Jak skutecznie pozycjonować stronę internetową na WordPress?

Jak skutecznie pozycjonować stronę internetową na WordPress?

Kindel Media/pexels.com

Jeśli zdecydowałeś się na korzystanie z systemu WordPress, to wybrałeś najpopularniejsze rozwiązanie na świecie, które w dodatku jest znakomicie zoptymalizowane pod wyszukiwarki internetowe. To powoduje, że pozycjonowanie strony jest łatwiejsze niż w przypadku wielu innych CMS-ów. Jakie kroki powinieneś podjąć, aby osiągnąć oczekiwaną widoczność w Google? Jak wypozycjonować stronę WordPress?

Strona na WordPress – dlaczego warto?

System WordPress powstał początkowo jako rozwiązanie do blogowania. Wraz ze wzrostem jego popularności i rozwojem tego oprogramowania zastosowanie CMS-a się zwiększyło. Dlatego bazując na nim możesz założyć katalog firm, sklep WWW, forum, serwis informacyjny i ogólnie witryny różnego rodzaju. Popularność WordPressa mówi sama za siebie. Według w3techs.com w grudniu 2021 roku miał on ponad 43 proc. udziału w rynku, biorąc pod uwagę wszystkie istniejące witryny, oraz ponad 65 proc., jeśli uwzględnimy wyłącznie witryny oparte na systemie CMS.

Źródło:https://w3techs.com/, 17.01.2022

Z czego wynika ta popularność? Zalet systemu jest mnóstwo, ale warto szczególnie zwrócić uwagę na kilka z nich:

  • bezpłatność – WP jest dostępny na licencji open source,
  • ciągły rozwój – nad nowymi rozwiązaniami i jakością kodu czuwa wielu programistów z całego świata,
  • darmowe pluginy – do Twojej dyspozycji w połowie stycznia 2022 roku było blisko 60 tys. wtyczek,
  • motywy – wybieraj z wielu darmowych i płatnych,
  • ogromna liczba specjalistów – masz problem z WP? Potrzebujesz konkretnych rozwiązań? Bez problemów znajdziesz eksperta, który wykona dla Ciebie dane zlecenie.

WordPress jest systematycznie aktualizowany i wzbogacany o kolejne rozwiązania, dzięki którym spełnia obecne wymagania rynku. Co ważne – od lat nie wykryto żadnej poważnej luki w systemie. Jeśli dochodziło do włamań do serwisów opartych na tym rozwiązaniu, to najczęściej przyczyną były nieaktualizowane od dawna pluginy, rzadziej motywy. WordPress jest systemem zoptymalizowanym pod wymagania algorytmu Google. Bez większych problemów będziesz dodawać elementy, które mają znaczenie dla tej wyszukiwarki i tym samym łatwiej możesz osiągnąć oczekiwaną widoczność.

Sprawdź: Lokalne cytaty – czym są i jaki mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych?

WordPress – pozycjonowanie krok po kroku

Obecnie do sukcesu w postaci wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania niezbędne są trzy elementy, a mianowicie: optymalizacja, rozwój contentu i link building. Sprawdź, jak pozycjonować stronę WordPress, aby odnieść sukces w wynikach wyszukiwania.

WordPress pozycjonowanie – wybierz słowa kluczowe

Ważnym i niezbędnym krokiem na drodze do osiągnięcia oczekiwanej widoczności w Google jest wybór słów kluczowych, które najlepiej opisują Twój biznes. Internauci mają trafić na Twoją witrynę po wysłaniu przeróżnych zapytań – musisz znaleźć te, dzięki którym jesteś w stanie do nich dotrzeć. Bez względu na to, jakie masz doświadczenie, jak długo prowadzisz daną działalność, nie jesteś w stanie wpaść na wszystkie zapytania, które wymyślają internauci, szukając takiej oferty jak Twoja. Dlatego obowiązkowo powinieneś skorzystać z narzędzi ułatwiających poszukiwania. Na początek sprawdź Planer słów kluczowych Google Ads. Inne narzędzia, których bazy fraz warto brać pod uwagę, to Senuto, Semstorm, Semrush, keywordtool.io i nie tylko.

Pamiętaj, że bazowanie wyłącznie na jednym narzędziu nie jest dobrym rozwiązaniem. Skopiuj odnalezione frazy do arkusza kalkulacyjnego i na podstawie choćby wskaźnika CPC wybierz te najważniejsze, a przynajmniej tak powinno być, jeśli zależy Ci na wysokiej konwersji i szybkich rezultatach. Będą to głównie frazy z długiego ogona, bo to one najlepiej konwertują, gdyż dobrze opisują oczekiwania internauty.

Możliwe, że na Twojej liście będą nawet setki słów kluczowych – dzięki temu od razu uzyskasz frazy do przygotowania kolejnych treści na stronę, choćby w postaci wpisów blogowych czy opisów kategorii. Kiedy masz już frazy, przychodzi czas na ich wykorzystanie.

Optymalizacja meta title i description

Tytuł SEO jest czynnikiem rankingowym. Wprawdzie obecnie istnieje ryzyko, że Google nie wyświetli w wynikach wyszukiwania takiego tytułu, jaki wybierzesz, ale i tak warto to robić. Pamiętaj jednak o ważnych zasadach. Niech title ma nie więcej niż około 60 zzs, a dokładnie – 600 px. Dłuższe tytuły Google skraca. Wprawdzie nawet taka długość nie daje gwarancji, że w wynikach wyszukiwania tytuł nie będzie inny, ale tak zwiększasz prawdopodobieństwo jego akceptacji przez algorytm.

Jeśli chodzi o optymalizację tego elementu, to najlepiej jak najbliżej początku tytułu umieść najważniejsze dla danej treści słowo kluczowe. Nie upychaj natomiast fraz na siłę, nie stosuj również schematycznych tytułów, które różnią się dla poszczególnych podstron np. tylko jednym słowem.

Natomiast description nie jest czynnikiem rankingowym, ale może się wyświetlać w wynikach wyszukiwania, więc ma wpływ na CTR. Niech jego długość wynosi ok. 160 zzs. Umieść w treści najważniejsze słowo kluczowe i wezwanie do działania. Opisz, co internauta znajdzie na stronie. Jak możesz optymalizować ten element w WordPress?

W podstawowej wersji WP nie masz możliwości dodawania unikatowych title i description dla poszczególnych podstron – bez względu na to, czy korzystasz z edytora klasycznego czy edytora Gutenberg. Potrzebujesz wtyczki, która umożliwi Ci optymalizację witryny. Dwie najpopularniejsze to All in One SEO oraz Yoast SEO. Po ich dodaniu pod publikowanymi wpisami pojawią się dodatkowe pola, które umożliwią Ci wpisanie indywidualnych metatytułów i opisów SEO dla strony.

Optymalizacja treści na stronie

Mając słowa kluczowe, powinieneś je wykorzystać nie tylko do przygotowania unikatowych meta title i description. Warto ich użyć również w innych miejscach na stronie. Trzymaj się następujących zasad:

  • najważniejsze słowo kluczowe umieść w nagłówku H1, tytule artykułu, w leadzie i w pozostałej treści wpisu;
  • mniej istotne frazy niech pojawią się w nagłówkach niższego rzędu (H2-H6) i w samym contencie;
  • treści, które chcesz oznaczyć robotowi Google jako istotne, umieść w znacznikach <strong> lub <em>; w pierwszym przypadku efektem będzie pogrubienie treści, a w drugim – kursywa;
  • stosuj wypunktowania, nie twórz bloków tekstu, niech forma prezentacji treści będzie atrakcyjna dla odbiorcy; zaniedbanie tej kwestii może skutkować wysokim wskaźnikiem odrzuceń i krótkim czasem przebywania na stronie;
  • Umieszczaj linki wewnętrzne – dodawaj w treściach odnośniki prowadzące do różnych stron w serwisie, powiązanych tematycznie. To kolejny ważny element, który ma wpływ na widoczność witryny w Google.

Treści w systemie WordPress możesz łatwo i wygodnie edytować, dodawać nagłówki oraz linki wewnętrzne.

Optymalizacja zdjęć

Grafika nie powinna powodować, że witryna się długo ładuje, dlatego zdjęcia z jednej strony muszą być dobrej jakości, ale z drugiej – nie mogą być zbyt duże. Rozmiar pliku do około 200KB jest dobrym rozwiązaniem, ale to nie wszystko.

Pamiętaj również o nazwie pliku – zatytułuj go, używając najważniejszej frazy, a słowa oddziel łącznikami. Grafika może się nazywać na przykład suknia-slubna-venezia-biala.jpg. Kolejnym ważnym krokiem jest dodanie tagu alt. Opisz w nim, co znajduje się na zdjęciu i umieść w tej treści najważniejsze słowo kluczowe. Jak to zrobić w systemie WordPress?

Kiedy będziesz próbować wstawić do wpisu dany plik graficzny, to wtedy po prawej stronie zobaczysz takie opcje jak poniżej. Wypełnij pole Tekst alternatywny. To niezbędny krok, jeśli chcesz, aby Twoja witryna wyświetlała się na wysokich pozycjach w Google Grafika. W przypadku wielu branż jest to kluczowe źródło ruchu.

Źródło: Panel zarządzania WordPress, 17.01.2022

Dzięki niej robot Google ma ułatwione zadanie, jeśli chodzi o dotarcie do poszczególnych podstron serwisu. Większa jest szansa na to, że dany materiał zostanie zaindeksowany. Możesz skorzystać z wielu narzędzi, które to ułatwiają. Taką opcję masz m.in. we wspomnianych All in One SEO i Yoast SEO. Pokażę Ci, jak ją wygenerować za pomocą pierwszego z wymienionych. Najpierw musisz włączyć taką funkcję. Na początek kliknij Menadżer Funkcjonalności.

Źródło: Panel zarządzania WordPress, 17.01.2022

Następnie aktywuj mapę. Wtedy opcja o nazwie Mapa strony XML pojawi się w menu.

Możesz wybrać ustawienia, takie jak częstość aktualizowania mapy i rodzaje wpisów, które mają być w niej umieszczane. Nad tymi opcjami znajdziesz link zatytułowany Zobacz swoją mapę strony. Następnie adres tej mapy musisz dodać w Google Search Console. Dzięki temu indeksacja strony powinna przyspieszyć.

Włącz ręczne zatwierdzanie komentarzy

Popularność systemu WP ma nie tylko plusy – minusem jest spamowanie tego CMS-a przez roboty. W krótkim czasie pod daną treścią mogą pojawić się nawet setki komentarzy zawierających linki do różnych stron, w tym nielegalnych. Koniecznie zabezpiecz komentarze, a najlepiej wyłącz ich automatyczne dodawanie. Jeśli Twoja strona będzie zawierać ich setki, to na pewno nie wpłynie to korzystnie na jej widoczność.

Przyspiesz ładowanie strony

Jest to czynnik rankingowy, a ponadto w 2021 roku Google wprowadziło kolejny, którym są Core Web Vitals. Wyniki Twojej strony możesz sprawdzić za pomocą tego narzędzia – https://pagespeed.web.dev/. Ale jak poprawić te rezultaty? Zainstaluj wtyczkę pamięci podręcznej. Może to być LS Cache (serwery z oprogramowaniem LiteSpeed), ewentualnie W3 Total Cache i WP Super Cache. Jeśli wybrałeś hosting, w którym masz możliwość korzystania z bazy NoSQL typu Redis, to zdecydowanie warto ją włączyć – to wpłynie na przyspieszenie ładowania strony.

Ewentualnie możesz też skorzystać z kombajnów służących do optymalizacji wydajności witryny, takich jak WP Rocket, w których włączysz pamięć podręczną, minifikację plików CSS i JavaScript, czy też Lady load. To nie wszystkie opcje, które są w nim dostępne – tych jest o wiele więcej.

Źródło: Panel zarządzania WordPress, 17.01.2022

Włącz certyfikat SSL

Dzięki temu rozwiązaniu połączenie pomiędzy urządzeniem internauty a Twoją stroną jest szyfrowane, tzn. bezpieczne. Przesyłane dane nie mogą być przejęte ani zmienione. Zdecydowana większość hostingów daje Ci możliwość włączenia SSL bez opłat. Co musisz w tym celu zrobić? W ustawieniach ogólnych zmień adresy – niech zaczynają się od https:

Następnie wymuś w pliku .htaccess wersję z https za pomocą następującego kodu:

<IfModule mod_rewrite.c>

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTPS} off

RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

</IfModule>

Umieść go na początku pliku. Oczywiście certyfikat musisz włączyć dla danej domeny w panelu zarządzania usługą hostingową.

Pozycjonowanie WordPress poradnik – podsumowanie

Opisane kroki to nie wszystko, co musisz zrobić, aby osiągnąć wysokie pozycje w Google. Nie zapominaj o link buildingu, ciągłym rozwijaniu treści strony, responsywności. Staraj się być na bieżąco z wymaganiami Google i rozwijać serwis, mając na uwadze nie tylko wymagania wyszukiwarki, ale przede wszystkim oczekiwania użytkowników.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: E-Commerce
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jaki hosting wybrać pod sklep internetowy na WordPress?

    Jaki hosting wybrać pod sklep internetowy na WordPress?

    Chcesz założyć sklep na WordPressie i zastanawiasz się, jaki hosting będzie najlepszy? A może planujesz zmienić dostawcę hostingu swojego sklepu? Przedstawiamy mini kompendium wiedzy na ten temat!
    Content Marketing – jaką rolę odgrywa w e-commerce?

    Content Marketing – jaką rolę odgrywa w e-commerce?

    Content is king. Dowiedz się jak ważny w e-commerce jest content marketing.
    Czym jest up-selling?

    Czym jest up-selling?

    Choć mogłoby się wydawać, że propozycja sprzedaży droższego towaru nie przekona klienta, często jest zupełnie odwrotnie. Na tym właśnie polega up-selling – oto najważniejsze informacje na temat tej strategii.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę