowaniu treści witryny.

Źródło: Senuto.pl, 13.12.2021

Listę słów kluczowych należy opracować dla każdego opisu kategorii, produktów czy też wpisów blogowych. Solidne podejście do tego kroku i powtarzanie go przy dodawaniu świeżego contentu w sklepie może wyjść wyłącznie na korzyść. Przygotowana lista fraz będzie mieć zastosowanie przy optymalizacji różnych elementów na stronie – m.in. tagów meta title oraz description (tytułu i opisu witryny), nazw plików graficznych i nie tylko. Najlepiej, aby witryna była optymalizowana pod tym kątem od razu przy dodawaniu treści, a nie dopiero, kiedy będziemy mieć już dodanych 1000 produktów oraz 50 kategorii – realizowanie tego na bieżąco przebiega sprawniej.

Optymalizacja meta tagów

Jednym z ważnych czynników rankingowych jest title, czyli tytuł SEO strony. Na jego początku powinno się znajdować najważniejsze słowo kluczowe, a dalej frazy wskazujące na to, co znajduje się w witrynie, wybrane na podstawie analizy zapytań. Pamiętaj jednak, że to nie jest miejsce do upychania takich fraz – title musi być atrakcyjne dla użytkownika. Google wprowadziło w tym roku aktualizację, w wyniku której większość tytułów jest zmieniana – nie są takie, jakie ustawisz w sekcji <head> sklepu. Jeśli chcesz zwiększyć szanse na pokazywanie takich, które ustaliłeś, to twórz unikatowe, a nie schematyczne title. Staraj się, aby tytuł nie zajmował więcej niż 600 px (sprawdź to za pomocą tego narzędzia) i nie upychaj w nim słów kluczowych. Nie daje to gwarancji wyświetlenia takiego title, jaki wybrałeś, ale zwiększa na to szanse.

Natomiast description obecnie w żaden sposób nie wpływa na pozycję, ale mimo wszystko warto, abyś dodał unikatowy opis, który wskazuje na to, co znajduje się na stronie wraz z CTA.

Optymalizacja treści na stronie

Treści na stronie powinny zawierać słowa kluczowe, ale na jakiej zasadzie je dodawać? Otóż najważniejsza fraza dla danego contentu powinna się znajdować się w nagłówku H1, którym najczęściej jest tytuł wpisu na blogu, nazwa kategorii czy produktu. W pozostałych, tj. H2-H6, warto dodać mniej istotne frazy, a pozostałe wykorzystaj naturalnie w treści. Główne słowo kluczowe niech pojawi się kilkukrotnie, a w tym najlepiej na samym początku treści.

Content, na który chcesz zwrócić uwagę algorytmu Google, umieść w znacznikach <strong> lub <em>, co da efekt pogrubienia treści w pierwszym przypadku, a w drugim kursywy. Treść rozdzielaj co kilka zdań, aby nie tworzyć bloków tekstu – to jeden z czynników, który wpływa na zainteresowanie się tekstem.

Koniecznie dodaj zoptymalizowane opisy kategorii. Tutaj możliwości są różne. Im wyżej na stronie będzie się znajdować treść, tym lepiej, ale na pewno nie może być tak, że internauta najpierw zobaczy długi opis, a daleko pod nim produkty. Dobrym pomysłem może być dodanie nad asortymentem krótkiego opisu, a pod nim długiego. Ewentualnie ten, który znajdzie się nad, niech będzie dostępny w całości dopiero po kliknięciu np. rozwiń.

Optymalizacja grafiki

W wielu branżach klienci rozpoczynają poszukiwania produktów od Google Grafika. Doskonałym przykładem jest choćby odzież. Klientka wpisuje np. czerwona suknia wieczorowa i szuka takiej, która jej odpowiada wizualnie, a następnie zapoznaje się z treścią opisu produktu.

Aby była szansa na to, że w wynikach wyszukiwania pojawi się zdjęcie z Twojego sklepu, powinieneś pamiętać o kilku zasadach. W nazwie pliku graficznego umieść najważniejsze słowa kluczowe i rozdziel je łącznikami. Na przykład suknia-wieczorowa-czerwona-aleksandra.jpg. Wypełnij tag alt – dodaj tam opis tego, co znajduje się na zdjęciu, uwzględniając najważniejsze słowo kluczowe. Kolejna ważna kwestia – grafika musi być unikatowa. Jeśli to fotki producenta, to trudno Ci będzie o widoczność w Google Grafika.

Pamiętaj również o optymalizacji rozmiaru zdjęć. Najlepiej, aby jeden plik miał nie więcej niż 150-200 KB.

Czy wiesz, że ponad 22 proc. zapytań w sieci kierowanych jest do Google Grafika?

Buduj profil linkowy

Odnośniki prowadzące do Twojej witryny to dla Google sygnał, że jest wartościowa i warto umieścić dany URL na wysokiej pozycji na zapytania związane z jego zawartością. Taki efekt mogą dać jednak linki pochodzące z wysokiej jakości stron. Sprawdź, ile odnośników prowadzi do Twojej konkurencji, np. w narzędziu Ahrefs. Nie musisz mieć ich więcej – ważne, abyś budował profil linkowy z nastawieniem na jakość. Przykładowe źródła odnośników to artykuły sponsorowane, fora, komentarze, ogłoszenia, katalogi stron i wiele innych. Staraj się zdobywać linki z wartościowych stron, powiązanych tematycznie – to w ich przypadku skuteczność działań może być największa.

Po czym możesz poznać, że warto pozyskać odnośnik z danej strony? Wskazywać może na to wysoki DR w Ahrefs, TF w Majestic SEO, rosnąca widoczność w Senuto, duża ilość treści redakcyjnych w serwisie i nie tylko. Pamiętaj, że na efekt zdobycia linka możesz poczekać nawet kilka tygodni.

Jaka jest najpopularniejsza metoda pozyskiwania odnośników? Z badania przeprowadzonego w 2021 roku przez aira.net wynika, że aż 76 proc. respondentów wykorzystuje do zdobywania linków content marketing.

Źródło: https://aira.net/state-of-link-building/link-building-techniques-and-tools/, 13.12.2021

Optymalizacja pod Core Web Vitals

W 2021 roku Google wprowadziło nowy czynnik rankingowy, którym są trzy wskaźniki Core Web Vitals. Mają one wpływ na doświadczenia użytkowników Twojego sklepu – są związane z responsywnością, szybkością ładowania i stabilnością wizualną witryny. Wyniki swojej strony możesz sprawdzić, korzystając z tego narzędzia – https://pagespeed.web.dev/. Obecnie nie jest to czynnik, którego waga jest bardzo duża, ale zdecydowanie warto optymalizować stronę pod tym kątem. Szybkość ładowania jest czynnikiem, który ma wpływ nie tylko na jej widoczność w Google, ale również na konwersję. Czy wiesz, że najlepszym wynikiem pod tym względem charakteryzują się strony, które ładują się w czasie do 2 sekund?

Źródło: portent.com/blog/analytics/research-site-speed-hurting-everyones-revenue.htm, 13.12.2021

Wykorzystaj dane strukturalne

W Google możesz zobaczyć nie tylko tytuły i opisy stron, ale wiele więcej. Mogą pojawić się tam gwiazdki, średnia opinia, cena produktu, stan magazynowy oraz inne informacje. Dzięki temu możesz skutecznie przyciągnąć uwagę internautów i zwiększyć CTR w Google. W wielu branżach zastosowanie tego rozwiązania jest standardem, a jego wdrożenie jest dosyć łatwe dzięki dostępnym pluginom – choćby do systemu WordPress (WooCommerce). Przetestuj, jak zmienią się wyniki Twojej strony dzięki wdrożeniu danych strukturalnych.

Sprawdź: Od czego należy zacząć optymalizację SEO na PrestaShop?

Sklep internetowy a pozycjonowani

Opisane kroki są niezbędne do osiągniecia sukcesu w wynikach wyszukiwania, ale to nie wszystkie działania, które powinieneś podjąć. Warto optymalizować witrynę pod wymagania algorytmu Google i jednocześnie pod oczekiwania użytkowników. Dzięki temu powinieneś obserwować, jak rośnie widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj o analizowaniu, jak zmienia się algorytm Google oraz dostosowaniu sklepu do aktualnych wymagań.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak szybko publikować większą ilość zdjęć na Instagramie?
    Jak szybko publikować większą ilość zdjęć na Instagramie?
    Zastanawiałeś się kiedyś, jak dodawać zdjęcia na Instagramie? To nie jest żaden wstyd, że jeszcze nie wiesz jak to robić! Naucz się z nami!
    Pozycjonowanie firm transportowych
    Pozycjonowanie firm transportowych
    Promocja w sieci to klucz do sukcesu wielu współczesnych marek. Warto więc wiedzieć, jak powinno wyglądać skuteczne pozycjonowanie firm transportowych.
    Jak ocenić czy linkowanie przynosi efekty?
    Jak ocenić czy linkowanie przynosi efekty?
    Linkowanie to jeden z najstabilniejszych fundamentów SEO. Wymaga cierpliwości oraz narzędzi, które ten proces usprawnią. Jak sprawdzać efekty strategii?

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę