Pozycjonowanie strony internetowej jest niezbędne, jeśli chcesz trafić do szerszego grona klientów i sprzedać swój produkt. Jednak co wtedy, gdy oferujesz nie przedmioty, a swoje usługi?
Sytuacja z jednej strony nie zmienia się prawie wcale – nadal potrzebujesz pozycjonowania, żeby być widocznym w sieci. To, co różni obie sytuacje to sposób realizowania działań SEO tak, by wzmocnić Twoją pozycję eksperta w branży i finalnie zwiększyć zyski.
Zacznijmy od tego, jak powinna prezentować się Twoja witryna i co absolutnie musi zawierać.
Na samym początku musisz zdecydować, jaki typ strony lepiej sprawdzi się w przypadku Twojego biznesu: prosta strona typu onepage, a może rozbudowana witryna z własnymi podstronami? W odpowiedzi na to pytanie pomoże Ci m.in. zakres Twojej oferty i ilość materiałów, jakimi dysponujesz.
Dla przykładu: jeżeli Twoja firma ma w zanadrzu szeroki zakres usług i bogate portfolio, prawdopodobnie jednostronicowa witryna nie wystarczy, by przedstawić wszystkie informacje w przejrzysty sposób. Z kolei jeśli dopiero rozpoczynasz biznes lub skupiasz się na wąskiej dziedzinie usług, rozbudowana strona będzie po prostu zbyteczna.
Pozycjonowaniem (lub też SEO – od Search Engine Optimization) nazywamy takie optymalizowanie stron internetowych, które powoduje wzrost ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Chodzi więc o to, by Twoja witryna wyświetlała się potencjalnym klientom wyżej i częściej.
Aby osiągnąć taki efekt, potrzeba szeregu różnych działań, prowadzonych na wielu polach. Są to z jednej strony zagadnienia techniczne, z drugiej te dotyczące contentu na stronie. Tyle suchej teorii. A jak jest w praktyce?
Powiedzmy to sobie wprost: strona internetowa i działania pozycjonerskie to relacja skomplikowana. Aby lepiej zrozumieć jej naturę, dobrze mieć świadomość, że działania w celu zdobycia pozycji możemy podzielić na dwa podstawowe typy, o których więcej przeczytasz poniżej.
To wszystkie działania prowadzone w obrębie witryny. Co możemy zaliczyć do pozycjonowania on-site? M.in.:
Pozycjonowanie off-site (inaczej off page SEO) to z kolei działania podejmowane poza pozycjonowaną witryną, jednak również mające wpływ na jej ostateczną pozycję w wyszukiwarce. Jego podstawą jest budowanie profilu linkowego strony.
To wszystkie linki (zewnętrzne i wewnętrzne), które kierują do Twojej witryny lub z niej wychodzą. Linkiem jest tak naprawdę każde hiperłącze, po naciśnięciu którego użytkownik zostaje przekierowany w określone miejsce w sieci – może być ono tekstowe lub np. umieszczone na grafice.
Boty wyszukiwarki (najczęściej jest to oczywiście wyszukiwarka Google), odwiedzając strony, weryfikują je pod względem istotnych dla siebie parametrów. Linki, które prowadzą do Twojej witryny, są dla nich wyznacznikiem pewnego autorytetu i potwierdzeniem, że Twoja strona to wartościowe miejsce w sieci.
Im więcej takich jakościowych linków, tym korzystniej wpływają one na pozycję Twojej strony. Nie bez przyczyny podkreślamy tu kwestię jakości linków – od kiedy w życie weszła aktualizacja algorytmu Pingwin (kwiecień 2012), boty zaczęły sprawdzać także autorytet witryn, z których linki pochodzą.
Jeśli Twoja działalność ma charakter usługowy i chcesz reklamować ją również w Internecie, powinieneś pamiętać o kilku zasadach, które pomogą Ci robić to naprawdę skutecznie. O czym dokładnie mowa?
Ze względu na charakter działań pozycjonerskich, bardzo ważne jest, by po prostu je zaplanować. W tym celu warto zorientować się w swojej branży i przyjrzeć się działaniom konkurencji.
Spójrz krytycznie także na swój biznes: jakie są jego mocne strony, które możesz podkreślić w swoich treściach? Co w Twojej witrynie internetowej może odstraszać klientów? Dlaczego masz tak niski współczynnik konwersji?
Przeanalizuj także swój budżet i spróbuj uszeregować działania od tych niezbędnych i potrzebnych „na już”, po te, które mogą jeszcze chwilę zaczekać.
Udzielaj się, gdzie możesz i twórz własny content, który chętnie będzie dzielony przez innych użytkowników sieci. W ramach budowania profilu linkowego możesz postarać się o gościnny wpis na stronie tematycznie powiązanej z Twoją branżą lub zdecydować się na artykuł sponsorowany.
I pamiętaj: nie chodzi o to, by robić absolutnie wszystko i być wszędzie, a o to, by działaniami trafić do potencjalnych chętnych na Twoje usługi.
Oczywiście, samodzielne pozycjonowanie teoretycznie jest możliwe, w praktyce jednak wymaga tak wielu różnych umiejętności i zabiera tak dużo czasu, że w zasadzie żaden właściciel firmy nie jest w stanie robić tego „po godzinach”. Właśnie dlatego warto skorzystać z usług ekspertów (np. agencja SEO).
Powierzając pozycjonowanie profesjonalistom, oszczędzasz nie tylko czas, ale także zapewniasz bezpieczeństwo swojej witrynie. Działania, które wielu laików tematu może uznać intuicyjnie jako słuszne, mogą w niektórych przypadkach doprowadzić do ukarania strony przez wyszukiwarkę (np. filtrem bądź banem), a to drastycznie zmniejszy widoczność Twojej witryny w sieci.
Jeśli Twój przypadek to strona z ofertami usług, pozycjonowanie powinno pomóc Ci dotrzeć do jak największego grona klientów. Co jednak w przypadku, gdy chcesz trafić tylko do części z nich?
Taka sytuacja ma miejsce zwykle w przypadku usług lokalnych. To proste: skoro prowadzisz restaurację we Wrocławiu, jej strona internetowa nie musi wyświetlać się osobom przebywającym w Krakowie. Podobnie będzie w każdej innej branży: osoba z Gdańska nie wezwie hydraulika z Opola.
Co może pomóc Ci trafić do konkretnego grona odbiorców?
Podczas szukania określonych usług, użytkownicy najczęściej korzystają z krótkich haseł, które uwzględniają także interesującą ich miejscowość. Sam z pewnością nie raz użyłeś fraz typu kwiaciarnia Wrocław albo też dentysta Szczecin. Podobnie robią też inni internauci!
Skoro już to wiesz, zadbaj o to, by frazy adekwatne do usług Twojej firmy znalazły się na jej witrynie. Możesz umieścić je np. w nagłówkach lub w artykułach na firmowym blogu.
To także ważny element pozycjonowania usług lokalnych. Dzięki dobrze uzupełnionej (i aktualizowanej!) wizytówce jeszcze lepiej zaprezentujesz swoje usługi zainteresowanym osobom. Pamiętaj o:
Sama strona internetowa, nawet świetnie skonstruowana i dobrze wyglądająca, nie zapewni Ci jeszcze napływu klientów – najpierw muszą przecież do niej dotrzeć. Działania pozycjonerskie umozliwiają polepszenie pozycji Twojej witryny w wyszukiwarce, dzięki czemu o Twoich usługach dowie się kolejne grono osób.
Jakich jeszcze efektów możesz spodziewać się po optymalizacji strony usługowej?
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.