DARMOWY AUDYT SEO

Jak skutecznie pozycjonować sklep internetowy? Poradnik

12 min czytania
Jak skutecznie pozycjonować sklep internetowy? Poradnik
Kategoria Pozycjonowanie

Wyniki wyszukiwania Google są dla sklepów internetowych w Polsce jednym z kluczowych źródeł ruchu. Co więcej, jest on konwertujący, gdyż najczęściej dzięki niemu do Twojego sklepu internetowego trafiają użytkownicy, którzy szukają właśnie tego, co masz w ofercie. Jak pozycjonować sklep internetowy? Jak podejść do działań, aby osiągnąć sukces? Po jakim czasie spodziewać się wyników?

Spis treści:

Pozycjonowanie sklepu internetowego – poradnik

W 2020 roku liczba polskich, działających sklepów internetowych wynosiła ponad 44 tys. – nigdy wcześniej nie było ich tak wiele. W 2021 roku spodziewano się pobicia pod tym względem kolejnego rekordu. Dynamiczny rozwój sprzedaży w sieci był prognozowany od lat, natomiast dodatkowo przyspieszyła go pandemia. Jednocześnie rósł odsetek internautów robiących zakupy online, przychody branży, a w sieci pojawiły się już sklepy oferujące możliwość zamówienia dosłownie wszystkiego.

Liczba sklepów internetowych w PolsceŹródło: https://www.dnb.com/pl-pl/wiedza/newsy-artykuly/ecommerce-szansa-na-przetrwanie/, 13.12.2021

Jak wynika z danych platformy Shoper, a konkretnie z raportu Nowy świat e-commerce, w 2020 roku źródłem największego ruchu dla wszystkich sklepów, które na niej działają, była wyszukiwarka. W Polsce ponad 95 proc. udziału w rynku ma Google i dlatego działania marketingowe skupiają się właśnie na optymalizowaniu witryn pod wyniki tego systemu.

Źródło ruchu sklepów internetowychŹródło: https://www.shoper.pl/static/raporty/Shoper-Raport-2020.pdf, 13.12.2021

Osiągnięcie oczekiwanej widoczności wymaga zwrócenia uwagi na wiele czynników. Według Google wpływ na pozycjonowanie ma około 200 czynników, natomiast można wśród nich wyodrębnić takie, które mają największe znaczenie i te, które są mniej istotne. W tym poradniku skupimy się na opisaniu kluczowych elementów, od których jest uzależniona widoczność w Google oraz którymi warto szczególnie się zainteresować.

Analiza słów kluczowych

Pierwszym etapem kampanii SEO powinien być audyt sklepu. Następnie należy już przejść do konkretnych działań, które z niego wynikają – tzn. krok po kroku optymalizować witrynę pod wymagania wyszukiwarki Google.

Warto rozpocząć od analizy słów kluczowych, tzn. znalezienia fraz, które najlepiej opisują Twój biznes, produkty i poszczególne kategorie, które masz w sklepie. Do tego możesz wykorzystać różne narzędzia. Te najpopularniejsze to Senuto, Semstorm, Ahrefs, keywordtool.io czy też Planer słów kluczowych Google. Warto analizować frazy zaproponowane przez każde z tych rozwiązań oraz stawiać przede wszystkim na zapytania z długiego ogona, tzn. takie, które składają się z więcej niż dwóch słów. To one charakteryzują się najwyższym poziomem konwersji i uzyskanie na nie wysokiej pozycji jest łatwiejsze niż w przypadku fraz ogólnych.

Przy analizie słów kluczowych koniecznie należy zwracać również uwagę na parametr CPC – np. w Senuto. Jeśli jest wysoki, to może wskazywać na konkurencyjną frazę, ale jednocześnie taką, która charakteryzuje się wysokim współczynnikiem konwersji. Nawet jeśli liczba wyszukiwań w jej przypadku wynosi kilkadziesiąt miesięcznie, to i tak zdecydowanie warto na nie stawiać oraz brać je pod uwagę przy optymalizowaniu treści witryny.

Analiza słów kluczowych - SenutoŹródło: Senuto.pl, 13.12.2021

Listę słów kluczowych należy opracować dla każdego opisu kategorii, produktów czy też wpisów blogowych. Solidne podejście do tego kroku i powtarzanie go przy dodawaniu świeżego contentu w sklepie może wyjść wyłącznie na korzyść. Przygotowana lista fraz będzie mieć zastosowanie przy optymalizacji różnych elementów na stronie – m.in. tagów meta title oraz description (tytułu i opisu witryny), nazw plików graficznych i nie tylko. Najlepiej, aby witryna była optymalizowana pod tym kątem od razu przy dodawaniu treści, a nie dopiero, kiedy będziemy mieć już dodanych 1000 produktów oraz 50 kategorii – realizowanie tego na bieżąco przebiega sprawniej.

Jak znaleźć słowa kluczowe?

Dobrym sposobem na to jest wyszukanie konkretnego słowa kluczowego i przewinięcie w dół pierwszej strony listy wyników Google, aby znaleźć powiązane wyszukiwania. W ten sposób określisz, jakimi frazami posługują się użytkownicy, aby znaleźć oferty podobne do Twoich.

Pamiętaj, aby nie powtarzać tych samych słów kluczowych w różnych tytułach produktów. Z pewnością nie chcesz, aby Twoje strony konkretnych ofert konkurowały ze sobą o wyższą pozycję w rankingu SERP. Użyj narzędzi takich jak KeyWord Tool, aby określić dokładną liczbę wyszukiwań docelowych słów kluczowych i uzyskać więcej propozycji haseł związanych z tym tematem. Twoim oczom ukażą się również dane dotyczące poziomu konkurencji i średniego kosztu kliknięcia (CPC), co może okazać się dla Ciebie istotne, jeśli chcesz reklamować się w Google Ads.

Innym świetnym sposobem na znalezienie słów kluczowych, które doskonale wpłyną na Twoją pozycję w wyszukiwarce, jest wykorzystanie popularnych tematów i hashtagów w mediach społecznościowych. Możesz poszukać tego typu informacji na Twitterze lub Instagramie, gdyż w tych miejscach użytkownicy najchętniej używają hashtagów.

Optymalizacja meta tagów

Jednym z ważnych czynników rankingowych jest title, czyli tytuł SEO strony. Na jego początku powinno znajdować się najważniejsze słowo kluczowe, a dalej frazy wskazujące na to, co znajduje się w witrynie, wybrane na podstawie analizy zapytań. Pamiętaj jednak, że to nie jest miejsce do upychania takich fraz – title musi być atrakcyjne dla użytkownika. Google wprowadziło w tym roku aktualizację, w wyniku której większość tytułów jest zmieniana – nie są takie, jakie ustawisz w sekcji <head> sklepu. Jeśli chcesz zwiększyć szanse na pokazywanie takich, które ustaliłeś, to twórz unikatowe, a nie schematyczne title. Staraj się, aby tytuł nie zajmował więcej niż 600 px (sprawdź to za pomocą tego narzędzia) i nie upychaj w nim słów kluczowych. Nie daje to gwarancji wyświetlenia takiego title, jaki wybrałeś, ale zwiększa na to szanse.

Opisy meta pojawiają się pod tytułem i powinny mieć długość 155 znaków. Nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie Twojej strony, ale oddziałują na współczynniki klikalności (CTR), które mogą znacznie poprawić jakość Twojego SEO. Im wyższy CTR, tym wyższą pozycję w rankingu otrzymasz. Warto więc skorzystać z tej metody.

Optymalizacja treści na stronie

Treści na stronie powinny zawierać słowa kluczowe, ale na jakiej zasadzie je dodawać? Otóż najważniejsza fraza dla danego contentu powinna znajdować się w nagłówku H1, którym najczęściej jest tytuł wpisu na blogu, nazwa kategorii czy produktu. W pozostałych, tj. H2-H6, warto dodać mniej istotne frazy, a pozostałe wykorzystać naturalnie w treści. Główne słowo kluczowe niech pojawi się kilkakrotnie, a w tym najlepiej na samym początku treści.

Content, na który chcesz zwrócić uwagę algorytmu Google, umieść w znacznikach <strong> lub <em>, co da efekt pogrubienia treści w pierwszym przypadku, a w drugim kursywy. Treść rozdzielaj co kilka zdań, aby nie tworzyć bloków tekstu – to jeden z czynników, który wpływa na zainteresowanie się tekstem.

Koniecznie dodaj zoptymalizowane opisy kategorii. Tutaj możliwości są różne. Im wyżej na stronie będzie się znajdować treść, tym lepiej, ale na pewno nie może być tak, że internauta najpierw zobaczy długi opis, a daleko pod nim produkty. Dobrym pomysłem może być dodanie nad asortymentem krótkiego opisu, a pod nim długiego. Ewentualnie ten, który znajdzie się nad, niech będzie dostępny w całości dopiero po kliknięciu np. rozwiń.

Optymalizacja grafiki

W wielu branżach klienci rozpoczynają poszukiwania produktów od Google Grafika. Doskonałym przykładem jest choćby odzież. Klientka wpisuje np. “czerwona suknia wieczorowa” i szuka takiej, która odpowiada jej wizualnie, a następnie zapoznaje się z treścią opisu produktu.

Aby była szansa na to, że w wynikach wyszukiwania pojawi się zdjęcie z Twojego sklepu, powinieneś pamiętać o kilku zasadach. W nazwie pliku graficznego umieść najważniejsze słowa kluczowe i rozdziel je łącznikami. Na przykład suknia-wieczorowa-czerwona-aleksandra.jpg. Wypełnij tag alt – dodaj tam opis tego, co znajduje się na zdjęciu, uwzględniając najważniejsze słowo kluczowe. Kolejna ważna kwestia – grafika musi być unikatowa. Jeśli to zdjęcia producenta, to trudno Ci będzie o widoczność w Google Grafika.

Pamiętaj również o optymalizacji rozmiaru zdjęć. Najlepiej, aby jeden plik miał nie więcej niż 150-200 KB.

Czy wiesz, że ponad 22 proc. zapytań w sieci kierowanych jest do Google Grafika?

Buduj profil linkowy

Odnośniki prowadzące do Twojej witryny to dla Google sygnał, że jest wartościowa i warto umieścić dany URL na wysokiej pozycji na zapytania związane z jego zawartością. Taki efekt mogą dać jednak linki pochodzące z wysokiej jakości stron. Sprawdź, ile odnośników prowadzi do Twojej konkurencji, np. w narzędziu Ahrefs. Nie musisz mieć ich więcej – ważne, abyś budował profil linkowy z nastawieniem na jakość. Przykładowe źródła odnośników to artykuły sponsorowane, fora, komentarze, ogłoszenia, katalogi stron i wiele innych. Staraj się zdobywać linki z wartościowych stron, powiązanych tematycznie – to w ich przypadku skuteczność działań może być największa.

Korzystając z Moz Link Explorer, możesz przeglądać linki zwrotne, przeprowadzać ich analizę i robić badania konkurencji, które pomogą Ci stworzyć idealną strategię marketingową.

Po czym możesz poznać, że warto pozyskać odnośnik z danej strony? Wskazywać może na to wysoki DR w Ahrefs, TF w Majestic SEO, rosnąca widoczność w Senuto, duża ilość treści redakcyjnych w serwisie i nie tylko. Pamiętaj, że na efekt zdobycia linka możesz poczekać nawet kilka tygodni.

Jaka jest najpopularniejsza metoda pozyskiwania odnośników? Z badania przeprowadzonego w 2021 roku przez aira.net wynika, że aż 76 proc. respondentów wykorzystuje do zdobywania linków content marketing.

Świetnym sposobem na pozyskanie wartościowych linków zwrotnych jest publikowanie gościnnych artykułów na innej stronie internetowej lub profilu w mediach społecznościowych. Obecność na najczęściej odwiedzanych przez użytkowników portalach pomoże Ci również budować autorytet i świadomość marki. Poszukaj influencerów, którzy pasują do charakteru Twojej firmy. Na przykład, jeśli sprzedajesz produkty do włosów online, poszukaj kogoś, kto słynie z tego, że bardzo dba o swoje włosy i dzieli się tym ze swoimi obserwatorami, którzy z pewnością podzielają zainteresowania tej osoby. Istnieje wówczas spora szansa, że to właśnie oni zainteresują się zakupem Twoich produktów.

Zestawienie najpopularniejszych metod pozyskiwania linkówŹródło: https://aira.net/state-of-link-building/link-building-techniques-and-tools/, 13.12.2021

Optymalizacja pod Core Web Vitals

W 2021 roku Google wprowadziło nowy czynnik rankingowy, którym są trzy wskaźniki Core Web Vitals. Mają one wpływ na doświadczenia użytkowników Twojego sklepu – są związane z responsywnością, szybkością ładowania i stabilnością wizualną witryny. Wyniki swojej strony możesz sprawdzić, korzystając z tego narzędzia – https://pagespeed.web.dev/. Obecnie nie jest to czynnik, którego waga jest bardzo duża, ale zdecydowanie warto optymalizować stronę pod tym kątem. Szybkość ładowania jest czynnikiem, który ma wpływ nie tylko na jej widoczność w Google, ale również na konwersję. Czy wiesz, że najlepszym wynikiem pod tym względem charakteryzują się strony, które ładują się w czasie do 2 sekund?

Optymalizacja Core Web VitalsŹródło: portent.com/blog/analytics/research-site-speed-hurting-everyones-revenue.htm, 13.12.2021

Wykorzystaj dane strukturalne

W Google możesz zobaczyć nie tylko tytuły i opisy stron, ale wiele więcej. Mogą pojawić się tam gwiazdki, średnia opinia, cena produktu, stan magazynowy oraz inne informacje. Dzięki temu możesz skutecznie przyciągnąć uwagę internautów i zwiększyć CTR w Google. W wielu branżach zastosowanie tego rozwiązania jest standardem, a jego wdrożenie jest dosyć łatwe dzięki dostępnym pluginom – choćby do systemu WordPress (WooCommerce).

Warto sprawdzić, czy konkurencja wdrożyła mikrodane w swoim sklepie internetowym i ich ewentualnie w tym wyprzedzić. Dzięki temu (pomimo uzyskania niższej pozycji) sposób prezentacji sklepu będzie dla internauty atrakcyjniejszy, co również może przyciągnąć potencjalnych klientów.

W tym przypadku pomóc może jedynie sprawdzona agencja SEM. Google nakłada bowiem filtry na strony wykorzystujące dane strukturalne nieprawidłowo czy niezgodnie z przeznaczeniem.

Zwróć uwagę na opinie klientów

Przed dokonaniem jakiegokolwiek zakupu użytkownicy bardzo często szukają recenzji konkretnych produktów, aby nie kupować kota w worku. Ponadto wyszukiwarki dodatkowo doceniają witryny, które zawierają satysfakcjonującą ilość recenzji.

Zachęć więc swoich klientów do pisania recenzji. Możesz wysłać im przypomnienie na maila lub poprosić ich o to na stronie, kiedy już dokonają zakupu. Nie każdy użytkownik zrobi Ci taką przysługę, ale wielu z nich wystawi opinię, zwłaszcza jeśli wyjątkowo dobrze korzystało im się z Twojej oferty.

Co więcej, jeśli Twój produkt lub usługa cechuje się naprawdę wysoką jakością, klienci sami będą szukać sposobu na napisanie recenzji i wsparcie Twojej marki. Oczywiście musisz liczyć się również z tym, że pojawiać się będą także negatywne opinie. Postaraj się wówczas skontaktować z ich właścicielami i dowiedzieć się, co sprawiło, że nie są zadowoleni z Twojej usługi. Dzięki temu będziesz mógł szybko naprawić zaistniałe błędy, aby podobne sytuacje nie pojawiały się w przyszłości. Najważniejszym, co powinieneś więc robić, jest dbałość o klienta.

Jak pozycjonować sklep internetowy

Sprawdź: Czy sklep internetowy się opłaca?

Sklep internetowy a pozycjonowanie

Opisane kroki są niezbędne do osiągnięcia sukcesu w wynikach wyszukiwania, ale to nie wszystkie działania, które powinieneś podjąć. Warto optymalizować witrynę pod wymagania algorytmu Google i jednocześnie pod oczekiwania użytkowników. Dzięki temu powinieneś obserwować, jak rośnie widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj o analizowaniu, jak zmienia się algorytm Google oraz dostosowaniu sklepu do aktualnych wymagań.

iCEA Group
Jako iCEA Group jesteśmy czołową agencją SEO w Polsce, z siedzibą w Poznaniu, specjalizującą się w biznesowym podejściu do pozycjonowania stron internetowych. Od 2007 roku ustanawiamy standardy w branży SEO/SEM i z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czy warto pozycjonować stronę internetową samemu?
Czy warto pozycjonować stronę internetową samemu?
Pozycjonowanie witryny może przerosnąć osobę bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. W tym artykule rozważymy za i przeciw takiego rozwiązania.
Czy metadane są ważne dla SEO?
Czy metadane są ważne dla SEO?
Zastanawiałeś się kiedyś nad przydatnością metadanych w Twojej witrynie? Jeżeli nie, to właśnie jest ten moment, w którym musisz dowiedzieć się więcej na ich temat.
Dlaczego warto zainteresować się polecanymi fragmentami w Google?
Dlaczego warto zainteresować się polecanymi fragmentami w Google?
Znalezienie się w polecanych fragmentach Google to wielka nagroda dla firm, dlatego wszyscy chcą się tam dostać. Jednak w jaki sposób to osiągnąć?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę